Meer epileptische aanvallen na enten hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 22:43

Mijn hondje is nu 7 jaar oud en heeft van pup af aan epilepsie. Hij heeft 2 soorten aanvallen. De kleine aanval gaat hij liggen (gewoon rechtop zegmaar) heel erg trillen en kwijlen. Dit is binnen 1 minuut voorbij. Bij de grote aanvallen verkrampt hij helemaal en valt om. De grote aanvallen duren 1 tot 2 minuten. Hij heeft normaal maximaal 4 keer per jaar een aanval en is dus niet aan de medicatie.

Hij heeft altijd alle entingen gehad en dat heeft de epilepsie nooit getriggerd.

Nu is hij vorige week woensdag voor het eerst tegen rabiës geënt en zaterdag had hij een kleine epileptische aanval en nu vandaag weer 1 -O-

Het zit me toch niet helemaal lekker en ik verdenk de enting.. heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja was het dan tijdelijk dat de aanvallen toe namen?

Volgens mijn DA kon deze vaccinatie geen kwaad.


malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:56

Hoe is zijn temp? En zijn gedrag verder. Koort kan aanvallen triggere n. Mogelijk een reactie op de inenting. (Verhoging) en daardoor meer insulten

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 23:06

Geen koorts. Gedrag is ook niet anders dan anders. Lekker druk en aanwezig.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:11

Vaccinaties hebben zeker invloed op epileptische aanvallen. Een hond van 7 met epilepsie zou ik niet meer laten vaccineren. Die heeft genoeg bescherming voor de rest van zijn leven. Als je zekerheid wilt hebben dan kun je laten titeren.
http://www.fitdier.nu/archief/161-over- ... en-titeren

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:22

Floortz schreef:
Vaccinaties hebben zeker invloed op epileptische aanvallen. Een hond van 7 met epilepsie zou ik niet meer laten vaccineren. Die heeft genoeg bescherming voor de rest van zijn leven. Als je zekerheid wilt hebben dan kun je laten titeren.
http://www.fitdier.nu/archief/161-over- ... en-titeren


voor rabies laat je niet zomaar enten.. betekent dan dus dat je je hond niet zomaar mee op vakantie kunt nemen als je kiest om niet te enten..

ik zou het bij de dierenarts melden en de fabrikant..

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:40

Het is in jouw geval moeilijk te achterhalen of de epileptische aanval desondanks de enting was of te wijten aan de enting. Aangezien je zegt dat er geen pijl op te trekken is wanneer het gebeurt, kan het ook zomaar toeval zijn.

Uitsluiten kan echter ook zeker niet. Als je altijd ent en het is de eerste keer dat het gebeurt vlak na een enting, lijkt mij het verband (nog) niet duidelijk bewezen. Je kan overwegen te stoppen met enten, echter zijn entingen wel verplicht als je naar het buitenland gaat. Houdt hier rekening mee. De rabies enting is gelukkig wel even geldig.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 23:46

Ik ben inderdaad van plan om het nog wel even voor te leggen bij de DA.

Titeren heb ik ook al aan gedacht maar dat gaat voor rabiës sowieso niet.

Als het nu bij 1 aanval was gebleven had ik het ook niet gelinkt aan de enting maar het waren er 2 op een week tijd. Dat gebeurd anders dus nooit..

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:47

Hier iets gelijkaardig.. kat is 13 jaar oud en sinds kitten heeft hij zo'n 4 tot 5 epileptische aanvallen per jaar. Vroeger toen hij nog geënt werd kreeg hij na de enting ook gelijk meerdere aanvallen, moest dus steeds enkele dagen ter controle bij de dierenarts blijven en kreeg na de enting een spuitje voor zo'n reactie te voorkomen..bleef dan enkel bij kwijl en desoriënteerd zijn. Na zijn 5e levensjaar hebben we hem niet meer geënt gezien hij een huiskat is en heeft geen aanvallen meer gehad, zelfs niet bij andere spuiten, wel nog de 4 a 5 jaarlijkse aanvallen. DA dacht dat de aanvallen na enting puur toeval waren, maar na 3 jaar 'puur toeval' waren de aanvallen toch uitgelokt door de enting :)

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 23:49

Prosecco schreef:
Hier iets gelijkaardig.. kat is 13 jaar oud en sinds kitten heeft hij zo'n 4 tot 5 epileptische aanvallen per jaar. Vroeger toen hij nog geënt werd kreeg hij na de enting ook gelijk meerdere aanvallen, moest dus steeds enkele dagen ter controle bij de dierenarts blijven en kreeg na de enting een spuitje voor zo'n reactie te voorkomen..bleef dan enkel bij kwijl en desoriënteerd zijn. Na zijn 5e levensjaar hebben we hem niet meer geënt gezien hij een huiskat is en heeft geen aanvallen meer gehad, zelfs niet bij andere spuiten, wel nog de 4 a 5 jaarlijkse aanvallen. :)


Komt dus toch vaker voor...

Fijn om te lezen dat bij jouw kat de aanvallen weer wel afnamen naar het 'normale'. Hoop dat dat hier ook gebeurd.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:52

xJustMe6 schreef:
Prosecco schreef:
Hier iets gelijkaardig.. kat is 13 jaar oud en sinds kitten heeft hij zo'n 4 tot 5 epileptische aanvallen per jaar. Vroeger toen hij nog geënt werd kreeg hij na de enting ook gelijk meerdere aanvallen, moest dus steeds enkele dagen ter controle bij de dierenarts blijven en kreeg na de enting een spuitje voor zo'n reactie te voorkomen..bleef dan enkel bij kwijl en desoriënteerd zijn. Na zijn 5e levensjaar hebben we hem niet meer geënt gezien hij een huiskat is en heeft geen aanvallen meer gehad, zelfs niet bij andere spuiten, wel nog de 4 a 5 jaarlijkse aanvallen. :)


Komt dus toch vaker voor...

Fijn om te lezen dat bij jouw kat de aanvallen weer wel afnamen naar het 'normale'. Hoop dat dat hier ook gebeurd.


Hij had na de enting steeds enkele dagen op een rij zo'n 2 daags aanvallen, gemiddeld 3 dagen achter elkaar...dus kreeg toen indien hij geënt werd, zo'n 10 tot 11 aanvallen per jaar.. nu hij niet meer geënt word is het gewoon naar het 'normale', zo'n 4 tot 5 aanvallen per jaar. Was wel schrikken en dierenarts heeft ons op z'n 5e levensjaar gezegd dat we hem best niet meer moesten enten, voor geen aanvallen uit te lokken.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Meer epileptische aanvallen na enten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 23:54

Bedankt!

Ik ga dit zeker nog even bespreken.
Rabiës is in ieder geval gelukkig 3 jaar geldig.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:08

elenaMM77 schreef:
voor rabies laat je niet zomaar enten.. betekent dan dus dat je je hond niet zomaar mee op vakantie kunt nemen als je kiest om niet te enten..

ik zou het bij de dierenarts melden en de fabrikant..


...en die doen er niets mee...behalve registreren.

Wij namen en nemen de honden nooit mee naar het buitenland. Domweg omdat de Rabiës voor die paar weken een te zware belasting is. Na 1 epilepsiehond namen we het risico niet. Ze gaan uit logeren.


xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 17:22

Floortz schreef:
elenaMM77 schreef:
voor rabies laat je niet zomaar enten.. betekent dan dus dat je je hond niet zomaar mee op vakantie kunt nemen als je kiest om niet te enten..

ik zou het bij de dierenarts melden en de fabrikant..


...en die doen er niets mee...behalve registreren.

Wij namen en nemen de honden nooit mee naar het buitenland. Domweg omdat de Rabiës voor die paar weken een te zware belasting is. Na 1 epilepsiehond namen we het risico niet. Ze gaan uit logeren.


Die van mij gaat ook uit logeren, logeer adres is net over de grens dus heb geen keuze :). Ja hem naar een pension brengen maar daar maak ik hem niet happy mee..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:54

Floortz schreef:
Vaccinaties hebben zeker invloed op epileptische aanvallen. Een hond van 7 met epilepsie zou ik niet meer laten vaccineren. Die heeft genoeg bescherming voor de rest van zijn leven. Als je zekerheid wilt hebben dan kun je laten titeren.
http://www.fitdier.nu/archief/161-over- ... en-titeren


Mijn idee, je hond niet meer laten vaccineren. Bij mensen kunnen vaccinaties ook epileptie veroorzaken. Dat is helaas in mijn naaste familie gebeurd terwijl er in de familie geen epileptie voorkomt.
Artsen blijven het natuurlijk ontkennen maar er is best al wel veel over te vinden op internet.

Ik vaccineer sinds 2004 geen enkel dier meer hier vanwege eerdere vervelende bijwerkingen van zowel hond als paarden. Na gestopt te zijn is geen enkele bijwerking meer terug gekomen.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:52

Het grote probleem is altijd de bewijslast. Want er is nooit bewijs dat zonder de vaccinatie de aanvallen níet zouden zijn opgetreden. Dat het ineens frequenter is ná de vaccinatie is hoogst verdacht, maar er zijn weinig of geen statistieken van. Mede omdat er zoveel andere factoren mee kunnen spelen als voeding, stress, loopsheid en dat soort dingen wordt het niet geregistreerd omdat het als wetenschappelijk bewijs geen waarde heeft.
Het beste bewijs is geen of minder aanvallen na het weglaten van triggers van 'verkeerde' zaken als anti-vlooienmiddelen, voer met veel additieven, vaccinaties etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Lau07, manonutjuh, Marleen_L, Mnoonn, Murloc, mvdende, ogidni, Pieneappel en 104 bezoekers