1 worm in de mest, ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 20:33

Hoi,

Ik heb mijn paard 11 dagen geleden ontwormt, nu trefde ik gisteren 1 levende worm aan in de mest.
Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Gelijk weer ontwormen met een ander middel? Of over 6 weken? Of zo laten?
Vandaag geen worm meer gezien (1x mest gecontroleerd)

Hierbij wat foto's, op elke foto is dus dezelfde worm te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:52

Lijkt me geen worm, maar een pop.

Bijvoorbeeld van langpootmug.

Hoe lang heeft de mest op die plek gelegen voordat je het bekeek?
En ligt de mest op gras of op tegels, of nog anders?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:52

Dat is geen worm, maar een horzellarve.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:53

Lijkt mij ook geen worm die uit je paard komt maar een worm/ander insectensoort die uit de grond/omgeving in de mest is gekomen.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:55

D_Desteny schreef:
Lijkt mij ook geen worm die uit je paard komt maar een worm/ander insectensoort die uit de grond/omgeving in de mest is gekomen.


Het is een horzellarve en die komt zeer zeker uit het paard.

Voor meer informatie: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/horzels/

Edit: link toegevoegd.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:07

Els1984 schreef:
D_Desteny schreef:
Lijkt mij ook geen worm die uit je paard komt maar een worm/ander insectensoort die uit de grond/omgeving in de mest is gekomen.


Het is een horzellarve en die komt zeer zeker uit het paard.

Voor meer informatie: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/horzels/

Edit: link toegevoegd.


Ohh bah :oo

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:22

Yaiks, idd geen worm dus. Horzellarve.
Niet echt goed nieuws.

Ik zou even overleggen met je veearts, over de te volgen stappen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:28

Oei.. dierenarts bellen... morgen ochtend...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:57

Waarmee heb je ontwormd? Ivermectine?

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:08

Een paar horzellarven kunnen geen kwaad. Als ik hierboven lees is het levensgevaarlijk, maar dat is niet zo. Normaal dood het ontwormingsmiddel deze gewoon. Heb je wel de juiste dosering gegeven? Deze larven ontstaan door het opeten van die gele stipjes die vliegen op je paard leggen. Bij inname van heel veel tegelijk kan koliek ontstaan. Bijna elk paard in nederland is hiermee besmet.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:08

De mest heeft hoogstens 5 min. er gelegen. Paard stond op de trailer voordat ik weg ging, heb het daarna gelijk opgeruimd.

Ik heb ontwormt met Bimectin

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:10

quickie schreef:
Een paar horzellarven kunnen geen kwaad. Als ik hierboven lees is het levensgevaarlijk, maar dat is niet zo. Normaal dood het ontwormingsmiddel deze gewoon. Heb je wel de juiste dosering gegeven? Deze larven ontstaan door het opeten van die gele stipjes die vliegen op je paard leggen. Bij inname van heel veel tegelijk kan koliek ontstaan. Bijna elk paard in nederland is hiermee besmet.


pfoe gelukkig! Ik heb haar 500 kg gegeven (ze weegt rond de 600), aangezien er 600 kg in zat en de rest geef ik altijd aan mijn shetlander.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:11

Jooliieen schreef:
quickie schreef:
Een paar horzellarven kunnen geen kwaad. Als ik hierboven lees is het levensgevaarlijk, maar dat is niet zo. Normaal dood het ontwormingsmiddel deze gewoon. Heb je wel de juiste dosering gegeven? Deze larven ontstaan door het opeten van die gele stipjes die vliegen op je paard leggen. Bij inname van heel veel tegelijk kan koliek ontstaan. Bijna elk paard in nederland is hiermee besmet.


pfoe gelukkig! Ik heb haar 500 kg gegeven (ze weegt rond de 600), aangezien er 600 kg in zat en de rest geef ik altijd aan mijn shetlander.

Dat is dus niet handig, onderdoseren :n Daar kweek je resistente wormen mee. Volgende keer je paard voor 700 kg ontwormen en je shet ook meer dan het gewicht van de pony. Stel dat ie 150 kg weegt, minimaal voor 200 kg ontwormen.
Overigens wordt het gewicht van paarden meestal te laag ingeschat, dus als je een weegbrug in de buurt hebt (meestal hebben ze die bij voerfabrieken, fouragehandelaren en levensmiddelenfabrieken etc) even daar vragen of je je paard mag wegen. Of een mobiele weegschaal laten komen.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 09-07-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:12

Waarom onder doseer je de ontworming?!

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:12

Oke dankje! Komt omdat ik altijd 1 spuit koop, vandaar dat ik het verdeel. Maar handige tip voor de volgende keer!

Wat is nu handig? Nogmaals ontwormen?

Paard heeft verder geen last van eitjes op zijn benen/vacht etc., hoe kan hij het dan toch binnen gekregen hebben?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:14

Ik zou even met je dierenarts bellen morgen, of met Het Woud. Even aangeven wat je in de mest gevonden hebt, wat je je paard hebt gegeven en hoeveel. Dan overleggen of het zinvol is om nu nog een keer wat te geven (en welk middel dan), of dat je beter even kunt wachten.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:33

Even morgen vragen aan een da welk middel en idd nooit onder doseren beter iets teveel als te weinig

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:35

Paarden worden juist altijd hoog qua gewicht ingeschat.

Ik zou gewoon morgen da bellen voor overegr. Zou me niet zo snel druk maken.

Overigens altijd teveel doseren is bij jonge paarden ( veulens ) niet aan te raden dus let op met dit advies

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:38

Zoals gezegd, morgen even je dierenarts bellen voor overleg.

Onderdoseren van ontwormingsmiddel is echt een no go.
De fjorden hier (tussen de 400-500 kg) krijgen altijd een hele spuit. De shetten (100-200 kg) kregen altijd een halve. Zo wist ik zeker dat ze voldoende binnen kregen en kweek ik geen resistentie voor de gehele paardenpopulatie.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:39

Een paard van 600kg moet je eigenlijk met 700kg ontwormen omdat je altijd het risico op kruimelen hebt, dus zeker niet handig. Verder zou ik nu met de dierenarts overleggen. Ook een shetlander weegt zelden maar 100kg, wij hebben 2 minishetlanders van 82 en 83cm en die worden geschat op 150kg. We ontwormen ze niet met moxidectine (kan met 1.5x gewicht al schadelijk zijn en bij niet gewogen weet je het werkelijke gewicht nooit) maar verder ontwormen we voor 200kg (per stuk).

Andere ontwormingsmiddelen dan moxidectine geeft, anders dan diarree, geen gevaar tot 5x lichaamsgewicht (mits ze niet stampvol zitten met wormen). Onderdoseren veroorzaakt resistentie en levert zowel voor het individuele paard als voor de hele paardenpopulatie gigantische problemen op.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:40

Oke thanks, dan neem ik morgen even contact op met de DA. Het is een 9 jarige merrie, dus gelukkig geen jong paard meer.

Weer wat geleerd dat ik dus altijd ietsje moet overdoseren.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:17

Ik zou als ik jouw was in het najaar dan mestonderzoek doen. Bloedworm ed worden in de zomer vaak niet gevonden in het mestonderzoek. Indien je paard besmet is met wormeieren dan een andere werkzame stof kiezen. Grote kans dat er al sprake is van resistentie

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:27

Bimectine is ivermectine met een smaakje. Omdat je eigenlijk een te kleine dosering hebt gebruikt kan het zijn dat er na een tijdje nog wat uitkomt. De larve is niet dood, maar waarschijnlijk wel bijna. Zo nodig over een aantal weken weer ontwormen, en dan met de juiste dosering. Met wormonderzoek zie je deze larven nooit. Het beste is om in elk geval na de nachtvorst te ontwormen, dan kunnen de larven niet ontwikkelen. Verder is het wisselen van werkzame stoffen ook aan te raden om resistentie te voorkomen. Maar daar kan je DA je meer over vertellen (ook over worm-eionderzoek)

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 1 worm in de mest, ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:53

Ivermectine is heel goed werkzaam tegen horzellarven en die kunnen er ook lang na het ontwormen nog uit komen. Als je nu te weinig gegeven hebt moet je misschien nog herhalen. Ontworm voor horzellarven eigenlijk in de herfst na de eerste nachtvorst met als werkzame stof ivermectine, Dan zijn de larven dan al dood en er uit.