Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 19:20

zoals de titel al zegt laat mijn pony zich alleen pakken bij kort gras als ze in de wei staat, en aangezien ze elke keer verweiden is er eens in de zoveel tijd weer een tijd dat ze niet te pakken is.
Als je al aan komt lopen draait ze al om en loopt ze weg, je krijgt dus uberhaupt niet eens de kans om haar aan te raken.
Heel vermoeiend dit, dus heeft iemand tips?

Manou, Vosje & Midnight


maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:23

Heb je al geprobeerd haar dan met een emmertje met brokjes te lokken?

Joy & Fionn ! <3

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 19:25

maaaikkee schreef:
Heb je al geprobeerd haar dan met een emmertje met brokjes te lokken?

Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.

Manou, Vosje & Midnight

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:27

Amberkelsey schreef:
maaaikkee schreef:
Heb je al geprobeerd haar dan met een emmertje met brokjes te lokken?

Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.


Heb je zelf geen ideetje om het voor elkaar te krijgen? :)

Haal je haar ook wel eens uit de wei zonder dat ze 'aan het werk' hoeft? Ga je ook wel eens naar haar toe in de wei met een wortel, zonder dat ze de wei uit moet? Als je pony de wei niet uit wil zal de pony dat waarschijnlijk associeren met iets wat hij/zij niet leuk vindt (lijkt mij). Aan jou om die cirkel te doorbreken.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:31

Amberkelsey schreef:
maaaikkee schreef:
Heb je al geprobeerd haar dan met een emmertje met brokjes te lokken?

Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.

Als dit jouw instelling is vind ik het niet gek dat ze wegloopt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:36

Koper schreef:
Amberkelsey schreef:

Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.

Als dit jouw instelling is vind ik het niet gek dat ze wegloopt.


Pony: "Als zij denkt dat ik voor haar aan het werk ga in plaats van verder te grazen, heeft ze het mooi mis." :=

Een pony denkt niet zoals een mens, en zal het dus nooit met TS eens zijn om een uurtje te gaan doen wat zij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:42

Amberkelsey schreef:
maaaikkee schreef:
Heb je al geprobeerd haar dan met een emmertje met brokjes te lokken?

Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.


...en dat doet ze niet. En dat zal ze niet gaan doen ook.

Probeer te snappen dat paarden geen mensen zijn. En dus ook niet denken zoals jij. Ze voelen zich niet schuldig als ze een hele dag doen wat ze willen. Ze denken er geen seconde aan het gegeven dat ze een luizenleven hebben en een uur per dag behoren te doen wat jij wilt.

Gedrag van een paard wordt bepaald door instinct, de behoefte aan aangename dingen (zoals eten) en het vermijden van onaangename dingen (zoals druk, pijn). Meer niet. Paarden zijn verrassend simpele dieren met hersens maar half zo groot zijn als die van ons. Dus als je een oplossing wilt voor je probleem zal je er een simpele oplossing moeten vinden die past bij hoe je pony denkt (of vooral: bij hoe beperkt hij in staat is na te denken...)

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:06

Je hebt dus twee opties: of het bij jou nog leuker maken dan in de wei (bijvoorbeeld met brokjes), of het in de wei vervelender maken. Dus wil je niet mee de wei uit? Dan ga je in de wei aan het werk. Niks eten, hup lopen. Stuur je pony met je lichaamstaal, net zo lang tot ze zelf bereid is met je mee te gaan (als ze op je af komt).
Bij mijn oude verzorgpaard was dat ongeveer één keer per jaar nodig, kostte tien minuten en dan was het weer duidelijk.

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:14

Sofy schreef:
Je hebt dus twee opties: of het bij jou nog leuker maken dan in de wei (bijvoorbeeld met brokjes), of het in de wei vervelender maken. Dus wil je niet mee de wei uit? Dan ga je in de wei aan het werk. Niks eten, hup lopen. Stuur je pony met je lichaamstaal, net zo lang tot ze zelf bereid is met je mee te gaan (als ze op je af komt).
Bij mijn oude verzorgpaard was dat ongeveer één keer per jaar nodig, kostte tien minuten en dan was het weer duidelijk.


Dan moet je wei wel klein zijn. Anders gaat ie steeds 50 meter verderop staan vreten en jij maar lopen.... :D

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:15

Sofy schreef:
Je hebt dus twee opties: of het bij jou nog leuker maken dan in de wei (bijvoorbeeld met brokjes), of het in de wei vervelender maken. Dus wil je niet mee de wei uit? Dan ga je in de wei aan het werk. Niks eten, hup lopen. Stuur je pony met je lichaamstaal, net zo lang tot ze zelf bereid is met je mee te gaan (als ze op je af komt).
Bij mijn oude verzorgpaard was dat ongeveer één keer per jaar nodig, kostte tien minuten en dan was het weer duidelijk.

En ook dit werkt niet altijd, heb dit uren kunnen doen met mijn verzorgpaard maar het werkte niet.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:19

Mijn paard doet dat ook. Ik ga hem dan volgen, letterlijk achter hem. Hij blijft dan doorstappen. Als hij stopt kom ik volgens hem te dichtbij dus hij kan niet meer eten zodra ik de 'stap achtervolging' inzet :+. Rennen heeft hij ook geen zin in, en das prima. Zo hebben we laatst 40 minuten door de wei gestapt :+
Hij vind het heel irritant omdat hij me niet goed kan zien dus stapt hij in rondjes. En uiteindelijk draait hij uit zichzelf naar mij om :D
Halster om, wortel, paar stapjes zetten en weer los. Paar dagen doen en dan zou het over moeten zijn. En inderdaad, wees leuker dan de wei! Kost tijd, helaas, maar het helpt echt.

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:24

De wei was vrij groot, maar het paard was ook gevoelig op lichaamstaal; die wist echt wel dat hij fout zat dus was op vijftig meter afstand prima te sturen :p. Bovendien hoeft hij idd ook niet per definitie te rennen; hij krijgt alleen ook geen rust ;)

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:27

Het is idd al vaker gezegd: jij moet interresanter worden dan de wei! Goeie tips hierboven!!
Ga ook met grote regelmaat bij je paard op bezoek: geef hem een snackje, krap hem op zn favo plekje en ga weer weg! Bezoek andere paarden in de wei en schenk geen aandacht aan je eigen paard. Binnen de kortste keren wordt je paard nieuwsgierig! Leer min of meer denken als een paard en je probleem is sneller opgelost dan je denkt! Doe t tegenovergestelde dan wat je paard verwacht! Suc6!

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:29

[/quote]
Vind dit geen goeie manier om te doen, pony heeft 23 uur op een dag wanneer ze zelf kan doen wat ze wil en hoort dan voor 1 uurtje per dag (of soms nog niet eens) gewoon te doen wat ik wil.[/quote]
Als dit jouw instelling is vind ik het niet gek dat ze wegloopt.[/quote]
_/-\o_ _/-\o_

Neem een paar brokjes mee, rustig benaderen en geen drukke situatie om of in de wei.
En al wil ze de wei niet uit, neem gewoon a) brokjes mee en b) als je dr hebt "gevangen" en ze wil er niet uit dan knup je dr desnoods aan een boom of paaltje in de wei vast en dan word ze daar gepoetst en opgezadeld (let op, hierbij mag ze niet eten van het gras) en dan moet ze er maar uit met een ruiter op dr rug.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:38

safina schreef:
Sofy schreef:
Je hebt dus twee opties: of het bij jou nog leuker maken dan in de wei (bijvoorbeeld met brokjes), of het in de wei vervelender maken. Dus wil je niet mee de wei uit? Dan ga je in de wei aan het werk. Niks eten, hup lopen. Stuur je pony met je lichaamstaal, net zo lang tot ze zelf bereid is met je mee te gaan (als ze op je af komt).
Bij mijn oude verzorgpaard was dat ongeveer één keer per jaar nodig, kostte tien minuten en dan was het weer duidelijk.


Dan moet je wei wel klein zijn. Anders gaat ie steeds 50 meter verderop staan vreten en jij maar lopen.... :D

Je moet ook niet rennen :+

Hierbij nog even "Paarden les 1":
Degene die het voor het zeggen heeft is degene die tempo en richting bepaalt.

Als jij aangeeft dat hij moet stappen en hij doet dat dan is dat goed. Het hoeft er niet flitsend uit te zien. Het gaat erom of het effectief is.

Die van mij dacht in het begin ook wel dat hij weg kon lopen. Dácht hij dus he. Bleek niet zo te zijn. Net zo lang achter 'm aan wandelen tot hij het zat wordt. Die van mij gooide alles in de strijd. Verstopte zich achter een shet :+ ("hier vindt ze me nóóit!" Nee, vast niet :') ) of achter een boom als hij mij zag aankomen. En toch vond ik 'm steeds. Toen drong tot 'm door dat hij mijn slimheid had onderschat. En begon hij mee te werken. Niet altijd natuurlijk. In het begin nog niet. Maar na een week of wat kwam hij netjes mee uit het weiland. Uiteindelijk had ik ook geen halster meer nodig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:49

Het is best logisch dat je paard zich niet laat pakken. ik heb ook een wei met kort gras en een wei met lang gras.Bij het lange gras kan ik ze ook niet pakken. wat ik altijd doe is als ze naar me toe komen geef ik altijd eten. en dan leren ze het heel snel! Ook doe ik, als ik ze pak, leuke dingen. zoals uitgebreid borstelen of grazen buiten de wei (waar altijd lekkerder gras staat). En als ik een keer ga rijden of iets ga doen wat ze niet leuk vinden, doe ik daarna iets wat ze wel heel leuk vinden. Dan komen ze daarna sneller naar je toe.

SavvyPony

Berichten: 151
Geregistreerd: 24-12-14

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:07

Ik heb dit probleem ook anderhalf jaar gehad. Maar sinds ik Parelli doe, komt mijn pony zelfs naar mij toe lopen ;) De beste manier om jouw pony te pakken te krijgen is door de Catching Game te spelen. Als jij het gevoel hebt dat jouw pony van je weg wil lopen en/of rennen, dan stuur je haar weg. Ze zal verbaasd zijn ;) Als ze van je wegloopt/rent, en ze blijft weglopen, dan blijf jij haar wegsturen totdat ze stopt en je aankijkt. Als ze stopt en je aankijkt, dan loop je een 3 á 5 stappen naar achteren, maar blijf haar vriendelijk aankijken. Als ze weer van je wegkijkt, loop je langzaam naar haar toe en wanneer ze weer naar je kijkt, dan loop je 2 stappen naar achteren. Dit herhaal je totdat ze naar je toe komt, of dat ze stil blijft staan dat je haar rustig kan pakken. Als ze stil staat en je kan haar pakken, doe dan niet meteen heel snel het halster om, maar laat haar aan je hand ruiken ( dit is haar om toestemming vragen of je aan haar mag zitten ) en wanneer ze aan je hand ruikt, dan mag je haar aaien. Daarna, laat je haar aan het touw ruiken, en aai je haar met het touw. Als ze daarna weer wegrent, stuur haar dan ook weer weg, en herhaal wat je daarvoor ook deed. Als ze het toelaat, doe dan het halster om door haar hoofd naar jou toe te buigen. Als je hier elke dag de tijd voor neemt zul je na een paar dagen steeds meer verschil gaan zien. Kijk ook eens naar de Savvy Club. https://parellisavvyclub.com/#!/

♥ Natural Horsemanship is an attitude, Not a technique ♥

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:46

Inderdaad ervoor zorgen dat jij leuker wordt dan het gras. Probeer te denken zoals een pony. Waarvoor zou jij de wei uitkomen als je een pony was? Als jij je pony leuk vindt, en je pony eten heel leuk vindt, wat is er dan mis mee om haar met eten te belonen als ze met je meekomt?
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om te beseffen dat er geen quick fix is voor dit probleem. Wanneer ze makkelijker uit de wei komt met je, is het nog steeds belangrijk alle dingen die hier al geschreven zijn in je achterhoofd te houden. Blíjf haar regelmatig veel belonen, blijf haar soms uit de wei halen om te niksen. En let hiernaast ook eens op hoe haar gemoedstoestand is als jullie aan het werk gaan. Vindt ze het leuk? Of zou je hierin nog iets kunnen veranderen waardoor ze het werken zelf leuker gaat vinden?
Succes!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:13

Haha, zo herkenbaar. Belonen... maar elke keer met willen pakken belonen, hoe zorg je er dan voor dat het niet te dik wordt?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:21

Roeli4n schreef:
Haha, zo herkenbaar. Belonen... maar elke keer met willen pakken belonen, hoe zorg je er dan voor dat het niet te dik wordt?


Je voert maar enkele brokjes, geen hele emmers. Of voer iets lekkers wat niet dik maakt.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:40

Dat is ook zo. Tips qua lekkers wat niet dik maakt?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:42

Roeli4n schreef:
Dat is ook zo. Tips qua lekkers wat niet dik maakt?


Een blokje wortel? :')

M. 21-07-2017. <3

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:44

Roeli4n schreef:
Dat is ook zo. Tips qua lekkers wat niet dik maakt?

Gewoon wat brokken in je voerschep en rammelen. Halster om, paar brokjes geven en klaar :)


Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Pony laat zich alleen pakken bij kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:49

Ja precies. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 47 bezoekers