Endurancetraining bij verzorgpaard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-17 09:28

Blijkbaar is het heel erg moeilijk om iemand te vinden voor je paarden die mee zou willen op lange afstandsritten. Ik zit er nu een tijdje mee te sukkelen, maar nu het zomer is wordt het nog dringender... want mijn paarden worden langzaam worstjes op pootjes als ze niet buiten komen. Momenteel is alleen mijn merrie aan de beterende hand, maar de ruin is zich vol aan het proppen op de weide omdat het graasmasker van onze shetlander kapot is en ik dus dat van de ruin niet kan aandoen, of dat is ook terug kapotgetrokken door de shetlander. Voor die twee zijn ze absoluut nodig als muilkorven evenals graaskorven, zodat ze van elkaar afblijven voor vijf minuten.

Anyway, ik vraag me af of jullie tips hebbben om zulke mensen te vinden?

Het zou enkel alleen rijden zijn als ik écht niet kan. En dat is enkel tijdens de examens in Juli, Augustus en Januari. Ik zoek niet per se iemand die dan ook kan, ik ben al blij als ik iemand vind die door het jaar heen met ons mee wilt voor de gezondheid van beide paarden. En moest je willen, onze überschattige shetlander geeft heel graag kusjes en knuffels (hij is overigens ook supervoorzichtig, dus bijten of schoppen doet hij nooit).

Afbeelding
Afbeelding
Het is hier ook gewoon heel erg mooi... :')

Blijkbaar is het grootste struikelblok echter dat ik wil dat ze op zo'n lange afstanden met losse teugel worden gereden. Ik heb ze zo opgeleerd en ze kunnen dat perfect zo. Vooruit zijn maar heel lichte hulpen voor nodig of hun stemcommando's (waar ze altijd heel enthousiast op reageren, maar ze gaan zelfs met losse teugel niet sneller dan de gevraagde gang) en om te stoppen moet je simpelweg gaan zitten. Als emergency stop is ook beiden op stemcommando gezet dat alle remmen dichtslagen, en daarvoor hoef je niet eens het woordje "Ho" te gebruiken. Alles dat erop lijkt is goed genoeg, als je het met een lage stem zegt. :z

Geloof me of niet, maar ze verschieten niet, ze sprinten niet weg, ze steigeren niet en ze bokken niet. Je moet ze niet vooruitstampen of achteruittrekken. Het ergste dat je gaat tegenkomen is waarschijnlijk met Nastral, de ruin, die als hij iets engs ziet zijn hoofd scheef gaat houden en heel shifty erlangs probeert te kruipen zonder zijn ogen ervanaf te halen. Zo'n episodes zijn allemaal met 1 km per uur en zodra ze "het" gepasseerd zijn, lopen ze verder alsof er niets aan de hand is.

Nog tips om te vinden wie ik zoek? De mensen die al geweest zijn hadden over het algemeen vaak hetzelfde probleem - niet de teugels los kunnen laten. Er zijn veel controlefreaks in de paardenwereld, maar bij contact gaan mijn paarden achteruit als je geen been geeft. Geef been, en ze lopen in contact voor je, maar ik wil niet dat ze dat moeten doen voor 30 km lang.

Een stomme, simpele regel, maar blijkbaar een verschrikkelijk moeilijke....


Anoniem

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:55

Zou voor mij een droom zijn, als ik er niet al 2 had en het in de buurt was. Ik rij juist graag op die manier, kan niks met kracht (zowel fysiek als mentaal niet) en rij alleen maar buiten. Ooit endurance gereden en altijd geweldig gevonden. Geen idee of ik het nu nog zou kunnen trouwens.

Zou het ook niet meespelen dat je veel tijd kwijt bent? Dat is bij mij toch, kruipt veel meer tijd in dan gewoon een (half)uurtje hobbelen.

En natuurlijk het controlefreak op zich zijn, altijd maar willen vasthouden want enkel dan heb je controle, dat is inderdaad nog veel voorkomend.

Succes ermee, je zal vast iemand vinden.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-17 10:04

Het lijkt me inderdaad goed mogelijk dat tijd ook zeker een grote factor is! Dat is ook precies de reden dat ik iemand zoek, zodat ik niet 24/7 op mijn paarden moet zitten :o

Spijtig genoeg was ik degene die de meesten afwees, of sommigen kwamen hun afspraken simpelweg niet na. Zelfs een meisje gehad dat zonder mij te vertellen tijdens mijn examens van plan was om een willekeurige vriendin op mijn andere paard te zetten, die ik overigens nooit heb zien rijden, zodat ze niet alleen moest rijden. Daar ben ik vrij boos over geworden.

En verschrikkelijk veel koppige ruiters ook. Of "Jouw paarden zijn niet zoals ik ze wil, want ik wil dressuur doen" Of als ik hen erop wijs hun teugels op z'n minst minder strak te nemen, is het "Maar ik heb altijd zo gereden, da's toch geen probleem?"

Wel superleuk dat er nog iemand is die het leuk zou gevonden hebben! :D

Kmbrly

Berichten: 1840
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:57

ik vraag me af als ik dit niet al eens ben tegen gekomen op fb voor de regio Limburg ?
vond het toen wel heel interessant om zo eens regelmatig mee te kunnen.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

black_kelpie

Berichten: 7774
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:08

Ze zijn er wel! :j :wave: Ik rijd sinds december een klasse 4/CEI** startgerechtigd paard bij. Ik vind het heerlijk, en ik mocht willen dat ik die hittepetit lekker op een los teugeltje kon rijden, dat zou helemaal fijn zijn. Eigenaresse heeft 2 klasse 4 paarden en beide trainen is een tijdrovende toestand. Ik heb haar gevonden via een advertentie op Marktplaats. Zij heeft weer wat tijd over, ik kan heerlijk kilometers maken en paardlief loopt vooralsnog een prima seizoen dit jaar, dus een win win win situatie *\o/*

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 12:23

Black Kelpie, wauw, dat is zo cool! :D Onze twee monsters zitten nog in de training aangezien de strijd tegen de kilo's reëel is (en iedereen commentaar heeft op zowat alles dat met vermageren te maken heeft).

Vind het inderdaad een beetje een win-win situatie, aangezien je andere mensen ook gewoon gunt om lekker naar buiten te gaan en je zelf niet helemaal dood bent na een hele dag paarden. :P

Kmbrly, mijn haflingers staan in regio Leuven, Vlaams-Brabant, dus de heuvelige variant, hihi. Wel interessant dat er toch ook andere mensen hetzelfde zoeken!


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:37

Ik nam uit tijdgebrek wel eens een paard mee als handpaard, is dat geen idee? Het is makkelijker dan je zou denken.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 13:35

Oh, zeker dat, maar het is gewoon stukken vermoeiender. Ik doe het al jaren zo, maar koppig als de ruin is kan ik dat enkel met mijn merrie, en ik zou graag eens op mijn merrie zitten ipv altijd op hem.

Jessliey
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-12-16
Woonplaats: Maastricht

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:56

Welke omgeving is dit?

For lovely eyes, seek out the good in people

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:09

Jammer dat je niet hier in de buurt zit. Had het geweldig gevonden . Succes met zoeken.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Endurancetraining bij verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:21

Jammer dat ik niet in de buurt zit (en hoogstwaarschijnlijk te zwaar) want reed met mijn, inmiddels overleden merries, altijd op die manier. Sterker nog, ik rij nu op de manege omdat ik t rijden miste, en krijg altijd te horen dat mijn teugels korter moeten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers