"Wilde" exmoor kudde

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

"Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 22:01

Vandaag even een rondje gedaan in "mijn achtertuin" oftewel het natuurgebied achter mijn huis. Altijd leuk om even bij de kudde te gaan zitten.

Dé hengst van de groep

Afbeelding

Hengstige merrie, ze was er alleen nog niet aan toe. Mooi op het wederzijdse respect te zien en haar dan ook verder met rust laat.

Afbeelding


Afbeelding

2 jonge hengsten ( ze waren met z,n drieën maar sinds 2 weken loopt 1 jonge hengst alleen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jonge hengst met merrie

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen grote kudde, maar wel een hele rustige en respectvolle kudde.


xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:07

mooie foto's

dat rustige en respectvolle kudde straalt ook wel van de foto's af; ziet eruit als een relaxte groep

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:10

Hee ik heb net fotos gezien die iemand anders daar gemaakt heeft vandaag. :D Zijn jullie toevallig met zijn tween daar geweest? En ook schotse hooglanders gezien?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 22:12

Haha ja we zijn samen geweest :D
Ook schotse hooglanders inderdaad!
Afbeelding

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:17

Mooie foto's van prachtige dieren. Maar wat worden ze geplaagd door vliegen zeg. Sneu voor ze

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 23:39

Tja niks aan te doen, de natuur he

Anoniem

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:44

Mooie foto's! Ik vind de uitsnedes en hoeken die je hebt gekozen ook erg leuk, net weer even anders dan de gemiddelde wildepaardenfoto's.

Vliegen zijn vervelend, maar daar doe je niets tegen, dat is inderdaad gewoon de natuur. Wat ik wel shockerend vind is hoe moddervet de paarden daar zijn. Laatst was er ook al een fototopic met modervette 'wilde' koniks waarvan er eentje ook ernstig hoefbevangen was en al een vergroeide hoef had. Dat natuurbeheerders het zo ver laten komen vind ik echt treurig. Als ik dit soort paarden voorbij zie komen dan vraag ik me serieus af of paarden wel geschikt zijn als wildgrazers in het Nederlandse landschap.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:56

Ze zijn inderdaad moddervet. In Engeland zou zo'n dier in beslag genomen worden en de eigenaar een ban op dieren houden krijgen. Normaal zijn begrazingsgebieden niet zo rijk qua grassoorten & voedingswaardes, hoe komen de pony's dus zo dik? Toch enkel het gras of worden ze illegaal bijgevoerd?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:59

Wat een prachtige kudde!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 00:34

Ik denk dat de groep te weinig uitdaging heeft, er loopt maar 1 kudde rond dus heel veel verplaatsen hoeven ze niet, en dus ook geen strijden om de groep. Bijgevoerd worden ze voor zover ik weet niet, de mensen die in het gebied komen zijn de mensen die hier wonen om een ommetje te maken, of mensen die een fietsroute volgen, er liepen eerder koniks maar die zijn vervangen door deze omdat ze wat minder snel contact zoeken met mensen ( ivm evt voeren)
Ik heb overigens even op Google gekeken naar exmoor pony's maar de enige die een mooi lijntje hebben zijn degene die niet "wild" zijn denk ook wel dat het aan de foto ligt

Zelfde hengst.
Afbeelding

Ik zou wel eens een keer een mailtje kunnen wagen naar de stichting.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:32

Foto is duidelijk genoeg, die is gewoon echt een 5 bodyscore. Niet alleen de kap bovenop de hals die deels door testosteron kan komen (als is die daar ook te voor), maar er is geen overgang hals/schouder te zien op deze laatste foto. Hoofd lijkt ook te klein voor hals/lijf.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 07:24

Ik ga daar verder niet over door :) het zijn mijn paarden niet mocht je het anders willen zien dan zou ik zeggen mail stichting taurus, dat zijn de enige die er wat aan kunnen doen ;)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:37

Mooie foto's en tja die vliegen, wij zijn te tuttig voor onze paarden om ze gelijk in te gaan pakken hahaha.

Maar over moddervet. Ik denk dat het ook aanleg is. Wij hebben hier in ons begrazingsgebied ook exmoors lopen, en hun conditie verschilt per pony.
Eentje is altijd te dik en schuurt zich volledig kaal (zomereczemer dus).
Andere is ook snel moddervet, terwijl de overige 6, incl. de hengst, er goed uitzien.

Hier is eind zomer, manen vol met klitten, dat dan weer wel, maar na een zomer vreten, ziet hij er nog steeds acceptabel uit naar mijn idee.

Afbeelding

Wat ik mij wel afvraag, je schrijft dat bij jullie ook jonge hengsten blijven lopen, mag je daar ook als ruiter en menner in?
Hier loopt alleen de hengst met de kudde merries en jonge hengsten worden er zo rond hun jaar uitgehaald omdat ze anders overlast geven voor de vele ruiters en menners in dit gebied. Maar ik heb gehoord dat ze in de toekomst hier wat in willen gaan veranderen. Dus ik ben benieuwd nu hoe dat in andere natuurgebieden met exmoors gaat.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 07:41

Ruiters en menners mogen daar niet komen, is ook de moeite niet gezien het maar een gebied van 40ha is.

GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:58

Ik vind het een toffe kudde echt waar, maar ik baal altijd een beetje van het wilde dieren effect. Het is zo onnodig ondanks dat het heel mooi is natuurlijk.

Er gaat een hoop ellende schuil in zo'n kudde en dan wil ik niet zeggen dat dat hier gebeurd en jij kan hier verder helemaal niks aan doen natuurlijk. Ik vind het alleen altijd vreselijk om te zien. Waar wij normaal paarden helpen wordt er hier soms niet 100% naar het dier gekeken, maar meer naar het wildeffect. Ik ven gewoon van mening dat als we iets kunnen doen dat we dat moeten doen en dat is in deze kuddes niet altijd het geval.

Verder superleuke foto's en geweldige paardjes. De hengst vind ik een vreselijk leuk hoofd hebben. Heel zacht en rustig.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 10:02

Nouja ze worden natuurlijk niet alleen voor de mooi uitgezet, verder ben ik het wel met je eens dat ze met sommige dingen wel meer geholpen mogen worden. Maarja ze willen zo graag het wild effect, wat in Nederland niet haalbaar is. Maar goed ik geniet wel dagelijks van deze rustige kudde :)

GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:06

Ja dat geloof ik. Ik doelde meer op dat het onnodig is en als je het dan doet moet je aanvullen wat er mist natuurlijk. Ik vind het ook een mooie kudde. De konniks op het woetdense verlaat vind ik er rotter uitzien.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:18

Om even los te komen van andere reacties,

Ik vind het hele gave, spontane foto's ! :)

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:30

Wat een indrukwekkende foto's, super gaaf! :wow:

Wat een prachtig ras is het toch ook.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:31

Ze zijn zo mooi he <3 Mooie foto's!

Twee zielen - Éen gedachte. Klik! *-:)
© Mijn hobby zit tussen mijn benen!

Feeling down? Saddle up! Two legs move our body, four legs move our soul
"Before you ask "What type of person could work at a slaughterhouse?", ask yourself what type of person keeps them employed."

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:17

Mossel schreef:
Ruiters en menners mogen daar niet komen, is ook de moeite niet gezien het maar een gebied van 40ha is.

Hahaha, dat schiet niet op dan nee.
Hier is het gebied bijna 500 ha, maar is er buiten de begrazing weinig bos over.
Daarom mogen we hier ook gewoon tussen de 'wilde dieren' rijden met onze paarden en pony's.
Levert hier soms erg mooie foto's op vanaf de rug van je paard of vanaf de bok, hoewel we soms ook geen tijd hebben omdat meneer de hengst graag met onze paarden kennis wil maken hahahaha.

Maar het blijft een mooi ras inderdaad en fotogenieke dieren, omdat ze diverse kleurslagen hebben van heel licht tot bijna zwart, zoals 'onze hengst'. Dan steekt die witte neus zo mooi fel af.
Dat heeft een konik niet :D

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: "Wilde" exmoor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:56

Die speknekken zijn om te janken, maar de foto's vind ik echt heel gaaf en natuurlijk!


Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:02

Isapaardje schreef:
Dat heeft een konik niet :D


Wij hebben hier koniks, zwart, valk, bruin en tegenwoordig zelfs een vos. Dus ook lang niet alle koniks zijn saai grijs.

Black is the colour of my true love's hair

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:04

Het wildeffect, en zodra er een wolf loopt direct afschieten :+
Leuke foto's TS!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:58

Onali schreef:
Isapaardje schreef:
Dat heeft een konik niet :D


Wij hebben hier koniks, zwart, valk, bruin en tegenwoordig zelfs een vos. Dus ook lang niet alle koniks zijn saai grijs.


Weer wat geleerd. Ik ken ze alleen uit de Oostvaardersplassen en daar leken ze allemaal op elkaar (al was het toen wel grijs en mistig weer :+ )

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek en 18 bezoekers