Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 01:06

Geloof mij, dan kun je je geluk niet op <3

Afbeelding


Mijn grote leermeester is een geweldige opa van 22 jaar. Per toeval ben ik bij hem terecht gekomen, nadat ik met een revaliderende en iets te energieke manegepony bijna tegen hem ben opgebotst toen we 'voorzichtig' onder het zadel mochten opbouwen. Toen het revalidatieproces werd gestopt omdat de botbreuk niet herstelde en ik eigenlijk een rij-pauze wilde inlassen, kreeg ik de vraag of ik het paard wat ik bijna omver had gereden niet eens wilde proberen? Het klikte, en zodoende kreeg ik voor het eerst een bijrijdpaard :D Hij is met zijn eigenaresse Z2 startgericht. Ik ben zelf nooit officieel gestart, maar zou denk ik wel een B-proef kunnen rijden. Ik heb nog nooit zo'n bijzonder paard als deze ontmoet. Zowel vanaf de grond als onder het zadel leer ik zo veel van hem! Hij heeft het grootste ego van stal maar een bijzonder klein hartje waarmee hij zich altijd voor 110% voor je inzet. Hij kent alle fijne kneepjes van het dressuur (en de manieren om eronder uit te komen), wat hem een geweldige leermeester maakt. We werken momenteel hard aan de basis en ook mijn houding is een groot aandachtspunt. Verwacht van de foto's dan ook geen spectakel, zo ver zijn we nog lang niet. Voor nu is tempocontrole met behoud van activiteit het belangrijkste. En dat begint steed meer en beter te komen!


Ik vind het enerzijds doodeng om hier foto's te laten zien, omdat het toch het paard van iemand anders is en ik weet dat we nog heeeel veel moeten leren... Bovendien is dit mijn eerste bijrijdpaard en daar ligt de druk om het goed te doen toch wel net iets hoger. Maar aan de andere kant ben ik ook best een beetje trots op waar we nu zijn (want het ging niet altijd vanzelf :+ ) en wil ik niets liever dan leren. Dus ik hoor graag wat jullie van ons vinden en of jullie nog tips hebben :) (Om deze reden staan er ook minder goede foto's tussen. Alle kritiek/feedback is welkom!)

Klein leuk detail: op foto 2, 3 en 4 zie je mijn vroegere vaste manegepony (waar het allemaal mee begon) en haar veulentje!


Ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden als ik! *\o/*


1. Indraven op de slangevolte
Afbeelding


2. Binnenhoefslag en klein beetje oprijden
Afbeelding


2b. Een seconde later zie je mijn probleem. Ik steek mijn benen af en verlies de verbinding. Vond het desondanks wel een lieve foto en hij bleef wel recht op de binnenhoefslag :)
Afbeelding


3.
Afbeelding


4. Eén van mijn favoriete oefeningen is het terugrijden in galop op een kleine volte. Dit moet ik namelijk wel op mijn zit doen en van voren loslaten zodat hij door kan springen. Dit vergt nog wel even opperste concentratie van mijn kant :+
Afbeelding


Na de galop is de motor echt aan en moet ik alle zeilen bijzetten om het kanon onder controle te houden. Vandaar mijn strakke gezicht haha.

5. Van hand veranderen
Afbeelding


6. En soms gaat het dan mis. Ik wil met mijn binnenteugel het tempo bepalen en vergeet mijn buitenkant. Ik probeer hier zoveel mogelijk op te letten, maar alle tips zijn welkom!
Afbeelding


6b. En toen was het tempo weer terug, verbinding op twee teugels en keek ik ook weer blij *\o/* :')
Afbeelding


7. Als beloning een stukje oprijden, blij paard :D
Afbeelding


8.
Afbeelding



9. Pasje wijken
Afbeelding

9b. Om vervolgens knijterhard over de buitenschouder weg te vallen :+ Ik weet waar mijn fouten hier liggen en daar werk ik in de les hard aan!
http://i68.tinypic.com/wri1js.jpg & http://i63.tinypic.com/10qlw7q.jpg


10.
Afbeelding


11. Uitdraven.
Afbeelding


12. Hij had weer zijn best gedaan <3 en volgens mij was hij zelf ook wel tevreden :D
Afbeelding


Bedankt voor het kijken! Ik geniet ondertussen rustig verder van alle keren dat ik van deze opa mag leren <3
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 22-07-17 01:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:19

Wat zijn jullie een ontzettend fijne combi om naar te kijken :) heel veel plezier met hem!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:32

Wat een mooie kans! :) Mooie combinatie vormen jullie, veel plezier samen!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:47

Jij zit echt te stralen :D
Ik weet niet hoelang je al rijdt, maar het ziet er netjes uit hoor!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:58

Gewoon genieten van deze kans. Paard ziet er prima uit voor een 22 jarige. Er is geen betere instructeur dan zo'n professor.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 02:07

Dankjewel allemaal, wat een superleuke reacties! :) Genieten doe ik zeker, het is inderdaad een professor Anne_GTI!

Maureen95 schreef:
Jij zit echt te stralen :D
Ik weet niet hoelang je al rijdt, maar het ziet er netjes uit hoor!

Oeps, dat ben ik helemaal vergeten erbij te zetten. Ik rij ondertussen alweer 13 jaar, waarvan de laatste drie jaar wat fanatieker dressuur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 02:08

Wauw! Zo reed ik niet toen ik van manegepaard naar bijrijd/eigen paard ging hoor _O- vind het een heel fijn beeld om naar te kijken en jeetje als je van een manege af komt vind ik dat je nog best streng voor jezelf bent in je comments bij de foto's :P
Wat fijn voor je dat je zo kan leren van zo'n paard zeg, ben stiekem best een beetje jaloers.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 02:11

Wat een leuke combinatie vind ik jullie zeg! Heel vriendelijk en jullie genieten samen.
Je haalt de foutjes er zelf al uit. Misschien dat je, je handen iets rechter op kunt plaatsen, je rijd een beetje met pianohandjes. Probeer goed te letten op je benen. De ene keer steek je, je hak te ver uit en de andere keer trek je hem juist op maar dat vind ik vrij lastig te zeggen omdat het allemaal momentopname's zijn.

Leuk dat je zo'n leuke kans hebt om op dit paard te rijden. En twijfel niet teveel over jezelf en over dat B proefje. Je krijgt er alleen maar leermomenten van mee als je een proefje rijd :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:38

Wat zijn jullie een leuke combinatie!

En je hebt prima door waar je mee bezig bent en waar nog wat kleine dingetjes missen +:)+

Heb je wel eens geprobeerd je beugels een gaatje langer te doen?
Heb het idee dat je soms niet genoeg ruimte hebt voor je been.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:57

Wat een leuke combi zijn jullie samen!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:13

nou je hebt je zorgen gemaakt om nix, ziet er goed uit, eerste foto's galop iets meer op je kont blijven zitten en je niet laten verleiden om te verlichten omdat je een oefening wilt gaan uitvoeren (die kleinere cirkel lukt je dan vast beter).

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:56

Dankjewel voor de leuke en fijne reacties allemaal!! Superleuk om te horen :D

Annet_Dottie schreef:
Wauw! Zo reed ik niet toen ik van manegepaard naar bijrijd/eigen paard ging hoor _O- vind het een heel fijn beeld om naar te kijken en jeetje als je van een manege af komt vind ik dat je nog best streng voor jezelf bent in je comments bij de foto's :P
Wat fijn voor je dat je zo kan leren van zo'n paard zeg, ben stiekem best een beetje jaloers.

Haha dankjewel! Ik heb de laatste drie jaar op een manege gereden waar de instructrice zelf ook heel fanatiek was en altijd heeft gehamerd op en goede basis in de dressuur, dus daar pluk ik nu zeker de vruchten van. Door deze lessen ben ik zelf ook super fanatiek geworden en daarvoor kijk ik graag kritisch naar mezelf. Maar ik zie ook zeker wel de dingen die goed gaan!


marijacindy schreef:
Wat een leuke combinatie vind ik jullie zeg! Heel vriendelijk en jullie genieten samen.
Je haalt de foutjes er zelf al uit. Misschien dat je, je handen iets rechter op kunt plaatsen, je rijd een beetje met pianohandjes. Probeer goed te letten op je benen. De ene keer steek je, je hak te ver uit en de andere keer trek je hem juist op maar dat vind ik vrij lastig te zeggen omdat het allemaal momentopname's zijn.

Leuk dat je zo'n leuke kans hebt om op dit paard te rijden. En twijfel niet teveel over jezelf en over dat B proefje. Je krijgt er alleen maar leermomenten van mee als je een proefje rijd :)

Dankjewel, dat doen we zeker! En je hebt helemaal gelijk over mijn handen en benen. Wanneer hij te hard gaat steek ik ze af, en als mijn been niet direct doorkomt zwier ik ze naar achter. Dus eigenlijk moet ik gewoon consequenter gaan rijden en er heel hard op letten. Daar werk ik aan! En lief, dankjewel :)


LBLGypsyCobs schreef:
Wat zijn jullie een leuke combinatie!

En je hebt prima door waar je mee bezig bent en waar nog wat kleine dingetjes missen +:)+

Heb je wel eens geprobeerd je beugels een gaatje langer te doen?
Heb het idee dat je soms niet genoeg ruimte hebt voor je been.

Ik had zelf het idee dat mijn knie zo goed in de wrong lag en dat het meer mijn onkunde is dat ik mijn benen naar voren en achter zwaai :+ Of bedoelde je iets anders met ruimte voor mijn been? Maar ik zal het zeker eens proberen met een gaatje langer, wie weet helpt het! En dankjewel ook voor het comliment, vind ik heel leuk om te horen!


Lienie_F schreef:
Wat een leuke combi zijn jullie samen!

Dankje!


speurneusc schreef:
nou je hebt je zorgen gemaakt om nix, ziet er goed uit, eerste foto's galop iets meer op je kont blijven zitten en je niet laten verleiden om te verlichten omdat je een oefening wilt gaan uitvoeren (die kleinere cirkel lukt je dan vast beter).

Ah dat is superleuk om te horen, bedankt! En zeker waar, daar wordt in de les al op gehamerd en heb ik zelfs oefeningen voor thuis voor meegekregen :') Ik verwacht niet volgende week ineens diep te kunnen zitten, maar hopelijk zal dat steeds een beetje beter gaan.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:05

Wat zij jullie een leuke combinatie om naar te kijken !
Heel gaaf dat je deze kans hebt gekregen zeg.
Qua tips ..die zie je zelf al ontzettend goed. Zo doorgaan en je schiet vooruit :j
Enne die bproef...die ga jij zeker kunnen ;)

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:25

Nou meid, niet zo streng voor jezelf hoor. Het ziet er erg goed uit en ik vind jullie een hele leuke combi om naar te kijken! Volgens mij is dat paard idd ook wel écht goud waard en vindt hij het super leuk want die oortjes zeggen dan ook voldoende :D

Geniet ervan!!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 11:46

Ah dankjewel allebei! Het is zeker een geweldige kans en ik kan ook niet zeggen hoe dankbaar ik zijn eigenaresse ben hiervoor. Soms kan ik niet geloven dat ik zo'n geluk heb, dus ik geniet ook echt van iedere keer :D

Na de vakantie zouden er misschien KNHS wedstrijden georganiseerd worden op stal, dus wie weet komt die kans er nog. We gaan het zien!

En precies Loez, als ik tijdens het rijden naar zijn oren kijk staan ze ook óf recht vooruit, óf ze flapperen vrolijk in het rond <3 Niets leuker dan als ruiter te merken dat het paard het rijden echt leuk vindt!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:46

Netjes gereden hoor!
Het ziet er echt fijn uit.
En knap dat je zelf ook al heel goed weet te benoemen waar je op moet letten.
Lekker genieten en leren dus :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:04

Wat een rustgevende foto's, heerlijk vriendelijk in de hand. Fijne combi!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:13

Zo reed ik inderdaad ook niet toen ik van de manege kwam hahahaha
Fijne combinatie zijn jullie

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:20

Zo zeg, ik zou zo echt niet zeggen dat je een manegeruiter bent :)
Zoals de meerderheid al zegt zijn jullie een leuke combi om naar te kijken!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:54

Wat een lieve reacties allemaal, dankjewel! :D

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:24

Volgensmij gaat B proefje wel lukken, en de L ook wel! Jullie zijn leuk samen!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:26

keurig hoor, geniet ervan!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:32

Beugels een gaatje langer (en benen ontspannen)en vooral verder aan je zit niets veranderen. B proef?? Je kunt ook wel een L1 aan, geen probleem en dan val je echt niet op tussen de "gewone"wedstrijdruiters, ik denk dat je er qua vriendelijkheid en zit zelfs boven uit springt. Heel veel succes en ik hoop dat je nog lang van je "professor "mag genieten.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:39

Ik voeg me bij bovenstaand commentaar: Het ziet er héél netjes uit!
Mijn tip zou zijn, niet je benen, maar je balans: op de foto's waarop je je benen naar voren hebt liggen steun je niet op je beugels, maar op je zadel, en daardoor verlies je je balans (en dus zoals je zelf al zegt de verbinding). Probeer steeds recht boven de beweging te blijven!
Nogmaals: het plaatje is al héél netjes!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:01

Hartstikke leuk om naar te kijken...!

Mijn observatie van de foto's 2a en 2b: paard is somehow op foto 2a op de voorhand (de 'driehoek' van de voorbenen is groter dan de 'driehoek ' van de achterbenen, neus achter de loodlijn, hoogste punt ligt niet tussen de oren maar bij de 2e/3e halswervel).
Bij 2b volg jij je paard. Door je buik en onderbenen naar voor te doen, gaat ook jouw zwaartepunt naar voren. (Dat je verstrakt is logisch, het is geen prettige houding.)
Het is dus niet alleen maar iets wat fout is en afgeleerd moet worden...! ;)

Maar het is wel handiger om te leren voelen dat hij op de voorhand komt - en dan je bekken teruggekanteld houden, onderbenen 'terug' houden, hand naar voor - hopelijk volgt hij elastisch! - en dan 'dragende' oefeningen vragen: wendingen, overgangen naar lagere snelheid* met behoud van ritme (aka schakelen) e.d.

* Het woord snelheid is helaas taboe in dressuur. Het is wel iets wat we als mensen goed kunnen waarnemen.
Schakelen tussen de meer verzamelde en de meer uitgestrekte draf of galop geeft een dramatisch snelheidsverschil.
Van belang is behoud van het ritme (= "blijft de drummer hetzelfde ritme slaan")
behoud van evenwicht (niet op de voorhand klappen, zwaar worden in de hand) en het criterium voor de jury hoort te zijn: extra buigen of strekken van de gewrichten van rug en achterhand.
Uiteraard is het ingewikkelde dat we bij verzameling 'vragen wat we sowieso willen' plus een beetje extra - en dat ondertreden van de achterhand, bolle rug, lichte aanleuning in stand horen te blijven tijdens het uitstrekken.