overstappen van engels naar western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brenkeulen
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-06-17

overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 08:14

Hallo allemaal
Ik heb jaren 'gewoon' engels gereden met mijn paard maar heb toch ook wel interesse in western. Maar ik weet niet of het een goed plan is om haar om te scholen. Het lijkt me nogal verwarrend en misschien stressvol voor een paard. Heeft iemand hier ervaring mee?


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:19

Omsholen kan altijd. Ik les bij een westernstal en daar komt er regelmatig eentje binnen voor omscholing.

Be happy eat a snackkie

Pandoa
Berichten: 20
Geregistreerd: 27-12-16

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:36

Als je het graag wil moet je het gewoon doen. Het omscholen van engels naar western komt regelmatig voor, dus waarom niet? +:)+

Faceღ

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:24

Ik verplaats dit topic naar Western-algemeen

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:31

Ja hoor kan prima. Heb mijn toen 19 jarige New forest omgeschoold en nu ben ik een haflinger van 10 jaar aan het omscholen naar western.

Gewoon goede begeleiding zoeken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:32

Is helemaal niet zo verwarrend, de basis blijft hetzelfde.
Als je het wil gewoon proberen ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:34

T is voor de ruiter lastiger dan voor het paard :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:37

justkid schreef:
T is voor de ruiter lastiger dan voor het paard :D

:j :D

Wij zijn 4 (of 5?) begonnen met omscholen. Voor mijn paard was het zeker niet verwarrend. Sterker nog, hij werd er alleen maar blijer en beter van. Ik had er meer moeite mee :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:44

Ik heb 22 jaar geleden mijn paard omgeschoold naar western.
hij ging van manege-paard naar mijn eigen paard, ik heb een half jaar getracht engels te rijden maar had zelf al western-achtergrond.
Toen om laten scholen, hij heeft een half jaar in training gestaan en daarna zijn we gaan showen.
Eerst all-round en daarna specifiek reining en workingcowhorse.
Heeft hij tot een jaar of 10 geleden gedaan.Daarna alleen nog soms een clinic met koeien en veel buitenritten.

Mijn paard is er destijds een stuk blijer van geworden, die kan gewoon slecht tegen druk. Druk op het hoofd, teugels, mond, benen.... en dit was echt een verademing voor hem.
Nu is hij 29, we rijden nog steeds...

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:43

Mijn pony is ook gewoon Engels in gereden, ik ben haar nu ook western aan het rijden. Ze kent nu prima de basis in de western. En we starten zelfs nog steeds dressuur wedstrijden. Nu zou ik haar lekker omscholen als jij dat graag wilt! Als ik jou was zou ik alleen niet aan reining beginnen..... ben zelf sws niet zo van de reining maar het is erg moeilijk om jou paardje tot reining paard om te scholen en wedstrijden starten al helemaal _/-\o_

Maar je kan zelf kijken wat je wilt gaan doen met haar! In ieder geval lekker doen en veel plezier! *\o/*

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:49

Wat een onzin, elk paard kan omgeschoold naar de reining! En gewoon in de laagste klasse beginnen bij bv de SWRN of zo.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:39

Is het wel omscholen? Je blijft immers gewoon rijden. En als je heel strikt kijkt zijn de verschillen niet eens zo groot. Dus elk paard kan omgeschoold worden. Ook weer andersom van western naar engels, of van rijden naar voor de kar, enz.
Dus gewoon doen als je het leuk lijkt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:29

ElCamino schreef:
Wat een onzin, elk paard kan omgeschoold naar de reining! En gewoon in de laagste klasse beginnen bij bv de SWRN of zo.



Nou Dankje wel....
Tuurlijk kan dat. Maar als je paard er totaal niet voor gebouwd is waarom zou je er dan aan beginnen? Want veel bereik je er niet mee lijkt mij? Maar ik zeg lekker doen als je dat graag wilt doen. Maar ik ben gewoon niet zo van de reining dus raad ik het niet aan. Sws is horsemanship makkelijk om te doen met je pony dan een reining proef :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:58

Er lopen haflingers op goed niveau in de reining mee.... dus wat maakt de bouw uit?
Elk paard kan leren stoppen en spinnen, het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken.
Als je in de AQHA mee wilt doen op topniveau, tja dan moet je en Quarter.
Zelf in de NRHA gereden met mijn Poolse ruin, Amateur klasse had je toen nog en die kon best meekomen. Reed toen ook met Natasha de Heer samen met haar Haflinger Markus. Die deed het zeer goed!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:08

ElCamino schreef:
Er lopen haflingers op goed niveau in de reining mee.... dus wat maakt de bouw uit?
Elk paard kan leren stoppen en spinnen, het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken.
Als je in de AQHA mee wilt doen op topniveau, tja dan moet je en Quarter.
Zelf in de NRHA gereden met mijn Poolse ruin, Amateur klasse had je toen nog en die kon best meekomen. Reed toen ook met Natasha de Heer samen met haar Haflinger Markus. Die deed het zeer goed!


Maar waarom zou je persé meteen reining willen omscholen dan? Er zijn zoveel leuke andere onderdelen die je kan doen met een western geschoold paard. Denk aan ranch riding en trail. Ik zou daarmee beginnen en dan daarna kijken of reining wat voot jullie is TS. Er loopt bij ons op stal een kwpn-er mee in de onderlinge reining wedstrijden, dat gaat prima. Maar je moet er niet teveel van verwachten.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:11

Waar zegt TS dat ze reining wilt gaan doen met het paard? Western rijden bestaat uit zoveel meer onderdelen (zoals hierboven al aangegeven wordt) dan reining.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:13

Nee dat zegt ze ook niet, maar dat wordt gesuggereerd. En dat hoeft dus ook helemaal niet. De western bestaat uit meer dan alleen reining.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:39

Ik reageer op de post van Lillipony123, niet op TS.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:54

ElCamino schreef:
Ik reageer op de post van Lillipony123, niet op TS.


Had ik inmiddels begrepen. Haha note to self: lezen is ook een vak... B-)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:26

Gewoon doen! Wat heb je voor paardje?

Wij hebben ooit een draver omgeschoold en ik heb een New Forest die western gereden is. Zelfs onze zoon heeft western gericht getraind met zijn shetlander destijds.

Niet teveel luisteren naar vooroordelen over bijv reining. Er zijn meer reining trainers in Nederland, dus als je hulp zoekt, kom je al snel bij een trainer die zelf meer reining rijdt. Dat is helemaal prima hoor. In het begin gaat het vooral om de basis.
Reining kan gewoon netjes en vriendelijk gereden worden.

Ik kijk zelf weinig naar andere onderdelen de laatste jaren, maar zag afgelopen week net zoveel onvriendelijke ruiters in de trail, western riding etc. Die heb je echt overal!

In welke omgeving zit je? Misschien leuk om hier en daar te gaan rond kijken.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:53

Tuurlijk kan dat. Ik rij met mijn tinker x shire ruin western. Doen verschillende taken, zowel horsemanship, ranch riding als trail en jaja zelfs reining.
Okee het duurt bij hem wat langer voordat hij de oefening echt lekker beheerst, maar hij kan zeker wel stoppen en rollbackjes doen!

Western verschilt niet heel veel met de dressuur, en er zijn heel veel takken in de western. Ik zou ze zeker allemaal uitproberen en kijken welke jullie het leukst vinden of misschien wel allemaal.

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: overstappen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:06

Oké kijk ik bedoel dus dit,
Reining is gewoon kwa oefeningen voor de benen wat harder dan pleasure en horsemanship bijvoorbeeld, ik zelf ben gewoon niet zo van de reining dus raad ik het gewoon niet aan. En tuurlijk heb je ook in de andere onderdelen ook ruiters die hard zijn, met hoog niveau bedoel ik dan nqha :o, ik ben zelf ook een westernruiter en vind persoonlijk dat haflinger en alle anderen rassen behalve paint,appaloosa's en quarters, gewoon minder mooi zijn in de western:) ooit trouwens een haflinger in de hunter gezien? Nee waarschijnlijk, en ik vind dat er ook gewoon niet uitzien. En het paardje van mijn vriendin die is door een bekende trainer mishandeld, zij word gewoon bang als ze reining moet doen want dan denkt ze aan vroeger.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:12

Lillypony123 schreef:
Oké kijk ik bedoel dus dit,
Reining is gewoon kwa oefeningen voor de benen wat harder dan pleasure en horsemanship bijvoorbeeld, ik zelf ben gewoon niet zo van de reining dus raad ik het gewoon niet aan. En tuurlijk heb je ook in de andere onderdelen ook ruiters die hard zijn, met hoog niveau bedoel ik dan nqha :o, ik ben zelf ook een westernruiter en vind persoonlijk dat haflinger en alle anderen rassen behalve paint,appaloosa's en quarters, gewoon minder mooi zijn in de western:) ooit trouwens een haflinger in de hunter gezien? Nee waarschijnlijk, en ik vind dat er ook gewoon niet uitzien. En het paardje van mijn vriendin die is door een bekende trainer mishandeld, zij word gewoon bang als ze reining moet doen want dan denkt ze aan vroeger.


Dan heb je best een vertekend beeld van de reining vind ik. En van de westernsport in het algemeen. Ik denk dat TS niet als doel heeft nqha te starten op hoog niveau. Daarbij, kijk eens bij de wran, daar lopen tinkers en Belgen mee in de topklasse.

Reining slecht voor de benen? Tuurlijk, maar daar ben je zelf bij. Immers is springen (eventing bijvoorbeeld) uiteindelijk ook slecht voor de benen.

Ik vind het juist tof dat mensen de westernsport interessant vinden. En zelfs zo leuk dat ze aan omscholen denken. En als TS dat wil, moet ze dat zeker gaan doen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:16

Omscholen kan prima of zelfs beiden blijven doen. Het is wel aan te raden om les te nemen, bijvoorbeeld eerst zelf op een paard dat al western getraind is, zodat jij weet wat het is en hoe het voelt. Daarna samen met je paard bij een ervaren westerntrainer aan de bak gaan. "Hoe ver" je/jullie komen is aan jou. Als je reining wilt gaan doen met een "niet-westernras" zal dat waarschijnlijk "minder mooi/soepel" zijn dan met een "westernras".
Pleasure, horsemanship, showmanship, trail kan met alle rassen, om maar eens iets te noemen. Zo is Danielle van Leeuwen met haar paard Amber diverse malen Nederlands kampioen trail bij de WRAN. Supergaaf om te zien hoe Amber met haar grote pannenkoekvoeten in zo'n vierkantje draait. Natuurlijk is daar jaren voor getraind.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:20

Maflinger_S schreef:
Omscholen kan prima of zelfs beiden blijven doen. Het is wel aan te raden om les te nemen, bijvoorbeeld eerst zelf op een paard dat al western getraind is, zodat jij weet wat het is en hoe het voelt. Daarna samen met je paard bij een ervaren westerntrainer aan de bak gaan. "Hoe ver" je/jullie komen is aan jou. Als je reining wilt gaan doen met een "niet-westernras" zal dat waarschijnlijk "minder mooi/soepel" zijn dan met een "westernras".
Pleasure, horsemanship, showmanship, trail kan met alle rassen, om maar eens iets te noemen. Zo is Danielle van Leeuwen met haar paard Amber diverse malen Nederlands kampioen trail bij de WRAN. Supergaaf om te zien hoe Amber met haar grote pannenkoekvoeten in zo'n vierkantje draait. Natuurlijk is daar jaren voor getraind.


:j Ik doelde inderdaad op Amber! Sommige quarters krijgen de proef niet eens foutloos en Amber host er gewoon doorheen alsof het de normaalste zaak van de wereld is!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers