[VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 01:30

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Edward Gal. Foto door aniek1985

Op overtuigende wijze heeft Edward Gal vandaag in Ermelo het Nederlands kampioenschap dressuur gewonnen. Met zijn spectaculaire paard Glock´s Zonik moest Gal in het eerste onderdeel van het kampioenschap nog genoegen nemen met de tweede plaats, in de afsluitende Kür trok hij alsnog de titel naar zich toe. Madeleine Witte-Vrees won zilver, Hans Peter Minderhoud brons.

Het Nederlands kampioenschap dressuur werd verreden op de prachtige accommodatie van het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo. Voor de senioren dressuurruiters begon de strijd vrijdag met de Grand Prix. In dit eerste onderdeel was Madeleine Witte-Vrees met haar hengst Cennin de beste, de combinatie bleef Gal en Glock´s Zonik nipt voor. Hans Peter Minderhoud werd in die proef derde.
Vandaag werd de afsluitende Kür verreden, voor een goed gevuld stadion. De toeschouwers zagen publiekslieveling Glock´s Zonik met Edward Gal daarbij op spectaculaire wijze door de baan gaan en de zege grijpen. Voor Gal was het alweer zijn negende nationale titel.

Rustig rijpen naar de top
Edward Gal vertelt over zijn kampioenspaard Glock´s Zonik. “Zonik is pas negen jaar, maar hij doet het echt heel erg goed. Dit was pas zijn vierde Grand Prix die hij liep en zijn tweede Kür. Dit was ook pas de eerste keer dat we deze Kür reden, maar het paste hem goed. Ik ben gewoon heel blij met hoe hij aanpakt, maar het is echt nog een jong paard en je merkt nu ook wel dat hij moe is. Het is heel belangrijk dat we echt rustig aan met hem doen, Glock´s Zonik is echt een heel goed paard. Hij heeft denk ik nog een jaar of misschien twee jaar nodig om echt helemaal te rijpen naar een top Grand Prix paard. Iedere wedstrijd gaat het beter dat geeft heel goede hoop voor toekomst.”

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Zilver en brons
Madeleine Witte-Vrees reed een goede Kür, maar bleef niet foutloos. De amazone was blij met haar zilveren medaille. “Ik ben heel tevreden met Cennin, ik had vandaag een fout die ik niet gewend ben, maar dat kan gebeuren. Vooraf wist ik dat de kans groot was dat Edward mij er toch af ging rijden, maar ik ben dik tevreden. Cennin is nog jong en we zitten nog lang niet aan ons plafond.”
Bronzen medaillewinnaar Hans Peter Minderhoud was ook dik tevreden met zijn routinier Glock´s Johnson. “Hij is 15 jaar, maar hij heeft nog niets ingeboet. Vrijdag in de Grand Prix en vandaag in de Kür ging hij er vol voor. Hij voelt als in de bloei van zijn leven. Ik ben er heel trots op dat hij al die jaren een vaste waarde voor het Nederlandse team is,” vertelt Minderhoud over de hengst.
In de eindstand van het kampioenschap werd Emmelie Scholtens met de beeldschone hengst Apache vierde. Diederik van Silfhout, vorig jaar nog kampioen met zijn paard Arlando, werd met zijn nieuwe troef Four Seasons vijfde.

In de persconferentie na afloop van het NK sprak juryvoorzitter Jan Peeters lovende woorden. Voor alle ruiters had hij een pluim. De prestaties van Gal bestempelde hij als formidabel. Peeters had ook alle vertrouwen in het team dat eind augustus op het EK in actie komt. “Ik denk dat jullie hoge ogen gaan gooien”, sprak Peeters.
Kampioen Edward Gal rijdt op het komende EK niet zijn nog jonge kampioenspaard Glock´s Zonik, maar de zeer geroutineerde Glock´s Voice waarmee Gal zaterdag de Grand Prix Special won in Ermelo.

Namens de KNHS bedankte technisch directeur Maarten van der Heijden iedereen die het fantastische Nederlands kampioenschap mogelijk heeft gemaakt.

Uitslag NK Dressuur senioren 2017
1) Edward Gal – Glock´s Zonik 77.500% / 82.525%
2) Madeleine Witte-Vrees – Cennin 77.820% / 80.935%
3) Hans Peter Minderhoud – Glock´s Johnson TN N.O.P. 76.960% / 80.865%

Klik hier voor de uitslag.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:28

Ik probeer Zonik al een paar jaar te volgen, dat is echt zo'n gave hengst! gefeliciteerd Edward met de overwinning! Ik hoop dat jullie nog heel lang een combinatie zijn en hij niet onder je kont weg verkocht wordt!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:35

Het is wel te merken dat hij nog erg jong is voor de GP Hij moet in de piaffe nog aan kracht winnen dan zal die regelmatiger worden denk ik.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:49

Ja dat zag ik ook inderdaad, dat die nog erg jong is. Maar het is inderdaad wel een erg gave hengst zeg. Wauw. Hij laat net als Totilas een beetje arrogantie zien als die klaar is richting het publiek.

Maar daarom hebben ze ook besloten om Zonik niet mee te laten doen met het EK, om hem zo rustig op te kunnen leiden.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:56

Hij kan prachtig strekken..daar werd ook flink gebruik van gemaakt. Het is inderdaad een gaaf paard maar er zit ook een hele goede ruiter op. Heb bij hem niet het idee dat het allemaal "vanzelf" gaat en verzameling is ook niet zijn sterkste kant. Karakter lijkt wel top :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:48

Ben blij dat Edward hem de tijd geeft om verder te rijpen en hem niet meeneemt naar het EK! Zag op de FB site van Glock een foto van Zonik waar je toch niet heel blij van wordt. Hoop dat hij Zonik mooi door zijn lijf blijft rijden ipv spectaculair over de benen....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:41

manubres schreef:
Ben blij dat Edward hem de tijd geeft om verder te rijpen en hem niet meeneemt naar het EK! Zag op de FB site van Glock een foto van Zonik waar je toch niet heel blij van wordt. Hoop dat hij Zonik mooi door zijn lijf blijft rijden ipv spectaculair over de benen....

Bedoel je deze? Ik zie hier vooral 'hangwerk'
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Imaginaerum
Berichten: 3638
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:46

Dat is Voice, niet Zonik.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:48

Ow. Haha. Zo goed ken ik ze ook niet :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:51

Nee, ik bedoel deze....

Afbeelding

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:04


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:07

manubres schreef:
Nee, ik bedoel deze....

[ Afbeelding ]

Doet t niet :(

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:10

Sorry...had hem nadat ik hem geplaatst had uit mijn album verwijderd...dompie. Dus bij deze nog een keer :D

Afbeelding

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:22

Ik kan hier NIET van genieten.
Waar zijn de regels van de FEI???
Veel overgangen niet zuiver, regelmatig niet gelijk in de beenzetting en takt.

Afbeelding

Afbeelding

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:24

Open gewoon een eigen topic als je wil discussieren over dressuur. En de eerste collage bestaat uit foto's die op een verschillend moment in de draf zijn gemaakt, geeft dus geen eerlijk vergelijkingsmateriaal

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:50

Ik vind de foto van manubres een beetje eng eigenlijk.. Wat is ie daar eigenlijk aan het doen? :\

Edit: had ik het filmpje maar niet aan geklikt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:23

Geweldige combinatie !
Eentje die in de toekomst nog hoge ogen gaan gooien, Edward heeft voor mij dik verdiend gewonnen.

Naar madeleine kijken word ik zoiezo al niet blij van.

Zonik is nog jong inderdaad, mist nog wat kracht en heb respect voor de tijd die ze hem willen geven. Op zo'n paard moet je echt heel zuinig zijn. Het is mooi dat hij van Glock is, dan zal hij niet zomaar weer onder zn kont vandaan worden verkocht.

Ik heb overigens ook genoten van Hans Peter, wat is Johnson toch echt in topvorm en heb toch wel echt diep respect voor HP dat hij er keer op keer weer staat met een topfitte 15 jarige hengst voor het team. Dat vind ik nog eigenlijk wel de meeste waardering waard. Hij heeft altijd te dealen met de net niet winst, maar ik gun die man dat zo.

Ik ben overigens wel verbaasd dat four seasons meegaat ipv Apache. Ik had het Emmelie wel gegund. Die kan in vorm ruim hoger lopen als dat FS ooit gedaan heeft.

Ik ben heel benieuwd wat het team gaat brengen op het EK.

Over madeleine ga ik me maar niet uitlaten, ik vind het vreselijk om die combinatie in de ring te zien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:37

Gezien het beeld op het filmpje is de proef inderdaad overgewaardeerd. Het beeld is erg wisselend. De aanleuning is redelijk open, niet zo strak als bij Undercover vaak het geval was (wsch vanwege het 'explosiegevaar'). De appuyementen zijn erg fraai. Piaffe (en passage) mist nog een hoop kracht en balans, rechtsachter trekt hij het in de piaffe gewoon duidelijk nog niet. Ik zie geen echte kreupelheid, wel een behoorlijk gebrek aan kracht en coördinatie. Taktfouten. Zonik is géén Totilas, die had op deze leeftijd, met name in de verzamelde gangen, al veel meer balans. Alleen als ze dit paard werkelijk de tijd geven om heel rustig in het verzamelde werk te groeien (en ze zeggen dit te doen, alhoewel je je dan ook kunt afvragen of hij nu al klaar is voor de GP), zal hij goed tot zijn recht kunnen komen. Als ze het gaan forceren, dan wordt het niks. Gelukkig gaat hij niet naar het EK.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:54

Askja schreef:
Gezien het beeld op het filmpje is de proef inderdaad overgewaardeerd. Het beeld is erg wisselend. De aanleuning is redelijk open, niet zo strak als bij Undercover vaak het geval was (wsch vanwege het 'explosiegevaar'). De appuyementen zijn erg fraai. Piaffe (en passage) mist nog een hoop kracht en balans, rechtsachter trekt hij het in de piaffe gewoon duidelijk nog niet. Ik zie geen echte kreupelheid, wel een behoorlijk gebrek aan kracht en coördinatie. Taktfouten. Zonik is géén Totilas, die had op deze leeftijd, met name in de verzamelde gangen, al veel meer balans. Alleen als ze dit paard werkelijk de tijd geven om heel rustig in het verzamelde werk te groeien (en ze zeggen dit te doen, alhoewel je je dan ook kunt afvragen of hij nu al klaar is voor de GP), zal hij goed tot zijn recht kunnen komen. Als ze het gaan forceren, dan wordt het niks. Gelukkig gaat hij niet naar het EK.



Amen....juist omschreven.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:56

dushishoeve schreef:
Ik heb overigens ook genoten van Hans Peter, wat is Johnson toch echt in topvorm en heb toch wel echt diep respect voor HP dat hij er keer op keer weer staat met een topfitte 15 jarige hengst voor het team. Dat vind ik nog eigenlijk wel de meeste waardering waard. Hij heeft altijd te dealen met de net niet winst, maar ik gun die man dat zo.


Johnson liep beter dan ooit, maar wel continu doorgeslagen stang en mond open..en ook hij is regelmatig niet helemaal tactzuiver.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:43

Ik was bij het NK zondag en ik vond Minderhoud een kwalitatief het beste rijden qua proef. Hoe Gal liep met het paard was gewoon magisch, maar maakte wel wat fouten. Super gefeliciteerd in ieder geval *\o/*

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:51

Haha...jullie schrijven steeds over de video...ik dacht..uh, waar zien ze een video. Maar je moest dus op de foto klikken :o Had de proef nog niet in zijn geheel gezien. Maar nu wel. Je ziet absoluut dat Zonik nog wat kracht en balans tekort komt op dit niveau (mn passage, piaffe en overgangen hierin), maar als hij sterker gaat worden dan is het toch echt wel een super paard. Ik vind vooral mooi dat hij de hele proef ontspannen oogt, goed stilstaat, mooi kan stappen. Het is een paard van 9 jaar....dus hopelijk houden ze hem nu effe een tijdje thuis en dan weer vlammen in de ring!

Weet iemand waar ik de andere proeven van Cennin en Johnson kan zien?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:53

Clip my horse heeft alles gefilmd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnnickT, BETUWE, ComscoreBot, DieL_Zor, dollyspikkel, Elitedeux, Esplen, Ginny135, Jannie79, jokesonyou, Marita, noordje, petje86, SemrushBot, Sizzle, Stybba, Unicorn79 en 39 bezoekers