Ongewenst gedrag. Kat bijt mij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Ongewenst gedrag. Kat bijt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 11:17

Hoi!

Ongeveer 8 maand geleden heb ik een kat gekocht via Marktplaats. Chippie (of Princess Consuela Banana Hammock :D ) is een 12 jarige geholpen kater.

Ongeveer 2/3 maand geleden heb ik de kat meegenomen naar de DA voor een algemene check-up omdat je maar nooit weet wat er kan zijn met een marktplaats beestje. Zijn bloed, oren, tanden alles zag er gezond en goed uit.

Ondertussen zijn we de beste vrienden. Chippie volgt me overal. Miauwt naar me, begroet me altijd als ik binnenkom en presenteert vaak zijn buik naar me. Zijn staart is altijd rechtop met een knikje en zijn oren staan altijd netjes naar voren. Ik kan geen uiterlijke gedragingen vinden van ongemak of ongeluk.

Hij volgt me overal en wil altijd bij me liggen. Het is zelfs zo erg dat hij mee gaat douchen. :+ Ik heb dus niet het gevoel dat de kat me niet 'mag'. Sterker nog, soms voelt het alsof ik een hormonale verliefde puber stalker heb. (Chippie zit nu sterk spinnend mijn laptop kopjes te geven bijvoorbeeld. )

Maar, en nu komt de reden van het topic, hij bijt me soms. Altijd in bed. Hij komt dan bij me liggen en vraagt aandacht. Ik aai hem dan en hij begint te spinnen. En dan uit het niets zonder waarschuwing (geen staart bewegingen of oren naar achteren) Grijpt hij mijn hand of arm en bijt erin. Hij laat niet los en als ik niks doen dan sabbelt? zuigt? hij aan mijn hand/arm. Het doet erg pijn want zijn scherpe tanden houden mijn vel goed strak vast. Het gekke is, dat als ik mijn arm wegtrek uit zijn kaken, dan gaat hij niet weg van boosheid oid. Hij blijft bij me liggen en 5 minuten later wil hij weer ge-aaid worden.

Ik snap dit gedrag niet. waarom bijt hij zo hard dat het pijn doet zonder waarschuwing? ik heb al meerdere keren google afgestruind maar ik kan er niks over vinden. de meeste sites hebben het over het bekende bijten en trappelen als je bv een kat over zijn buik aait. Maar dat is bij Chippie niet het geval.

Als ik hem straf ervoor dan is dat bijna zielig want het is net alsof hij dat niet snapt. Ik weet niet zo goed wat ik ermee doet maar het is enorm vervelend.
Ik heb bijna altijd wel tand afdrukken in mijn handen of in mijn armen.


Zo, een heel verhaal. Welke bokker herkend dit, weet waarom de kat dit doet en beter nog hoe ik er van af kom?


Chippie tijdens het koken:
https://www.instagram.com/p/BSthYPZliZj ... nathaliedv

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:22

Mijn ex-kater is ook een happer. Vanaf kleins af aan al trouwens. (hij is tot ruim 13 weken bij zijn moeder geweest, is een stamboom kat)
Ik maak hem los en schuif hem weg en negeer hem. Straffen helpt niet
Laatst bijgewerkt door Keet op 10-07-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:23

Volgens mij geven katten 'liefdesbeetjes'. Mijn kat doet het ook en heeft geleerd dat hij het niet te hard moet doen. Door mijn 'auw!' Schrok hij een beetje en gingen zijn oren een beetje naar achteren, na een tijdje deed hij het lief en zachter.

Denk dat Chippie je gewoon super lief vind!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:23

Klinkt voor mij als kitten gedrag wat niet echt afgeleerd/weg gegaan is? Zou bijna denken dat hij als kitten niet goed afgespeend is en daarom dus zulk gedrag vertoont. Ik kan er ook compleet naast zitten hoor, ben geen katten expert.
De kat van mijn schoonouders doet dit ook, zomaar uit het niets. Als hij dat doet wordt hij op de grond gezet en mag hij niet meer op schoot komen, zo 'straffen' wij hem dan. Ik weet niet of dat voor jouw kat ook zou helpen

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:26

Ik herken dit van 1 van mijn noren...ook op bed en als je aan het knuffelen bent,dametje wat ik in januari met ruim 16 jr in heb moeten laten slapen kon dit doen terwijl ze een kopje tegen je elleboog gaf en beet dan daar in..blijkt toch echt wel een teken van genegenheid te zijn.....zou zelf dus proberen om het voor te zijn, kijk goed naar lichaamstaal en wanneer hij het doet.
Misschien kan je het dan voor gaan zijn en kan je corrigeren zonder te straffen.
Moet eerlijk wel zeggen dat ik ook wel verschil voel in een katje van nog geen 3 kilo of een Noorse dame van ruim 6 kilo hihi
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 10-07-17 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:28

Zijn inderdaad liefdesbeten.. helemaal niks om je zorgen over te maken.
Google er maar eens op.. :-)

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:30

Dat is volgens mij gedrag vanuit opwinding/speels/knuffelig.
Is niet als echt bijten bedoeld maar meer een extra uiting van genegenheid.
Alleen moet hij wel zien te leren dat het niet al te hard gedaan moet worden Haha

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:38

Een van onze katten geeft ook liefdesbeetjes, en die kunnen een beetje pijn doen, maar wat jij beschrijft lijkt daar dan niet op in mijn ogen..

Sabbelen/zuigen is bijna altijd kittengedrag dat vertoond wordt om zichzelf te sussen/ontspannen. Meestal komt het vanuit een te korte periode bij de moeder als kitten, dat ze dit gedrag blijven vertonen.

Dat is dan zo, in dit geval is het te hard voor jou.
Heb je wel eens geprobeerd hem te laten schrikken op het moment dat hij je pijn doet?
Ik heb bij onze katten, als ze te ruw speelden met hun nagels met mij, hen laten schrikken door hard te "blazen" zoals een kat doet. Eng geluid, ze schrikken en schieten weg of trekken zich even terug.

Snel genoeg wisten mijn katten wat ik niet kon waarderen :+

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:42

Mijn kat heeft er ook een handje van, zover ik weet is het dominatie gedrag, als hij mij gaat "bijten" > is niet hard maar hij heeft het niet te doen, dan duw ik hem altijd weg. Hij kan daar wel hardnekkig in zijn dat hij enkele keren terug komt.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:48

Kana schreef:
Chippie (of Princess Consuela Banana Hammock :D ) is een 12 jarige geholpen kater .

Ik zou ook gaan bijten :D

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:51

Palmera schreef:
Kana schreef:
Chippie (of Princess Consuela Banana Hammock :D ) is een 12 jarige geholpen kater .

Ik zou ook gaan bijten :D

WHAHAHAHA!!!!! _/-\o_

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:53

Palmera schreef:
Kana schreef:
Chippie (of Princess Consuela Banana Hammock :D ) is een 12 jarige geholpen kater .

Ik zou ook gaan bijten :D


Ik lees hier een FRIENDS/PHOEBE fan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:53

Het zijn inderdaad liefdesbeetjes als hij alleen sabbelt aan je hand. Dat bedoelt hij echt lief, maar waarschijnlijk heeft hij nooit begrepen dat hij het een beetje te hard doet en daardoor gaat hij ermee door. Die van ons doet het ook, als ik dan au roep dan laat hij los en dan kijkt hij me heel verbijsterd aan. Het is niets om je zorgen om te maken maar als het je pijn doet kan je natuurlijk wel je grenzen aangeven. Straffen is niet helemaal eerlijk want hij ziet het echt als iets liefs, maar losmaken of hard au roepen wilt meestal wel werken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:26

Serieus, je hebt een 12 jarige kater gekocht?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:28

Kuggur schreef:
Serieus, je hebt een 12 jarige kater gekocht?


Is dat raar? Ik heb mijn 6-jarige kater geadopteerd uit het asiel maar daar mocht ik ook 90 euro voor neertikken hoor.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Ongewenst gedrag. Kat bijt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:48

Hier ongeveer hetzelfde verhaal, wij hebben ook twee katten via marktplaats.
Timo, de kater, wil ook nog wel eens een liefdesbeetje uitdelen :')
De eerste paar keer begreep ik er weinig van, om dezelfde redenen die jij noemt (uit het niets bijten, geen waarschuwingen of wat dan ook), maar na een poosje drong het tot me door dat hij het lief bedoelt.
Jammer genoeg voor hem kan ik het niet echt waarderen :')
Hij bijt overigens niet hard, maar die scherpe tandjes doen al snel zeer

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:55

YellowGray schreef:
Kuggur schreef:
Serieus, je hebt een 12 jarige kater gekocht?


Is dat raar? Ik heb mijn 6-jarige kater geadopteerd uit het asiel maar daar mocht ik ook 90 euro voor neertikken hoor.

Zes jaar is de helft van 12. Daarbij is uit een asiel adopteren een andere deal dan een dier van een particulier kopen.
De meeste katten beginnen serieuze ouderdomsverschijnselen te vertonen rond die tijd met de da kosten die daar bij komen. Dus ja ik vind het heel raar dat iemand die van zijn geriatrische kater afwil daar óók nog geld voor wil zien.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 12:04

Kuggur schreef:
Serieus, je hebt een 12 jarige kater gekocht?

Yes, Hij moest weg omdat het kindje erg allergisch was. Ik snap niet zo goed wat het probleem is, hij mag bij mij tot aan zijn einde blijven. Of dat nu 3, 4 of 6 jaar is dat maakt niet uit.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 12:05

Ianrowan2009 schreef:
Ik lees hier een FRIENDS/PHOEBE fan :D

Schuldig! :D



Bedankt voor de reacties. Ik dacht al weg dat het niet uit agressie kwam. Hopelijk krijg ik het harde bijten afgeleerd. Ben het wel zat om met krassen en tandafdrukken rond te lopen.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:10

Onze Minoes(ook een geholpen kater) doet ook aan liefdesbeetjes, maybe it's in the name (qua vrouwelijke namen aan mannetjes geven) :')
Hij doet het overigens alleen met vingers, dus zolang je hem geen vinger geeft dan is het goed.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:25

Kana schreef:
Kuggur schreef:
Serieus, je hebt een 12 jarige kater gekocht?

Yes, Hij moest weg omdat het kindje erg allergisch was. Ik snap niet zo goed wat het probleem is, hij mag bij mij tot aan zijn einde blijven. Of dat nu 3, 4 of 6 jaar is dat maakt niet uit.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind het juist heel goed van je dat je een kat van die leeftijd een goed tehuis biedt.

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is dat degene die van hem af wilde je ook nog geld liet betalen.

Wij hebben toevallig zelf een 12 jarige poes, als ik die door omstandigheden zou moeten wegdoen, dan zou ik degene die haar zou willen nemen dankbaar zijn, en haar spullen óók gratis meegeven. Geld vragen zou niet in me opkomen...

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ongewenst gedrag. Kat bijt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:10

Die naam, geweldig!

Maarreuh, dat zijn gewoon liefdesbeetjes, zeker niet voor straffen dus, beest begrijpt daar geen snars van.
De onze doen het ook, in mijn hand, kin, neus of zelfs eens in mijn ooglid (dat deed wel pijn!)
Ik probeer ervoor te zorgen dat ze het in mijn hand doet en niet in mijn gezicht, dat laatste vind ik niet zo leuk nl, maar voor de rest gewoon laten doen, voorzichtjes loswrikken als het te pijnlijk is, maar blij zijn dat je kat je graag ziet :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ongewenst gedrag. Kat bijt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:17

Dat is natuurlijk één hypothese.
Een andere is dat katten van nature evil zijn, van plan zijn je tzt op te eten , en alvast proeven....

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:17

Katten zijn nou eenmaal vreemde wezens :D
En zo te zien is ie gek op jou en kun je dat gedrag het beste negeren. Of het over gaat kun je niet met zekerheid zeggen en de kans is groot dat ie dat blijft doen.
Gewoon je arm weghalen en negeren. Zolang hij nog geen moordneigingen heeft, lekker van hem genieten, met (liefdes)beetjes en al :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:19

Kuggur schreef:
Dat is natuurlijk één hypothese.
Een andere is dat katten van nature evil zijn, van plan zijn je tzt op te eten , en alvast proeven....

ik ga met Kuggur mee