Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:11

Hi Bokkers!

Sinds 5 maanden rij ik een prachtig lease paard van 6 jaar oud. Nu we elkaar wat beter kennen en begrijpen probeer ik elke keer een stapje verder te gaan.
Hij had altijd al het trekje dat ik hem niet linksom kan draaien wanneer hij die kant niet op wil. Ik kan trekken wat ik wil maar hij pakt het bit gewoon vast en galoppeert er soms keihard vandoor wanneer ik om de linker teugel vraag.

Afgelopen woensdag was ik bezig met volte's. Ik ging van A naar C afwenden, op X deed ik een volte halve baan links en daarna volte halve baan rechts. Toen ik het voor de 2e keer deed rende hij er na de linker volte er keihard in galop vandoor...

Waarom zou hij dit doen? Geef ik te veel hulp in de mond? Rent hij weg omdat hij het lastig vindt?

Ben benieuwd naar ervaringen/gedachten/antwoorden *\o/*

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:20

Ik denk dat het probleem hem eerder in zijn balans en buiging zit. Mijn merrie had dit ook toen ze net van de manege af kwam. Ik zou daar vooral aan de hand mee gaan werken :j

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:37

Misschien inderdaad wat lizzy zegt, dat hij de balans verliest en zichzelf op deze manier 'red'. Mijn verzorgpaard heeft ook moeite om aan de longe in galop te gaan, want dan heeft ze minder balans. Goed oefenen aan de longe en met het rijden denk ik in stap en draf oefenen?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:40

Ik denk dat het verstandig is om hulp te zoeken. Een instructeur met verstand van rechtrichten en die zorgt dat je ook niet gaat trekken zoals je zelf schrijft. Met kleine hulpen krijg je veel meer voor elkaar dan zelf vast gaan pakken en niet meer loslaten. Rechtrichten hoeft niet persé alleen aan de hand maar kun je ook onder het zadel doen. Bij mijn paard hielp het om op de binnenhoefslag te rijden en veel figuren te rijden en switchen tussen linksom en rechtsom.

Daarnaast als hij één keer linksom goed doet op de volte bij de A bijv meteen naar rechts sturen op de volte bij de C als beloning. Houd het positief

Longeer je hem weleens? En hoe is hij dan op de volte?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:02

Als je linksom rijdt en hij wil niet linksom de volte in en je trekt daarbij aan je linkerteugel geef je hem aan de buitenkant dus juist ruimte om weg te lopen. Mijn paard (zelfde leeftijd) doet dit ook. Hij vindt het lastig om het gewicht op het achterbeen te zetten en te houden! Daar ben ik hem nu sterker in aan het maken en het gaat stukken beter! Kwestie van achterbeen goed activeren zodat hij dat onder de massa kan plaatsen. Vergt tijd, maar consequent het achterbeen er bij blijven rijden (niet alleen in de wendingen!!). Begrenzen met je buitenhand en niet aan je binnenhand de wending in willen trekken want daar blokkeer je juist het binnen achterbeen mee!

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:22

Klinkt mij in de oren dat hij vast zit in zijn lijf. Een behandeling van een chiropractor zou hem dan heel goed kunnen helpen. T is meestal niet dat een paard niet wilt maar t hem niet lukt en ze toch een pijnprikkels ervaren als ze het wel proberen te doen waardoor ze een uitweg gaan zoeken. Wegrennen is zo'n uitweg.
Je kan wel beginnen met een instructeur die je helpt met rechtrichten maar als t paard echt vast zit zal hij eerst geholpen moeten worden.
De mensen voor wie ik paarden rij hadden vorige week ook een paard op proef die van voor tot achter scheef was en vast zat, beweging wat houterig ging of niet lukte. Eergisteren door Steffie behandeld en ze draaft en galoppeert weer vrolijk door de wei, bewegingen die soepel door het lijf gaan , staart wat niet meer scheef hangt en ze kan weer met dr hoofd bij dr achterbenen komen . Ondanks dat ik best een paard onder t zadel recht kan richten zal me dat nooit lukken als ze hun skelet ( door een val of een keer vastliggen enz) scheef staat en vast zit.
Succes, je paard probeert je wat te vertellen aan jou de schone taak om uit te zoeken hoe je hem kan helpen om te doen wat jij van m vraagt( want dat is bijna altijd wel hun insteek)

Eenmaal los in t lijf veel rechtrichten en sterk maken! Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:31

Bij zo'n extreme reactie zou ik gebit en lijf even na laten kijken. Is dat in orde, met een instructeur aan de slag.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:42

Ik denk eerder dat hij slimmer is dan jij...
Want sturen doe je niet met één teugel. Je gebruikt beide handen, je zit en je benen.
Stuur je met een hand dan kan je trekken wat je wil, hij ontsnapt gewoon langs de andere kant <<)

Neem goede les!!!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:49

Mijn vorige paard deed dit ook, maar bokte er dan ook bij.
Zij bleek artrose in de rug te hebben, net achter het zadel.
Dus bij bepaalde oefeningen deed dat natuurlijk pijn.

Maar goed, het kan bij jouw paard ook iets rijtechnisch zijn natuurlijk.
Daar moet je achter zien te komen, of het aan jouw rijstijl ligt of dat je paard ergens last van heeft.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 17:26

Bedankt voor de reacties! Morgen heb ik mijn eerste les met hem! Ik denk dat er niks met het gebit of lichaam is. Hij doet het namelijk ook met springen. Aan het begin deed hij het ook met drafbalkjes lopen. Hij begreep het niet en rende weg. Nu we het vaker hebben geoefend doet hij het niet meer.

Het moeite hebben met balans zou ook een goede reden zijn! Wanneer ik naar links stuurde draaide hij bij die volte ook bijna om zijn as!

Ben benieuwd wat er uit de les komt!

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 17:27

Daarnaast rijdt de eigenaar ook maar 20 min. Ik was toen 45 min aan de gang.. misschien was hij er zat van?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:43

De meeste paarden die ik kende die dit deden leven niet meer.
Ze bleken allemaal een vrij serieus probleem te hebben van OCD in een achterbeen tot zware artrose in de hals.
In alle gevallen kon ik ze er zelfdoorheen rijden maar het bleek dus een zeer terechte reden te hebben helaas.
Zeker als het maar 1 kant op is zou ik dat zeker in je achterhoofd houden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:52

Dat vind ik toch ook wat straf gezegd.
Ken toch ook wel jonkies die niet naar rechts wilden. Maar dan was het een balans probleem.
Maar ik geef toe dat was met een paar keer rijden ook voorbij.
En door de buiten teugel te gebruiken was het ze ook nooit gelukt. Maar ze zouden wel willen als ze de kans zouden krijgen.
Alle röntgen goed.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:02

Inderdaad, straffe reactie. Elk paard reageert anders op de dingen als ze hun lijf moeten gebruiken, extra aan moeten spannen of andere dingen die ze moeilijk vinden moeten doen. Het ene paard slaat af, de ander steekt kop in de lucht en rent weg en weer een ander gaat knikken in zn hoofd, tong over het bit, knarsen ets. Er zijn legio voorbeelden te noemen die paarden kunnen doen als ze ongemak (dat is niet altijd pijn) ervaren. Een jonger paard vindt het nou eenmaal vaak moeilijk om het achterbeen goed te gebruiken en daarbij een goede aanspanning te houden.

Dat men er maar altijd van uit gaat dat het paard dan wel iets moet mankeren is gewoon kort door de bocht. :roll:

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:27

Het kan uiteraard net zo goed rijtechnisch zijn, maar toevallig heb ik dit tot nu toe helaas slecht ervaren.
Bij een 4 jarige, net onder het zadel, was ik er destijds ook vanuit gegaan dat het balans was, helaas bleek het HKO klasse 4.
Een ander had zwaar vergoeide OCD (ook een jonkie die nog amper gewerkt had), de 3e was een oudere koudbloed die bleek zeer zware halsartrose te hebben en de laatste had iets met de knie, weet niet precies wat.

Twee van deze paarden reed ik omdat ze het bij mij niet deden, we dachten dus rijtechnisch. Ik heb me heel schuldig gevoeld toen bleek dat ze kapot waren ;(

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:30

Sizzle schreef:
De meeste paarden die ik kende die dit deden leven niet meer.
Ze bleken allemaal een vrij serieus probleem te hebben van OCD in een achterbeen tot zware artrose in de hals.
In alle gevallen kon ik ze er zelfdoorheen rijden maar het bleek dus een zeer terechte reden te hebben helaas.
Zeker als het maar 1 kant op is zou ik dat zeker in je achterhoofd houden.


Mijn merrie is op de foto gezet en die heeft beide niet. Dus ik zou echt even oppassen met zulke reacties voor je jonge meiden dingen in het hoofd haalt wat niet waar is. Die hebben nog moeite met kaf van het koren scheiden :)

@TS, ga beginnen met grondwerk. Bij mijn merrie zag ik echt al vrij rap resultaat! Heel leuk :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:03

Het kan alle kanten op. Het kan ook domweg aangeleerd gedrag zijn.
Er zijn stapels paarden die naar 1 kant uitbreken en dat is meestal rijtechnisch. Maar echt ongecontrolleerd wegrennen/vluchten is weer een stapje verder waar ik persoonlijk gewoon erg slechte ervaring opgedaan heb, daar kan ik helaas ook weinig aan doen. Had het liever ook anders gezien. Bij de eerste was ik ook nog heel jong en ik vind het nu >20 jaar later nog steeds heel erg dat we (ik en de eigenaar) het niet eerder ingezien hebben.
Maar als je slechte ervaringen niet mag delen, dan mijn excuus daarvoor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:12

Ik vind het wel goed dat sizzle dit deelt want iets niet kunnen kan natuurlijk ook een groot medisch probleem zijn.
Dat is natuurlijk om uit te vinden.
Maar als ts dan omschrijft hoe ze stuurt denk ik snel aan rijtechnisch.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:25

Aan de binnenteugel trekken zorgt regelmatig voor uitbreken naar de andere kant. Mijn paard breekt ook uit naar rechts bij mijn bijrijder omdat ze veel te veel met de linker hand zit te prutsen. Als het enkel een stuurprobleem is dan zal ze het gedrag ook nooit laten zien bij iemand die op de buitenteugel de wending inzet.
Dan heb je je antwoord.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:49

Eens.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 06:27

Ik zou zeggen, neem les. Leer beter sturen om te zien of dat helpt
Als hij het blijft doen, vraag een ervaren ruiter om eens te rijden en zie of dat beter gaat. Blijft het probleem?
Vraag he instructeur en de eigenaar of er misschien meer aan de hand kan zijn.
En daarna pas zou ik iets gaan doen met medische onderzoeken.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:47

Les nemen dit ga je zelf niet opgelost krijgen denk ik.
Volgens mij is het een rijtechnisch / opvoedkundige / communicatie fout met het paard.

Mijn Tinker ging ook op alles wat ze moeilijk vond rennen.
Leer je paard eerst HO = HO en bouw je oefeningen op, leg ze uit aan het paard en zet hele kleine stapjes zodra je als het paard het niet kan ook weer terug kan vallen.
Tinker van mij ben ik in september gaan rijden, kon niks qua rijden alleen keihard er van tussen als je maar dacht dat je er op wou gaan zitten, (11 jaar oud) hardstikke scheef, kan inmiddels alle oefeningen van het L (nog niet in een proef maar wel los van elkaar)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:54

Ik denk dat je meer moet leren om met je buitenteugel en zit te sturen. Die binnenteugel is alleen voor stelling. In principe zou je een wending op je buitenteugel en zit moeten kunnen rijden. Je zou je binnenteugel bij wijze van spreken helemaal los kunnen laten hangen. Dan loopt je paard welliswaar niet mooi gebogen de wending in, maar het is even om aan te geven dat je je binnenteugel niet nodig hebt om die wending te rijden. Gebruik je binnenteugel voor de buiging/stelling en je buitenbeen om te voorkomen dat de kont uit zwiept. Neem daar les op en ik denk dat je dan een groot deel van dit probleem hebt opgelost. Succes!

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:21

Zal aan balans kunnen liggen. Ook kan je er voor kiezen om een osteopaat of fysio bij te halen misschien is hij/zij scheef of een blokkade.
Trekken heeft geen zin gewoon je oefening opnieuw doen.

Succes

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer het moeilijk wordt? Volle galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:56

Mijn eerste les zit er op en ging hartstikke goed! Volgens de intructeur is het inderdaad een balans probleem. Hij heeft een moeilijke en een makkelijke kant. Daarnaast is het absoluut opvoedkundig, hij maakt er gewoon een spelletje van!

We gaan nu aan het werk met zijn moeilijkere hand zodat het weer gelijk word getrokken. Daarnaast moet ik dat plotselinge omkeren en dat hij het bit vast pakt oplossen met naar voren te rijden en de rechterkant op te sturen. Geen gevecht aan gaan.. hopen dat hij er op den duur mee op houdt! :)