dilemma...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:45

Hoi allemaal!

Ik ben 21 jaar en woon nog thuis, ik studeer ook nog dus heb geen vast inkomen. Dit is belangrijk zodat jullie iets meer inzicht hebben in de situatie.

Ik heb al 5 jaar een eigen paard, ik heb hem gekregen van mijn vader en hij is nog steeds degene die er financieel grotendeels voor opdraait. Ik spring bij waar ik kan door weekendwerk te doen maar door mijn studies is dit ook niet constant mogelijk. Het is voor mijn vader (alleenstaande arbeider) mogelijk om mijn paard te onderhouden en hij komt zeker niets tekort. Maar geld voor een tweede paard, dat is er niet.

Ondertussen twee jaar geleden werd spat vastgesteld in het linker achterbeen van mijn paard. Ik heb hem toen eigenlijk bijna een jaar zo goed als volledige rust gegeven, en ben er daarna terug mee begonnen. Het ging maar niet beter met dat been dus besloten we dat er iets moest gebeuren. Nu geef ik al een hele tijd Glucohorse en daar doet hij het heel goed op. Vroeger reden we best al wat zwaardere dressuuroefeningen (bv. vliegende wissels, beginnende piaffe,...). Dit zit er nu niet meer in. Daar had ik opzich al wel vrede mee genomen.

Een tijdje geleden begon ik terug te lessen en we gingen echt goed vooruit! Daardoor krijg je natuurlijk nog meer motivatie en begon ik hem stilletjes aan vaker te rijden en te longeren. Maar na een kleine maand begon hij weer minder soepel te lopen. Dus ik deed het een paar dagen rustiger aan, en dan ging het weer beter. Zo sleept het verhaal nu altijd maar aan... Elke keer dat ik op het punt kom dat hij terug een beetje in het werk komt te staan, hoe traag we ook opbouwen, wilt dat been niet meer mee. Het is dan ook echt duidelijk zichtbaar en voelbaar als ik hem heel gewoontjes en lichtjes rij.

Ik heb het heel lang oké gevonden dat ik niks of weinig kon doen met mijn paard qua rijden, maar ik voel nu echt wel weer die drang om terug intensiever te gaan rijden. Ik zie vriendinnen dan een nieuw paard kopen en na een paar maanden op wedstrijd gaan, of gewoon super leuk trainen thuis, en dan ben ik heel blij voor hen maar ergens ben ik ook echt jaloers dan...

Het geld is er niet om een tweede paard te kopen, en daar heb ik ook gewoon de tijd niet voor... Maar mijn vader is heel duidelijk dat hij geen ander paard meer koopt als ik de mijne zou wegdoen. Ik zou het sowieso al niet over mijn hart krijgen want ik zie dat paard natuurlijk super graag en heb er echt een goede connectie mee. Hij is een deel van de familie, en die verkoop je ook niet zomaar als het minder goed gaat.

EDIT : Paard is 10 jaar oud!

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik moest dit echt eens even van me afschrijven... Nog even een foto van mijn lieve ruin Incello :


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IncelloAndMe op 09-07-17 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:49

Ik zou in jouw geval aanvaarden dat je een paard hebt waar je minder mee kan dan je graag zou willen. Dat is voor veel mensen de realiteit en hoort er een beetje bij als je iets met dieren doet.
Wat ik nog mis in het verhaal: hoe oud is je paard?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:50

Heb je niet de mogelijkheid voor een bijrijdpaard, naast je eigen paard, waar je een paar keer per week serieus mee kan trainen?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:51

tjah..
tweede paard zit er gewoon niet in en kan je imo ook niet vragen van je vader.
Daarnaast; tijd? studie, straks fulltime aan t werk, ooit op jezelf gaan? met twee paarden wordt dat erg krap.
Eventueel, mocht je de tijd hebben, rondvragen om te kijken of je wat kan bijrijden?(geld het bovenstaande ook voor hoor..)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:53

Je kan kiezen: of je past je aan aan wat je paard nog kan, of je neemt afscheid van hem en gaat op zoek naar een ander paard dat wel aan jouw wensen voldoet.

Keuze is aan jou: wat telt zwaarder, de liefde voor dit paard, of jouw wil om meer te kunnen presteren?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:59

Een fanatieke ruiter op niveau als jij kan best wel leuke paarden te rijden krijgen bij een fokker.
Is dat niets voor je?
Dat je daar een afspraak maakt om een jonger dier omhoog te mogen rijden.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:00

Ga mee met soesita ..
Als je echt van je paard houd , dan zal je het moeten aanvaarden ..en dingen gaan doen met je paard waar jullie wel samen van genieten ..succes :j

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:11

soesita schreef:
Ik zou in jouw geval aanvaarden dat je een paard hebt waar je minder mee kan dan je graag zou willen. Dat is voor veel mensen de realiteit en hoort er een beetje bij als je iets met dieren doet.
Wat ik nog mis in het verhaal: hoe oud is je paard?

Goed punt, bijna 10... Ik weet wel dat dat voor veel mensen zo is, maar drie keer in de week gewoon rijden lukt al niet meestal, dat is bij de meeste toch wel nog het geval denk ik :p

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:13

bruintje123 schreef:
Een fanatieke ruiter op niveau als jij kan best wel leuke paarden te rijden krijgen bij een fokker.
Is dat niets voor je?
Dat je daar een afspraak maakt om een jonger dier omhoog te mogen rijden.

Die zijn er in de buurt maar heel schaars vrees ik.. Ik zit echt in een 'jumpinggebied', genoeg stallen, maar allemaal springpaarden. En natuurlijk is alles bij mij ook wat roestig nu ik al twee jaar een beetje stil lig :j

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:16

Celiien schreef:
tjah..
tweede paard zit er gewoon niet in en kan je imo ook niet vragen van je vader.
Daarnaast; tijd? studie, straks fulltime aan t werk, ooit op jezelf gaan? met twee paarden wordt dat erg krap.
Eventueel, mocht je de tijd hebben, rondvragen om te kijken of je wat kan bijrijden?(geld het bovenstaande ook voor hoor..)

Een tweede paard vraag ik dan ook niet, ik vermeld het dan ook duidelijk zodat mensen daar niet als optie mee komen. Zoals ik ook al vermeld heb, heb ik ook geen tijd voor een tweede paard. Dat zie ik zelf ook heel goed in. Een bijrijpaard heb ik inderdaad ook al wel overwogen, dat moet eventueel qua tijd wel lukken als ik alles heel goed indeel. Alleen kan je meestal geen paarden bijrijden zonder daar ook nog eens voor te moeten betalen, al zeker niet als het dan over een sportpaard gaat. Ik blijf wel rondkijken naar een paard waar ik inderdaad wat mee kan trainen af en toe!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:18

Zeg nu eens hoe oud het dier is. Bij een 6-jarige die nog een heel paardenleven voor zich heeft is de keuze om hem te houden gegarandeerd moeilijker dan als je dier al 22 is.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:19

soesita schreef:
Zeg nu eens hoe oud het dier is. Bij een 6-jarige die nog een heel paardenleven voor zich heeft is de keuze om hem te houden gegarandeerd moeilijker dan als je dier al 22 is.

Daar heb ik al op gereageert hoor, hij is 10.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:22

Tja ik ben van mening, hou je van je paard dan hou je m, ongeacht wat je zelf wil.

Ik heb inmiddels 11 jaar een pony lopen waar ik nooit mee heb kunnen doen wat ik wou. Ik heb er heel af en toe op kunnen rijden, waarna ze weer kreupel werd. Maar ze blijft en gaat nooit meer weg.

Mijn ambities heb ik nog steeds, na jaren niet echt te hebben kunnen rijden (aantal jaar geleden paar jonge paarden gereden, verder niet) zit ik nu financieel voldoende en heb ik een leuk bedrag gespaard, en kan ik eindelijk op zoek naar een tweede paardje.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:22

Je zegt dat je vader geen ander paard voor je wil kopen als je deze weg zou doen, dan is er toch geen dilemma? Want jij kan zelf met zo weinig inkomsten ook geen ander paard kopen neem ik aan?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:23

Dan heb ik er overheen gelezen, sorry.
Hmmm, dan heb je vermoedelijk nog wel een tijdje te gaan met hem. Ik denk dat ik dan in jouw geval zou opteren voor een bijrijdpaard voor het sportieve werk en je eigen paard gewoon voor recreatief gebruik zou aanhouden. Jammer is het natuurlijk zeker, maar helaas gaat het zoals gezegd wel vaker zo en dat zijn de risico's van het kopen van een paard.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:27

djuulsie schreef:
Je zegt dat je vader geen ander paard voor je wil kopen als je deze weg zou doen, dan is er toch geen dilemma? Want jij kan zelf met zo weinig inkomsten ook geen ander paard kopen neem ik aan?


Dan kan ik nog steeds opteren voor :

1) hem houden en alle ambities aan de kant schuiven

2) hem verkopen en eventueel een paard gaan bijrijden

3) hem houden én af en toe een paard bijrijden als de kans zich voordoet


Want inderdaad, zelf een nieuwe kopen zit er niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:28

Zou je je paard niet op pensioen kunnen zetten, zodat hij helemaal verzorgd word en jij er in principe geen omkijken naar hebt, en dan een bijrijdpaard zoeken?

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:29

amoj schreef:
Zou je je paard niet op pensioen kunnen zetten, zodat hij helemaal verzorgd word en jij er in principe geen omkijken naar hebt, en dan een bijrijdpaard zoeken?

Dat is hier in de buurt niet echt te vinden aan een 'normale' prijs. Ik zit sowieso al in een gebied met niet heel veel stallingen enzovoort, dus degene die echt vol pension aanbieden, die vragen al snel 500 euro per maand, wat meer dan het dubbele is als wat we nu betalen...

Anoniem

Re: dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:31

Maar verder weg? Geen idee waar je woont maar misschien meer richting het oosten? Hier is het een stuk goedkoper.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:31

IncelloAndMe schreef:
djuulsie schreef:
Je zegt dat je vader geen ander paard voor je wil kopen als je deze weg zou doen, dan is er toch geen dilemma? Want jij kan zelf met zo weinig inkomsten ook geen ander paard kopen neem ik aan?


Dan kan ik nog steeds opteren voor :

1) hem houden en alle ambities aan de kant schuiven

2) hem verkopen en eventueel een paard gaan bijrijden

3) hem houden én af en toe een paard bijrijden als de kans zich voordoet


Want inderdaad, zelf een nieuwe kopen zit er niet in!


Ik weet niet hoe goed je een paard met spat verkocht krijgt, maar zou zelf dan voor optie 3 gaan. Je had het over springstallen in de buurt, die paarden moeten ook gewoon dressurmatig gereden worden ;) nee heb je, ja kan je krijgen...

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:36

amoj schreef:
Maar verder weg? Geen idee waar je woont maar misschien meer richting het oosten? Hier is het een stuk goedkoper.

Oh even een nota, ik woon in Belgie! om even te schetsen; ik betaal hier 240 euro voor enkel stalling. Dus zelf buiten zetten, zelf stallen mesten, zelf eten geven en eten aankopen,...

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:37

ik zou zeker op zoek gaan naar en bijrijdpaard. er is vast iemand die en goede ruiter op haar paard wil.

en je paard ergens op pensioen zetten? hier in friesland ben je voor 150 euro per maand al een heel eind als je verder niets wilt dan weiland en stal.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:44

Ik zou toch het dier weg doen. Je geeft aan zelf veel meer ambitie te hebben en een 10 jarige grasmaaier is leuk maar als je daar zelf niet voldoende voldoening uit kunt halen is het wel erg duur om aan te houden. Daarbij twijfel je zelf ook al enorm anders open je dit topic niet. Hoe moeilijk het misschien ook is ik zou afscheid nemen van dit dier en je vervolgens op je eigen ambities storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:45

Weet niet waar je in België woont, en of NL te doen is (eens in de week/twee weken/maand?) Om je paard dan te bezoeken. Maar hier is all in (dus echt alles, geen omkijken naar) niet zo gek duur. Dan kom je met 240 al een heel eind.

Maar dat moet je zelf willen natuurlijk.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:48

amoj schreef:
Weet niet waar je in België woont, en of NL te doen is (eens in de week/twee weken/maand?) Om je paard dan te bezoeken. Maar hier is all in (dus echt alles, geen omkijken naar) niet zo gek duur. Dan kom je met 240 al een heel eind.

Maar dat moet je zelf willen natuurlijk.

Echt net de grens is een dik uur rijden, maar ik weet echt niet of ik het volhou om zo weinig contact te hebben.. Ik denk dan, als ik dan 1 keer op de maand ga, kan ik hem dan niet evengoed wegdoen? Want hij blijft dan wel van ons maar uiteindelijk zie je hem dan ook bijna niet meer. Dat zou me denk ik nog meer pijn doen, om hem dan telkens weer achter te laten voor zo'n lange tijd..