Samenwonen.... HELP

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:52

Sinds een half jaar ben ik samen met mijn super lieve vriend. We wonen nog geen 2 km van elkaar vandaan en wonen praktisch al samen.
Nu willen we de officiële stap zetten en heeft hij de huur van zijn appartement opgezegd. Per 1 September gaan we samen wonen in mijn koophuis. Heel leuk en spannend allemaal, maar hoe gaat dit in zn werk?

Het is voor ons beide de eerste keer dat we gaan samen wonen (ik 29, hij 24 :o ) Maar waar moet je nu allemaal rekening mee houden? Hoe doe je het met de financieren? Zet ik mijn huis ook op zijn naam? Of wachten we daar nog mee? En gezamenlijke rekeningen, is dat handig?

Dus naast dat het allemaal heel erg leuk is heb ik ook een heleboel vragen -O-

Er zijn vast bokkers die ooit deze stap gezet hebben :+ Hoe moet ik dit aanvliegen?

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:58

Na een half jaar zou ik zeker je huis nog niet op zijn naam zetten, je kan wel afspreken welke kosten je deelt en in de toekomst is het natuurlijk wel eerlijk dat je samen iets opbouwt maar een half jaar lijkt me erg snel.

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:59

Wij zijn ermee begonnen dat ik bij mijn vriend ging wonen en geld voor de vaste lasten naar hem overmaakte. Na de verhuizing stond onze nieuwe woning ook op mijn naam en geleidelijk aan is alles samengevoegd. We hadden er niet zo een behoefte aan om alles in één keer te regelen.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:00

Ik zou hem daar laten inschrijven, maar het huis (nog) niet op zijn naam zetten. Wellicht later.
Qua gezamenlijke rekeningen hebben wij 1 rekening waar alles op komt en daar betalen we alles van. We hebben ook ieder een eigen rekening waar we elke maand 'zakgeld' op storten. Maar er zijn veel verschillende opties. Wij vinden het gewoon fijn dat al het geld, ons geld is. Andere stelletjes houden het weer liever gescheiden.

Wij hebben wel een samenlevingscontract en een testament, zodat alles vastgelegd is als we uit elkaar gaan / overlijden. Maar de meeste koppels doen dat volgens mij pas als ze samen een huis kopen en samen veel opgebouwd hebben.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:02

Ik heb eerst een jaar bij mijn vriend ingewoond waarbij ik hem elke maand een deel van de vaste lasten betaalde. Nu samen een huis gekocht en alles geregeld qua samenlevingscontract en testament. Boodschappen deden we in de tijd dat ik bij hem woonde verdelen, ene keer ik de andere keer hij betalen. Nu gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten en de boodschappen. Wel hebben we beiden nog onze eigen rekeningen voor privé uitgaven en sparen. (sparen ook nog gezamenlijk op onze gezamenlijke rekening voor bijvoorbeeld schilderen huis)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:08

Als hij het huis ook op zijn naam schrijft en deelt in de hypotheeklasten, heeft hij dan geen recht op het huis als jullie uit elkaar gaan? :)
Dat is wel degelijk iets om rekening mee te houden dan.

Wel kun je hem dan de helft van GWL laten betalen want hij gebruikt dat tenslotte ook, de helft van de boodschappen en alle andere dingen die jullie samen gaan gebruiken. Tel hierbij een bedrag voor de huur op (die jij weer gebruikt voor hypotheek) en dan kom je wel een aardig eind. :)

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:11

Ik ben bij mijn vriend ingetrokken en betaal deel van vaste lasten aan hem en hebben gezamelijke rekening voor alleen de boodschappen.

Is belangrijk om hem van adres te laten veranderen ook bij de bank anders krijg je geen gezamelijke rekening, en bij de belasting die doet dan vervolgens bij je verzekering;)
Ik zou nog het huis op je eigen naam houden kan je daar in ieder geval geen gedoe over krijgen mocht het ooit mis gaan

Heel veel plezier met samenwonen

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:12

Als het huis op zijn naam komt heeft hij daar inderdaad ook recht op.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:17

Mijn vriend en ik wonen ook samen in mijn koophuis. We zijn nu anderhalf jaar samen en verloofd en we hebben afgesproken dat als alles goed gaat en zijn bedrijf goed blijft lopen, hij zich in januari 2018 inkoopt in mijn huis.
Nu betaalt hij mij elke maand een bedrag voor de vaste lasten en dat werkt goed zo. :) Hij is wel ingeschreven op ons adres.

Edit; we wonen al sinds dag 1 dat we samen zijn samen. Eerst in mijn huurhuis en nu sinds november in mijn koophuis :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:19

Ik ben nu 5 jaar samen met mijn vriend, in het huurhuis stond ik als medehuurder en vorig jaar kocht hij enkel op zijn naam een huis. Ik heb niets in te brengen dus voorlopig is het goed zo.

Wij stortte in het begin beide een bedrag op de gezamelijke rekening en daar ging huur/boodschappen etc vanaf, ik heb nog een tijdje bijgehouden wie wat kocht aan meubels maar inmiddels is dat irrelevant.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:20

Je kent elkaar een half jaar en je denkt erover om het huis op zijn naam te zetten?????
Hoeveel eigen geld heb je er in zitten?? Of is het alleen maar hypotheek?
Kijk alsjeblieft uit met wat je doet. Hij kan zich wel inschrijven bij jou maar besef wel dat jullie dan fiscaal partners worden en dat dit ook gevolgen heeft voor de toeslagen en belastingaangifte.
Maar een huis op zijn naam zetten moet je nooit doen. Zelfs als je gaat trouwen moet je opletten dat je op huwelijkse voorwaarden trouwt zodat het huis niet voor de helft van hem is als je uit elkaar gaat.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:21

oja, wij hebben geen gezamenlijke rekening meer. Hij maakt geld voor de vaste lasten over aan mij. Boodschappen betalen we zoals het uitkomt. Soms hij, soms ik. Dit houden we niet echt bij.. Meubels zijn we ook mee gestopt met bijhouden wat van wie is.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:23

Suzanne F. schreef:
Je kent elkaar een half jaar en je denkt erover om het huis op zijn naam te zetten?????
Hoeveel eigen geld heb je er in zitten?? Of is het alleen maar hypotheek?
Kijk alsjeblieft uit met wat je doet. Hij kan zich wel inschrijven bij jou maar besef wel dat jullie dan fiscaal partners worden en dat dit ook gevolgen heeft voor de toeslagen en belastingaangifte.
Maar een huis op zijn naam zetten moet je nooit doen. Zelfs als je gaat trouwen moet je opletten dat je op huwelijkse voorwaarden trouwt zodat het huis niet voor de helft van hem is als je uit elkaar gaat.


Dat klopt niet helemaal. je bent alleen fiscaal partners als je samen een notarieel samenlevingscontract hebt afgesloten, een kind van de ander hebt erkend of bij een pensioenfonds bent aangemeld als pensioenpartners. :) dus alleen inschrijven is niet meteen fiscale partner.

Toeslagen en belasting klopt. Dat betaal je per ingeschreven persoon op het adres zeg maar.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:30

Ik woon nu ook sinds een dikke maand samen. Het huis staat op zijn naam. We hebben een gemeenschappelijke rekening waar we ieder een afgesproken bedrag op storten. Hiermee betalen we boodschappen en vaste kosten.

Voor de rest heeft ieder zijn eigen rekening

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:39

Ik zou nog even wachten met huis op zijn naam zetten, dan is het huis immers ook van hem.

Wat je zou kunnen doen is hem de helft vd vaste lasten en de helft van de hypotheekrente kunnen laten betalen en dan zelf de aflossing betalen. Zo lost hij niks af van iets waar hij ook geen recht op heeft.

Wij hadden een gezamenlijke rekeningen waar alle vaste lasten en boodschappen vanaf gingen. Aangezien ik minder verdiende storten we hier naar rato geld op (verhouding iets van 40/60 denk ik). Dat kun je gemakkelijk uitrekenen wat handig is qua verhoudingen.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:51

Dank voor alle antwoorden tot nu toe :)

Ik snap dat het huis op zijn naam zetten wat vroeg is, en dat dat later wel komt.
Waar ik alleen nu mee zit is het volgende:

Als ik hem de helft (noem maar wat) van de hypotheek laat betalen is dit voor mij voordelig, aangezien ik elke keer een stukje meer aflos en het huis steeds meer van mij wordt. Terwijl hij elke maand het geld wat hij inlegt echt kwijt is, het levert hem immers niks op. Mochten we uit elkaar gaan heeft hij mij leuk geholpen met aflossen, en houdt hij er niks aan over.

Ik zie dat heel veel mensen wel mee betalen aan de hypotheek terwijl het niet op beide namen staat, maar hoe doen jullie dat dan mocht je uit elkaar gaan? Krijg je van je partner geld terug? Of is het gewoon pech en heb je in principe al die tijd gewoon gehuurd? Want zo bouw je als partner natuurlijk niks op.
Er is alleen een hypotheek, zit geen eigen geld in.

Ik zit te denken aan een gezamenlijke lopende rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Of is dit overdreven? Lopend gebruiken we voor de vaste lasten, boodschappen, etc. Spaarrekening voor vakantie of eventueel een nieuw huis.
Daarnaast wil ik sowieso mijn eigen rekening houden, stukje eigen vind ik belangrijk.

Ik las ook een stukje over inkopen in het huis, hoe werkt dat precies? Voor als het over een tijdje nog steeds allemaal goed gaat en we serieus stappen willen nemen :)

Voor de mensen die gezamenlijke rekeningen hebben, leggen jullie daar de helft in of naar ratio? Persoonlijk spreekt naar ratio mij het meest aan.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:53

ik heb meebetaald aan rente en vaste lasten toen ik bij mijn vriend woonde, aflossen was voor zijn rekening.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:54

De lening betaald mijn vriend ook. Maar water, internet, elektriciteit etc betaal ik mee

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:56

Daar moet je onderling afspraken over maken. Ik snap dat als hij mee betaalt aan de hypotheek hij er niks aan heeft aangezien het huis nooit van hem wordt daarmee. Maar toen hij huurde betaalde hij ook een x bedrag aan huur en zijn woonlasten natuurlijk.
Je kan met hem afspreken dat hij in ieder geval deelt in de woonlasten. En niet meebetalen aan de hypotheek is inderdaad ook geen huis op zijn naam later. Jij hebt dat zelf dan allemaal in het huis gestopt. Hij heeft daar niks aan bijgedragen. Als het echt alleen maar schuld is dan kan het natuurlijk wel om het huis op zijn naam te zetten. De vraag is of hij dat dan zou willen.

Anoniem

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:58

Wij huurden voorheen, betaalden elk 50/50. En hadden samen een boodschappen rekening, een vaste lasten rekening en een spaarrekening waar we evenveel op stortten. Daarnaast onze eigen rekeningen nog :j

Nu hebben we dan een koophuis sinds een maand, betalen we ook 50/50 want staat op onze beide namen.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:58

Stampeltje schreef:
Wij zijn ermee begonnen dat ik bij mijn vriend ging wonen en geld voor de vaste lasten naar hem overmaakte. Na de verhuizing stond onze nieuwe woning ook op mijn naam en geleidelijk aan is alles samengevoegd. We hadden er niet zo een behoefte aan om alles in één keer te regelen.

Hier ging het precies hetzelfde. Wel hebben wij een gezamenlijke rekening geopend voor boodschappen, vakanties en andere uitjes. Als we straks verhuisd zijn naar ons nieuwe koophuis, openen we ook een gezamenlijke spaarrekening en een vaste lasten rekening.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:02

ik zou het huis op je eigen naam laten.

wij hebben beide een eigen rekening en een gezamelijke.
salaris komt binnen op eigen rekening, eigen dingen gaan daar vanaf (telefoonr., paardrijden, contributie voetbal etc).

we maken naar rato een bedrag over naar de gezamelijke. daar gaan alle gezamelijke kosten vanaf.
hypotheek, verzekering etc.

ik zou ook eerst de spaarrekening nog even apart houden. vind een half jaar ook kort.
samenvoegen kan altijd nog. wij zijn nu 13 jaar samen en hebben nog best veel apart. we hebben ook een aparte spraarrekening en een gezamelijke spaarrekening. mijn hobby is nogal wat duurder als die van hem :). mocht ik echt in de problemen komen springt hij altijd bij.

is het een idee dat je het aflosdeel van je hypotheek afhaalt en je daarna elk de helft betaald. dat jij dus alleen aflost. dan voelt het misschien eerlijker. (aan de andere kant, als jullie voor eeuwig bij elkaar blijven heb jij het hele huis afgelost en heefthij het lekke makkelijk).

vooral doen wat goed voelt

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:06

Ik zou voorzichtig zijn met het laten inkopen na een half jaar al.

Je kunt hem ook mee laten betalen maar de aflossing van de hypotheek zelf te dragen.
Als het nu niet werkt en hij koopt zich in dan heeft hij even veel recht op het huis als jij.
Ik zou een termijn afspreken dat jullie het eerst proberen zonder hij zich inkoopt, bevalt dat goed dan kan hij zich na 1 jaar ofzo inkopen?
En laat een samenlevingscontract opstellen, kleine moeite maar alles is wel in een keer geregeld.

Je moet er nooit van uit gaan dat het fout gaat, maar als het fout gaat kun je er maar beter goede afspraken over hebben.

Hier hebben wij samen wat gekocht en hiervoor samen gehuurd.
Wij hebben een gezamelijke rekening waarvan we de gezamelijke kosten (boodschappen, hypotheek, etc.) betalen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:06

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik wel willen dat hij de helft rente betaald maar ik zou niet willen dat hij aflossing betaald. Mijn huis, mijn hypotheek. Mocht het wel fout gaan dan blijft het jouw huis en hoef je hem ook geen geld terug te geven. Verder vaste lasten ook delen door 2.
Zijn voordeel is dat hij hele lage woonlasten heeft. Er vanuitgaande dat jij geen giga hypotheek heb en hij geen mini appartement is het voor jullie beide voordeliger :)

Iedereen gaat hier uit van 'als jullie uit elkaar gaan' maar beter safe than sorry mocht het mislopen en als het goed blijft gaan is het ook prima en eerlijk verdeeld :)

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:11

Frummels schreef:
Suzanne F. schreef:
Je kent elkaar een half jaar en je denkt erover om het huis op zijn naam te zetten?????
Hoeveel eigen geld heb je er in zitten?? Of is het alleen maar hypotheek?
Kijk alsjeblieft uit met wat je doet. Hij kan zich wel inschrijven bij jou maar besef wel dat jullie dan fiscaal partners worden en dat dit ook gevolgen heeft voor de toeslagen en belastingaangifte.
Maar een huis op zijn naam zetten moet je nooit doen. Zelfs als je gaat trouwen moet je opletten dat je op huwelijkse voorwaarden trouwt zodat het huis niet voor de helft van hem is als je uit elkaar gaat.


Dat klopt niet helemaal. je bent alleen fiscaal partners als je samen een notarieel samenlevingscontract hebt afgesloten, een kind van de ander hebt erkend of bij een pensioenfonds bent aangemeld als pensioenpartners. :) dus alleen inschrijven is niet meteen fiscale partner.

Toeslagen en belasting klopt. Dat betaal je per ingeschreven persoon op het adres zeg maar.


Wij zijn belastingpartners en al het bovenstaande is niet voor ons van toepassing :n