Hondentuig tegen trekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 09:28

Mijn hond trekt dus enorm aan de riem. Behalve op de cursus, dan zit het commando volg er altijd wel goed in, buiten de cursus is het een drama.
We hebben al een anti-trektuigje (zo eentje als deze) maar het nadeel is dat ze hier last van krijgt bij lang dragen en trekken (ook hier trekt ze dus doorheen als we niet op de cursus zijn). Het gaat om een dalmatier, dunne vacht (geen ondervacht) en daarom gaat het snel irriteren. Nu loopt ze niet zo veel aan de riem, maar als we op vakantie gaan zal ze toch meer aan de riem moeten lopen.
Nu las ik al op diverse plaatsen dat een gewoon tuigje vaak ook goed werkt tegen trekken, en dit willen we dan ook proberen. Maar voordat we er geld aan uitgeven wil ik ervaringen hierover lezen, en dan ook met name over welk tuigje (merk/model) het gaat.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:30

Ik heb voor mijn lomperd de Tre Ponti Forza. Werkt goed, geen beschadigingen aan de hond...

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:34

behalve trainen (en daar ben je mee bezig) kun je kijken naar een halti? die zit als een soort halster om haar hoofd heen. Schijnt ook fijn te werken. kun je altijd nog een halsband of gewoon tuig aan doen voor een 2e riem als de halti even niet nodig is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:35

Gewone tuigjes zijn toch juist ontwikkeld om mee te kunnen trekken?
Vind het zo tegenstrijdig om een tuig te gebruiken bij een trekkende hond, een paard wat je mee sleurt pak je toch ook niet bij het mentuig? :o

Is een halti niet iets? Hier was dat bij de buurhond heel fijn, op het juiste moment even corrigeren en toen liep de hond die nog nooit normaal aan de lijn had hoeven lopen gewoon braaf naast me. Een hoge halsband/slipriem kan ook heel fijn werken maar daar ben ik minder handig mee.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:36

Ik had een Julius k9 tuig voor m'n ridgeback omdat die ook erg trok met een gewone riem. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren of ze ook echt veel minder trok met het tuig (had haar vaak gewoon los lopen) maar het tuig beviel iig goed. Zacht afgewerkt aan de binnenkant en brede banden, heb eigenlijk nooit schuurplekken oid kunnen ontdekken.
Afbeelding

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:42

Neonlight schreef:
Behalve op de cursus, dan zit het commando volg er altijd wel goed in, buiten de cursus is het een drama.

Volgen is iets anders dan niet trekken hè. :) Volgen gaat om focus op jou en strak naast je lopen. Terwijl je bij wandelingen juist wil dat je hond gezellig meeloopt en snuffelt en rent en speelt, alleen zonder te trekken. Ik zou dat echt als twee losse oefeningen beschouwen. Mijn hond had 't ook hoor, op cursus deed hij alles fantastisch maar in de echte wereld is het toch anders. :D

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:47

De dalmatiër is in de genen een trek en tuighond, dus ergens heeft een (anti)trektuig nou niet echt zin alleen dat je het nog makkelijker maakt om te trekken want echt controle heb je er niet mee.

Gewone halsband, even terugdenken hoe je op de hondenschool het volgen en met losse lijn lopen aangeleerd hebt en dat buiten de school gaan oefenen. Lekkere dingetjes in je je zak en wanneer ie te ver vooruit loopt stilstaan en wachten tot ie terug komt, dan wat lekkers geven.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:49

Onze pup heeft een K9 tuig maar kan er flink mee trekken.
Zou ik dus niet aanraden om te kopen tegen het trekken.

Onze golden retriever is een afgekeurde blindegeleidehond.
Hij was gewend voorop te lopen met de riem strak.
Gentle leader heeft hem in 6 maanden van het trekken afgeholpen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:53

Azmay schreef:
Gewone tuigjes zijn toch juist ontwikkeld om mee te kunnen trekken?
Vind het zo tegenstrijdig om een tuig te gebruiken bij een trekkende hond, een paard wat je mee sleurt pak je toch ook niet bij het mentuig? :o

Is een halti niet iets? Hier was dat bij de buurhond heel fijn, op het juiste moment even corrigeren en toen liep de hond die nog nooit normaal aan de lijn had hoeven lopen gewoon braaf naast me. Een hoge halsband/slipriem kan ook heel fijn werken maar daar ben ik minder handig mee.

de tuigen bij honden zijn niet ontwikkeld om mee te trekken. Ze zijn ontwikkeld om de hals/nek te ontlasten als een hond trekt.

er zijn speciale tuigen waarmee een hond kan trekken, maar die zijn anders vormgegeven. in ieder geval geen borstband, maar een y-vorm.
zoals dit:
Afbeelding

dan kan een hond echt met zijn borst trekken.

er zijn ook tuigen die juist ervoor zijn om de hond te laten stoppen emt trekken. die werken in op knel punten of halen de hond uit evenwicht als ze trekken

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:00

Azmay schreef:
Gewone tuigjes zijn toch juist ontwikkeld om mee te kunnen trekken?
Vind het zo tegenstrijdig om een tuig te gebruiken bij een trekkende hond, een paard wat je mee sleurt pak je toch ook niet bij het mentuig? :o

Is een halti niet iets? Hier was dat bij de buurhond heel fijn, op het juiste moment even corrigeren en toen liep de hond die nog nooit normaal aan de lijn had hoeven lopen gewoon braaf naast me. Een hoge halsband/slipriem kan ook heel fijn werken maar daar ben ik minder handig mee.

Waarom zou een gewoon tuig gemaakt zijn om mee te trekken? Tuigen die gemaakt zijn om te trekken zijn heel anders dan tuigen zoals bijvoorbeeld Julius tuigen of de tuigen die je in de gemiddelde dierenwinkel vind.
Het is natuurlijk gewoon pure onzin dat omdat een hond een tuigje aanheeft hij maar gaat trekken omdat de tuigjes daarvoor gemaakt zijn.
Zeker aangezien dat TS zegt dat tijdens de cursussen de hond niet trekt is het een trainingsprobleem.
In dat opzicht zou ik ''back to basic'' gaan, en opnieuw met de hond gaan trainen. Hij heeft gewoon normaal te lopen aan de lijn en niet te trekken. Of hij nu een halsband of een tuig aan heeft maakt daarin niet uit.

Hier twee julius tuigen. Voor twee Engelse Staffords, Waarom heb ik gekozen voor tuigen, bij de reu omdat hij vanaf pup af aan liet merken dat ie een halsband niks vind. Onze honden lopen altijd aangelijnd en wil niet dat als ze een keer rennen en aan het einde van de lijn zitten ze een klap in hun hals/nek krijgen. Dat was ook een van de redenen voor onze herplaatser. Maar ook omdat ze halsbanden uit kan krijgen. Tenzij ik ze goed strak doe. Dus ook zij geeft aan een tuigje fijner te vinden.

Wat een optie is voor TS is proberen of haar hond misschien niet gewoon beter reageert op een halsband, of hij dit niet gewoon fijner vind. Maar aangezien het bij de cursus wel goed gaat, zou ik meer tijd investeren in trainen en consequent zijn. Want op de cursus kunnen is daar buiten ook kunnen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:06

Bij ons was niet trekken ook een ding wat tijd kostte. Iedere keer bij het trekken stil staan tot ze de druk er af halen was het enige dat werkte en dat duurde alsnog maanden. En nu nog, als hij nodig moet dan gaan we alsnog trekkend de wijk door helaas.

Hier werkte alleen een halti comfortabel voor beide. Een tuig (antitrek) schuurde de oksels kapot, een niet speciaal anti-trektuig leverde geen verbetering op (maar gaf hem minder klachten dan een halsband)

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:10

Ik weet even niet meer waar ik de riemen gekocht hebt, ik dacht bij petsplace..

De hond krijgt gewoon een halsband om, daarna moet er een lijn langs de voorbenen van de hond, en de riem komt gewoon op de rug van de hond.
Ze kunnen nog wel wat trekken, maar mijn 2 honden doen dit veel minder en ik kan gewoon 3 honden nu in 1 hand vast houden.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:25

Een halti vind ik persoonlijk geen goede oplossing. Als hij daar wel mee trekt kan er gigantische schade aan zijn lijf veroorzaakt worden.

Volgen en wandelen zonder trekken zijn 2 verschillende dingen,
Wat hier goed werkt is een tuig om met een y vorm bij de borst lijn van 5 meter eraan en op een rustig veld waar weinig prikkels zijn gaan oefenen je loopt dan maar een beetje over hetzelfde veld heen en weer wat voor de eigenaar erg saai is maar je zal merken dat hij minder gaat trekken dan kun je hem belonen.
Vergeet niet dat veel honden niet trekken omdat ze dat trekken zo leuk vinden maar omdat er nooit aangeleerd is hoe het dan wel moet.
Hoe vaak zie je geen mensen met een pup die in de lijn hangt maarja ach het is maar een pup en hij is blij dus ga er maar naar toe, heel leuk tot ie 30 kg weegt.. (ik zeg overigens niet dat dit bij ts gebeurd is) maar ik ben wel benieuwd wat je er zelf al aan geprobeerd hebt om het af te leren? of wat voor advies geven ze op de hondenschool

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:30

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Trainen doen we iedere dag, dat vooropgesteld. :) Alleen is het zo dat op het moment dat ze het hondenschoolveldje op komt er een knop om gaat en ze ineens wel braaf kan meelopen zonder te trekken. Op het moment dat we bostraining hebben gaat het ook niet meer zo goed, is niet op het veldje. En daar worden dezelfde handelingen toegepast als op het veld, is onder dezelfde begeleiding.
Hier komt verandering in, want de hondenschool wordt veranderd en de trainingen worden dadelijk op locatie gegeven, omdat ze zien dat honden het daar braaf doen en thuis de problemen blijven. Alleen, dat omgaan is pas tijdens onze vakantie, heb ik dus voor de vakantie nog niets aan. We zijn nu een jaar aan het trainen en ik denk niet dat we nu binnen een maand verbetering gaan zien dat ze ineens niet trekt, en wij willen wel een beetje genieten van onze vakantie.
Als we gaan wandelen doet ze het voornamelijk op de heenweg, pure enthousiasme. Op het moment dat ze los is geweest en dan vast gaat gaat het ook een stuk beter. Alleen zullen er op vakantie vaak genoeg situaties voorkomen dat ze niet los kan, en met een half uur zo'n trekkende flapdrol aan de riem en zere handen ben je het wel zat. Overigens heeft ze het anti-trektuig nu niet altijd aan, omdat het bij veel gebruik gaat irriteren. Ze zit meestal dus aan de halsband aangelijnd.
Halti/gentle leader is geen optie. Ten eerste omdat die veel belasting geven op het SI gewricht. Maar ook omdat de hond niet volledig de bek open kan doen, in een warm land wil ik wel dat ze goed de warmte met hijgen kan afvoeren. Bovendien is er een muilkorfplicht daar (hoewel ik ook al heb gehoord dat ze daar niet heel strikt in zijn), en als ze een muilkorf om moet dan werkt een halti natuurlijk ook niet.

DanielleB, ik denk dat ik weet wat je bedoelt wat jij hebt. Alleen ben ik bang dat ook die gaan irriteren op haar huid.

Trainen blijven we natuurlijk wel doen, het gaat er alleen puur om dat we iets hebben wat onze vakantie aangenamer kan maken voor die weken, omdat we weten dat het probleem voor die tijd niet opgelost zal zijn. Zoals al gezegd wordt, het is echt een trainings-issue. Ons doel is om gewoon netjes aan de halsband mee te laten lopen, en daar blijven we ook aan werken.

Edit: aan de lange lijn is er nauwelijks een trek-probleem. Maar als je in de bebouwde kom loopt kun je het niet maken om een hond zoveel vrijheid te geven, dat wordt niet echt door andere mensen gewaardeerd.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:41


Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:48

Probeer eens een sliptouw :)

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:50

Ik heb het meeste opgelost gekregen door als hond bleef trekken gewoon terug naar huis te gaan.
Ze moeten zich gewoon normaal gedragen.
En heb altijd balletje bij ter beloning.

3 van de 4 lopen altijd los maar kennen het dicht en aan de lijn lopen wel goed.
Ik gebruik trouwens verschillende commando's op het plein en in het bos/op straat.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:51

xMereltje schreef:
Probeer eens een sliptouw :)

Slipketting? Als ik thuis zoiets gebruik, dan trekt mijn border collie het gewoon strak en maakt haar niks uit (en bij veel gebruik heb ik al dat haar nek kaal wordt, dus ik denk dat bij een dalmaat het nog gevoeliger is).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 11:00

Ah, vergeten op de slipriemen te reageren, dat werkt net zo min en ze gaat echt gigantisch door tot ze echt bijna stikt.

Hetgeen Eoweyn_x aandraagt zit in ieder geval wel bescherming op voor de vacht/huid. Iemand ook ervaring met dat tuig?

Terug naar huis gaan is ook geen optie. Dan denk ik dat wij de hele vakantie niet van de camper wegkomen, en hebben wij geen vakantie. :n
Trainen wordt gedaan, ook onder begeleiding (cursus), heb nu even niet direct de behoefte aan trainingstips omdat ik met trainen het issue gewoonweg niet voor de vakantie opgelost krijg. Het is een hond die ontzettend enthousiast is, hoog energiegehalte heeft en ze zeggen dat dalmaten heel lang pup blijven. Dus dat het kwartje valt omdat ze volwassener is geworden lijkt me ook nog niet snel te gebeuren. En op de cursus zeggen ze ook dat ze nog nooit een dalmaat hebben gehad die het zo goed deed op de cursus. := Ik ben ook overtuigd dat we met trainen op de goede weg zijn, alleen heeft het nu eenmaal tijd nodig, tijd die we niet genoeg hebben voor het vakantie is.
(Tijd geleden overigens ook een wandeling gehad met het hele nest. Kiko was de hond die het beste getrained was, het minste trok en het beste luisterde. := )

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:14

Geen ervaringsdeskundige hier, maar bij paarden die snel singelwondjes hebben willen singelhoezen nog wel eens helpen. Als jouw huidige tuig gewoon goed zit en je bent er tevreden mee, misschien zou zo'n soortgelijke afneembare hoes dan werken tegen de schuurplekken?

https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... _1841.html
Er zijn ook mensen die dit soort spullen (voor halsters e.d.) op maat maken, misschien dat dat een optie is om contact op te nemen met zo iemand? Dan ziet het er nog leuk uit ook. Misschien ben je zelf handig met een naaimachine

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:20

Die Eoweyn laat zien heeft de jack russel achtige hond bij mijn vader gehad, omdat hij vooral bij mijn stiefmoeder trok en die vanwege nekklachten hem niet kon houden. Daar reageerde hij wel goed op, maar dan moest ie wel vrij strak.

Wat Telpeva zegt is ook geen gek idee. wij hebben voor onze herplaatser in het begin ook bontjes om de riempjes van het tuigje gehad. Omdat ze ook overal schuurplekjes van kreeg. Inmiddels niet meer nodig en een mooie vacht. (Engelse stafford, ze zat toen ze kwam sowieso slecht in de vacht.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:22

Ik wilde je het tuigje uit de OP adviseren, mijn ouders hebben ook van alles geprobeerd met hun hond (Cesky fousek, dus aardig aan de maat, ook hoog energielevel). Hond is super opgevoed maar als er een andere hond mee wandelt trekt ze heel hard omdat ze heel enthousiast is dan. Bij haar werkt dit tuigje wat je nu dus al hebt, perfect. Dus misschien is van lamsvel of ander zacht materiaal (neopreen?) een hoesje tegen het schuren laten maken een idee.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 11:47

Nu is dat wel een optie al vraag ik me af of het de werking niet beïnvloed. Overigens ben ik niet supertevreden over dit tuig, blijft niet goed zitten naar mijn idee. Schiet losser als ik hem zet, wat de werking ook niet ten goede komt. Bij trekken zit de ring uieindelijk naast haar. Misschien een maandagmorgen tuigje. Maar wil niet een hoop aanschaffen voor niets.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:55

Ik heb lijn met vering er in. Tre ponti tuigen in allerlei modellen en honden die vrij netjes mee lopen haha. Trekken mag hier omdat wij trek sport doen echter echt trekken tijdens wandelingen doen ze niet. Ze lopen of los of aan 10 meter rollijn. Kan dat niet dan aan korte lijn met vering en tuig. Is goed te houden dan.
Uiteraard voor echt trekwerk hebben wij weer andere speciale tuigen en dan zijn ze niet te houden haha

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:00

Je hebt van Flexi ook van die elastiek dingen die je er aan kan maken.
https://petsplace.nl/pps-flexi-vario-so ... Q#299=8949

Misschien werkt dat dan een beetje zoals jij bedoelt Dierenfan? :o

Top trouwens TS dat je wel echt bezig bent met een lange termijn oplossing. Ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.