Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 15:33

Een oudere merrie is sinds dit voorjaar op de sukkel met diarree.
Toen ze terug op het gras begon te komen,is het begonnen.
Ieder jaar reageert ze wat gevoelig,dus oorspronkelijk niet veel aandacht aan gegeven,maar toen het niet over ging,de DA erbij gehaald.
Van toen af aan is heel wat ondernomen.
Gestart met intensief pro-biotica.
Niets uitgehaald.
Bloed- en mestonderzoek,om zand,wormen,en falende organen uit te sluiten.
Kwam niets uit,behalve een licht ontstekingsbeeld.
Anti-biotica haalden ook niets uit,en toen( 3 maand terug),is gestart met cortisone.

Dit maakte wel verschil.
De waterige diarree werd platte mest.

Daar blijft het nu,ze heeft koeienvlaaien ipv paardendrollen.

Volgens de DA ok als ze hierbij ook terug beter wordt.
Wat zo is,sinds enkele weken blaakt ze terug van energie,komt in full speed naar je toe gelopen,....terwijl ze bv 2 maand terug overal heen slenterde.

Maar nu komt het.
De kans is heeel reëel dat ze de rest avn haar leven op een basishoeveelheid cortisone zal moeten blijven staan.
Vind ik behoorlijk wat....
We zijn nu begonnen met afbouwen,heel voorzichtig.
Zolang ze zo blijft,mogen we verder afbouwen.
Er is ook nog een kans dat ze na afbouwen,weer helemaal verdergaat op haarzelf en goed blijft,maar de DA schat die kans niet heel hoog.

Ik wil die kans zo hoog mogelijk maken.

Vandaar de vraag,zijn er nog dingen die je kan bijgeven om haar darmen te ondersteunen?
Ze krijgt nu nog dagelijks probiotica en de cortisone.

Mochten mensen nog fantastische ervaringen hebben met eender wat,dan hoor ik dat graag!

(owja,ontwormen gebeurt regelmatig,ook in overleg met DA,net door haar lage weerstand)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:51

Krijgt ze er ook nog gewoon hooi bij of staat ze 100% op gras?

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:04

Wat krijgt ze naast weidegang aan voeding?

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:10


LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:32

Ik heb jaren geleden een veulen gehad dat diarree had en er niet vanaf kwam. Het heeft maanden geduurd. Ten einde raad een advies van een oud boertje opgevolgd: 2x daags een lege wormspuit vullen met yoghurt met wat suiker en verder zorgen dat ze geen water kon dringen en dus alleen bij moeder kon drinken. Met 3 dagen was de diarree voorgoed weg.
Wellicht eens proberen? Baat het niet, het schaadt ook niet. Hoeveelheid wellicht wel even aanpassen en uiteraard in dit geval wel water geven natuurlijk.
Veulen vond het heerlijk overigens :D .

Sterkte ermee.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:47

Ik zou ook zeggen inderdaad, darmbalans van Ecostyle!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:24

wat voer je? Soms kan voerbeleid een groot verschil maken.

Anders je paard een "nieuwe" darmflora bezorgen, door mest van een ander gezond paard te voeren. Veulens eten namelijk ook de mest van de moeder om de nodige darmbacteriën te bekomen. Ook al eerder een reportage gezien van een paard dat op zich gezond was (ook bloedwaardes) maar altijd diarree leek te hebben. De oplossing was mest van het andere paard in een emmer met wat water, ziften en het mestwater via een sonde opgieten. Week later had het betreffende paard terug vaste mest.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:12

Ik zou haar van het gras afhalen en op hooi zetten. Het NL gras kan nog best eens veel te rijk zijn voor je paard.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:54

Oef...

Staat ze alleen op gras of krijgt ze nog ( wat) ander ruwvoer/krachtvoer? Zo ja, wat voor krachtvoer?
Op wat voor soort gras staat ze? Frisse groene weide of op oud dor doorgeschoten gras, lang of kort gras?
Hoe oud is ze eigenlijk en wordt er nog iets met haar gedaan?
Hoe is haar gebit onderhouden en wanneer voor het laatst en door wat voor gebitsverzorger/tandarts? ( Onder verdoving of niet, elektrisch of niet).
Hoe vaak is er op zand en wormen is er getest en is ook de mest daarop onderzocht ( voor zover mogelijk)?
Zand in het bloed aantonen, daar heb ik nog nooit van gehoord, in de mest is mogelijk, maar dan moet je wel een aantal dagen achter elkaar testen.
Ook niet alle wormen tref je aan in het bloed en ook daarvoor geldt: het kan per keer verschillen wat je aantreft ( aan waarden).

Sterkte ermee in elk geval, het is niet leuk als ze aftakelen en je kan te weinig doen en je ze niet wil missen!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:13

Toen mij PRE hier acht jaar geleden aankwam was hij ook aan de platte.

Hier heeft Optiform van Mijten enorm geholpen. Hij had het waarschijnlijk door het te rijke gras. Hier zijn klei gronden en waar hij ervoren stond was het zandgrond en eerder schraal gras.

Deze lente had hij opnieuw last. Met probiotica terug onder controle gekregen.
Heeft even geduurd. Mijn DA heeft bepaald moment een transfusie van mest van gezond paard willen doen.

Naar het schijnt boeken ze daar ook goede resultaten mee en het is vrij simpel te doen.

Succes ermee !

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:26

het voer ed,dat staat voor haar nu op punt en daar ga ik niet meer mee klooien.

ze heeft een probleem met haar darmwand,die neemt niet meer goed op,door ontstekingen.
de kans zit erin dat dit chronisch wordt en dan moet ze dus altijd een basisdosis cortico's krijgen om die ontstekingen te onderdrukken.
daar zit het probleem,dat gaat of komt niet met voeding

volgens de DA komt ze in de buurt van de 30,op die leeftijd is het niet exact te zeggen en ze heeft een paspoort die zegt dat ze 16 is,wat dus zeker totaal niet klopt,dus haar echte leeftijd is een raadsel.
(ik heb ze vorige winter voor een prikje gekocht,ik had toen wel al een vermoeden dat ze een stuk ouder was,maar zo oud had ik ook niet gedacht,toen stond ze ingevallen,ribben richtbaar,.... en hoopte ik haar er terug erbovenop te kunnen helpen,dat prikje is ondertussen al uitgedraaid op een enorm duur paardje,ze heeft me al verschillende weken 100 euro/week aan cortisone alleen gekost...)

er wordt helemaal niets meer mee gedaan.

ze staat op de weide 24/7,dor,arm gras, en krijgt 2/daags nog krachtvoer bij(ook de soort en hoeveelheid ga ik niet op in,is allemaal in overleg met DA,ik 'ken' bokt,iedereen heeft dan weer een ander idee over hoeveelheid en soort en zo ga je eeuwig door met discussie,maar daar gaat het nu niet over,ik zoek specifiek iets om haar darmwand te stimuleren,want als die niet werkt,mag je haar eender wat geven,dan komt alles er plat uit.

tanden zijn nagekeken en in orde,daar ligt het niet aan,is eerst gedaan toen ze begon met sukkelen,ook wormonderzoek is zowel via mest als bloed meermaals gebeurd,is niets uitgekomen en nooit niets gehoord van het labo,wat dus wil zeggen dat ze nooit iets gevonden hebben ook niet.

de probiotica krijgt ze ondertussen al maanden,maar zoals ik al zei is de cortisone het enige wat de watermest heeft kunnen stoppen.

ik zoek nu specifiek dingen die haar darmwand en darmflora nog extra kunnen ondersteunen.

de darmbalans bespreek ik met de da,want ik heb er geen idee van of dat extra kan zijn of bv dubbel door de probiotica die ze nu al krijgt.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:44

Bij mijn oudje werkt biergist van horsefitshop heel prima . Is ook niet zo duur. Kleine hoeveelheid beginnen, om te wennen aan de smaak

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:51

Is ze ook getest voor cushing/PPID?

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:54

Droog hooi geven en mest van gezond paard inbrengen via een sonde. Zijn ze er zo vanaf.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:09

dushishoeve schreef:
Droog hooi geven en mest van gezond paard inbrengen via een sonde. Zijn ze er zo vanaf.


Wat is de gedachte hier achter als ik vragen mag?

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:53

pol1 schreef:
dushishoeve schreef:
Droog hooi geven en mest van gezond paard inbrengen via een sonde. Zijn ze er zo vanaf.


Wat is de gedachte hier achter als ik vragen mag?


Citaat:
Een andere mogelijkheid is het transfauneren. In de darmen van een paard zitten veel bacteriën die met elkaar in evenwicht zijn en het interne milieu van de darm in balans houden. Deze goede bacteriën zorgen ervoor dat ziekteverwekkende bacteriën weinig kans krijgen om aan te slaan. Dit doen ze onder andere door ervoor te zorgen dat er simpelweg geen plek meer over is voor ziekteverwekkers om aan te hechten aan het darmslijmvlies. Vaak is het evenwicht tussen al die goede bacteriën verstoord als een paard langere tijd diarree heeft. Om het herstel te bevorderen kan het paard getransfauneerd worden. Dat wil zeggen dat er goede bacteriën van een gezond paard in de darmen van het paard met diarree gebracht worden. Dit kan simpelweg door wat mest van een gezond paard op te lossen in water en met behulp van een maagsonde toe te dienen bij het zieke paard. Een maagsonde wordt door de dierenarts via de neus en slokdarm in de maag gebracht.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 00:05

Afbeelding
Afbeelding

Bij mij paard ziet het er al wkn zo uit!! Kan maar niet vinden waar het in zit!!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 01:53

Ik heb een oudje van 30 en heeft dit ook..Nu geef ik hem sinds 3 weken 2x daags een beetje gember poeder door zijn slobber en is al stukken verbetert. Ik zou het niet over brokken geven, de kans is vrij groot dat ze het dan niet op eten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 02:19

tengeltje11 schreef:
het voer ed,dat staat voor haar nu op punt en daar ga ik niet meer mee klooien.

ze heeft een probleem met haar darmwand,die neemt niet meer goed op,door ontstekingen.

Maar de ab deed niks, is het niet een darmzweer (maagzweer, maar dan verder op)? Want daar zijn medicijnen voor (anders dan je cortico's), die dat kunnen genezen ( http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... sucralfate ).
Te grof hooi/dor gras kan ook de darm juist teveel prikkelen en daarom diaree geven.

Bij paard van 30 is slijtage zeker een mogelijkheid, dat er gewoon niet genoeg capaciteit is om er vocht uit te halen. Eetlepel psyllium kan dan helpen omdat dat vocht bindt en dus de hele boel wat indikt. Je zal dat dan permanent moeten geven, maar het helpt wel.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:21

tamary schreef:
ze heeft een probleem met haar darmwand,die neemt niet meer goed op,door ontstekingen.

Maar de ab deed niks, is het niet een darmzweer (maagzweer, maar dan verder op)? Want daar zijn medicijnen voor (anders dan je cortico's), die dat kunnen genezen ( http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... sucralfate ).
Te grof hooi/dor gras kan ook de darm juist teveel prikkelen en daarom diaree geven.

Bij paard van 30 is slijtage zeker een mogelijkheid, dat er gewoon niet genoeg capaciteit is om er vocht uit te halen. Eetlepel psyllium kan dan helpen omdat dat vocht bindt en dus de hele boel wat indikt. Je zal dat dan permanent moeten geven, maar het helpt wel.[/quote]

Is psyllium vergelijkbaar met bio sponge?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:28

Hier een paard van 29 die 2 x daags zo'n 3 eetlepels psyllium over het voer krijgt om de mest goed te houden.
Die krijgt het 3 weken achter elkaar en dan 1 week niet, lijkt me zeker het proberen waard!

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:31

En toch zal je je voerbeleid aan moeten passen! Daar zit hem namelijk het probleem. Mijn oudje van nu 27 had er ook enorm veel last van. Met aangepaste voeding is het helemaal normaal geworden. Schakel Arlette Vermunt van Horse Care Vaesen eens in.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:45

Gastro Plus werkt heel goed bij diarree en natte mest..maar dat is dus wel een krachtvoer.

Verder zou ik haar denk ik wat minder op het gras laten en veel bijvoeren met droog hooi. Ze kunnen ook diarree krijgen doordat ze reageren op de fructanen in het gras.

Ik zou verder niet teveel de darmwand stimuleren met wat dan ook, want ontstoken slijmvlies heeft vooral "rust" nodig. Dus juist niet teveel vezels en dergelijke..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:04

Mijn paard heeft dit ontwikkeld na hb aanval..bio sponge, ontwormen heeft niet geholpen..paard staat ipv voordroog nu op mooi hooi! Krijgt marstall force en paar handjes musli..

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Extra ondersteuning platte mest/diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:24

Bij zo'n hoogbejaard paard kan het goed dat de darmen aan slijtage onderhevig zijn. (Dat is bij bejaarde mensen net zo). Vanwege de ontstekingswaarden denkt de DA in die richting en dat kan ik me wel goed voorstellen. Vandaar de onderhoudsdosis cortisone.
Als je haar weer terug op stal zet TS en niet 24/7 op de wei, blijft de mest dan net zo slap? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

Transfauneren heb ik idd ook wel eens van gehoord. Misschien zou het kunnen bijdragen aan een betere darmflora.