Spot over telefoongebruik in verkeer. Hopelijk helpt hij,

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Spot over telefoongebruik in verkeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 18:52

http://nos.nl/artikel/2182985-doodrijde ... gn_id=A100

Ik kwam deze spot tegen. Hard duidelijk en hopelijk gaat hij werken. Zelf doe ik helemaal niets met mijn telefoon in de auto. Ook niet handsfree. Hij zit in een zak en blijft daar ook. Gaat hij over, jammer dan de eerst volgende parkeerplaats stop ik wel even. Social media heb ik op messenger na niet maar ook dat loopt niet weg.

Autorijden is autorijden. En daar hoort geen telefoon bij, ook niet handsfree in mijn ogen. Zelfs met mijn scootmobiel heb ik de telefoon alleen in de hand als ik stilsta. Ik ben al aardig keren bijna aangereden door fietsers of voetgangers die zo naar hun telefoon staren dat ze niet bewust zijn van het verkeer om zich heen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:03

Pff ik heb hem met tranen in me ogen gekeken. Had veel respect voor deze man die aan heel Nederland eerlijk toegeeft wat die gedaan heeft en wat voor impact dat weer op die mensen die de proef deden had.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:32

Ik had zijn verhaal al eerder gelezen en vind het heel mooi & goed dat hij heeft meegewerkt aan dit spotje. Hij is erg pakkend, ik hoop dat dit in ieder geval een groep dusdanig raakt dat het bij die mensen iig effectief is. Vaak worden dit soort reclames wel als heftig ervaren, maar toch gaat men gewoon door..

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:38

Ik heb zelf geen rijbewijs dus kan geen antwoord geven. Maar mijn moeder appt regelmatig achter het stuur. Ook wanneer er meer mensen in de auto zitten. Verschrikkelijk vind ik het. Ik probeer haar altijd tegen te houden maar ze weigert te luisteren. Heb haar het artikel ook gestuurd.

Al denk ik dat het weinig uit gaat maken voor de mensen die hun telefoon gebruiken achter het stuur. Er zijn al zo veel van deze campagnes geweest...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:44

Ik zie ook regelmatig om me heen op de snelweg mensen appen.
Ik snap dat niet, je kunt toch zelf wel verzinnen dat dat oerstom is. In een seconde kan de hele wegsituatie anders zijn en ben je te laat met reageren daarop...

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:50

Ik kan altijd zo boos worden dat mensen risico nemen met andersmans leven... want dat doe je als je in het verkeer met andere dingen bezig bent dan autorijden. Zó egoïstisch. Bah.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:54

verootjoo schreef:
Ik zie ook regelmatig om me heen op de snelweg mensen appen.
Ik snap dat niet, je kunt toch zelf wel verzinnen dat dat oerstom is. In een seconde kan de hele wegsituatie anders zijn en ben je te laat met reageren daarop...

Ach, daar heb je geen telefoon voor nodig.
Met z'n allen kijken naar dat ongeluk op de andere rijbaan is ook een prima recept voor brokken.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:03

Slecht , maar ik maak mij er wel schuldig aan in de auto. Al probeer ik heel bewust het geluid op stil te zetten zodra ik ga rijden. Want fout is het zeker.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:05

Maar wat is het dat zo noodzakelijk is dat het niet even kan wachten? Het komt dan bij mij over dat je echt geleefd wordt door je telefoon/vrienden/social media als je bij elk pingetje moet kijken. Als het echt belangrijk is, zijn er genoeg parkeerplaatsen/tankstations, zou ik zeggen :)

Je telefoon in de kofferbak/achterbank werkt trouwens ook goed als je zeker wilt zijn dat je eraf blijft ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:10

Wow, ik ben er stil van, kippenvel...

Wat een binnenkomer...

Ik gebruik m ook regelmatig onder rijden... Ff apje dat ik onderweg ben, Facebook melding bekijken...

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:14

Eerlijk, misschien trek ik het wat ver, maar ik weet niet of ik met mezelf zou kunnen leven als er iemand (zwaar)gewond raakt of zou overlijden, puur omdat ik zo nodig het laatste nieuws moet bekijken (en eerlijk, wat maakt die facebookmelding nu uit in je leven?).
Ik hoop dat mensen wakker worden :)

On a side note, worden mensen die een ongeluk veroorzaken op deze manier eigenlijk veroordeeld (voor bijv. dood door schuld)? (niet bedoeld om een discussie daarover te starten, maar vroeg het me af).

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:18

Ja, als je Koen hoort praten, dat komt wel binnen.
Het is helaas bijna onweerstaanbaar als je een pingeltje hoort, om te kijken. :(
Geluid uitzetten is wel slim, dan word je ook niet verleid om te kijken door de pingeltjes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:19

Ik hoop het ook. Daarom de link ook hier neergezet. Helaas zie ik voldoende om me heen hoe geobsedeert mensen kunnen zijn door een ping, bzzz of bliep van hun telefoon. En dan percee meteen moeten willen kijken. Enige reden zou kunnen zijn als er iemand is overleden en je daarom gebeld wordt. Maar dan nog ga op een parkeerplaats staan en kijk dan.

Ook radio of navigatie prusten valt voor mij daar onder, dat doe ik dus ook niet. Enige is heel soms andere zender opzetten. Maar daarvoor wacht ik bij een stoplicht oid. Maar daarvoor hoef ik niet te kijken, simpele radio cd speler met drukknopjes.

Voor zover ik weet wel :j . En terecht ook.

Geluid uit of nog beter internet uit tijdens het autorijden, komt er ook niks binnen.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:22

Ik heb volumeknopjes op mijn stuur, dat is erg weinig werk :) Probeer zoveel mogelijk op het verkeer te letten als ik rijd. Zelfs als je er volledig bij bent is een ongeluk zomaar gebeurd. Het gaat zo snel in het verkeer!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:23

Mijn grootste nachtmerrie is altijd een niesbui. -O- Ik ben flink allergisch en wil nog al snel plots niezen. Ook zo n moment waarin het gruwelijk verkeerd kan gaan.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:45

Heb dat ook nooit begrepen, dat appen achter het stuur. Een vriendin kan ook hele verhalen zonder typfouten appen. Dan moet je wel echt voor langere tijd op je mobiel kijken. Ikzelf gooi hem altijd in m'n tas, dan zie en hoor ik ook geen meldingen. Navigatie zit ingebouwd dus daarvoor hoef ik hem ook niet te gebruiken. Tuurlijk kun je ook door andere dingen afgeleid raken waardoor je net te laat remt, maar je gaat het in ieder geval niet opzoeken door op een schermpje te staren.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:55

Ik zou liegen als ik zei dat ik nooit op mn telefoon kijk en ik zou ook liegen als ik dat nooit weer zou doen. Maar ik doe het alleen op de snelweg, gek genoeg. Nooit tijdens een handeling (bochten, schakelen, filerijden enz.), NOOIT een selfie, alleen een 'ok' of een snel belletje als er iets moet gebeuren. Maargoed, valt niet goed te praten. Denk niet dat het iets is wat er uit gaat. Helaas.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:13

Juist op de snelweg in een "normale"omstandigheid zijn de zwaartste ongelukken. Deze meneer ook op de snelweg. Normaal rijdend verkeer dat opeens stilstaat en dan klap je op een file.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:23

Ik zit dagelijks voor mijn werk op de weg. En soms krijg ik het Spaans benauwd van een vrachtwagen die over de streep mijn kant op komt terwijl je er naast rijdt, mensen die op de middelste baan 90 rijden, terwijl het overige verkeer er rechts en links langs knalt, mensen die slingeren, het gas loslaten, etc. En bij al deze dingen kun je er eigenlijk van te voren al vergif op in nemen die zitten op hun telefoon.... En ja allemaal. Als ik voor elke bestuurder een tientje krijg die ik op zijn telefoon zie pielen, had ik er een leuk zakcentje naast.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:48

karuna schreef:
Juist op de snelweg in een "normale"omstandigheid zijn de zwaartste ongelukken. Deze meneer ook op de snelweg. Normaal rijdend verkeer dat opeens stilstaat en dan klap je op een file.


Maar als het heel druk is zit ik nooit op mn telefoon. Nooit. Is niet goed te praten natuurlijk :(

Anoniem

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:56

Jeetje die komt wel binnen. Ik heb mij er ook aan schuldig gemaakt, even gauw een ander nummer opzetten en daardoor niet opletten en tegen de stoeprand opgereden. Kras in de velg en gelukkig voor de rest niks, maar het was wel schrikken. Het is zo verleidelijk om even te kijken, maar die paar seconde kunnen net te veel zijn.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:59

Ik zit nooit op mijn mobiel tijdens het rijden, ik kan me slecht op meerdere dingen tegelijk focussen en daarbij is het gewoon levensgevaarlijk. Maar ik moet zeggen dat ik eerst op de 'gewone' weg (als er geen tegenliggers en zijstraten waren) ook wel eens mn mobiel checkte, maar toen een vriendin van mij zei 'ik hoop dat je jezelf doodrijd' was dat toch wel een wake-up call, moet er elke keer aan denken als ik mn mobiel wil pakken, dus geluid en internet uit.

Dit filmpje is best heftig, dat je door zoiets doms eigenlijk gewoon iemand dood maakt. Zoiets kun je nooit meer vergeten, vind het ook wel dapper van die man dat hij zo openbaar zijn verhaal doet. Ik zat wel even met tranen in mn ogen te kijken, het zal je maar gebeuren, dat je bovenop iemand knalt.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:02

En dat vind ik dus het erge, je brengt er idd een ánder mee in gevaar!
Dat je zelf iets krijgt, dat is eigen schuld, maar diegene kan er helemaal niks tegen doen. :n

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Spot over telefoongebruik in vekeer. Hopelijk helpt hij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:08

Mijn mobiel gaat door dit spotje iig in mijn tas als ik er niet mee navigeer. Antwoordt nooit op appjes oid (laat dat anderen voor me doen als ik carpool), maar een nummertje doorspoelen deed ik weleens..

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:09

Ik ben buschauffeur en heb dus mooi zicht op wat er in de auto's om me heen gebeurd en je wil niet weten hoeveel mensen er met hun telefoon bezig zijn. En hoe hun rijgedrag dan is, slingeren, snelheid minderen(dan rijden ze ineens 60) sommigen belanden op de vluchtstrook of nemen twee banen in beslag.
En waarvoor?? een appje een mail Feestboek......is dat een mensenleven waard????
Zet dat ding gewoon uit en kijk er pas op als je motor uit staat en voor de fietsers/voetgangers geld het zelfde, deelnemen aan het verkeer doe je zonder afleiding en dus zonder telefoon.