Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 11:57

galop.be
Springen


De bloedregel, meestal van toepassing bij spoorletsels, heeft weer z'n tol geëist. Na de prijsuitreiking van de teamcompetitie tijdens de Global Champions League in Estoril werd de winnende ploeg Miami Glory gediskwalificeerd vanwege een bloeddruppel op de flank van Hello Forever (v. For Pleasure), het paard van Scott Brash.

Op Facebook heeft teameigenaar Georgina Bloomberg haar mening van de feiten uit de doeken gedaan. 'De Ground Jury Mrs. Macken was de enige die dit plekje onoverkomelijk vond. Na hard duwen had ze één druppeltje bloed op haar handschoen getoond aan de voorzitter van de jury en die is achteraf niet meer komen controleren. Alle andere ruiters, eigenaars en betrokkenen waren het er unaniem over eens dat deze schorsing totaal buiten proportie was.'

Zodoende ging de zege naar de Mexico Amigos met Von Eckermann en Mansur. Hamburg Diamonds met Verlooy en Smolders werd zesde na een dubbel nul van Harrie op Capitol Colnardo, het toppaard van Audrey Coulter.

Anoniem

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:04

'De bloedregel heeft weer zijn tol geeist'.
Heerlijk hoe onpartijdig dit stukje is geschreven... :')

Draai het voor de grap even om; een lid van de groundjury ontdekt een wondje waar bloed uit komt als ze erop drukt. De teameigenaar begint te zeiken dat het 'slechts één druppeltje was' dus dat dat niet telt en want bloeden uit de flanken is blijkbaar normaal voor paarden. Alle andere ruiters die ook totaaaaal onpartijdig waren vonden dit ook. :D

Natuurlijk is het mogelijk dat het paard toevallig net gestoken is door een mug, maar als dat precies op de plek was waar de sporen zitten dan is de kans dat dit toch een spoorwondje is net iets realistischer. En als de regel is dat je niet op een bloedend paard aan een wedstrijd mee mag doen, dan is bloed gewoon bloed. Bijzonder dat er serieus ruiters zijn die vinden dat bloed pas vanaf een bepaald aantal milliliters (liters?) als bloed telt.... :')

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:13

Een ongeschonden huid kan je geen bloed uit krijgen.
Dus zal het paard een wondje hebben gehad.
Bloed is bloed en dat weet inmiddels iedereen wel.
Dus hulde aan de grondjury die voet bij stuk hield.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:26

Wat een stomme opening" De bloed regel heeft weer zijn tol geëist"

Bloed is bloed basta. Goed van de ground jury dat ze er wat mee gedaan heeft. Hadden ze maar fatsoenlijk moeten rijden.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:30

Het is dan misschien een relatief klein wondje waar t bloed uit kwam maar goed.. Het gaat niet bloeden als er niks aan de hand is en ze kennen allemaal de regels. Dat ze balen dat ze de winst mislopen is logisch maar regels zijn regels. Voortaan maar wat kalmer aan doen met je hulpen dan gebeurt dat ook niet meer.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:34

Niemand van ons heeft gezien hoe het er uit zag dus ik vind niet dat wij er over mogen oordelen.
Ik vind Scott een zeer sympathieke ruiter die erg netjes rijd en leuk is met zijn paarden. Ik twijfel er dus niet over dat dit stom ongelukje is. Een kras heb je snel, hoeft niet eens door een spoor te zijn gebeurd, maar kan ook als het paard ergens langs loopt of een beetje scheef over een hindernis springt. Hello forever is een erg moeilijk paard die nog wel eens erg schuin springt en wat vlaggetjes meeneemt.
Maar ik heb het voorval niet gezien dus durf er geen harde uitspraken over te doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:38

Dit artikel geeft weer hoe negatief de sport geëvolueerd is :\ gelukkig heeft de jury haar been stijf gehouden. Maar de reactie van deze ruiter... :\ :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:26

_xManadisx_ schreef:
Hello forever is een erg moeilijk paard die nog wel eens erg schuin springt en wat vlaggetjes meeneemt.
Maar ik heb het voorval niet gezien dus durf er geen harde uitspraken over te doen.


Ik zou dat eerlijk gezegd echt een excuus van niks vinden; mijn paard bloedt wel maar dat is niet erg want het komt doordat hij de zijkant van de hindernis heeft geschampt, dus het was zijn eigen schuld... Dan kan het nog zo'n moeilijk paard zijn, maar het is toch de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard heelhuids door het parcours te sturen? Als jouw paard zich kapot rijdt op zijkanten van hindernissen dan is dat in mijn ogen een uitstekende reden om die ruiter te diskwalificeren, pech of niet; als jij de boel voor dat paard (hoe 'moeilijk' ook) niet veilig kunt houden dan verdien je ook geen punten die je met dat beschadigde paard hebt binnengesleept.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:50

xyzutu2 schreef:
_xManadisx_ schreef:
Hello forever is een erg moeilijk paard die nog wel eens erg schuin springt en wat vlaggetjes meeneemt.
Maar ik heb het voorval niet gezien dus durf er geen harde uitspraken over te doen.


Ik zou dat eerlijk gezegd echt een excuus van niks vinden; mijn paard bloedt wel maar dat is niet erg want het komt doordat hij de zijkant van de hindernis heeft geschampt, dus het was zijn eigen schuld... Dan kan het nog zo'n moeilijk paard zijn, maar het is toch de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard heelhuids door het parcours te sturen? Als jouw paard zich kapot rijdt op zijkanten van hindernissen dan is dat in mijn ogen een uitstekende reden om die ruiter te diskwalificeren, pech of niet; als jij de boel voor dat paard (hoe 'moeilijk' ook) niet veilig kunt houden dan verdien je ook geen punten die je met dat beschadigde paard hebt binnengesleept.


Dat is ook niet wat ik bedoel, maar er word hier gesuggereerd dat de ruiter dit expres aan het paard heeft toegedaan. Ik denk niet dat dat zo is, hij is een vriendelijke ruiter en ik denk dat het een ongeluk is. Een regel is een regel, dat begrijp ik, en ik vind ook zeker dat bloed niet hoort, maar om iemand er helemaal voor door het slijk te trekken vind ik ook weer zoiets.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:05

Natuurlijk doet die ruiter het niet expres, maar als je ongemerkt per ongeluk je paard doorspoort is er toch iets niet goed gegaan.

Lijkt me wel héél toevallig dat uitgerekend op die plek een daas steekt, en al was het een schaafwondje van een hek of iets anders, dan hoor je akkoord te gaan met de regels.
Dankzij de regels wordt het doorsporen van een paard niet beloond, prima toch? Hoe zuur ook als het door een bizar toeval echt een ongelukje was.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:21

Deze regel is er voor het welzijn van het paard! Dat geen stem heeft.
En de regel is duidelijk: bloed is bloed.
Is het balen voor de deelnemer, ja zeker. Maar het welzijn voor het paard moet te allen tijde voorop staan.
De scheidsrechters hebben hun taak in het belang van het paard goed uitgevoerd.
In plaats van commentaar op de jury, zou het hen sieren als zij de juy met respect behandelen.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:35

Bloed is bloed. Punt. Maar als het in de procedure vermeld staat dat de juryvoorzitter ook had moeten controleren nadat het door een ander lid is opgemerkt, heeft de juryvoorzitter zijn taak verzuimd en is er reden genoeg om in protest te gaan.
Ik ken de exacte procedure niet maar ik kan me zo voorstellen dat het een lastige zaak is.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:47

weet jij toevallig ook hoe die controle dan van de juryvoorzitter gedaan moet worden? want ik geloof ergens gelezen te hebben dat de steward bloed op de handschoen had, en dat dit het bewijs is. Is de controle van de juryvoorzitter dan op de handschoen of het paard?

Los daarvan, ben ik voorstander om de regel te houden hoe die is. Want ik zou niet weten hoe je de regel anders zou moeten opstellen, zonder in een groot grijs gebied te vallen. Nu is het misschien vrij zwart-wit, maar wel voor iedereen duidelijk. Wat krijg je straks dan als de definitie aan te vechten valt..... niet goed voor het paard lijkt mij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Miami Glory gediskwalificeerd na bloedregel FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:55

Propere handschoen aan doen, langs het paard wrijven en er zit bloed op. Tenzij de handschoen kan bloeden is dat van het paard.