Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:26

Sinds december krijgen mijn pony's bietenpulp en lijnzaadvlokken.
Dit gaat in een emmer met ruim water overheen. 's Morgens na het voeren wordt een portie voor 's avonds klaargemaakt en andersom. Nog nooit problemen gehad. Vanavond wil ik de emmers nemen om te gaan voeren, staat de schimmel er gewoon op en niet te zuinig ook :? De bakken pulp voor de rest van de stal die er naast stonden was niks aan te zien.

Iemand een idee hoe dit kan? Is dit door de warmte? Het benauwde weer?
Zijn het de lijnzaadvlokken? Zit daar iets in wat snel kan schimmelen en hadden de andere bakken het daarom niet?
Wat ik ook doe is de emmers afdekken (losse deksel) tegen vliegen. Dit doe ik nu een paar weken. Is dat het probleem?

Ervaringen? Ideeën?

Anoniem

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:15

Niemand een theorie?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:19

Ik denk dat het broeierig wordt de deksel inderdaad. Misschien even een theedoek proberen voor het afdekken, daar kunnen dampen nog doorheen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:20

Warmte. Als het onder de 20 graden is dan maken wij de bietenpulp op stal klaar voor de eerstvolgende dag. Dan staat het tussen de 12 en 20 uur. Nu niet. Nu maken we het thuis een uurtje van te voren klaar (met kokend water).

Anoniem

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:31

Warmte op zich denk ik niet. Het is ook al op deze manier gegaan met 35 graden en toen was er niks aan de hand. Dit was wel zonder deksel. Ook de voorbije dagen (met deksel) is er niks geweest en de andere bakken hadden gisteren ook niks.

Dus het is of de lijnzaad, maar daar heb ik niet meteen een verklaring voor waarom nu ineens (jullie misschien wel? ) of door het afsluiten, maar waarom dan nu wel en de voorbije dagen niet? Door het benauwde/onweer?

Anoniem

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:34

Misschien zitten er in de huidige verpakking van een van je producten schimmelsporen die onder deze omstandigheden tot ontwikkeling komen?

Anoniem

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:38

Kan, maar dan zouden het de lijnzaadvlokken zijn want de pulp was dezelfde zak als voor de bakken voor de rest van de stal. En zou het dan niet elke keer tot ontwikkeking moeten komen? Want die lijnzaad is toch al een week of 2 weken in gebruik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:45

[***] schreef:
Kan, maar dan zouden het de lijnzaadvlokken zijn want de pulp was dezelfde zak als voor de bakken voor de rest van de stal. En zou het dan niet elke keer tot ontwikkeking moeten komen? Want die lijnzaad is toch al een week of 2 weken in gebruik..


Voor schimmel zijn schimmelsporen (zaden) nodig en optimale omstandigheden qua vocht, temperatuur en zuurstof. Daar moet je het ergens in zoeken.

Anoniem

Re: Bietenpulp/lijnzaad -> schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:01

Ok, maar als de omstandigheden goed zijn kan het wel op een paar uur tijd zich zo ontwikkelen?
Dan misschien toch door de lijnzaad, of iets wat in de emmer achterblijft (wordt niet elke keer uitgespoeld bij het voeren, misschien toch gaan doen?) en dan op het juiste moment kan woekeren.