Paard is onzeker bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
braeti
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-17

Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 23:07

Hey,

Ik heb mijn D-pony nu bijna een jaar en ik merk toch dat hij vaak nog steeds moeilijk doet tijdens het springen.
Het is een zeer getalenteerde ( bijna 8 jarige) pony. Hij springt vrij zonder moeite over zijn eigen hoogte.
Nu heb ik in dat afgelopen jaar wel echt gemerkt dat hij precies nog steeds wat onzeker is bij het springen, waarmee ik bedoel : 1) zeer hoog springen (veel hoger dan nodig) 2) Ookal probeer ik zeer vlot aan te rijden, hij begint die laatste 1-2 galopsprongen enorm te vertragen en stijgt daarna enorm op. 3) Onderbouw schrikt hem nog steeds af (weigert), ookal train ik (bijna) wekelijks in mooie pistes met onderbouw.
Ik merk ook dat hoe hoger het wordt, hoe onzekerder hij is. Nu kan je wel zeggen: blijf laag springen. Maar als bv 90cm telkens vlot lukt, geen balken, mooi parcours.. komt er toch een moment dat je een stapje hoger gaat (1M). En dan merk ik dat het sebiet weer een stuk minder goed gaat.
Je kan wel zeggen dat het misschien aan mezelf ligt, omdat ik zelf onzeker zou zijn. Maar ik heb vroeger ook altijd al de 1M-1M10 gereden en ben allesbehalve een bange ruiter.

Zijn er hier mensen die tips hebben en goede oefeningen?
Uiteraard neem ik ook wekelijks dressuur- en spring privéles.
Ik wil gewoon zelf ook wat oefeningen uitzoeken die ik dan ook kan doen thuis.

groetjes!


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:28

Ik lees mee zit helaas met hetzelfde probleem. Paard met zeer klein hartje qua springen. Ik zou ze zelf liefst even uit handen willen geven om deze circel te doorbreken of eens een gerichte trainingsweek of dergelijke gaan volgen, maar momenteel heb ik hier geen mogelijkheden voor. Gelukkig gaat het sommige weken beter als andere.

uva uvam vivendo varia fit

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:49

Ik had dit "probleem" ook

Ik ben even gestopt met springen voor 3mnd denk ik. Daarna zijn we bij 0 begonnen en het gaat nu echt goed!

Mijn lieve Hocus Spocus <3 :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:54

Ik denk toch een wisselwerking met de berijder. Een paar cm hoger maakt je paard echt niet uit. Echter als hij merkt dat jij onzeker bent of hij erover gaat zal dat zijn evt. Onzekerheid toch alleen maar versterken. Heb je al eens geprobeerd een andere ruiter met jem te laten werken? Verder zou ik als ik jou was net zo lang lage sprongen blijven oefenen tot je zeker weet dat hij het doet en dan heel langzaam verhogen. Desnoods een cm per keer.

braeti
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 00:03

Ik snap waarom je dit denkt @piezze , en alles kan natuurlijk! Maar Ik heb zelf geen schrik van hoogtes en ben meestal zelf de persoon die een pony/paard soms even door rijd voor iemand anders. Er heeft eens een professionele ruiter op gezeten, die had zich eens serieus kwaad gemaakt omdat hij met zijn voeten aan het spelen was. Waarna hij het dan wel deed. Moet nu ook wel zeggen dat het allesbehalve een gemakkelijke pony is en je er niet iedereen kan opzetten. Maar zou het zelf toch ook willen kunnen zonder me te moeten kwaad maken.. ;))

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:18

Lastige situatie! Heb je de mogelijkheid om je paard vrij te laten springen?

heb vertrouwen, houd moed

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 01:27

Ik zeg alsnog veel oefenen op het lage zodat je pony ervaring krijgt en inziet dat hij het wel kan.

Aan hoog springen moet je pas denken wanneer je dit 120% voor elkaar hebt.

Daarnaast alleen springen onder begeleiding van een ervaren iemand zodat je geen domme fouten maakt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:21

Als je zegt dat hij onzeker is zou ik zeker nog niet hoger gaan springen.
Laat hem eerst maar meer vertrouwen krijgen op een lager parcours.
Verder kunnen oefenparcoursen ook een uitkomst zijn omdat je dan toch op vreemd terrein bent, andere hindernissen maar je kunt het parcours afmaken wat er ook gebeurd.

Verder zou je zogenaamde schriktraining kunnen doen om hem zekerder te maken met vreemde objecten.

Dat afremmen herken ik heel erg van mijn eigen merrie, zodra er iets te zien was (en soms nog) remde ze af om vervolgens wel te springen maar dat soms vanuit stilstand ( of ze trok erlangs). Dit is bij ons beter geworden door regelmatig op wedstrijd te gaan, echt een ritme te krijgen, en gewoon op een hoogte te blijven die voor haar mogelijk is.
Op wedstrijden springen we 1.05 (Frankrijk) thuis springen we met gemak 1,20 tot 1,30 omdat ze thuis minder kijkerig is.
Volgend jaar willen wij de overstap maken naar 1.10m maar wat in Frankrijk fijn is is dat je zelf hoogte kan kiezen dus gaat het even wat minder ga je weer wat omlaag de volgende wedstrijden.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:06

het blijft een kwestie van vertrouwen:
- vertrouwen in jou
- vertrouwen in de hindernis
- en vertrouwen van jou in je pony.

Als het voorheen wel goed ging, dan is ergens het vertrouwen in minimaal 1 van de 3 bovengenoemde punten beschadigd. Jij moet dan zelf wellicht kunnen bedenken waar, dat weten wij niet.
Probeer het te achterhalen en het vertrouwen weer terug te krijgen, succes!

Leef: neem en geef!

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:18

Ik zou gewoon terug van nul starten zo hebben jullie meer vertrouwen in het springen

Quickly* ~Dunmore Diamond Girl~

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:47

geef hem wat tijd , hij is pas 8 een parcour van 90/ 1m is voor nu prima voor je pony. blijf even lekker op deze hoogte trainen , maar maak je parcoursen die je thuis traint technies moeilijker , denk aan net niet passende afstanden , schuinen lijnen , schuin over hindernissen springen , lijntjes enz. zo krijgen jij en je pony meer vertrouwen en raak je beter op elkaar ingespeeld.

heel veel plezier en succes met je pony

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Anoniem

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:15

JE hoeft geen bange ruiter te zijn, maar kun je afstanden goed inschatten? Als je zegt dat je pony terug komt, doen ze dat meestal omdat de afstand niet klopt, of omdat de ruiter twijfelt ;)

Heb je springles?

braeti
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 19:52

Dankjewel allemaal voor de tips!

Afstanden inschatten is voor mij zeker geen probleem, heb daar een goed inzicht in en op dat gebied wel al veel ervaring.

Ik krijg meerdere privélessen per week, van ervaren ruiters (dressuur, springen). Ook nog les gehad van iemand die jumping op nationaal niveau rijdt, dus aan de lessen ligt het volgens mij niet.

Het is wel zo dat iedereen die me bezig ziet met men pony zegt dat hij veel capaciteiten heeft, maar dat het allesbehalve een gemakkelijke pony is! Daarbij kan hij ook nogal wisselvallig zijn, de ene dag springt hij zijn parcours mooi foutloos rond zonder veel twijfel, de andere dag ziet hij overal 'spoken' .

Voor de rest blijf ik veel oefenen met hem, verschillende keren per week, en wanneer het goed gaat probeer ik hem telkens zeer uitbundig te belonen!

Wat ik wel merk is dat als hij nadat het een tijdje goed ging, opeens weer eens weigert, dat hij het daarna weer meer doet dan ervoor. En ik denk dat iedereen die dagelijks met de paarden bezig is wel weet dat weigeren niet altijd even makkelijk is om eruit te krijgen :$

Wat doen jullie wanneer je paard weigert? En vooral wanneer je merkt dat hij precies met je voeten begint te spelen?

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:56

Zou het kunnen zijn dat je zodra hij 1 keer weigert de keer erna toch een soort van bang bent dat hij het opnieuw zal doen? Dat het nog eenckeertje gebeurt?

♡♡♡♡♡

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:19

braeti schreef:
Wat doen jullie wanneer je paard weigert? En vooral wanneer je merkt dat hij precies met je voeten begint te spelen?


Bij een weigering probeer ik om het paard voor de hindernis te houden maar als dat niet lukt dan meteen omdraaien en terug voor de hindernis zetten (niet om te springen ;) ). Dan laat ik ze even voor de hindernis halthouden en laat het paard kijken en vervolgens opnieuw aanrijden. :)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:35

Bij een weigering terwijl je traint, je pony niet voor de hindernis weghalen en de hindernis afbreken zodat hij er vanuit een stap/stilstand overheen kan. Zo leert hij dat er maar 1 weg is en dat is eroverheen.

Marie_Maaike
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:37

Hallo! Ik leesde dat je zei dat als het een tijdje goed gaat dat hij/zij opeens weer weigert en dat dan ook weer meer doet, als je training goed gaat stop dan ook, niet nog 1 keer, als hij/zij dan weigert ben je al weer veel langer aan het rijden dan geplant! Weigert hij/zij toch, probeer je pony eerst gerust te stellen als die voor de sprong staat, rij er dan nog eens naartoe, doe je dit opnieuw. Blijft je pony weigeren zet je het een beetje lager om hem niet steeds opnieuw in paniek te laten raken omdat hij erover moet! En een tip probeer is vrijspringen? Zodat je pony niet van je pony valt als die weigert, springt hij dan wel 1M probeer dit dan vaker te doen zodat hij/zij gewent graakt aan de hoogte, daarna probeer je er eens op! Als hij deze hoogte niet springt bij vrijspringen, probeer je rustig op te bouwen, denk eraan : ernaast kan je alleen als het nodig is je pony meer dwingen ober een sprong!


asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:08

Helemaal vanaf het begin beginnen denk ik?

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:20

Hoe is de pony verder qua vertrouwen? Ook met dressuur bijv weleens bakkabouters? Hoe vaak spring je nu met hem? Verder nog afwisseling of buitenritjes bijvoorbeeld? Ook andere dingen dan het springen zelf kunnen bijdragen aan het nog sterker maken van jullie band en zijn vertrouwen in jou. :)

braeti
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Paard is onzeker bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 11:15

Dankjewel allemaal voor de tips!
Dit weekend had ik wedstrijd, 80 & 90 cm. 2 keer een foutloze omloop en foutloze barrage en 2 keer in de prijzen! Hij liep ook heel zeker en met vertouwen, geen enkele keer proberen stoppen.. super trots op hem :)

Ik rijd ook veel dressuur enzo, ga vaak op wandel! Bij dressuur durft hij ook wel eens de aap uithangen, maar dat valt de laatste tijd wel mee! Hij is ook nog redelijk jong, en vooral in zijn hoofd!
Ik doe soms ook een beetje grondwerk enzo.. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 80 bezoekers