Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 17:29

Algemeen Dagblad
Overige


Het hoogheemraadschap van Delfland roept eigenaren van koeien en paarden op deze weg te houden van de dijken. Het vee kan een dijk beschadigen. 'Dat is uiteraard niet de bedoeling', meldt Delfland.

Het is de inspecteurs van Delfland de afgelopen tijd opgevallen dat er soms koeien of paarden op de dijk lopen die de dijk kunnen beschadigen met hun hoeven.

Lees het gehele artikel op ad.nl.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:30

Ik snap het bericht niet helemaal. Als het weilanden zijn zou je toch zeggen dan is begrazing geen probleem toch. Wat willen ze bereiken met deze oproep? Vreemd

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:25

karuna schreef:
Ik snap het bericht niet helemaal. Als het weilanden zijn zou je toch zeggen dan is begrazing geen probleem toch. Wat willen ze bereiken met deze oproep? Vreemd


Dat is wel een probleem, dijken zijn vaak bekleed met een laag klei, als deze beschadigt kan door verdere erosie de dijk verzwakken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:34

Waarom vroeger nooit en nu wel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:44

Bij ons heeft Rijkswaterstaat/het Waterschap het weiden van koeien en paarden op dijken al zo lang ik me kan herinneren verboden. Alleen schapen mogen erop, en vrienden met geiten krijgen dus ook echt een bezoekje als ze tijdens natte periodes hun geiten in hun weitje op het talud laten grazen, 'want geiten zijn geen schapen'.... >;)

Ik schat dat het artikel in werkelijkheid bedoelt dat paarden en koeien er sowieso niet op mogen maar dat blijkbaar steeds meer mensen hun paarden en koeien er wel op laat grazen?

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:35

Ik denk dat dat ligt aan de manier van begrazen met geiten, in tegenstelling tot schapen lopen die zelden in grote groepen en zullen dus langer op één plek blijven stan totdat het kaalgegeten is. Dan gaan ze bijvoorbeeld paden lopen op de dijk. Een kudde schapen(250 stuks) heeft zo'n stuk gras veel sneller kaal en staat meestal maar één dag op een stuk. Dan gaan ze naar een nieuw vak, totdat de hele dijk kaal is. Dan blijft de dijk goed :)

Edit: de meeste dijken met een 'functie' worden gemaaid om deze reden.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:43

xyzutu2 schreef:
Bij ons heeft Rijkswaterstaat/het Waterschap het weiden van koeien en paarden op dijken al zo lang ik me kan herinneren verboden. Alleen schapen mogen erop, en vrienden met geiten krijgen dus ook echt een bezoekje als ze tijdens natte periodes hun geiten in hun weitje op het talud laten grazen, 'want geiten zijn geen schapen'.... >;)

Ik schat dat het artikel in werkelijkheid bedoelt dat paarden en koeien er sowieso niet op mogen maar dat blijkbaar steeds meer mensen hun paarden en koeien er wel op laat grazen?

Goh, vroeger had mijn opa gewoon de koeien op de dijk en in de uiterwaarden lopen. En nu kan dat dus niet meer?
Bijzonder.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:46

Bij ons in limburg ook koeien en paarden op de maasdijken.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:58

Er zijn een hoop stukken dijk die bij boerderijen horen, waar paarden en koeien oplopen. Ik vermoed dat het over deze stukken gaat. Als dat zo is dan voorzie ik nog fijn wat problemen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:14

Wendy schreef:
xyzutu2 schreef:
Bij ons heeft Rijkswaterstaat/het Waterschap het weiden van koeien en paarden op dijken al zo lang ik me kan herinneren verboden. Alleen schapen mogen erop, en vrienden met geiten krijgen dus ook echt een bezoekje als ze tijdens natte periodes hun geiten in hun weitje op het talud laten grazen, 'want geiten zijn geen schapen'.... >;)

Ik schat dat het artikel in werkelijkheid bedoelt dat paarden en koeien er sowieso niet op mogen maar dat blijkbaar steeds meer mensen hun paarden en koeien er wel op laat grazen?

Goh, vroeger had mijn opa gewoon de koeien op de dijk en in de uiterwaarden lopen. En nu kan dat dus niet meer?
Bijzonder.


Is toch niets bijzonders aan? Vroeger werden er ook dijken met zeewier verstevigd, dat gebeurd ook echt niet meer. Inzichten veranderen. Dijken worden steeds beter gemonitord en veel dijken worden verstevigd.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:17

Sommige dijken hebben ook geen waterkerende functie meer, dan maakt het niet uit wat voor dieren er op lopen.
En idd, inzichten veranderen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:27

Paarden en koeien die dijken slopen.
Mijn neus.
Wat ze moeten doen is loonbedrijven aanpakken die met zwaar materieel even de dijk maaien. -:(-
Groeven van 60 cm diep zijn geen uitzondering.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:48

Hier mochten de paarden vroeger in de winter ook niet op de schuine kanten hoor.... wel op de platte delen

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:19

Met de watersnoodramp van 1953 zijn ook verzwakte dijken doorgebroken. Dijken waar vee op had gelopen en daarmee de dijken had verzwakt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:20

Rocamor schreef:
Met de watersnoodramp van 1953 zijn ook verzwakte dijken doorgebroken. Dijken waar vee op had gelopen en daarmee de dijken had verzwakt


Nee, dijken waren niet hoog en niet sterk genoeg.
Het feit was dat bij deze dijkdoorbraken heel andere factoren een rol speelde.
Springtij, Noordwester.
Wiki geeft wat meer info
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:37

Ik zal mijn antwoord wat nuanceren. Een deel van de dijken was verzwakt doordat het vee er paden op gemaakt had. Of door holen van konijnen.

Dit staat geschreven in 1 van de boeken van Kees Slager.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:58

Ik dacht dat het door de droogte kwam. Dat er daardoor geen vee op mag lopen.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:17

Weidebloem schreef:
Wendy schreef:
Goh, vroeger had mijn opa gewoon de koeien op de dijk en in de uiterwaarden lopen. En nu kan dat dus niet meer?
Bijzonder.


Is toch niets bijzonders aan? Vroeger werden er ook dijken met zeewier verstevigd, dat gebeurd ook echt niet meer. Inzichten veranderen. Dijken worden steeds beter gemonitord en veel dijken worden verstevigd.

Ze worden steeds beter gemonitord, we kunnen steeds meer, maar we kunnen geen dijken bouwen waarop vee kan lopen? Dat is toch een zwaktebod?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:46

Hoezo is dat een zwaktebod? Kwestie van prioriteiten stellen gok ik

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:51

LadyMadonna schreef:
Hoezo is dat een zwaktebod? Kwestie van prioriteiten stellen gok ik

Meer een niet willen, ipv niet kunnen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:54

Heb jij verstand van dijkbeheer?/dijkbouw?
Ik nl niet, maar ik kan me zo indenken dat het wellicht wel kan, maar te duur is om een dijk dusdanig te maken dat er veilig vee op kan. Aangezien er voldoende "platte" grond beschikbaar is, heeft het dan dus geen prioriteit.
Ik snap sowieso niet waarom vee perse op een dijk zou moeten lopen....

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Koeien en paarden beschadigen dijken Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:08

Te duur = niet willen toch?
En nee, natuurlijk is er niet voldoende grond voor het vee, dit is Nederland namelijk :D ;)