"Tuintegeltax"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

"Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:45

https://www.volkskrant.nl/binnenland/br ... ~a4506930/

Hier in de gemeente is het volgende idee gerezen: om wateroverlast tegen te gaan gaan mensen die hun tuin volledig betegeld hebben meer belasting betalen omdat het regenwater zo de grond niet in kan en riolen overspoelen.
Wat vind bokt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:46

Het is nog geen 1 april? :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:46

Nop, het is een serieus idee :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:48

Belachelijk. Ze verzinnen overal wel iets om nog maar meer geld bij mensen uit hun zakken te kloppen.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:48

Hoe willen ze dat gaan doen?
Iedereen bij langs en kijken?
Of moeten mensen foto's gaan opsturen?
En wat nou als er even later toch tegels komen te liggen? Hoe vaak gaan ze controleren?

Ik vind het een absurd idee..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:49

Krijg je ook subsidie als je 3 hectare niet betegeld hebt :P :+

Ondanks dat ik extra belasting onzin vind. Hier in de buurt ging het daar namelijk ook al over.
Begrijp ik wel wat ze willen zeggen.
Door al die tegels moet alles door het riool wat al overbelast is.
En iemand moet het gaan betalen die hernieuwingen, dus waarom niet de extra veroorzaker.
Maar ik geloof niet dat het er ooit doorkomt.

Ze willen controleren vanuit de lucht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:49

Enerzijds kan ik me de gedachten over afwateringsproblemen nog voorstellen.
Maar om mensen ervoor te laten betalen :?

En wat nou als je kunstgras hebt liggen? :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:54

Over je tegels heen :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:55

Kunstgras laat water door. Snap het wel een beetje. Veel tegels is veel wateroverlast omdat het niet wegkan.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:55

Cayenne schreef:
Enerzijds kan ik me de gedachten over afwateringsproblemen nog voorstellen.
Maar om mensen ervoor te laten betalen :?

En wat nou als je kunstgras hebt liggen? :+


Nouja, dit dus. Ik snap dat er een serieus probleem ontstaat als het water nergens meer heen kan. Uiteindelijk ben je daar zelf behoorlijk de dupe van als het water overal blijft staan. Ik vraag me alleen af of een tax daar echt de juiste oplossing voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:56

Een vijver en gazonnetje levert geld op? Kom maar op! Ruim 2 hectare gras én een vijver! Nooit gedacht dat ik er rijk van zou kunnen worden :')

De extra belasting gaat wellicht wat ver, maar het idee snap ik wel. Door al die tegels kan het water natuurlijk niet de grond in, wat weer voor wateroverlast en bijkomende kosten zorgt. Dus ik begrijp het idee op zich wel.

Overigens is dit met behulp van luchtfoto's volgens mij heel makkelijk te controleren :j

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:00

Het beoogde effect (meer groen in tuinen, minder steen) vind ik heel wenselijk. Maar of je daar komt met een tuintegeltaks, vraag ik me af.

Zo kan het ook...: :)

Citaat:
Operatie Steenbreek
http://duurzaamdenhaag.nl/projecten/operatiesteenbreek

De verstening van de stad heeft namelijk nare gevolgen (verhitting van de stad, meer fijnstof in de lucht, meer overstromingen en minder plek voor bijen, vlinders en vogels) en daarom zien wij liever tuinen met planten in plaats van tegels. Bewoners en bedrijven kunnen dankzij Operatie Steenbreek hun tuintegels inleveren voor gratis planten!


Niet zaligmakend, maar toch weer een stapje in de goede richting.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:05

Ik vind het wel een goed idee.

Door de combinatie van extremere buien en het feit dat tuinen steeds vaker compleet betegeld worden, krijgen gemeentes vaker te maken met wateroverlast.

Zo stimuleer je mensen om hun tuin weer als tuin in te richten ipv als parkeerplaats en zorg je voor een betere afwatering.

Gemeente stopt nu geld in nieuw rioolsysteem, maar alleen een nieuw riool voorkomt blank gelopen straten niet :n

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:08

Het idee snap ik wel..
Zoveel steen overal. En deels daardoor ondergelopen kelders. Dat kost ook echt veel geld!
Misschien is extra belasting niet het beste idee, maar ik denk wel dat er iets gedaan oet worden aan verstening.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:11

Ik heb het met de gemeente aan de stok vanwege een put die ze ooit zelf hebben aangelegd. Dat mag nu niet meer omdat het regenwater ook terecht komt in de drukriolering. Prima dat ze dat hebben bedacht en veranderd maar dan gaan ze die put zelf ook maar weer veranderen.
Persoonlijk vind ik het een belachelijk idee om een tax te gaan heffen. Lang leve de vrijheid die je zou moeten mogen hebben hoe je je eigen tuin aanlegt.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:31

Dus een kennis van mij moet extra belasting betalen omdat ze haar tuin heeft laten betegelen omdat ze in een rolstoel zit?
En haar ouders dus ook? Omdat die de tuin hebben laten betegelen zodat ze daar ook de tuin in kan?

En gaat de regering dan ook extra betalen omdat die overal snelwegen aanleggen? Of gemeentes die steeds meer stukken betegelen omdat ruimte dan beter benut kan worden (denk aan al die opgeleukte pleinen in dorpen, waar eerder gewoon grasveld was)

Denk niet dat dit ook maar iemand gaat helpen. Zal alleen maar weerstand opleveren omdat mensen nog meer belasting moeten betalen en weer verder beperkt worden om hun eigen keuzes te maken over hun eigen leefgebied.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:36

bruintje123 schreef:
Door al die tegels moet alles door het riool wat al overbelast is.


Hemelwaterafvoer (ook bv die van dakgoten) gaat gescheiden van het normale riool. Regenwater belast dus het gewone riool niet rechtstreeks. Bij wateroverlast wil het wel gebeuren dat de hemelwaterafvoer het niet aankan en het regenwater overloopt in het normale riool. Maar normaal gesproken wordt regenwater altijd gescheiden van het riool opgevangen. In onze gemeente in ieder geval.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:45

Ibbel schreef:
bruintje123 schreef:
Door al die tegels moet alles door het riool wat al overbelast is.


Hemelwaterafvoer (ook bv die van dakgoten) gaat gescheiden van het normale riool. Regenwater belast dus het gewone riool niet rechtstreeks. Bij wateroverlast wil het wel gebeuren dat de hemelwaterafvoer het niet aankan en het regenwater overloopt in het normale riool. Maar normaal gesproken wordt regenwater altijd gescheiden van het riool opgevangen. In onze gemeente in ieder geval.

https://www.riool.info/regenwater

Citaat:
Driekwart van het Nederlandse riool is gemengd. Dat wil zeggen dat afval- en regenwater in één buis worden afgevoerd. Per inwoner kan een gemengd riool wel zo'n 700 liter water opvangen.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:50

Nieuwe woonwijken (of bij volledige vervanging van het riool) hebben inderdaad vaak losse aansluitingen voor hemelwater en normale riolering. Maar oudere woonwijken over het algemeen niet, dus dan komt regenwater met een beetje pech via je wc er weer uit. Die gescheiden systemen zijn trouwens ook niet ideaal want mensen gaan ondanks het verbod gewoon hun auto wassen naast de put (of lozen hun afvalwater/schoonmaakwater), waarna dat water de sloot in stroomt en de plaatselijke visstand (letterlijk) om zeep helpt.

Ik begrijp helemaal waarom gemeentes hiernaar kijken, maar ik denk dat je beter kan voorlichten. Sommige mensen haten planten, maar veel mensen denken er gewoon niet over na dat een grasveld of border beter is voor de afvoer van water. Dus goede voorlichting in combinatie met inderdaad zo'n 'stoeptegels voor plantjes' actie doet dan denk ik meer dan keihard belasten.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:53

Als gemeentes zo lopen te knijpen met geld zouden ze eerst een wat moeten doen met al het geld wat ze verspillen aan nutteloze en ongewenste kunstwerken. Of eerst eens nadenken voor je elf miljoen euro er doorheen jast voor mislukte bushokjes, of de zeven miljoen voor een tramlijn die Niemand gebruikt.

Hier maken ze de putten nog niet eens fatsoenlijk schoon, iedere keer als het flink regent dan staan buurtbewoners hier de putten en goten leeg te maken. Om nog maar te zwijgen over de putten die ze te hoog hebben aangelegd en die dus niet werken.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:57

LoveBodin schreef:
Het idee snap ik wel..
Zoveel steen overal. En deels daardoor ondergelopen kelders. Dat kost ook echt veel geld!
Misschien is extra belasting niet het beste idee, maar ik denk wel dat er iets gedaan oet worden aan verstening.

Grasdaltegels, gaatjes afvullen met rond grind, kunstgras er over en klaar is je onderhoudsvrije tuin/parkeerplaats die tegelijk draineerd.

Gratis regentonnen (incl plaatsing er van) zie ik dan meer nut van, vangt ook water op, het kan gebruikt worden voor bv tuin, ramen/auto wassen, toilet doorspoelen, ... Scheelt ook weer drinkwater. Ik vermoed dat er eerder een finacieringstekort is waarvoor iemand een melkkoe zoekt.

Mensen helpen met eigen (moes)tuin die zo min mogelijk onderhoud vraagt, dus vaste planten/struiken en het planten van bv notenbomen ipv voor het mooi bomen of tegels op openbare plekken is ook veel beter idee. Gemeente zal het goede voorbeeld moeten geven en dat is niet tegels overal in gooien om vervolgens de burgers die dat nadoen te straffen (iets met hypocriet).

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:35

Het idee snap ik niet. Er zijn mensen die hun tuin betegelen door omstandigheden...rolstoel, geen tuin kunnen bijhouden en dan kiezen voor tegels. Er worden infiltratiekratten, afvoerputjes en goten voor de tuin verkocht. Een tuin met tegels hoeft dus niet noodzakelijk ook overlast te bezorgen. Het is ook altijd 1 richting verkeer. Beloning voor mensen die het goed doen is er niet.
Ik las het bericht , maar zag ook gelijk de onmogelijkheid . Verwachten gemeentes dat je doorgeeft dat je een tegeltuin hebt? Nemen ze mensen aan om te controleren of er tegels in de tuin zijn en hoeveel? Kan je bezwaar indienen als er een tax opgelegd wordt? Het is een belachelijk idee, om mensen te stangen in mijn ogen. Mij hebben ze niet, want ik heb een balkon. Ga wel klagen als ik op een plein loop, waar water op blijft leggen :D

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:59

Belachelijk het hele dorp heeft het er over. Maar ik moet het nog zien gebeuren er komen verkiezingen aan en de partij die dit onzalige plan ondersteund kan het schudden.
En dan te bedenken dat het land van Heusden en Altena best behoorlijk groen is, als ik mijn inderdaad gedeeltelijk bestrate voortuin uit loop en even niet op let struikel ik over de begroeiing of knal ik tegen een boom.
Er zal wel weer een gat in de begroting zitten wat over de rug van de bewoners gedicht moet worden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:29

Ik ben voor de tegenovergestelde oplossing, subsidie krijgen als je niet meer dan een bepaald percentage van de oppervlakte van je tuin betegeld.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:38

Suzanne F. schreef:
Ik ben voor de tegenovergestelde oplossing, subsidie krijgen als je niet meer dan een bepaald percentage van de oppervlakte van je tuin betegeld.


En ook regenwaterafvoer koppelen aan je WC, kom maar op.
Heb dat balletje wel eens opgegooid bij de verhuurder en die keek of ie water zag branden.
Schoon drinkwater om door te spoelen >;)