Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:28

HiFive5 schreef:
mavantos schreef:
Ik doe echt vlechten met draad op de Dummie manier.

1. Maak een vlechtje
2. Knip een touwtje
3. Hou je knotje vast zoals je 'm hebben wilt.
4. Steek je naald met draad door de knot heen (beetje aan de onderkant), maar laat een stukje uitsteken
5. Ga zo een paar keer heen en weer (3x doe ik, 1x is heen en terug)
6. Maak met het stukje dat nog uitsteekt 2 knoopjes. (Van die knoopjes die je doet als je je veters strikt aan het begin...)
7. Knip uitstekende af en duw het knoopje een klein beetje het knotje in.

Klinkt duidelijk, hopelijk is het dat ook als ik eraan begin!



Het mooist worden ze als je ieder vlechtje even breed maakt. Ik doe bijvoorbeeld 1 kammetje breed, maar als je dat te groot vindt dan kan je ook een half kammetje doen.

wendy1987

Berichten: 6923
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:39

S_en_Z schreef:
wendy1987 schreef:
Wat komen er weer mooie knotten voorbij! Ik wou echt dat ik dat ook kon.. Maar ik kan alleen bovenlangs vlechten, dus het lukt gewoon nooit zoals ik in gedachten heb.. Het onderlangs vlechten lukt gewoon niet. Iemand daar tips voor? Het gaat 2 slagen goed en dan ineens zit ik weer in de bovenlangse :') -O-



Deze is leuk voor jou Wendy

[ Video ]
(Kijken vanaf 7.00)


Ja I know, en zelfs zo lukt het niet goed, door die stomme bovenlangse vlecht :') Evenals hengstenvlecht, die wil ik dus ook kunnen, maar ook daarvoor moet je onderlangs.. Bovenlangs geen probleem, maar die zakt uit :')

(los het meestal op door dan maar in te vlechten over de manen kam, dan is het ook strak en blijft het wel zitten) Ga binnenkort in mijn vakantie nog eens dit filmpje proberen... Moet gewoon lukken!
Afbeelding
Van veraf is het namelijk wel netjes, maar dichtbij was echt niet mooi :')

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:03

Ooooooh wat een knapperds weer allemaal!

Vanmorgen heb ik een fotoshoot gehad met Eliane van Schaik (heb jij ook foto's van, of niet Peelie?). Ik was ietsje te laat uit de veren dus helemaal wassen, dat was geen optie meer. Nouja, dan alleen maar de benen, ook niet erg. Zodra ik de resultaten heb zal ik ze hier op zetten! :) (kunnen jullie mijn knotten ook eens zien :') )

Trouwens, ben ik de enige waarvan de knotten het mooist worden wanneer ik haast heb? Als ik het perfect wil doen zijn ze altijd veel minder mooi dan wanneer ik het eigenlijk afraffel. Heel apart vind ik dat.


Edit: uitleg hoe ik knotten maak op de dummie manier, bijna hetzelfde als Jill, ik vlecht bovenhands:

- Haarschuim over de manen verdelen en doorkammen
- Staartjes maken van 1,5 kammetje breed
- ''Losjes'' vlechten maken, hoe verder je naar onderen gaat hoe strakker.
(vlechten zijn 10/15 cm lang schat ik. Het overgebleven haar (onder de vlecht) maak ik een klein knotje van, zodat ik geen uitstekende sliertjes heb)
- Knoopje in uiteinde van draad, andere kant van draad vast geknoopt aan naald
- Naald en draad door het elastiekje van je vlechtje steken, daarna zo dicht mogelijk op de manenkam wegsteken.
- Naald door de V steken zodat de naald aan de onderkant van je dubbelgevouwen vlechtje eruit komt
- Naald terug door de manenkam + het elastiekje wat daar tegenaan zit genaaid (zodat het vlechtje mooi dubbel zit en niet uit elkaar)
- Naald en draad aantal keer op en neer halen door de knot
- Wanneer ie goed vast zit, wanneer je de naald van jou weg steekt een lusje over houden, daarna de naald terug naar jou steken (gewoon door het knotje heen) en door het lusje heen halen, zo maak je een knoopje.
- Naald terug naar boven steken en de draad zo dicht mogelijk bij het knotje afknippen.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 14-07-17 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:19

Ik kan ook alleen bovenlangs vlechten hoor. En zoals ik hier lees moet ik de manen echt eens onder handen nemen. Ik krijg altijd dit en dat zijn dan echt meer dan 10 knotten over de hele manenkam, waarvan 2/3 op de eerste helft van de hals :Y) .
Afbeelding

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:26

borstnoot schreef:
Trouwens, ben ik de enige waarvan de knotten het mooist worden wanneer ik haast heb? Als ik het perfect wil doen zijn ze altijd veel minder mooi dan wanneer ik het eigenlijk afraffel. Heel apart vind ik dat.


Nee, dat heb ik ook! Had voor een fotoshoot heel erg mijn best gedaan maar was toch niet helemaal tevreden. Keer daarop was voor een wedstrijd maar ik was een beetje laat op stal dus snel snel knotten erin en ze zaten eigenlijk heel netjes. Mijn knotten zijn trouwens hufter-proof, altijd een ramp om ze eruit te krijgen zo stevig zitten ze. Ik kan ook niet losjes vlechten.

Hoe lang doen jullie gemiddeld over knotten?

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:40

Geen idee.. ik gok 20 minuutjes?

Is wel leuk om een keer te timen denk ik haha.

Zit even door mn foto's te bladeren van fotoreportages die ik gedaan heb en de meesten heb ik zelf gevlochten hahahaha. Vraag een paar euro om wat eerder aanwezig te zijn en te vlechten voor klanten als ze zelf niet zo handig zijn. Wordt vaak gebruik van gemaakt!

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:57

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik trek er altijd ruim een uur voor uit :Y) .
Het duurt gewoon zo lang voor al die vlechten erin zitten -O- .

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:14

Het ligt er een beetje aan wat voor paard ik voor me heb. Ik heb toen twee paarden van de stalbaar in ongeveer 45 min. geknot met naald en draad.

Ik hou ook niet van los vlechten. Ik zou het wel kunnen. Maar ik vind het gewoon niet mooi.

Even een ander soort tutten.
Afbeelding
<<) :):) :))

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:20

Ik maak de eerste 4 slagen altijd los. Eef heeft niet hele dikke manen, en wanneer ik ze knot worden ze dan mooi "poofy".
Ik schat dat ik er een kwartier over doe.

Ik ben jaloers Peelie! Ik wil eigenlijk ook al langer een nieuw bontje, maar nog niet aan toe gekomen. :')

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:45

Ze hebben bij de epplejeck 2+1 gratis.

Ik heb nu 160,- betaald ipv 230 :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:46

ik durf het bijna niet te zeggen.. maar ik ga morgen de staart van mijn pony ontkleuren. en als dat niet w wordt hij geverft. ik kan echt niet op de keuring aankomen met zo'n paarse poep en pisstaart :-(


Afbeelding

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:47

Ik wil je met alle liefde helpen. Want je hoeft echt niet te ontkleuren met chemische middelen om de staart weer schoon te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:50

Peelie schreef:
Ik wil je met alle liefde helpen. Want je hoeft echt niet te ontkleuren met chemische middelen om de staart weer schoon te krijgen


ik heb 14 verschillende shampoo's, een aantal wasmiddelen, biotex, groene zeep, garagezeep en troep geprobeerd.. maar het zit er gewoon helemaal ingezogen :-( als je een tip hebt heeeeel graag, want dit is echt mijn allerlaatste noodoplossing en doe ik liever ook niet!!

(uiteraard kom ik NIET in de buurt van de staartwortel als ik daadwerkelijk moet ontkleuren)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:53

Het leed wat een vliegendeken heet -O- .
Paard heeft nu vanaf zijn oren tot halverwege zijn hals nog mooie dikke manen en vanaf halverwege tot aan de schoft dunne sprietjes. Heb wel 3 verschillende vliegendekens met allemaal een net wat andere pasvorm, maar die halzen blijven die manen verzieken.

"Gelukkig" zitten we rijtechnisch een beetje in een dipje en start ik voorlopig ook niet, want in die dunne sprieten knotten maken gaat niet lukken.

Iemand nog tips hoe je dit beter tegengaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:57

miss_lizje schreef:
Het leed wat een vliegendeken heet -O- .
Paard heeft nu vanaf zijn oren tot halverwege zijn hals nog mooie dikke manen en vanaf halverwege tot aan de schoft dunne sprietjes. Heb wel 3 verschillende vliegendekens met allemaal een net wat andere pasvorm, maar die halzen blijven die manen verzieken.

"Gelukkig" zitten we rijtechnisch een beetje in een dipje en start ik voorlopig ook niet, want in die dunne sprieten knotten maken gaat niet lukken.

Iemand nog tips hoe je dit beter tegengaat?


he bah.. ik heb een rsih maat 195 omgerekend. ik doe hem snachts af op stal en heb haar manen gevlochten. blijft aardig netjes, zolang ik de bovenste klittenbandjes los laat! bij vies weer of juist onwijs plakkerig weer probeer ik het met een simpel vliegendekentje, maar de eczeem is ook niet constant dus ik kan et nog wat mee spelen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:21

pimaude schreef:
Peelie schreef:
Ik wil je met alle liefde helpen. Want je hoeft echt niet te ontkleuren met chemische middelen om de staart weer schoon te krijgen


ik heb 14 verschillende shampoo's, een aantal wasmiddelen, biotex, groene zeep, garagezeep en troep geprobeerd.. maar het zit er gewoon helemaal ingezogen :-( als je een tip hebt heeeeel graag, want dit is echt mijn allerlaatste noodoplossing en doe ik liever ook niet!!

(uiteraard kom ik NIET in de buurt van de staartwortel als ik daadwerkelijk moet ontkleuren)

Waar uit de buurt kom je ?

Misschien kan ik langs komen.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:31

pimaude schreef:
Peelie schreef:
Ik wil je met alle liefde helpen. Want je hoeft echt niet te ontkleuren met chemische middelen om de staart weer schoon te krijgen


ik heb 14 verschillende shampoo's, een aantal wasmiddelen, biotex, groene zeep, garagezeep en troep geprobeerd.. maar het zit er gewoon helemaal ingezogen :-( als je een tip hebt heeeeel graag, want dit is echt mijn allerlaatste noodoplossing en doe ik liever ook niet!!

(uiteraard kom ik NIET in de buurt van de staartwortel als ik daadwerkelijk moet ontkleuren)


Klinkt stom.... haar verven?

Anoniem

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:09

peelie: ik pb even.

kiekeboefje: ja ontkleuren is dan hetzelfde als verven een beetje.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 07:21

Ik heb je een pb terug gedaan

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:42

Poeh 20 min! Dat vind ik wel snel! Ik trek er ook vaak 45min voor uit. Maar ik heb vaak paarden om te vlechten die niet de perfecte manen ervoor hebben. Als je er 1 hebt met overal gelijke manen op een mooie lengte dan ben je al veel sneller klaar. Ik doe regelmatig vlechtjes/knotjes over... ben niet zo snel tevreden. Met NAF vlechten helpt al erg.

LeMieux <3 Ik heb mezelf beloofd dat als ik een dressuur zadel koop dat ik een Air Mesh 3D bij mag kopen. Heb al maanden geen dekje meer gekocht en ben bang dat ik over ben als ik m'n eerste LeMieux dekje koop :)) Heb al de onderlegger en die is ook fijn!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:53

Ik mag morgen weer aan de tut voor wedstrijd :) ik reken toch een uurtje. Wil het goed doen en paard staat wel eens te klooien wat ook weer tijd kost.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:01

Ik doe ongeveer 20 รก 30 minuten over vlechten+knotten met naald en draad. Voorheen duurde het een stuk langer toen mijn pony nog lange manen had, dan is knotten toch lastiger. Nu met korte manen en Braid it up gaat het lekker snel.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:04

__denise schreef:
Poeh 20 min! Dat vind ik wel snel! Ik trek er ook vaak 45min voor uit. Maar ik heb vaak paarden om te vlechten die niet de perfecte manen ervoor hebben. Als je er 1 hebt met overal gelijke manen op een mooie lengte dan ben je al veel sneller klaar. Ik doe regelmatig vlechtjes/knotjes over... ben niet zo snel tevreden. Met NAF vlechten helpt al erg.

LeMieux <3 Ik heb mezelf beloofd dat als ik een dressuur zadel koop dat ik een Air Mesh 3D bij mag kopen. Heb al maanden geen dekje meer gekocht en ben bang dat ik over ben als ik m'n eerste LeMieux dekje koop :)) Heb al de onderlegger en die is ook fijn!


Herkenbaar hoor. Degene die ik nu doe die heeft ook dikke en dunne lange en korte plukken.

Net weer een stuk dat veel dunner en korter is door kroelen/schuren dus heb de hele boel (op t oog) korter geknipt maar de voorkant is dan altijd langer dan achter en t midden springt enz enz.

Haha. Maar ik vlecht zoveel verschillende paarden (voor shoots ook) dat je uiteindelijk met (bijna) alle type manen wel redelijk snel wordt.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:00

Inderdaad :)) Ik vlecht niet zo heel veel. Ik help vaak wat stalgenootjes voor wedstrijd, maar bij ons wordt er vooral indoor gestart. Dus het is nu rustig haha!
Mijne heeft ook nog een stukje dun van de winterdeken. Had gehoopt dat het beetje bij zou trekken, maar het is nog steeds niet veel.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:06

Ik kan knotten in een kwartiertje a 20 minuten. Veel geoefend haha.

Paarden staan hier nog altijd smerig in de wei :+