Denemarken: tips and trics?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:38

Ik heb even rond gekeken in de zoekmachine, maar ik kan weinig 'Denemarken' topics vinden, veel over Zweden/Noorwegen.

Wij zijn ons aan het oriënteren op een vakantie in Denemarken, maar zijn eigenlijk geheel onbekend met Scandinavië. :)
Dus: Wie heeft er tips en trics voor leuke bestemmingen, bezienswaardigheden etc.?

We kijken nu naar de regio Jutland (midden of noord), omdat dit met onze hond nog enigszins te bereizen is in één dag.
Wat zoeken we: afwisseling in omgeving, bij voorkeur wat heuvelland met bossen, maar indien mogelijk ook water/strandje in de buurt.
We zijn natuurliefhebbers, houden van rust en wandelen, maar vinden het ook leuk om stadjes/dorpjes te bezoeken.
Qua accomodatie denken we aan een houten vakantiehuisje/blokhut oid, bij voorkeur niet alleenstaand. :+

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met leuke ideeën!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:47

Ik rijd meestal ook alleen door Denemarken op weg naar Zweden/Noorwegen, dus ik kan je eigenlijk niet echt helpen, maar ik vond Legoland echt een heel leuk park om een dagje heen te gaan. Beetje een combinatie van een pretpark en madurodam met legosteentjes.
Verder ben ik wel al in Kopenhagen geweest. Hele mooie stad, wel enorm duur en misschien niet heel geschikt om een hond mee naartoe te nemen (niet dat het er hond-onvriendelijk is, maar meer in de zin van, de hele dag in een stad rondlopen is misschien niet zo leuk om met hond te doen).
Århus is ook mooi, je kunt er lekker eten en zeker een heerlijke middag doorbrengen (langer ben ik er niet geweest toen :+ )

Ik weet niet of je de site al kent? Daar staat ook veel informatie op:
http://www.visitdenmark.nl/nl/denemarke ... denemarken

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:53

Ook Zweden is prima te bereiken in 1 dag (vanuit midden NL sta je in 9 uur daar), dus ik zou me niet te veel vastpinnen op het veel duurdere en veel meer op Nederland lijkende Denemarken.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 16:00

gabyfedde schreef:
Ook Zweden is prima te bereiken in 1 dag (vanuit midden NL sta je in 9 uur daar), dus ik zou me niet te veel vastpinnen op het veel duurdere en veel meer op Nederland lijkende Denemarken.

Maar dan sta je ook net in Zweden volgens mij. :+
Wij willen liever niet met de boot, dus voor een stukje zuid-Zweden in, geeft Google Maps toch al gauw zo'n 11 uur rijden aan.

Voor ons is 7 uur hooguit 8 toch wel de max. :)

Dank Fangio voor je tips!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:09


haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:20

gabyfedde schreef:
Ook Zweden is prima te bereiken in 1 dag (vanuit midden NL sta je in 9 uur daar), dus ik zou me niet te veel vastpinnen op het veel duurdere en veel meer op Nederland lijkende Denemarken.


Jouw ervaring met Denemarken als vakantieland is dus niet heel positief?

Ons plan was om naar Noorwegen te gaan maar wegens omstandigheden kunnen we dit jaar maar een week-10 dagen weg. Dit lijkt ons te kort voor Noorwegen en vandaar dat wij ook aan het oriënteren zijn voor Denemarken, en dan een rondreis willen maken. Wat zijn dan aanraders?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:24

Ik ben mer mijn vriend naar denemarken geweest. Hebben erg leuke vakantie gehad. Eerst deel rondtrekken met tentje, oa langs legoland. Vervolgens nog wen paar dagen in een huisje gezeten. Als je het goed opzoekt kan je er prima wandelen. Wij zaten vlakbij een natuurgebied en ook nog dichtbij zee. Hebben echt mooie vakantie gehad!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:48

Wij hebben ooit eens een rondje Jutland gedaan met de caravan. Vooral de omgeving rond Arhus vonden we erg leuk, ook het stadje zelf. (den gamle by, historisch centrum).

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:50

De oostkust van Jutland is mooi.
Bij Vejle naar Rheden oosten rijden en dan ergens langs het water.
Tot aan Juelsminde is een heel mooi gebied.

Het mooist vond ik Roskilde, maar dat hebben wij bereikt in een rondreis. Dat is niet in 8-9 uur rijden te bereiken.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:30

Strandeiland Rømø, dicht bij Duitsland, heerlijk om even bij te komen. Schoon en groot strand. :j

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 13:25

LoveBodin schreef:
Ik ben mer mijn vriend naar denemarken geweest. Hebben erg leuke vakantie gehad. Eerst deel rondtrekken met tentje, oa langs legoland. Vervolgens nog wen paar dagen in een huisje gezeten. Als je het goed opzoekt kan je er prima wandelen. Wij zaten vlakbij een natuurgebied en ook nog dichtbij zee. Hebben echt mooie vakantie gehad!

Waar zaten jullie LoveBodin? :)

Nadat ik me er wat meer in verdiept heb, vind ik het een onterecht vooroordeel dat DK op NL lijkt overigens.
Inderdaad de omgeving rond de Limfjord of Oost-Jutland lijkt me erg mooi. :j

En Sealand moet ook erg mooi zijn, maar dat vind ik alweer wat verder rijden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:09

Het ligt er aan waar je zit denk ik.. collega is ook net naar Denemarken geweest en die vond het qua natuur ook zoveel op Nederland lijken dat ze het zonde vond om zo ver te rijden. Als je dat dan vergelijkt met de prachtige natuur in Zweden..

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:12

De hele westkust heb ik onderhand nu wel gehad, ik vind Denemarken een heerlijk land.
Mooie duinen en wij zaten altijd in de niet toeristische plekken.
Binnen 1 dag is het prima te doen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:18

Ik ben ook in het westen aan de kust geweest.
Ik kom uit zuidoost Nederland en dan is het wel een stukje rijden om in ringkobing uit te komen.
Ik vind het een heerlijk land, zou er zo willen wonen.
De rust de ruimte en het gemoedelijke.
Wel vond ik het westen ook op Nederland lijken, alleen veel meer open en minder bebouwd.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:21

Dat is ook weer waar, ik zit al in het oosten van Nederland.
Ooit ook eens begonnen in Rinkobing en Hvide Sande, toen omhoog gegaan naar Hanstholm. :)

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:06

MarrieLeen schreef:
LoveBodin schreef:
Ik ben mer mijn vriend naar denemarken geweest. Hebben erg leuke vakantie gehad. Eerst deel rondtrekken met tentje, oa langs legoland. Vervolgens nog wen paar dagen in een huisje gezeten. Als je het goed opzoekt kan je er prima wandelen. Wij zaten vlakbij een natuurgebied en ook nog dichtbij zee. Hebben echt mooie vakantie gehad!

Waar zaten jullie LoveBodin? :)

Nadat ik me er wat meer in verdiept heb, vind ik het een onterecht vooroordeel dat DK op NL lijkt overigens.
Inderdaad de omgeving rond de Limfjord of Oost-Jutland lijkt me erg mooi. :j

En Sealand moet ook erg mooi zijn, maar dat vind ik alweer wat verder rijden.


wij zaten in Ebeltoft, vlakbij nationaal park mols bjerge :).
Vlakbij bos, maar ook bij zee.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 11:30

Ik heb nu twee leuke huisjes gevonden, eentje vlakbij Juelsminde en eentje vlabij Skive bij de Limfjord.
Hebben jullie ervaringen met deze regio's? Welk gebied is het mooist qua natuur/afwisseling van landschap/uitstapjes? :)

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:56

Juelsminde ken ik en die omgeving vind ik echt prachtig.
Andere regio ken ik niet.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:57

Ik heb jaren geleden helemaal bovenin gezeten. Waar de zeeen samenkomen. Als je van natuur houdt een aanrader. Vond het erg mooi. Aalborg dacht ik.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:10

@ caro29: Zit je dan in zee-/duingebied of ook wel bosrijk? :)

@ Marije_jiplover: Thanks! :)

Skyex

Berichten: 382
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:21

Ik zit nu in Denemarken en het heeft me echt heel positief verrast.

Het eiland Romo vond ik erg mooi. Zeker de moeite waard om heen te gaan. Je mag ook met de auto op het strand.

Het noorden van Denemarken is toch wel mijn favoriet. Wij zaten bij Bunken op de camping maar er waren ook veel huisjes in de omgeving. Het strand aan de oost/zuid kant is zo mooi en je kan er heerlijk wandelen. Maar je hebt er ook bos. Het Noordzeestrand is ook mooi en kan je op sommige plekken weer met de auto op. Ook de plekken waar ze zeeën bij elkaar komen en de wandelende duinen zijn erg mooi.

Ook de omgeving Ebeltoft bij natuurgebied Mols Bjerge vind ik een aanrader. We hebben daar helaas maar 1 wandeling gemaakt maar het is een mooi gebied. In de baai daar zijn we ook langs veel strandjes gekomen. Mols Bjerge is wel het meest heuvelachtige gebied van Denemarken dus wat dat betreft je zit je daar prima. Ook met bossen.

Wij zijn er met onze 2 honden en het is echt genieten. Mensen zijn zo netjes en beleefd en de omgangsvormen hier zijn zo anders. Zo heeft onze teef besloten om op dag 5 van de vakantie loops te worden. Ik was er bang voor dat het zou gebeuren, maar ben er nu eigenlijk heel blij mee. Het is hier vanzelfsprekend dat mensen hun honden bijhouden en aanlijnen als ze los lopen.
In heel Denemarken zijn veel honden losloopbossen te vinden (daar lijnen ze natuurlijk niet aan).

Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. Na 3 jaar uitstellen heeft het me echt heel positief verrast.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Denemarken: tips and trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:48

Ook jij bedankt voor de aanvulling! Klinkt goed! :D Ik hoop dat het ons ook zo bevalt.
Mijn vrouw ziet me alleen aankomen om met de auto op het strand te gaan haha. _O-

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:06

haike schreef:
gabyfedde schreef:
Ook Zweden is prima te bereiken in 1 dag (vanuit midden NL sta je in 9 uur daar), dus ik zou me niet te veel vastpinnen op het veel duurdere en veel meer op Nederland lijkende Denemarken.


Jouw ervaring met Denemarken als vakantieland is dus niet heel positief?

Ons plan was om naar Noorwegen te gaan maar wegens omstandigheden kunnen we dit jaar maar een week-10 dagen weg. Dit lijkt ons te kort voor Noorwegen en vandaar dat wij ook aan het oriënteren zijn voor Denemarken, en dan een rondreis willen maken. Wat zijn dan aanraders?


Ook zeker niet negatief, het is zeer zeker een mooi land. Persoonlijk vind ik Denemarken en Noorwegen wel vreselijk duur.

Skyex

Berichten: 382
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:17

MarrieLeen schreef:
Ook jij bedankt voor de aanvulling! Klinkt goed! :D Ik hoop dat het ons ook zo bevalt.
Mijn vrouw ziet me alleen aankomen om met de auto op het strand te gaan haha. _O-


Haha ja dat dacht ik zelf ook maar is echt heel normaal daar blijkbaar.
Al besloten waar je heen wilt gaan? Ik wilde nog wat foto's uploaden maar internet zo traag dat ze blijven steken.

Echt, foto's wilde toch nog meewerken.


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Skyex op 11-07-17 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:17

Haike, onderste stuk Noorwegen is wel te doen toch in 10 dagen?

Ik ga met mn vriend in augustus een roadtrip maken. We kunnen 9 dagen de auto van mn vader lenen. Plan is om in een paar dagen langs Oslo te gaan (familie bezoek) naar de Preikestolen en dan op gemak weer terug.

Evt vlieg je op bv Oslo en huurt daar een auto?