Constant samentrekken van spier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 11:08

Hoi allemaal,

Donderdag merkte ik iets vreemds op bij mijn paard. Hij had een soort van constante samentrekkingen in zijn flanken aan beide kanten. Heb contact gehad met de dierenarts en die wist me zo ook niet te vertellen wat het was. Ik moest het maar even aankijken en als paard zich anders ging gedragen moest ik weer contact opnemen. Hij eet en drinkt gewoon goed, is even vrolijk als altijd en is nog steeds lekker aan het spelen met de andere paarden. Zag er verder ook niet ziek uit.

Hij staat al een paar maanden 24/7 op de weide, heb in de tussen tijd niks anders met hem gedaan dan altijd. Vrijdag ochtend had hij het nog wel, maar dat ik Vrijdag avond kwam kijken was het weg.

Iemand enig idee wat het is geweest en waardoor het werd veroorzaakt?

Heb het geprobeerd te filmen, het is niet heel duidelijk maar dan hebben jullie een beetje een idee. Het was echt om de seconde en het leek of hij er geen controle over had ( het was dus niet het 'trillen' wat ze doen om vliegen weg te jagen).

https://www.youtube.com/watch?v=xqGpyhgQd18

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:17

Apart. Zou het niet een soort van de hik zijn? Ik heb een konijn dat ook onwijs de hik kan hebben, misschien kan dat bij een paard ook...

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 11:31

Anna79 schreef:
Apart. Zou het niet een soort van de hik zijn? Ik heb een konijn dat ook onwijs de hik kan hebben, misschien kan dat bij een paard ook...


Ja dacht ik eerst ook, maar hij maakte helemaal geen hik geluid en denk dat je het samentrekken dan over de hele buik moet zien?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:37

Spiertrillingen/-samentrekkingen kĂșnnen een gevolg zijn van magnesiumtekort. Had hij voorafgaand aan dit filmpje gewerkt?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:49

Zat ook aan magnesium tekort te denken. Kan bij mensen ook spiertrillingen veroorzaken. Anders eens bloed laten controleren op evt. Te korten.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 11:49

Nee hij had juist al een week niks gedaan. Ik longeer hem 2 a 3 keer per week een half uurtje, maar deze week had ie vrij

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:55

Ik zou toch even bloedonderzoek laten doen want dan kun je een hoop elende voor zijn.

Anoniem

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:05

De drie meest voorkomende oorzaken van spiertrillingen zijn magnesiumtekort, Equine Metabolic Syndrome en Equine Grass Sickness, maar als je paard verder niet ziek is dat is dat laatste niet heel waarschijnlijk. Ik zou sowieso meteen beginnen met magnesium bijvoeren, dat kan geen kwaad en kan het probleem meteen oplossen. Mijn paard had spiertrillingen na het werk en stond 24/7 met strakke spieren rond de knie. Hij kreeg erg veel calcium binnen via luzerne/esparcette en dat verdringt de opname van magnesium. Ik ben dus meteen magnesium gaan bijvoeren en na 3 dagen hingen de bilspieren gewoon los en was het trillende pootje ook weg. Vervolgens ook alle esparcette/luzerne uit zijn dieet verwijderd en nu doet hij het gewoon goed.

Het voordeel van meteen met magnesium beginnen is dat magnesium bijvoeren ook standaard is bij paarden met EMS/insuline resistentie.

Ik heb je filmpje gezien en op het filmpje staat je paard op een wei met zulk kort gras dat die eigenlijk gewoon het recept is voor magnesiumtekort, insuline resistentie en vitamine E/seleniumtekort als je geen vitamine/mineralenbrok bijvoert. Wat voer je hem precies bij?

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 13:31

Hij krijgt elke dag een halve schep basisbrok. Heel eerlijk gezegt weet ik niet precies wat daar allemaal in zit. Maar ik ga z'n bloed maar even laten testen dan weet ik hopelijk wat er aan de hand is. Magnesium kan je gewoon bijvoeren of alleen als hij echt bewezen magnesium tekort heeft aan de hand van het bloedonderzoek?

Anoniem

Re: Constant samentrekken van spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:41

Met een halve schep basisbrok krijgt hij op deze wei 100% zeker te weinig vitaminen, mineralen en zeker ook te weinig magnesium binnen. Ik zou die halve schep basisbrok vervangen door de balancer van Je Paard Gezond en Fit of Vitalbix, dan trek je in elk geval de vitamines en mineralen weer goed.

Met magnesium bijvoeren kun je meteen beginnen want een overdosis geven is niet echt mogelijk. Je kunt beginnnen met magnesium chelaat van paard natuurlijk, of magnesium citraat. Magnesium oxide kan ook, maar als je zeker wilt weten dat het goed opgenomen wordt, vooral als je in zo'n geval ermee begint zou ik met chelaat of citraat beginnen, dan kun je later altijd nog overgaan op het goedkopere oxide.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 13:51

xyzutu2 schreef:
Met een halve schep basisbrok krijgt hij op deze wei 100% zeker te weinig vitaminen, mineralen en zeker ook te weinig magnesium binnen. Ik zou die halve schep basisbrok vervangen door de balancer van Je Paard Gezond en Fit of Vitalbix, dan trek je in elk geval de vitamines en mineralen weer goed.

Met magnesium bijvoeren kun je meteen beginnen want een overdosis geven is niet echt mogelijk. Je kunt beginnnen met magnesium chelaat van paard natuurlijk, of magnesium citraat. Magnesium oxide kan ook, maar als je zeker wilt weten dat het goed opgenomen wordt, vooral als je in zo'n geval ermee begint zou ik met chelaat of citraat beginnen, dan kun je later altijd nog overgaan op het goedkopere oxide.


Wauw bedankt voor de info!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:04

Ik heb je filmpje nog een keer bekeken en zie nog een overeenkomst met [***]: die had zijn spieren rond zijn knie steeds strak staan waardoor hij zijn achterhand hol trok. Bij jouw paard is dat minder duidelijk, maar bij hem zie je ook dat zijn achterhand holgetrokken is boven het punt waar het achterbeen het lijf in gaat, direct rechts van die lange haarwervel.

Hier zie je hoe [***] zijn achterhand hol zoog (vooral op het plaatje rechts) toen hij teveel calcium binnenkreeg en zo ondanks de vitamine/mineralenbrok toch een magnesiumtekort kreeg. Hij was verder zelfs te dik dus dit was geen ondervoeding maar echt een spierprobleem door magnesiumgebrek:

Afbeelding

Met magnesium bijgevoerd (en in zijn geval dus ook het calciumrijke voer afgebouwd):
Afbeelding


Een normale achterhand (heb even een Fries gezocht) is in stilstand gewoon plat gevuld is en laat middenin geen holte zien:
Afbeelding

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:20

funnyhorses schreef:
Ik zou toch even bloedonderzoek laten doen want dan kun je een hoop elende voor zijn.


Als jij een trillend spiertje hebt ga je dan ook naar de dokter voor een bloedonderzoek? :+

Samentrekkende spieren doet me inderdaad direct denken aan magnesium tekort of stress. Maar een week vakantie lijkt me geen stress opleveren.. :D

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 15:37

Captain schreef:
funnyhorses schreef:
Ik zou toch even bloedonderzoek laten doen want dan kun je een hoop elende voor zijn.


Als jij een trillend spiertje hebt ga je dan ook naar de dokter voor een bloedonderzoek? :+

Samentrekkende spieren doet me inderdaad direct denken aan magnesium tekort of stress. Maar een week vakantie lijkt me geen stress opleveren.. :D


Achja ik weet het soms niet met dat gekke paard van mij :') Naja het kan nooit kwaad om bloed te checken denk ik. Misschien heeft ie wel meer tekorten -O-

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:58

was het na de vele regen?

mijn paard vond ik hevig rillend in de wei...
de andere 5 hadden nergens last van ,maar stond te rillen om warm te blijven
heb hem binnen gezet zweetmes erover en wat voer erin [ luzerne en hooi ] en na 15 min was hij weer de oude en weer de wei op in regen

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:02

Dit heeft eerder opbokt gestaan weet ik.
misschien dat het via de zoekfunctie te vinden is?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:26

Captain schreef:
funnyhorses schreef:
Ik zou toch even bloedonderzoek laten doen want dan kun je een hoop elende voor zijn.


Als jij een trillend spiertje hebt ga je dan ook naar de dokter voor een bloedonderzoek? :+

Samentrekkende spieren doet me inderdaad direct denken aan magnesium tekort of stress. Maar een week vakantie lijkt me geen stress opleveren.. :D


Volgens mij heb jij nog nooit een paard met spierproblemen gehad?
Spiertrillingen zijn verre van normaal en zijn een bloedonderzoekje meer dan waard.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 18:19

ellepel schreef:
Dit heeft eerder opbokt gestaan weet ik.
misschien dat het via de zoekfunctie te vinden is?


Ja ik had inderdaad wel wat gevonden, maar dat paard maakte echt een hik geluid en dat was nu niet zo. Verder kon ik er eigenlijk niks over vinden.

mirgino schreef:
was het na de vele regen?

mijn paard vond ik hevig rillend in de wei...
de andere 5 hadden nergens last van ,maar stond te rillen om warm te blijven
heb hem binnen gezet zweetmes erover en wat voer erin [ luzerne en hooi ] en na 15 min was hij weer de oude en weer de wei op in regen


Nee het had niet geregend, het was wel warm maar dat is het al 2 maanden dus dat leek me ook niet echt de oorzaak.

Ik ben iniedergeval alvast begonnen met magnesium bij voeren en ga straks even de balancer van je paard gezond bestellen, bedankt voor de tip xyzutu2! Je ziet ook duidelijk verschil op je foto's!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:24

Ik heb nog gekeken,maar dat was een filmpje van een paard met pssm.
Op google kun je daar meer info van vinden
Verder tekorten aan magnesium of selenium kan het doen.
Hou het even in de gaten of het misschien straks weg blijft nu je anders gaat voeren :j