Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 17:58

Mijn oude kat, dat wil zeggen ongeveer 20. Heeft een afgebroken hoektand aan de bovenkant. Nu zit zijn hoofd niet zo strak meer in de plooi dus hij trekt weleens vaker een gekke bek, toch leek zijn gezicht wat scheef. Omdat ik niet het idee had dat hij een beroerte had gehad keek ik in zijn mond en zag dat hij een tand miste. Ik denk dat het misschien al een week anderhalve week is. Het valt niet continu op en ik zie hem niet vaak van voor. Hij ligt namelijk altijd op of naast me.

Normaal gesproken laad je zo´n kat in en ga je naar de dierenarts. Maar mijn kat is extreem angstig en bijna niet te vervoeren. Ik heb de assistent gebeld voor advies, maar dat was niet zo´n licht. Ik zag geen ontstekingsreacties, hij eet zijn harde brokken en is niet anders dan anders en ik heb dus besloten het even aan te zien. Ik moest ook echt weg vrijdag en als ik hem traumatiseer met zo´n tripje en ik ga weg dan schiet hij volledig in de stress. Hij heeft naast extreme angst ook een hartruisje en een te snel werkende schildklier. (waarvoor dieet)

Nu ruikt hij niet zo fris meer uit zijn bekje, dus ik ga alsnog morgen met kunst en vliegwerk naar de dierenarts. Ik begreep dat ze soms niets doen, maar soms ook de tand trekken. Voor dat laatste en met name de narcose ben ik dus huiverig. Iemand ervaring met een kat met een afgebroken hoektand? Dan kan ik mijn bezoekje aan de dierenarts goed voorbereiden.

...


gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:33

Bij mijn kat is vorig jaar een afgebroken hoektand verwijderd. Was ontstoken en hij was er echt niet lekker van. Onder narcose verwijderd en dezelfde avond voelde hij zich weer kiplekker. Wel wat jonger dan jouw kat, ik denk 13 toen.

Life begins at the end of your comfortzone.

Anoniem

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:49

Afgebroken hoektand niet, maar onze Klaaz had een slecht gebit en ze hebben alle kiezen verwijderd. Van te voren doen ze een bloedonderzoek om te kijken hoe hij erbij zit. Daar passen ze ook de narcose op aan. Als hij meerdere kiezen heeft die niet goed zijn, laat dan gewoon alles eruit halen. Want anders is de kans groot dat hij volgend jaar bijv weer moet. Was bij Klaaz zo, die kiezen zagen er 3 jaar geleden nog heel netjes uit, maar het jaar erna waren ze toch ontstoken. Dus dat kan snel gaan.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:53

mijn kat heeft onlangs ook haar hoektand afgebroken.
als de wortel er nog zit, moet ie verwijderd worden, die gaat anders rotten en ontsteken.
is de hele tand er schoon uit, met wortel, dan is er niks aan de hand.
(grapje kostte hier wel 350 eurootjes.. :roll: )
was wel spoedbezoek op zaterdag bij + de operatie doordeweeks.met gelijk een reiniging en trekken voor de rest.

** Alive & kicking ! **

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 19:26

Bedankt voor jullie reacties. Zonder kiezen is geen optie denk ik. Hoi heeft een schildklierdieet waarvan hij alleen de harde brokjes lust. Er zijn eigenlijk geen alternatieven voor, pillen gaan niet.1 is te weinig. 2 teveel...

Zijn onderstand lijkt ook wel wat anders te staan. Hij is vorige week vol tegen een dicht raam aangeknald. Hij dacht dat hij open was.
Dus het is of een vreselijk slecht gebit. Of door de klap...

...

fique

Berichten: 2501
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:27

Verleden week wel bij de hond gehad. Wortel moest er uit. Zenuw lag helemaal bloot. 160 euro

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:37

Bij de oude kat van mijn ouders is ook een hoektand afgebroken. Als het gaat ontsteken moet de wortel verwijderd, anders lekker laten zitten.
Als de kiezen slecht zijn zou ik die wel laten verwijderen. Brokjes kan je altijd een paar weken geweekt voeren maar het tandvlees verhard bij katten vrij snel en daar kunnen ze gewoon brokken mee vermalen.
Succes met je kat

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 19:45

Dat klinkt hoopvol. Een paar weken kunnen we met kunst en vliegwerk wel overbruggen.
Fijn om wat verschillende verhalen te horen.

...

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:48

Mijn oude kater (14 jaar) kwam vorig jaar thuis met een missende hoektand. Op zich geen probleem maar algauw begon zijn onderste hoektand zijn bovenlip te irriteren, met dus ontstekende plekken op zijn bovenlip als gevolg. Mijn DA heeft dan besloten de andere 3 hoektanden te trekken en hij heeft sindsdien eigenlijk nergens meer last van gehad :) eten gaat goed, zowel vast voer als zacht eten.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Anoniem

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:00

Klaaz eet ook harde brokken en dat gaat prima. Katten kunnen heel goed zonder hun kiezen. Overleg maar eens met de dierenarts.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:10

Is de hoektand echt afgebroken tot in het tandvlees dan...?

Bij onze rooie kater is er een stuk van de punt af maar dat geeft natuurlijk niks :)

Stinken uit het bekje is wel reden tot onderzoek als het echt zo'n rotte lucht is :j
Hoewel ons grijze poesje al jaren een putlucht heeft vergeleken met de kater maar dat hoort erbij blijkbaar := Want ze is super gezond elke jaarlijkse check.

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 20:19

Hij is tot ongeveer een millimeter tot het tandvlees afgebroken. De onderste hoektand lijkt naar voren te komen.
Het stinkt nog niet erg, maar het ruikt meer. Verder is hij in zijn gewone doen. Eten duurt alleen wat langer.
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat hij het bezoekje aan de dierenarts trekt.

...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:32

katten kunnen prima harde brokjes eten, zelfs zonder tanden en kiezen.
ik heb er nu 2, 1 heeft alleen 3 hoektanden, die poes van de afgebroken hoektand heeft geen kiezen meer.
in het verleden had ik een kat, die had ook alleen zijn hoektanden nog.
paar daagjes papperig blikvoer, evt. geweekte brokjes ( bij mij begonnen ze gelijk aan de harde brokjes ), en dan weer gewone brokjes.
no problem !
die katten waren/zijn 2, 3 en 8 jaar toen ze bekant of helemaal tandeloos waren...

** Alive & kicking ! **

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:50

De zenuw ligt zo te horen bloot en ja dat doet zeer. Als hij nog gezond genoeg is om de narcose aan te kunnen zeker laten trekken dus? Katten kunnen heel goed zonder tanden leven en eten dus als er ook kiezen getrokken moeten worden, zou ik daar niet al te huiverig voor zijn.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:08

Ligt er aan hoe hij afgebroken is. Als het kanaal open ligt, kan dat erg gevoelig zijn tijdens het eten ook. Ligt die niet open, valt het vaak wel mee. Beste is om toch even na te vragen bij de DA. Eventueel zou je eerst een bloedonderzoek kunnen doen om te kijken hoe zijn organen er voor staan.

Wij hebben regelmatig nog wel eens oudere katten die onder narcose gaan. Uiteraard worden ze in de gaten gehouden en zo kort mogelijk onder narcose. Maar in mijn korte ervaring nog nooit een probleem geweest. In eigenlijk alle gevallen krijgen ze een jongere kat terug (als bijv. de rest van de kiezen ook een probleem vormen).

En brokjes kunnen ze prima zonder gebit eten. Deed onze kat van vroeger ook. Absoluut geen problemen gehad.

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 22:08

Ik denk dan dat het meevalt als ik jullie zo hoor. Hij eet gewoon zijn harde brokken en is nog even actief als anders. Qua gedrag geen verschil.
Ik ga het wel laten checken bij de dierenarts.
Ik wist niet dat een kat zonder tanden en kiezen kan.
De vakantie staat ook voor de deur. Daar baal ik nu wel van. Mar heb een supergoede in huis verblijvende oppas. Maar toch extra bezorgd nu.

...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:18

Als de tand zo ver afgebroken is, lijkt trekken me de beste optie. Stel je maar eens voor hoe jij je voelt als jouw tandzenuw blootligt :brr:

En een mooi moment om alle slechte tanden en kiezen er ook uit te halen! Ik ken weinig katten van die leeftijd die nog een gezond gebit hebben, en parodontitis is een veelvoorkomend probleem bij katten (ook jongere). Dierenartsen van de "oude stempel" willen vaak aanmodderen met kuurtjes AB, maar dan blijf je bezig. Het lijkt heel cru, maar tanden eruit is echt een veel fijnere (en blijvende) oplossing voor de kat. Ook hier 2 van de 4 katten die geen tanden meer hebben, geeft geen enkel probleem met brokken, hun tandvlees wordt hard. Alleen de eerste dagen, als de wondjes nog open zijn, moet je even bezig met zacht voer.

Ivm de leeftijd is de narcose idd geen fijn idee, ga dus zeker naar een goed aangeschreven, moderne kliniek of praktijk, die weten de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Vermeld ook zijn hartruisje. Succes!

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 22:26

Dank je wel. Gezien het vervoersprobleem ga ik zo dicht mogelijk bij. Gelukkig goede kliniek. Hij laat zich vallen in de bak en plast alles onder. De combinatie om dat te zien is hartverscheurend. Ik wil dus afspreken dat als er iets gedaan moet worden het meteen kan.
Hij is echt oud. Nu dacht ik dat kiezen trekken of tanden heel ingrijpend zou zijn en dat wil ik hem niet aan doen.

Ik denk niet dat hij last heeft. Maar dat laat ik aan de dierenarts over. Ik mag ook gewoon aan zijn hoofd komen en hij geeft zelf ook kopjes met die kant en eet harde brokjes.
Het komt in ieder geval vaker voor.
Anderhalf jaar geleden was zijn gebit nog goed. Het kan dus ook door de knal komen. Ik weet het niet....

...

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 22:28

En hij mag dus geen zacht voer vanwege zijn dieet. Maar daar verzin ik wel wat op.

...

Anoniem

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:51

Klaaz at dezelfde dag na de operatie zijn brokjes al. Dat verbaasde me toen ook al. Dat kunnen ze goed hebben.
Wel sneu dat ie zo gestresst raakt van vervoeren.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:10

Voor schildklierkatten heb je ook zachtvoer. Y/D van Hills.

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 23:24

Ja klopt. Dat lust hij niet. Ik geef nu 99.9 procent kip en de rest rijst van almo nature. Maar daar kan ik hem maar weinig van geven. Dit is overigens in overleg met de dierenarts en gecontroleerd door bloedonderzoek.

...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Afgebroken hoektand oude kat, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:14

Je kunt de harde brokjes ook weken in wat water (en eventueel heel even in de magnetron, warm eten stinkt en dat is aantrekkelijker :') )

Ik heb het ook meegemaakt dat ze meteen alweer aan de harde brokken gingen := maar daar moet je niet vanuit gaan, reken op een aantal dagen overbruggen met zachter voer, zo niet des te beter :)

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:21

Hier een kat met nog maar 10 kiezen/tanden, waaronder nog maar 2 hoektanden Ene kant boven, andere kant onder, lekker scheef dus. Alles wel getrokken/verwijderd door de DA in twee operaties in 4 jaar tijd.
In het begin dat hij zijn onderhoektand miste beet ie ook nog weleens op zijn bovenlip. Na een paar weken niet meer. Nu hangt soms zijn lip wat scheef, omdat ie niet de moeite neemt z'n bek goed te sluiten. Het is ook nog een Pers, dus die korte snuit maakt het vast ook niet makkelijker voor hem. ;)
Maar hij eet alleen maar harde brokken, ook meteen toen hij weer mocht eten. Zijn gebrek aan tanden en kiezen lijkt hem dus ook geen moment gedeerd te hebben.

Wel heb ik bij de laatste operatie gezegd dat ze toen alles moesten trekken wat ook maar verdacht leek. Hij is inmiddels 10 en ik wil hem niet meer onder narcose hebben. Nu kreeg hij na de laatste operatie ook nog een flinke luchtweginfectie die hem bijna fataal werd, dus ik ben er nu nog meer van overtuigd dat hij niet meer onder narcose zal gaan. Het is toch een klap op de weerstand.
Nu is de gemiddelde leeftijd van Perzen 14 jaar en dat zal per ras of htk verschillen, maar vandaar dus ook mijn afweging.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 13:11

Nou we zijn bij de dierenarts geweest. Het komt echt door de klap tegen het raam. De andere tanden en kiezen zijn nog prima. Beetje tandsteen.

Narcose gaat hij misschien niet overleven. Dus we kijken het even aan. Hij heeft metacam gekregen om dat de onderste hoektand gevoelig was bij onderzoek zodat hij blijft eten. Komen er toch klachten dan neem ik de gok van de narcose.opk heeft de dierenarts alle afspraken duidelijk in de computer gezet voor als ik op vakantie ben. Mogelijk dat er dan het overbrugging antibiotica wordt gegeven. Maar dat zal er van af hangen.
Bedankt voor jullie reacties, zo ging ik goed voorbereid naar de dierenarts.

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 140 bezoekers