Eisen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:54

Ik hoop dat jullie mij ook willen helpen, ik zag dat een andere bokker een soortgelijk topic had geopend. Die wil ik niet 'overnemen', vandaar dat ik zelf even één open.

Ik ben op zoek naar een paard, maar na een aantal concrete eisen kom ik niet veel verder. Ik ben bij een jonkie wezen kijken die zadelmak was en verder niks kon, ik merkte dat ik daar niet genoeg rij ervaring voor heb.

Mijn eisen tot nu toe;
Leeftijd max 8 jaar
Merrie
Stokmaat rond de 1.60 (ik ben zelf ook 1,60, eventueel een grote E is ook prima)
Geen tinkers fjorden friezen dravers.
Budget 3000 momenteel

En dat was het. Oja, een beetje pit vind ik wel prettig.

Wat ik er mee wil gaan doen, twee keer per maand ongeveer een springwedstrijdje doen op den duur. Verder wil ik wel graag een 'lief maatje'.

En dan loop ik vast. Ik weet niet wat het is, er staat nu ook een paard op wat aan bovenstaand lijstje voldoet, maar ik klik m aan en dan denk ik tja weet niet, wat zoek ik eigenlijk?

Ik weet niet goed hoe ik dit concreet moet krijgen... In mijn omgeving zijn er ook geen mensen die verstand hebben van paarden helaas...

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:57

Buiten een concreet eisenlijstje denk ik dat je ook, en misschien juist wel vooral, een klik moet hebben. In omgang en met rijden.
Ga gewoon meerdere paarden bekijken en berijden, dan ga je vanzelf je eisen bijstellen en kom je vanzelf tegen wat je zoekt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:03

Tipje: laat je keuze niet bepalen door je budget.
Omdat je budget nu (nog) wat laag is, wil dat niet zeggen dat je daarom maar een paard moet kopen wat nu toevallig bij je budget past.
Zijn prijskaartje is voor nu - na 1 dag op stal ben je de prijs vergeten en moet je het verder doen met het dier zelf. Is het écht jouw dier? Daar gaat het om, niet om de prijs.

(ik snap dat je vanuit dit budget niet gaat kijken naar paarden van dik 8.000 euro vraagprijs. De essentie is: wees niet blij met het dier omdat het in je budget past. Zoek het dier binnen je prijszone waar je echt blij van wordt. Dat is het wachten waard.)

Ga ondertussen gewoon een aantal dieren proberen. Echt, als hij het is, dan weet je het. Dat is niet het gevoel dat je bij ieder paard hebt, zodra het daar is, is het echt anders.

lrm

Berichten: 3391
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:13

Ik heb eigenlijk precies staan wat je zoekt haha! Alleen het budget er tikkie over heen.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:16

Toen ik m'n paard tegen kwam wist ik dat zij het was. Veel info had ik niet en had voor mezelf een prijs in m'n hoofd. Als ze daar rond zat ging ik kijken, anders was het nu nog niet m'n paard. Ik was namelijk al flink aan t sparen, maar was pas op de helft ...
Gelukkig viel ze binnen mijn "budget" en de prijs die ik voor haar over had.

Ik had vele paarden al online gezien maar niet het buikpijn gevoel gehad tot ik mijn merrie tegen kwam.

Anoniem

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:19

Bedankt allemaal! Ik heb inderdaad nog geen ja dit is m! gehad.

Ik vind het ook wel lastig om een paard te bezichtigen. Ik ben vrij onzeker en vind contact maken lastig. Maar eigenlijk moet ik inderdaad gewoon wat meer gaan kijken.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:45

Kijk ook naar je eigen karakter en hoe jij bent in de omgang met paarden. Wat spreekt jou aan in een paard en past dat karakter dan ook bij jou?

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:09

Kwestie van gevoel. :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:21

Ik denk dat je eisen lijstje lang genoeg is, je weet ongeveer waar je naar op zoek bent, en voor de rest is het echt een gevoelskwestie. Zo wou ik per se een paard waar nog niet op gereden was, bij 2 wezen kijken waar wel mee gelongeerd was, en bij mn huidige paard. Zag er niet uit, direct uit de wei, niet getoiletteerd, veel te dik, kon best leuk lopen en springen, nouja, hij kwam aardig van de grond, maar techniek zat er niet in, en hij was te klein (154). Maar na die ene keer kijken was ik er wel uit, dit zou mijn paard worden. Nu 9 maand verder, heb ik er een heerlijk paard aan, fijn lopen, nog jong en groen maar springen pakt ie ook fijn op inmiddels. Vandaag na anderhalve week niet rijden, zo opstappen en weg rijden. Dat is wat ik eigenlijk in een paard zocht, maar niet concreet kon omschrijven, maar nu ik hem heb gevonden, kan ik dat inmiddels wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:31

Je hebt een wensenlijstje, maar wijk daar gerust ook een beetje vanaf. Misschien is het juist bijv interessant om je leeftijdseis wat omhoog te gooien, dan zul je wellicht zomaar ineens nog leuke dieren tegenkomen. Want oudere paarden die kennen vaak al iets meer en daar kun je veel van leren. En geloof mij, daar kun je veel plezier uithalen :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:39

Ga vooral veel kijken bij paarden. Ik zei ook dat ik een 8 jarige, beleerde kwpn merrie wilde.

Ben met een 3 jarige onbeleerde frieze hengst thuis gekomen.

Vooral veel langs gaan en gewoon kijken, een eisenlijstje zegt vaak nog niet veel.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eisen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:57

Je geeft aan wat je niet wilt in een paard. Volgens mij kun je beter een lijstje maken van wat je wel wilt.Ik denk dat het vruchtbaarder is om vanuit iets positiefs te werken.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:11

Joolien schreef:
Je hebt een wensenlijstje, maar wijk daar gerust ook een beetje vanaf. Misschien is het juist bijv interessant om je leeftijdseis wat omhoog te gooien, dan zul je wellicht zomaar ineens nog leuke dieren tegenkomen. Want oudere paarden die kennen vaak al iets meer en daar kun je veel van leren. En geloof mij, daar kun je veel plezier uithalen :)


Was ook mijn eerste idee. Tegenwoordig zijn heel wat paarden recreatief bruikbaar tot hun 20 à 25 jaar, dus als je dan eentje koopt van 10 of 12 jaar, kan die nog wel een eindje mee.

En inderdaad die klik hé. Is bij mij zo extreem dat ik zelfs niet zomaar een paard kan gaan kopen, de paarden komen op mijn pad als ik er net geen wil. En zijn dan net die paarden die objectief gezien totaal ongeschikt zijn, maar het pakt dan toch meestal goed uit.