Agressief konijn

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:12

Hey allemaal!
Dit is Nijntje, mijn konijn van 4 jaar oud. Het is een (heel groot uitgevallen) dwergkonijn en het is een dametje.


Afbeelding

Nu hebben wij al een tijdje het probleem dat Nijntje heel erg agressief is. Zodra je haar wilt voeren, of je hand in haar hok doet, rent ze op je hand af, gromt (ja een soort van grommend geluidje) en krabt en bijt. Nijntje doet dit nu al een tijdje, maar voeren en haar oppakken om in de ren te doen word heel erg lastig. Ze loopt ook heen en weer in haar hok als je langs loopt, dan rent ze ook op je af en wilt ze je "pakken".

Wij voeren haar nual door haar bakje in haar hok te laten staan en dan met de zak het voer erin te doen, maar ze grijpt de zak, begint eraan te trekken met haar mond en krabt er tegenaan. Zo valt al het voer zowat uit de zak.. Haar pakken om in de ren te doen, doen we met handschoenen aan en een dik vest. Zodra je haar eenmaal vasthebt is ze gewoon rustig, maar het gaat er echt om dat je niet in haar hok en niet in de buurt van haar hok kan komen omdat ze dan agressief doet.

Ze krijgt gewoon konijnenvoer van de Jumbo :+
En elke dag een beetje hooi. En af en toe wat witlof.

Kent iemand dit probleem, en wat kunnen wij hier het beste mee doen? Waar komt het vandaan?

Groetjes Savannah :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier



MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:13

Is ze gesteriliseerd?

Edit: En een vriendje tegen verveling doet ook wonderen ;) .
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 15-07-17 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:13

MoppieFilou schreef:
Is ze gesteriliseerd?


Nee ze is niet gesteriliseerd en ook nooit een nestje baby's gehad.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:14

Dan zou ik dat eerst laten doen ;) . Vaak worden voedsters vervelend door de hormonen en als je ze laat steriliseren worden ze weer lief en rustig.

PS: Zie mijn vorige "edit" ;) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:15

Hoeveel komt ze buiten de kooi? Heeft ze een vriendje? Is ze gecasteerd?

Ik heb al heel wat konijnen minder agressief zien worden na het krijgen van een maatje. Het is ook logisch dat ze niet opgepakt wil worden, dat is bedreigend voor een konijn.

Daarnaast zou ik onbeperkt hooi gaan voeren, dat hoort de hoofdvoeding van konijnen te zijn :)


Afbeelding

Afbeelding
Als je dit zo ziet, wil je niet meer een konijn alleen houden.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 15-07-17 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:15

Ze verveelt zich ws. Als ik het formaat hok een beetje kan inschatten is dat veel te klein voor zo'n konijn. Tevens mist ze een maatje.

Op zoek naar de zon!!!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:20

Eske_B schreef:
Hoeveel komt ze buiten de kooi? Heeft ze een vriendje? Is ze gecasteerd?

Ik heb al heel wat konijnen minder agressief zien worden na het krijgen van een maatje. Het is ook logisch dat ze niet opgepakt wil worden, dat is bedreigend voor een konijn.

Daarnaast zou ik onbeperkt hooi gaan voeren, dat hoort de hoofdvoeding van konijnen te zijn :)


[ [url=m/xTd7Fg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0i0KKL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je dit zo ziet, wil je niet meer een konijn alleen houden.



Ze moet worden opgepakt om in de ren gezet te worden buiten dus niet om te knuffelen zegmaar. Nee ik wil haar ook echt niet alleen hebben, maar mijn moeder heeft het nooit een goed idee gevonden om er twee te nemen. Ik kan nogmaals met haar gaan overleggen. Iemand zei mij ooit een surrogaat maatje zoals een knuffel in het hok te zetten maar die had ze binnen 3 tellen aan flarden gescheurd :')

Oh, ze komt zoveel mogelijk buiten, maar aangezien ze al meerdere ontsnappingspogingen heeft gedaan wil ik altijd dat er iemand bij is, dus zoveel mogelijk maar gemiddeld 3/4 keer per week.
Laatst bijgewerkt door SavannahNx op 15-07-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:21

Dimple schreef:
Ze verveelt zich ws. Als ik het formaat hok een beetje kan inschatten is dat veel te klein voor zo'n konijn. Tevens mist ze een maatje.


Het hok is inderdaad niet groot, maar "het grootste hok" wat ze toendertijd in de dierenwinkel hadden staan, voor konijnen vertelde de man. Ik kan indd opzoek gaan naar een groter hok!

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:21

MoppieFilou schreef:
Dan zou ik dat eerst laten doen ;) . Vaak worden voedsters vervelend door de hormonen en als je ze laat steriliseren worden ze weer lief en rustig.

PS: Zie mijn vorige "edit" ;) .


Ik ga dit met mn moeder bespreken! :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:22

Inderdaad een maatje. Zodra de onze gecastreerd is (en zijn hormonen weg zijn) komt er een maatje voor m.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:25

Ik heb die discussie ook gehad met m'n ouders. Heb toen oa folders van de dierenbescherming laten lezen :)

En groter hok is ook een goed idee. Nog liever een ren eraan vast. Mijne vonden een voerbal trouwens heel leuk, werkt ook tegen verveling.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 15-07-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:26

Ik denk ook dat je konijn zich verveelt. Hoeveel uur per dag zit ze in haar hok? Ik zal ervoor zorgen dat ze een vaste ren krijgt met een maatje. Je zal er dan een veel liever konijntje voor terug krijgen!

Hier ook nooit meer een konijn alleen!
Afbeelding

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:27

Eske_B schreef:
Ik heb die discussie ook gehad met m'n ouders. Heb toen oa folders van de dierenbescherming laten lezen :)

En groter hok is ook een goed idee. Nog liever een ren eraan vast. Mijne vonden een voerbal trouwens heel leuk, werkt ook tegen verveling.


Mn moeder zit nu in Spanje, maar heb haar geappt en het ging makkelijker dan ik dacht. Ze is het er mee eens :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:28

Jannickee schreef:
Ik denk ook dat je konijn zich verveelt. Hoeveel uur per dag zit ze in haar hok? Ik zal ervoor zorgen dat ze een vaste ren krijgt met een maatje. Je zal er dan een veel liever konijntje voor terug krijgen!

Hier ook nooit meer een konijn alleen!
[ [url=m/sieBc4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sommige dagen zit ze helaas de hele dag in haar hok. Maar op een dag dat ze naar buiten gaat staat ze ik denk ongeveer 3 tot 4 uurtjes buiten en dan weer in haar hok. Ik weet het. Niet goed.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:29

Ik neem aan dat ik als maatje dan ook een voedster moet hebben? Of word dat vechten?

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:29

SavannahNx schreef:
Ik neem aan dat ik als maatje dan ook een voedster moet hebben? Of word dat vechten?

Gecastreerde ram is beter. Ik raad je aan om naar een opvang te gaan.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:30

Als je ouders het niet willen moet je in belang van je konijn denken en haar misschien elders onder brengen.

Vind het überhaupt zielig zonder maatje maar al helemaal in het kleine hokje en 3/4 x per week naar buiten is een slecht excuus dat het wel oke is.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:30

Eske_B schreef:
SavannahNx schreef:
Ik neem aan dat ik als maatje dan ook een voedster moet hebben? Of word dat vechten?

Gecastreerde ram is beter. Ik raad je aan om naar een opvang te gaan.


Okee, dankjewel. Zodra mn moeder terug is gaan we het allemaal bespreken en een maatje voor haar zoeken.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:31

Top dat je dat doet! Ook een groter hok, liefst met ren, is van groot belang.
1-2 dwergkonijnen moeten minstens 2 vierkante meter aan leefruimte hebben samen.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:31

StalNollie schreef:
Als je ouders het niet willen moet je in belang van je konijn denken en haar misschien elders onder brengen.

Vind het überhaupt zielig zonder maatje maar al helemaal in het kleine hokje en 3/4 x per week naar buiten is een slecht excuus dat het wel oke is.


Nee ik zeg inderdaad niet dat het oke is. Ik zei in een paar posts hierboven "ik weet het. Niet goed". Daarmee bedoel ik dat ik weet dat ze te weinig uit haar hok komt. Als mijn moeder tot het besluit komt het allemaal niet te willen gaat ze inderdaad naar een nieuw huisje.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:32

Eske_B schreef:
Top dat je dat doet! Ook een groter hok, liefst met ren, is van groot belang.
1-2 dwergkonijnen moeten minstens 2 vierkante meter aan leefruimte hebben samen.


Als ze dan maar niet haar ontsnappingskunsten gaat uitoefenen :') Ze is al eens 2 maanden weggeweest en toen een blok verder in iemands tuin gevonden.. Bedankt voor al je tips!

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 13:34

Kunnen ze winter en zomer buiten worden gehuisvest of moet er een binnen en buiten leefruimte worden gemaakt?

Want mn moeder vind het altijd zielig in de winter haar buiten te hebben dus in de winter staat ze binnen

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

corine1981

Berichten: 5299
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:36

Afbeelding
Hier 3 gecastreerde heren en een open voedster. Nooit problemen.
Het zijn hier overigens geen knuffels maar konijnen. Hierdoor is de vacht verzorging ook een klein drama maar wel olijke maffe konijnen. Maatjes en ruimte is in mijn optiek essentieel voor het dierwaardig houden van konijnen.

Koos paardloos :(

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:36

SavannahNx schreef:
Kunnen ze winter en zomer buiten worden gehuisvest of moet er een binnen en buiten leefruimte worden gemaakt?

Want mn moeder vind het altijd zielig in de winter haar buiten te hebben dus in de winter staat ze binnen

Ze kunnen prima buiten. Konijnen kunnen beter tegen kou dan hitte. Vereisten zijn wel dat ze samen zitten, onbeperkt hooi en een tochtvrij hok (met lekker veel stro). Buiten kan je ze vaak ook meer ruimte bieden.


Afbeelding
Hoe de konijnen buiten zaten


Afbeelding
Tijdelijk binnen na operatie van de zwarte, de gezonde witte werd gek door ruimtegebrek. Die wilde lekker rennen :')

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Agressief konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:52

Inderdaad een maatje, een konijn alleen is zo'n beetje het ergste wat je een konijn aan kunt doen. En laten steriliseren kan ook tegen de hormonen helpen. Je kunt ook zelf wat speeltjes maken of kopen, ze hebben genoeg en dan heeft ze wat te doen.

Het hok is ook veel te klein, mits dit alleen voor de nacht is en ze overdag de ruimte heeft dan is het niet erg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers