Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 03:00

Hoi Bokkers,

Allereerst wil ik zeggen dat ik weet dat jullie geen doktoren zijn, maar ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en/of tips hebben.

Ik ben namelijk ten einde raad.
Begin mijn 17e heb ik mijn studie beëindigd.
Na een zware periode werd een burnout en depressie geconstateerd en werd overal de druk vanaf gehaald.
Hiervoor hadden ze al eens een paar keer 2 maanden niks doen geadviseerd, maar dit was continu niet lang genoeg want ik bleef moe.
Vlak voor mijn 18e hebben ze een psychische test afgenomen.
Hier kwam verder niks uit behalve mijn zowel korte als lange termijn geheugen verlies.
Ook heb ik al mijn hele leven concentratie problemen en deze lijken erger te worden.
Vaak naar de dokter geweest om bloed onderzoek te laten doen.
Op allergiën, vitaminen, schilklier, Lyme en Pfeiffer.
Alles was iedere keer gewoon prima in orde.
Vandaag de dag blijf ik moe.
Moet dagen vooruit plannen, en dan max. 2 a 3 dingen op een dag.
Maar als het 1 groot ding is, heb ik geen energie meer voor een 2e activiteit.
Ik probeer een dagritme te krijgen maar ik slaap gewoon keihard door alle wekkers heen.


Dit is niet zo als ik ben en ook niet zoals ik wil zijn.
Voorheen was ik niet naar bed te krijgen en was ik ontzettend actief met alles bezig.
Reed 4 paarden op een dag en ging gewoon naar school.
Nu kan ik bijna niks meer en dat terwijl ik pas 18 ben.
Ben tot nu toe alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd en hoop dat mijn nieuwe arts serieus naar mijn klachten wil luisteren. (Hier heb ik een afspraak mee staan)

Ik ben benieuwd of mensen mijn verhaal herkennen en/of tips hebben?
Ik sta overal voor open, ik wil graag weer de oude worden!

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:01

Het herstel van een burn-out duurt helaas niet maar een aantal maanden. Dat kan heel lang duren. Mensen in mijn omgeving hebben er zeker 2 tot 3 jaar over gedaan om te herstellen.

Hoe ziet je dag eruit? Heb je begeleiding van iemand die je kan helpen met dit soort dingen?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:04

Ben je onder behandeling geweest van een psycholoog?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:08

Ik vraag me af of je wel goed hersteld bent van je burn-out... ik heb het zelf meegemaakt vorig jaar, heb er een paar maanden uitgelegen en ben evengoed vrij snel weer terug in mijn oude ritme gegaan. Ik ben nu ruim een jaar verder en merk nog steeds dat ik niet de oude ben. Ik doe wel weer alles zoals ik voorheen deed maar ben sneller moe, en heb concentratie problemen. Ik ben verder lichamelijk op alles getest, het is dus echt nog een nasleep van de burn-out en die kan wel maanden/jaren duren. Gelukkig weet ik het en kan ik soms even op de rem trappen voor mezelf wanneer ik voel dat ik weer voorbij mijn grenzen ga. Herstel en nasleep van een burn-out duurt enorm lang, je lichaam is letterlijk ontregeld. Heb je wel therapie gehad ook?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:09

Een negatieve lyme test zegt helaas ook niet alles...

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:10

Herstel van een burn out kost inderdaad heel wat meer tijd. Sommigen herstellen er nooit (voledig) van.
Lyme valt overigens niet geheel uit te sluiten (ook niet als de test negatief is). Je zou je in Duitsland kunnen laten testen. Daar is meer ervaring met Lyme dan in NL.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:11

Ik msi de MRI in het verhaal. Vraag een verwijzing naar een neuroloog en neurochirurg.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:38

Dit topic past beter op [MWS] Mensenwelzijn en Sport, dus ik ga 'm voor je verplaatsen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:04

Ik ben al 1 jaar en 3 maanden aan het herstellen van een burn-out. Het kost helaas heel veel tijd.
Houd goed je grenzen in de gaten en ga hier niet overheen, ik vind 3 dingen op 1 dag echt veel om eerlijk te zijn...

Zijn dit sociale dingen of lichamelijke activiteiten?

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel jouw waarde van vitamine B12 en D3 was. Volgens mijn HA was de D3 te laag en heb ik vorig jaar meteen ampullen gehad. Maar de B12 was volgens hem goed.
Echter kreeg ik continu griep, waarvan ik maar langzaam herstelde en na een griep kon ik elke keer weer minder. Totdat het zover kwam dat ik geeneens de vaatwasser meer kon uitruimen en ik na het douchen meteen moest gaan liggen.

Ik heb toen wat gelezen over bijnieruitputting (is vaak de oorzaak van burnout) en daarbij komt vaak een tekort aan D3 en B12 voor. Meteen weer laten testen.

Wat bleek? Mijn B12 was veel te laag! Meteen aan de B12 injecties en na een paar weken begon mijn energielevel vele malen beter te worden. Ik rijd weer paard, ga weer naar feestjes (zaterdag zelfs naar een bruiloft geweest) en ik kan me ook beter concentreren (kan bijvoorbeeld gerust de krant lezen).
Wel moet ik nog steeds heel goed mijn grenzen aanhouden, soms denk ik dat ik meer kan dan ik echt kan en lig ik weer uitgeput op de bank.

Ik wil je als advies geven om toch nog eens bloedonderzoek te laten doen en de waardes op te vragen (desnoods mailen ze die naar je).
Mocht daar niets uit komen dan zou ik een verwijzing naar een internist en neuroloog vragen.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 10-07-17 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:04

Heb je zelf je B12 waarde gezien? Ve artsen keuren laagnormaal waardes goed terwijl je er veel klachten van kan hebben! Ik was ook moe met extreem slechte concentratie en meer klachten. Ik gebruik nu de Combi 3000 van Vitakruid en een groot deel van mijn klachten is verdwenen!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:09

Ik herken je verhaal, na mijn burn out is het leven nooit meer hetzelfde geworden helaas. Ook last van geheugenverlies, snel moe, bijna niks meer kunnen in vergelijking met voorheen. Een oplossing is er niet, behalve luister naar je lichaam :(:)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:26

tijger22 schreef:
Begin mijn 17e heb ik mijn studie beëindigd.
Na een zware periode werd een burnout en depressie geconstateerd en werd overal de druk vanaf gehaald.
Hiervoor hadden ze al eens een paar keer 2 maanden niks doen geadviseerd, maar dit was continu niet lang genoeg want ik bleef moe.

"De druk er af halen" is natuurlijk prima, maar niet voldoende. Zowel depressie als burn out zijn er goede (...en 'voor jou niet geschikte') behandelingen - het is maatwerk!!
Citaat:
Vlak voor mijn 18e hebben ze een psychische test afgenomen.
Hier kwam verder niks uit behalve mijn zowel korte als lange termijn geheugen verlies.
Ook heb ik al mijn hele leven concentratie problemen en deze lijken erger te worden.

Balen dat er niets uit kwam , en balen van geheugenverlies!

Even een hele andere vraag: hoe lang kun jij op 1 been staan...?
(Klinkt raar,, maar is een nuttige test.)
Citaat:
Vaak naar de dokter geweest om bloed onderzoek te laten doen.
Op allergiën, vitaminen, schilklier, Lyme en Pfeiffer.
Alles was iedere keer gewoon prima in orde.

Op zichzelf genomen een zegen, maar het poetst de twee nare diagnosen niet weg.

Wat waren de waarden van cortisol, is dat jou gezegd...? (Een bijnier hormoon mbt langdurige stress.)

Citaat:
Ik probeer een dagritme te krijgen maar ik slaap gewoon keihard door alle wekkers heen.

...bij een ordentelijke begeleiding van depressie hoort informatie over dagritme.
Het streven in een ritme te blijven is op zichzelf goed. Wat een mens nodig heeft is zonlicht en sociale contacten - leef dus niet des nachts. Maar met uitslapen is weinig mis. Bij yoga leerde ik de kreet 'slapen als je slaap hebt, dat is de elementaire geweldloosheid'.
Maar de ziekte depressie maakt, dat het dag/nachtritme dat de meeste mensen gewoon hebben, omrede van ziekte ontbreekt.
En zowel depressie als burn out zijn uitputtingsziekten - op zich is slapen dus niet verkeerd.
Citaat:
Dit is niet zo als ik ben en ook niet zoals ik wil zijn.
Voorheen was ik niet naar bed te krijgen en was ik ontzettend actief met alles bezig.
Reed 4 paarden op een dag en ging gewoon naar school.
Nu kan ik bijna niks meer en dat terwijl ik pas 18 ben.
Ben tot nu toe alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd en hoop dat mijn nieuwe arts serieus naar mijn klachten wil luisteren. (Hier heb ik een afspraak mee staan)

Ik ben benieuwd of mensen mijn verhaal herkennen en/of tips hebben?
Ik sta overal voor open, ik wil graag weer de oude worden!


Dat je nu ergens bent waar niemand wil zijn geloof ik grif.
Dat je er uit wil komen - alleen maar heel erg goed!!!!
Maar soms zijn mensen burnt out geraakt vanwege roofbouw, dus wellicht moet je terug naar "school plus 1 paard" of iets dergelijks.

Hopelijk gaat deze nieuwe arts jou serieus helpen!

Voor depressie geldt doorgaans de kreet 'pillen en praten' - de pillen zijn niet per se nodig. De eerste 6 weken verslechterd je toestand hierdoor en ze worden vaak zonder nader lichamelijk onderzoek voorgeschreven. (Er schijnt een geloof te zijn dat dit niet nodig zou zijn.)
Vwb praten: wat is jouw verhaal over hoe je in de depressie kwam....? Was dat dat je eerst barstte van de energie en dat het op een slechte dag op was...? Of spelen er ook andere dingen mee? (Gesteld dat er traumatische gebeurtenissen zijn geweest, heeft traumatherapie de voorkeur.)

Mbt burn out: zo te lezen 'wil je wel, maar kun je niet'. Goede lichamelijke begeleiding graag, met cortisol als richtlijn. Eerst de nulmeting (= "zo was het aan het begin") en dan supergeleidelijk opbouwen. Om de andere dag 1 blokje om lopen en dan nadrukkelijk liggen en niets doen. Evt icm zoiets als mindfullnes: jezelf mentaal geen druk opleggen, niet uitschelden, troostend toespreken etc etc.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 12:12

@Wietsje92, ik word pas wakker rond 11 uur / half 12.
Dit vind ik zelf veelste laat, maar zodra ik een wekker zet slaap ik er keihard doorheen ondanks dat ik hem op zijn hardst zet en meerdere keren...
's avonds lig ik gemiddeld rond 10 uur in bed en slaap ik rond half 11 kwart voor 11, behalve vannacht want toen was het zo heet dat ik niet kon slapen hahaha.

@Pistasche, ja alleen dit liep niet. Er was ten eerste al geen klik, maar ik had al zolang moeten wachten vanwege de wachtlijst dat ik in ieder geval al blij was mijn plekje. Maar ze liet me alleen maar opdrachtjes maken terwijl ik ook gewoon vaak mijn hart wilde luchten, hier was geen tijd voor volgens haar want de opdrachten waren belangrijker. Zo bleven er bij mij dingen opstapelen en had voor mijn gevoel de therapie weinig nut.

@anne_bento Lees hier boven :)
Maar ik wil via de nieuwe arts gaan kijken wat er mogelijk is via hun praktijkondersteuner.

@sneeuwpop / @Babootje Dit heb ik nog nooit gehoord wat apart zeg. Hoe moet ik zoiets aanpakken om me in Duitsland te laten testen?

@speedfiets_2 Bij mijn vorige arts moest ik al om een bloedonderzoek vragen. Een doorverwijzing kreeg ik dus al helemaal niet... Maar iig bedankt voor de tip dit ga ik ook aangeven!

@laetitia / @Alwiene Dit zijn vaak gewoon kleine dingen zoals badkamer schoonmaken of was ophangen. Maar dit kunnen ook sociale dingen zijn zoals bijvoorbeeld bij familie op de koffie. Een nieuw bloedonderzoek ga ik inderdaad zowiezo aanvragen en wil dan op papier oid de uitslagen kunnen zien.

@antje_vip Dat is dus echt mijn grootste angst... Dat ik nooit meer de oude word. Want ik wil gewoon zo graag en ben er nu gewoon een beetje klaar mee dat ik zo weinig kan :(

@Janneke2 Even getest hoelang ik op 1 been kan staan, dat gaat prima ben er zelf maar mee gestopt want ik viel niet om haha. De waarden weet ik dus niet en zoals hierboven al aangegeven laat ik een nieuw bloed onderzoek doen en wil ik de waarden op papier oid. Toevallig vannacht was ik inderdaad wakker vanwege de warmte, maar normaal gesproken slaap ik half 11 / kwart voor 11. Ik slaap dus heel lang en eerder wakker worden lukt niet omdat ik overal doorheen slaap... De depressie en burnout kwamen er natuurlijk niet voor niks, hier wil ik hier openbaar dan ook niet over spreken. Maar mocht je er serieus in geïnteresseerd zijn en mij hierin wellicht meer tips kan geven mag je me natuurlijk altijd een PB doen voor uitleg!

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:23

heb niet heel veel tijd nu maar even een korte reactie zie nl dat er veel getest is maar niet je hormonen. en wat een arts aan bloedwaarden ok vind kan alsnog voor jou te laag zijn. altijd de waardes vragen bij bloedtesten op paier zodat je ook inzicht krijgt waar jij je fit bij voelt!

Succes en sterkte!

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:39

Hoe is de kwaliteit van de slaap? Dat zegt denk ik meer dan de kwantiteit.

Ik zou denken; eerst kijken of de vermoeidheid te verklaren valt vanuit een slaapstoornis. Het is misschien goed om het een week of 2 te monitoren. Dus per dag opschrijven:
- hoe laat ga je naar bed
- hoe laat je in slaap viel
- of j tussendoor wakker bent geweest
- hoelaat je wakker werd
- hoe laat je uit de ging.

Ik denk dat je daarna beter uitspraak daar over kan doen. Mocht de slaap echt verstoord zijn kan je denken aan een slaapcentrum.

Als de vermoeidheid niet vanuit verstoorde slaap kan verklaren, dan zou ik inderdaad problemen met schildklierbloed etc laten checken.

Stap daarna, als dat ook allemaal goed is, kan het inderdaad goed horen bij de burn out, somberheid. Dat soort dingen duren inderdaad lang. Je verhaal doet me ook een beetje denken aan CVS. Dan is behandeling bij een psycholoog op zijn plek. En dit soort stoornissen zijn over het algemeen goed te behandelen.

De problemen met geheugen en concentratie zijn denk ik bijproducten van de vermoeidheid; lastig, maar niet iets om je zorgen over te maken lijkt mij.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:53

tijger22 schreef:
Er was ten eerste al geen klik, maar ik had al zolang moeten wachten vanwege de wachtlijst dat ik in ieder geval al blij was mijn plekje. Maar ze liet me alleen maar opdrachtjes maken terwijl ik ook gewoon vaak mijn hart wilde luchten, hier was geen tijd voor volgens haar want de opdrachten waren belangrijker. Zo bleven er bij mij dingen opstapelen en had voor mijn gevoel de therapie weinig nut.

Wat een verschrikking ..!
Een vertrouwensrelatie en je hart kunnen luchten - als dat niet kan slaat de rest nergens op.
(Testen in diagnostiek- kader zal ik geen bezwaar tegen maken, maar dat mag nooit ten koste van de vertrouwensrelatie gaan.)
Citaat:
@sneeuwpop / @Babootje Dit heb ik nog nooit gehoord wat apart zeg. Hoe moet ik zoiets aanpakken om me in Duitsland te laten testen?

Ik heb mij destijds gewoon zelf in Weert gemeld bij het 'pro health lab', die werken even grondig als en samen met duitse artsen.

Citaat:
Een nieuw bloedonderzoek ga ik inderdaad zowiezo aanvragen en wil dan op papier oid de uitslagen kunnen zien.

Daar heb je sowieso recht op.
Je zou ook nu aan de assistente van de arts om een uitdaai kunnen vragen.
(Nadeel: soms testen huisartsen "braaf" wat de patiënt vraagt en verder niet te duur is. Dus zonder dat hij/zij er als deskundige echt goed over heeft nagedacht. Een orthomoleculaire arts heeft zeer duidelijkeideeën over wat te vragen en wat op de lijst voor het lab in te vullen.)
Citaat:
@Janneke2 Even getest hoelang ik op 1 been kan staan, dat gaat prima ben er zelf maar mee gestopt want ik viel niet om haha.

Gelukkig!
De hamvraag is in feite: stopte je na of voor de 30 seconden...?

Citaat:
De depressie en burnout kwamen er natuurlijk niet voor niks, hier wil ik hier openbaar dan ook niet over spreken. Maar mocht je er serieus in geïnteresseerd zijn en mij hierin wellicht meer tips kan geven mag je me natuurlijk altijd een PB doen voor uitleg!
[/quote]
Goed zo, bewaak je grenzen!!

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:19

ik herken dat absoluut, dikke kans dat je tekort aan B12 en CVS (chronisch vermoeidheids syndroom) hebt.

B12 kan je wat aan doen dmv injecties via de huisarts en CVS ook, maar dat moet je zelf doen, goed je grenzen bewaken inderdaad, let op je lichaam, maar ga ook weer niet te weinig doen, dan kom je in een neerwaartse visieuze cirkel terrecht zoals ik nu heb.

Lees maar eens op Google

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:47

Ik herken het gevoel van de opdrachten. Ik heb ook een burn out gehad en ben 1 jaar geheel uit de running geweest. Ik dacht ook over die opdrachten: 'hou op met me' :') Maar uiteindelijk heeft het echt geholpen. Mijn denkwijze is heel anders geworden en dat kon ik erg goed toepassen in de verdere gesprekken. Ik zou dit dus echt aanraden. Voor mij is de enige reden dat ik eruit ben mijn gesprekken met de psycholoog! Wellicht een andere psycholoog een kans geven? Sterkte en succes!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:07

Ben je ook snel geprikkeld/geïrriteerd?

Als er veel drukte / mensen in je omgeving zijn, veel geluiden?

Dan zou je ook kunnen denken aan ADD.

Bij mij bleek die voortdurende overprikkeling en de enorme moeite die het kost om me te concentreren, me zo uit te putten dat ik ook een burn-out kreeg.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 18:24

LBLGypsyCobs schreef:
Ben je ook snel geprikkeld/geïrriteerd?

Als er veel drukte / mensen in je omgeving zijn, veel geluiden?

Dan zou je ook kunnen denken aan ADD.

Bij mij bleek die voortdurende overprikkeling en de enorme moeite die het kost om me te concentreren, me zo uit te putten dat ik ook een burn-out kreeg.


Hier heb ik inderdaad last van.
Dit hebben ze vlak voor mijn 18e ook getest, wel lichte aanwijzingen maar niet overtuigd...

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:36

Ik ben een Adhd'er maar voor mij is het verschil heel duidelijk. B12 zuigtabletten hebben voor mij echt een wonder verricht. En ik kan vergelijken met voor ik klachten had. Adhd had ik immers toen ook al.

Overigens zie ik dat er naar allergieën gekeken is, maar niet elke reactie op voedsel kunnen ze aantonen. Mocht je zelf iets vermoeden in die richting zou ik het zeker uit proberen te zoeken.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Vermoeidheid, geheugenverlies en concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:33

Tijger22:
Lyme kan zich heel erg goed verstoppen, zodat het lichaam het niet herkend.
Testen worden gedaan op zoek naar Anti stoffen, maar als het lichaam het niet ziet, maakt het ook geen Anti stoffen.
Mensen die ziek worden door lyme, krijgen vaak ook geestelijk klachten- depressie bijv, dus erg moeilijk om te diagnosticeren. Ook is er bij (huis)artsen soms de nieuwe info nog niet bekend en wordt je niet serieus genomen.

De klachten van lyme zijn zo divers dat het gelijkenissen heeft met veel andere ziektes.
Daarbij hebben mensen met lyme ook diverse klachten die dus niet met elkaar overeen komen (een aantal, maar lang niet alle)

Maar juist daarom, kan het van alles zijn waar je last van hebt en wil ik echt niet aansturen op lyme.
Wil alleen aangeven dat lyme niet makkelijk is om uit te sluiten.