Partner met een vorm van autisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 20:52

Ik heb nu ongeveer 2,5 jr een relatie met een hele leuke jongen! Echter gezien mijn werk met autisten, viel mij een aantal kenmerken op. Het blijkt ook deze dingen veelvuldig de oorzaak zijn van onze strubbelingen..
In een goed gesprek heb ik dit met m besproken. Echter is meneer niet zo'n prater en gaf hier een half bevestigend antwoord op. Nu maakt het voor mij absoluut geen verschil of hij een diagnose heeft of niet, maar ik vind het vooral vervelend dat dit steeds terugkerende feiten zijn.
Nu vroeg ik me af of meer mensen hier tegen aan lopen en ben ik benieuwd naar wat jullie voor leuke kanten eraan ondervinden!



Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:54

Mijn moeder heeft 2 jaar lang een relatie gehad met een man met autisme. Ze heeft het pas uit gemaakt omdat ze er zelf aan onderdoor ging en ook dat is niet juist..

Dus helaas een wat minder positieve ervaring.. :)

Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 20:59

Inderdaad een minder positieve ervaring. Hier is het laatst ook heel erg opgelopen, waarbij ik mezelf inderdaad de vraag heb gesteld: Ga ik op deze manier gelukkig worden?
Jammer genoeg kan alleen de toekomst daar antwoord op geven


fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:16

Roos_3 schreef:
Inderdaad een minder positieve ervaring. Hier is het laatst ook heel erg opgelopen, waarbij ik mezelf inderdaad de vraag heb gesteld: Ga ik op deze manier gelukkig worden?
Jammer genoeg kan alleen de toekomst daar antwoord op geven

Ben je nu gelukkig met je vriend?
Écht gelukkig?

Love is Love

My current situation is not my final destination.


Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 21:26

Dat is een moeilijke vraag. Als hij niet in zijn eigen wereld zit en mij dus buiten sluit, absoluut niet. Maar dit is natuurlijk niet continu het geval...


truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:27

Een diagnoses dan toch niet nodig als hij er verder geen last van heeft. Houd gewoon rekening met elkaar. Pas wanneer er in het dagelijkse leven teveel problemen geeft kan een diagnose handig zijn. Iedereen heeft wel autistische trekjes.
Niet te snel etiketjes plakken.

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:28

Wat is er meer het geval, dat hij je buitensluit of niet?

Voor mij is vaak het moment dat je je af begint te vragen of je samen wel gelukkig oud kunt worden vaak een teken dat het toch niet lekker loopt.
Mijn vriend en ik hebben al een hoop meegemaakt, maar ik heb nooit getwijfeld of we samen wel gelukkig oud kunnen worden.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 21:29

truus1970 schreef:
Een diagnoses dan toch niet nodig als hij er verder geen last van heeft. Houd gewoon rekening met elkaar. Pas wanneer er in het dagelijkse leven teveel problemen geeft kan een diagnose handig zijn. Iedereen heeft wel autistische trekjes.
Niet te snel etiketjes plakken.


Ben ik helemaal met je eens. Echter weet ik mede door mijn opleiding en werk wel het verschil tussen enkele autistische trekjes en een (lichte) vorm van autisme.
Het is alleen wel het geval dat hij er ook last van ondervindt in het dagelijks leven in verschillende mate.


Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 21:30

fleurtjeuh schreef:
Wat is er meer het geval, dat hij je buitensluit of niet?

Voor mij is vaak het moment dat je je af begint te vragen of je samen wel gelukkig oud kunt worden vaak een teken dat het toch niet lekker loopt.
Mijn vriend en ik hebben al een hoop meegemaakt, maar ik heb nooit getwijfeld of we samen wel gelukkig oud kunnen worden.


En die vraag kan ik de laatste tijd niet meer duidelijk beantwoorden. Continu die up en downs kan ik (vrees ik) niet altijd aan.


fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:31

Dan is dat iets waar je over na moet denken.
En vooral over moet praten!

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Goof

Berichten: 28753
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:32

Mijn vriend is autist. Ik heb in het begin wel moeten wennen, hij heeft zijn eigen gewoontes en dingen waar hij dan niet vanaf kan stappen, maar we zijn nu bijna 2 jaar verder en ik realiseer het me eigenlijk niet eens meer.
Het enige dat met hem niet te doen is is een mensenmassa in, drukte, rijen. Dat is hel, voor beiden haha.
Dus pretparken etc mijden we, maar goed, daar had ik toch geen dringende behoefte aan.

Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 21:34

Hij weet dit. En is in bovengenoemd gesprek ook uitgebreid besproken. Hij twijfelt absoluut niet en hebben besproken hoe we allebei meer rekening met elkaar moeten houden.

@Goof: Lukt het je vriend wel om zich in te leven in jou en goed zijn liefde te kunnen uiten?


Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:36

Ik vind het nog al wat eerlijk gezegd. Omdat je trekjes herkend vanuit je werk van autisme, denk je ook dat je vriend dat heeft. Terwijl ik hoop dat je vanuit je werk ook snapt dat het voor mensen met autisme heel vervelend is als mensen zomaar stikkers met autisme op iemand gaan plakken.

Vanuit je vriend gezien vind ik het ook nog al wat. Jullie hebben problemen en je relatie loopt niet lekker, en vanuit de werkervaring van je vriendin krijg je een maybestikker opgeplakt. Ik denk ook dat dit de verkeerde houding is en ik zou alleen maar dichter slaan of minder gaan praten. Er zijn mannen die gewoon minder praten, of wat dan ook.

iedereen heeft autistische trekjes en juist vanuit je werk zou je moeten weten dat je niet zomaar zonder testen maybestikkers moet plakken.

Goof

Berichten: 28753
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:40

Roos_3 schreef:
Hij weet dit. En is in bovengenoemd gesprek ook uitgebreid besproken. Hij twijfelt absoluut niet en hebben besproken hoe we allebei meer rekening met elkaar moeten houden.

@Goof: Lukt het je vriend wel om zich in te leven in jou en goed zijn liefde te kunnen uiten?


Ja gelukkig wel. Anders zou ik niet in een relatie kunnen zijn.
Hij is heel open em vreselijk liefdevol enzo. Hij vindt het wel eens lastig om sarcasme op te pikken en hij heeft vroeger als kind geleerd emoties en gevoelens te benoemen dus hij herkent ze en kan er gewoon wat mee. Het zit hem bij hem niet in het sociale en stukje communicatie, dat gaat zowel prive als op werk prima.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:46

Ja, mijn ex-vriend had een autismespectrum stoornis, PDD-NOS. Heb altijd mijn best gedaan voor hem en voor hem klaar gestaan maar op een gegeven moment werd het vanuit mijn kant alleen geven en vanuit hem alleen nemen. Hierdoor werd het voor mij moeilijk om met hem te praten over "mijn" problemen (die ik had) en ben ik uiteindelijk aan de praat geraakt met een andere jongen. Daar voor gevallen en op niet niet-zo-prettige-manier met mijn ex-vriend uit elkaar gegaan. Relatie heeft ongeveer 2 jaar geduurd en we woonden praktisch samen de laatste maanden.

Ook dat samenwonen kan wel een onderdeel geweest zijn. Hij zocht altijd veel contact tijdens zijn stage uren terwijl ik nog fulltime op school zat. Vaak waren het dan berichtjes in de noemer "Ik ben zo mooee!" en "Ik zoek het echt niet meer", vaak negatief dus waardoor ik op een gegeven moment ook geen zin meer had om de berichten te lezen of te antwoorden.

Qua adviezen is het helemaal up-to-you. Zorg wel dat je niet op al die autistische trekjes gaat focussen, want dan kan je relatie ineens omslaan.

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Roos_3

Berichten: 379
Geregistreerd: 25-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-17 22:02

Ladybird schreef:
Ik vind het nog al wat eerlijk gezegd. Omdat je trekjes herkend vanuit je werk van autisme, denk je ook dat je vriend dat heeft. Terwijl ik hoop dat je vanuit je werk ook snapt dat het voor mensen met autisme heel vervelend is als mensen zomaar stikkers met autisme op iemand gaan plakken.

Vanuit je vriend gezien vind ik het ook nog al wat. Jullie hebben problemen en je relatie loopt niet lekker, en vanuit de werkervaring van je vriendin krijg je een maybestikker opgeplakt. Ik denk ook dat dit de verkeerde houding is en ik zou alleen maar dichter slaan of minder gaan praten. Er zijn mannen die gewoon minder praten, of wat dan ook.

iedereen heeft autistische trekjes en juist vanuit je werk zou je moeten weten dat je niet zomaar zonder testen maybestikkers moet plakken.


Ik begrijp je punt hoor. Ik heb hier echter geen gedrag beschreven. Heb het besproken met mn vriend en hij vindt mn vermoeden tot totaal niet erg. Hij gaf aan in t verleden dus ook getest te zijn, waar een lichte vorm uit is gekomen. Dit is echter jaren geleden getest.

Dus nee ik plak niet zomaar etiketjes. Geef echter alleen aan dat ik een zeer groot (onderbouwd) vermoeden heb, en ben bewust op zoek naar ervaringen van mensen met een partner met wel gediagnosticeerd autisme. Om ervaringen uit te delen, overleg hoe je met dingen om gaat etc.


Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:18

Ik zelf niet, maar vanuit mijn werk bij MEE bieden we cursussen aan voor de partner van iemand met (vermoedelijk) autisme. Klein beetje theorie, maar vooral de erkenning en ervaringen uitwisselen is voor veel mensen erg waardevol :j

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Anoniem

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:21

Ik heb zelf een lichte vorm van autisme en mijn ex heeft het ook, die is volgens mij 2 jaar geleden getest en wou alleen zeggen dat er ASS uit gekomen was. Ik ben echt op mijn 12/13e (nu 27) getest en dat kwam ook neer op ASS lichte vorm. Heb zelf daarnaast nog wel een angststoornis.

Ik weet niet of het is wat je zoekt een relatie als "normaal" persoon met een partner met een (lichte) vorm van autisme is denk ik wel anders dan 2 personen met ASS bij elkaar.
Maar als je vragen hebt stel ze gerust, mag ook via pb.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:47

Ik heb ass en add, mijn ex man heeft adhd en we vermoeden ook ass, maar hij wil zich niet laten testen. En we hebben een zoon met ass, dus ervaring genoeg hier ;)
Mijn ex kan zich absoluut niet inleven in anderen en hij is erg rigide. Dit zorgde voor veel confrontaties en daar kan ik dus weer helemaal niet mee om gaan.
Vandaar dat we na 7,5 jaar huwelijk uit elkaar zijn gegaan.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:52

Ik heb twee keer een relatie gehad met iemand die een vorm van autisme had. De eerste was in m'n tienerjaren en toen kon ik helaas m'n grenzen niet goed aangeven, waardoor de relatie zelf op den duur echt hels werd en het heel lang duurde voor ik er uit durfde te stappen.

De tweede keer heb ik veel geïnvesteerd in, en was ik hopeloos verliefd op, iemand die mij dat niet terug kon geven. Hij was niet instaat die emoties te voelen, vond me wel leuk maar had ook vooral een relatie omdat hij dacht dat dat zo hoorde volgens zijn familie en omgeving. Dit was zo pijnlijk voor mij dat ik hier soms nog steeds last van heb, ook al heb ik nu al een hele tijd een relatie met een "gewoon" iemand (mijn ervaring is dat niemand "normaal" is en iedereen wel autistische trekken bevat).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:58

Eigenlijk heeft iedereen wel autistische trekjes, zelf kan ik het beste om gaan met mannen met autisme. Op de een of andere manier ligt dat me wel al ben ik net zo sarcastisch en lomp als altijd :+

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:30

iK herken ik mijn omgeving heel veel autistische tikken.
mIjn vriend en moeder zijn ook vrij gesloten mensen en je hebt wat skills nodig om informatie uit ze te krijgen. Mijn moeder is graag alleen. kan hele avonden op de bank doorbrengen. Werkt wel iedere dag maar kan daarna echt uitkijken naar haar avondje op de bank. Heel geen hobby's, weinig sociale contacten. Maar toch kan ze prima sociale gesprekken voeren tenzij iemand dichtbij haar 'bubble' komt. Ik zit in haar bubble, ben ook enigskind dus hele bijzonder voor haar. Inmiddels woon ik samen met mijn lieve vriend, en wil ze hem nog niet zonder slag of stoot toelaten in die bubbel.
Dst is heel jammer want daar krijg je soms rare situaties door.

Ik kom zelf in mijn vrije tijd ook helemaal niet graag bij mensen over de vloer, kan heel goed alleen zijn, vind mezelf helemaal niet sociaal.
Maar toch werk ik dagelijks bij mensen thuis, heb mijn eigen bedrijf en heb daar mijn eigen netwerk bij. Dus ik kan het wel, maar het zit niet van nature in mij dat ik mensen om me heen moet hebben. lIever niet. ben beter met dieren.

iedereen heeft autistische trekjes.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Partner met een vorm van autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:37

Ik ben ruim 10 jaar samen met mijn autistische man, inmiddels zijn we bijna 6 jaar getrouwd.
Het begin was erg moeilijk voor ons beiden, aangezien ik juist druk en impulsief ben en meestal best extravert. Dat botste vaak en in het begin zijn we zelfs een poosje uit elkaar geweest, omdat hij niet kon begrijpen dat ik soms erg emotioneel reageerde, terwijl ik dan weer niet begreep dat hij dat niet begreep :D

Maarja, zonder elkaar waren we allebei zwaar miserabel dus hebben we toch maar besloten dat we er samen voor wilden gaan. Dat is gelukt!

Ik heb echt moeten leren om hem genoeg met rust te laten, terwijl hij door de jaren heen de patronen van mijn emoties heeft leren kennen en daardoor zelfs vaak weet hoe ik me voel voordat ik het zelf goed en wel doorheb. Ik vind dat er vaak ten onrechte negatief gedaan wordt over autisme, er zitten namelijk ook heel veel mooie kanten aan.

Mijn man is echt super trouw, dol op dieren, ontieglijk slim (ongeacht wat ik wil weten, hij heeft bijna altijd het antwoord voor me <3 ), hij ziet snel patronen en logica in dingen waar ik de ballen van snap, zegt gewoon wat hij vindt, liegt nooit en heeft verschrikkelijk slechte humor! Ik zou hem niet anders willen.

Maak je alsjeblieft niet te druk om autistische eigenschappen, mijn tip is om vooral zijn grens te respecteren en niet te verwachten dat hij meegaat naar allerlei activiteiten. Houd alles bespreekbaar, benoem je emoties en leg deze uit als je zelf weet waar ze vandaan komen. Maak ook genoeg ruimte voor zijn verhaal. Hij kan misschien niet altijd benoemen hoe hij zich voelt, maar als hij vertelt hoe zijn dag was dan kun je daar al veel uit afleiden.

Sommige dingen blijven trouwens altijd terugkomen, maar ik denk dat dat in iedere relatie wel is.
Heel veel succes samen!

<3 Tirzah & Serena <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Blue_flower, idion, Kimmie25501, manonnevot, MyWishMax, Pieke_Gwen, roekes, TheNovelist, TurboDi, Zoe_97 en 143 bezoekers