Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 12:04

Wij hebben nu sinds een paar maanden de paarden op een eigen stalletje staan, en moeten dus ook nu zelf het hooi regelen.
We hebben grote foliebalen. Elke 2/3 weken maken we er een open en spreiden we die uit in de schuur, om de schimmel proberen tegen te zijn. In de winter/voorjaasmaanden ging dit redelijk, de plekken die te nat werden in de schuur (niet echt waterdicht hier) gingen wel schimmelen, maar het grootste deel van de baal konden we gebruiken.
Nu het zomer is is het echt een ramp met die warmte!
Na 3 tot 4 dagen is het gewoon al beschimmeld, en we moeten continu alles weggooien en de hele hooiberg uitpluizen.

Maarja wat zijn de andere opties:
- baaltjes van 150 kg in folie > schimmelt wellicht nog steeds te snel, dan ligt het er een week ongeveer en na 3 dagen begint de schimmel dus al.
- kleine baaltjes hooi kopen. Daarvan eten ze er dan ongeveer 1 per dag, dus dat gaat wel een stuk harder (duurder). Maar hoe houden we die baaltjes goed? Gaan die niet ook broeien binnen?



En als gevolg hiervan hebben we ook een mesthoop probleem. De mesthoop raakt steeds voller als er steeds halve balen hooi bij komen, en niemand wil mest met hooi hebben....
Sowieso moeten we iets met de mesthoop, maar er zijn nog wel wat opties voor mesthopen met alleen mest (we hebben geen stro).

Iemand tips voor zowel de hooi opslag als de mesthoop afvoer?

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:07

Kleine baaltjes (pakjes) blijven wel goed omdat ze droger zijn als ze ingepakt worden. Hoef je dus ook minder weg te gooien. Ze zijn dan misschien wel wat duurder, maar weggegooid hooi kost ook geld.


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:07

Droger voordroog kopen.
Wij hebben hier ook hooi in plastic, maar dat gaat kurkdroog de pak in.
Dat kunnen we nu hier gewoon 4 weken goed houden.

Die echt kleine baaltjes in folie houd je altijd goed, die heb je op voordat ze gaan broeien.
Maar die zijn verschrikkelijk duur. Maar daar zijn de wikkel/ pers kosten ook verschrikkelijk duur van, dus wel te begrijpen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:09

Pakjes komt gewoon een touw omheen, ik betaal 1,05 per pakje voor het persen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:11

nynke55 schreef:
Pakjes komt gewoon een touw omheen, ik betaal 1,05 per pakje voor het persen.

Die pakjes kan ook.
Maar die moet je droog op kunnen slaan.
Zo te lezen kan ts dat niet.

Ik bedoelde kleine maat pakjes in folie, dat is erg fijn met een lage voersnelheid en toch buiten opslaan.
Alleen heel duur.
Ik moet jokken wat we toen eens betaald hebben voor persen, meen 6 euro.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 12:12

En wordt het ook erg warm bij jullie binnen waar het hooi ligt bruintje?

Ik heb inderdaad ook kleine baaltjes met een touwtje eromheen in mijn hoofd, vandaar dat ik me afvraag hoe die blijven. Die verkoopt de boer van wie wij de grond huren, dus die ga ik morgen sowieso eens bellen of hij er nog heeft.

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:14

Met dat warme weer graad of 28/30
Volgend jaar komt er een nieuw dak op de schuur, hopelijk dan beter :)

Die met touwtje broeien niet, anders zijn ze te nat geperst.
Maar die kun je niet in de drup opslaan, die moeten echt droog liggen.

Zo droog als die pakjes doen wij ook ons hooi in folie, daarom broeit dat ook niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:14

Je hebt inderdaad van die kleinere baaltjes met folie. Misschien is dat een optie ?
Waarom spreid je de baal helemaal uit ?
Ik heb mijn balen gewoon half open zo een week of 3/4 staan. Ik voer eigenlijk altijd de hele baal gewoon op. Niks mis mee. Word dat van jullie niet veel te nat in het folie gedaan ?

Something tells me i am going to love him forever

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:19

Je moet echt wat droger spul hebben. Een week houd ik het gemakkelijk goed. Maar ik gebruik 's zomers kleine baaltjes en 's winters die van ong. 150kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:20

Ai, je hebt geen handige keuzes gemaakt als ik het zo lees. Voor grote foliebalen waar het gras relatief vochtig in is gegaan heb je een erg korte doorlooptijd nodig. Dus met slechts een paar paarden is dat niet wat je nodig hebt. Dan kan je beter hooi in plastic kiezen. Ik heb hooi in plastic. Het gaat er dus droog in. En dat hou ik na openen wekenlang goed, zonder het uit te spreiden. Ook in de zomer. Of kijken of je hele kleine pakjes in folie kunt vinden, maar die zie je niet veel.

Dus balen verkopen en op zoek naar nieuwe, zou ik zeggen.

En dan: Afvoeren van je mest met hooi gaat je een hoop geld kosten. Geen hooi meer op de mesthoop gooien, maar apart leggen en apart af laten voeren.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:22

Wij hadden hetzelfde probleem. Spul is kurkdroog het pak in gegaan, maar toch ging het met het warme weer mis. Idd ook halve pakken weg kunnen gooien. Wij zijn uiteindelijk toch maar overgestapt op gewone kleine hooipakjes.
Het verschimmelde spul hebben wij gewoon verbrand :o

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:23

Buiten zetten op een pallet met dit weer, eventueel een zeil erover spannen als het gaat regenen, en zorgen dat je balen hebt met een droogtijd van min 3 dagen. Zodat ze droger blijven en minder snel schimmelen. Ik heb klanten die een maand met een ronde baal doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:42

Hooi in plastic (dus echt droog spul) óf alleen een pak openmaken als het een paar dagen kurkdroog blijft en je de ruimte hebt om het hele pak uit te spreiden (dus niet te grote pakken nemen) en af en toe te keren. En dan écht uitspreiden, niet alsnog een dikke laag want dan blijft het te nat en gaat het alsnog schimmelen. Met superdrogend weer en niet te nat spul is het binnen een dag droog als je het een keer omkeert en dan kun je het daarna binnen opslaan (uiteraard geen water meer op laten komen van een lekkend dak), anders duurt het een dag of twee.

Bovenstaande is wel een heel bewerkelijke optie en je bent erg afhankelijk van het weer daarbij, dus nou niet bepaald een ideale oplossing. Voor af en toe prima te doen, maar niet om afhankelijk van te zijn.


Oh en het afval zou ik gewoon composteren ipv op de mesthoop te gooien en af te laten voeren. Het duurt 'even', maar dan heb je er ook geen kosten aan en uiteindelijk gewoon compost die je op je land kunt gooien.

koeien op de weg...

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:47

Gewoon droge grote balen hooi en een zeil eroverheen voor de drup. Of droog ingepakt hooi. En dan niet uitspreiden, dat is niet nodig.

Niet slim dat je het in de mestput hebt gegooid... koeienboeren zijn nog wel eens bereid om het slechte hooi aan de koeien te geven, of gebruiken het als bodem. Nu gaat het je erg veel kosten.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:48

GDG

Maar bij droog spul hoeft het toch allemaal niet zo moeilijk? :)
Hier trekken we het plastic er rondom af en het net er rondom af en dat is het.
Moet dat wel is het te nat.

Dat hebben we ook wel eens bij een derde snede die onder de bomen heeft gelegen, dan is het niet meer goed genoeg door gedroogd.
Om te beginnen ruik je het al als je de pak open maakt, dan is er geen hooi lucht maar een al iets sterkere lucht.
Die moeten we dan ook echt helemaal open trekken. En dan heb je heel veel ruimte nodig, want pfieuw dan merk je pas hoeveel er in zit. :D

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:18

Wij hebben er niets geen problemen mee. We maken een baal helemaal open (folie en net eraf) en blijft gewoon buiten staan op een pallet. Geen folie erop, geen afdak er boven enz.
Omdat het ondanks als het droog is of wat natter gaat het broeien.
Daarnaast is het met folie balen nodig om voersnelheid te hebben.
Eerder deden wij er ook alles aan om het droog voor regen te houden. Maar ging het ook mis. Een baal in de regen is niet erg, zolang het maar als baal is. Ondanks dat je er wat afhaalt en niet open trekt. Kan er weinig water doorheen ivm persen. Maar zet hem wel op een pallet zodat er ook geen water onder kan blijven staan. Want dan gaat het schimmelen nog vanaf onderen beginnen.

Je zou eventueel ook kleine ronde balen kunnen doen. Die heb je dan 1 van in de week nodig en daar zou je dus meer snelheid van krijgen, zodat kans op kleiner wordt.

Maar wil je een baal goed houden, ondanks het voersnelheid. Kun je hem in een schuur op een pallet zetten. Eventueel de gaten in het dak dichtmaken. Maar als een baal niet voorzien is van schimmel voor de tijd en er kan geen water gemakkelijk bij of is los dan is de kans zodra het droog blijft klein tenzij de baal zelf al aan het broeien is.

Kleine baaltjes zonder folie worden gehaald zodra het kruk droog is ivm broei en kans op brand.

Balen die wat minder zijn zou je misschien wat met een boer kunnen regelen. Ligt er natuurlijk wel aan hoe erg het al is.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:35

Droog hooi in plastic is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
En mocht het toch iets vochtig voordroog zijn dan kun je het het beste spreiden op pallets. Nooit zo op de grond, want dan heb je veel eerder schimmel.
Droge baaltjes hooi onder een plastic zeil vind ik geen oplossing. Op de een of andere manier komt er toch altijd vocht onder of de wind gaat met je plastic aan de haal met alle problemen van dien.
Een mestboer wordt inderdaad niet vrolijk van hooi tussen de mest. Ik gooi slecht hooi meestal tussen de bomen, ik weet niet of jij een plekje hebt waar je het misschien kan uitstrooien wat niet in het zicht ligt? Het verteert wel vrij snel.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:42

Ik ben geen voorstander van plastic om hooi, wat doe je met al dat plastic? Soms kan het niet anders, als het hooi niet droog genoeg is voor pakjes, of voor veelgebruikers, maar als het even kan, liever niet.
Als je wel een schuur hebt, met hier en daar een lek, leg je pakjes op pallets en op de natte plekken en zeil er over, in een schuur zal het niet wegwaaien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:44

Dat plastic brengen wij naar de milieu straat.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:40

Ik zou de baal niet uit elkaar trekken, dan komt er juist lucht bij waardoor het eerder bederft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:54

Ik ken mensen die zo'n foliebaal in de wei zetten en er een paar gaten in maken. De paarden doen de rest. Ze zeggen dat het hooi geen kans krijgt om te bederven omdat het bij de gaten wordt weggegeten. Geen idee of dat ook echt goed gaat op die manier. Heb er zelf geen ervaring mee.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:02

bruintje123 schreef:
GDG

Maar bij droog spul hoeft het toch allemaal niet zo moeilijk? :)
Hier trekken we het plastic er rondom af en het net er rondom af en dat is het.
Moet dat wel is het te nat.

Nee, daarom zei ik ook 'óf hooi in pak (dus echt droog spul) óf moeilijk doen' :+ :D .



bruintje123 schreef:
Dat hebben we ook wel eens bij een derde snede die onder de bomen heeft gelegen, dan is het niet meer goed genoeg door gedroogd.
Om te beginnen ruik je het al als je de pak open maakt, dan is er geen hooi lucht maar een al iets sterkere lucht.
Die moeten we dan ook echt helemaal open trekken. En dan heb je heel veel ruimte nodig, want pfieuw dan merk je pas hoeveel er in zit. :D

Echt hè! Holy crap wat zit daar een enorme berg in geperst :wow: . Je blijft spreiden en spreiden, wat een werk :') .

koeien op de weg...

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:02

Droge balen kopen, echt hooi in folie, maar ook koel opslaan. Zon op een open baal als er zeil overheen ligt geeft condens vorming wat de baal in drupt en dan knalt de schimmel er inderdaad binnen de week doorheen. Hooidroog is trouwens al snel 6-7 dagen drogen op het land, geen 3, dat is kuil/nat voordroog en niet geschikt voor paarden.

De resten hooi zijn hier de moestuin in gegaan, houdt mooi vocht vast (erg handig als je afhankelijk bent van regen voor je water). Wat zijn dus je mogelijkheden op dit punt en heb je ook weidegang? Want dan is het te overwegen om paard eventueel met graasmasker of strookbegrazing enkel op gras te zetten in de zomer als het eigenlijk te warm is voor de grote balen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:09

ik breng slechte voordroog meteen naar de stort als zijnde gft, is gratis en zo is mijn mesthoop niet meteen vol
Ik koop in de zomermaanden normaal hooi en in de winter voordroog, kost wel iets meer per pakje mar met zoveel weggooien ben je duurder uit

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 21:29

Bedankt voor alle reacties :)

Het kan op zich wel droog liggen hoor, maar er zijn wel een paar plekjes die dan lekken als het echt goed regent, maar aangezien we dit huren en al de halve boel hebben gerenoveerd, gaan we er geen nieuw dak opleggen.
Hier kan het liggen:
Afbeelding
Afbeelding
Maar ik heb het idee dat er ook schimmel komt van het liggen op het beton, vanuit de grond dus ofzo.

De mesthoop is nu ellende, we probeerden het te laten composteren door om en om hooi en mest te doen, maar het gaat zo traag dat de mesthoop vol raakt voor er ook maar iets gecomposteerd is, en we straks ook meer compost dan land hebben.

Afbeelding

Ik zal zo achter de pc even verder bijlezen, dat gaat wat makkelijker

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Brusi06, charootje, fro, Paardengek81, Symke en 104 bezoekers