Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 18:01

Als dit hier niet hoord aub verzetten in de juiste! Hallo, ik was net wat op fb aan het rond kijken bij paarden die te koop staan, nu heb ik een vraag : kan een verkoper van het paard wat je koopt van hem je verplichten wedstrijden te gaan rijden? Ik vraag me dit af want er staat vaak bij veel ' ik zoek iemand die hem een gouden stalletje kam geven en met hem de ring in gaat hij zou daar perfect voor zijn ' en ' hij is echt een opvaller in de ring ' etc jullie snappen Em wel hoop ik ;) dus wie heeft hier meer ervaring mee? Alles is welkom ik vraag me dit echt af :p . Groetjes hackny

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:02

Nee hoor, maar een verkoper kan wel kiezen voor iemand die plannen heeft om hem uit te gaan brengen, boven iemand die buitenritten gaat maken.

Maar uiteindelijk heb je dat niet in de hand, want voor hetzelfde geld wordt het paard een maand later weer doorverkocht en loopt hij nog niet in de sport ;-)

Muronia

Berichten: 19527
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:05

Verplichten niet, maar een verkoper kan wel aangeven wat hem of haar een ideale nieuwe eigenaar lijkt. Ik heb ook een keer een paard met veel capaciteiten voor de sport te koop gehad. Ik wou hem dan ook graag aan een ambitieus iemand verkopen. Er kwam een kijker om hem te proberen die een braaf bosrijpaardje bleek te zoeken. Na het proberen was ze erg enthousiast maar wij niet en dus hebben we besloten om niet aan haar te verkopen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:05

Als je het dier koopt, dan is ie van jou en kan je ermee doen wat je wilt.

Dan kan die verkoper je echt na verkoop niets meer zeggen wat je wel en niet mag doen met je eigen dier en anders moet die het lekker zelf houden.

Soms zien de verkopers het graag in de wedstrijden verschijnen, omdat het zeer goed is gefokt en zeer getalenteerd dier is............maar verplichten kan die het natuurlijk niet. Maar dan moet ie het gaan zoeken bij de wedstrijdgerichte ruiters om het dier aan te gaan verkopen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:07

Nee,als je hem eenmaal gekocht hebt is hij van jou en mag je ermee doen of niet doen wat je wilt.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:25

Natuurlijk kan je afspreken dat je een te kopen paard uit gaat brengen in de sport. Kan je ook als nevenafspraak in de overeenkomst opnemen, en als er een consequentie is verbonden aan het niet nakomen van die afspraak ben je gewoon aan te spreken op de nakoming daarvan.
Een verkoper kan er bijvoorbeeld belang bij hebben dat een nakomeling in de sport wordt uitgebracht.

Uitbrengen in de sport als voorwaarde voor verkoop lijkt me lastiger.

En als jij, als koper, die verplichting niet wil, dan zeg je dus gewoon dat je die afspraak niet wil maken. Heel simpel. Dan is het aan de verkoper om te beslissen of hij aan jou wil verkopen.

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 18:31

Ah oké ik snap Em ! @ragdollcat wat jij noemt met getalanteerd is precies wat ik bedoel!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:34

Hihi, als jij beslist om het dier als gezeschapspaard te gebruiken voor de pony's van je kids dan doe je dat :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:01

Al besluit de koper om er kroketten van te maken... het is als verkoper niet meer jouw zaak (maar je mag het wel jammer vinden).

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:34

Dat zeiden de verkopers van mijn paard en pony ook, zou makkelijk M kunnen lopen en de pony voor een springruitertje, helaas Kun je als 24 jarige ook geen springwedstrijden rijden bij de pony's, maar springen is sowieso niks voor mij. Ik heb ze gekocht vanwege hun afstammeling enz. wedstrijden rijden kan altijd nog zodra ik daar klaar voor ben.
Ik zou dat zelf niet zo snel eisen, als ze maar een goed plekje krijgen.
Ooit ben ik bij een pony wezen kijken, eerste keer rijden ging goed, tweede keer ging ze ervandoor, toen wilden ze haar niet meer aan mij verkopen, dat vond ik wel jammer, want het was echt wat ik zocht.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:55

Aangezien dit toch een algemene vraag is, is dit topic verplaatst.

F-AM --> TAO

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:14

Bedankt voor het verzetten en de reacties! Mij zou het zoo raar lijken als ik mensen ga verplichten met wedstrijden rijden enz

Boef2016
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-04-17

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:16

Ambitieuze paarden bestaan niet...alleen ambitieuze eigenaren/ fokkers.

LifeAsSaar
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-15
Woonplaats: Ipswich

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:18

Ik ga mee met de andere reacties.
Verkoper kan niet verplichten dat de koper wedstrijden gaat rijden. Hoe graag hij of zij dat ook wil. Ze kunnen het aanbevelen en kiezen het paard niet te verkopen als er geen wedstrijden worden gereden, maar na aankoop kunnen ze niets verplichten.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:25

Ik kan me voorstellen dat als je het paard getraind hebt voor de sport, je het zonde vindt dat het alleen voor buitenritjes gebruikt gaat worden. En sommige paarden lijken op hun best met publiek erbij, gaan dan echt showen. Die doe je misschien ook geen lol door ze niet aan het werk te zetten.
Verkoper kan dus liever aan iemand anders verkopen, maar eenmaal verkocht heeft hij er niets meer over te zeggen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:25

Is dit daadwerkelijk niet te verplichten? Er loopt momenteel ook wel ergens een topic over het verbieden van doorfokken bij honden/katten en dat blijkt dus wel degelijk te mogen als het in de koopovereenkomst wordt opgenomen. Nou is fokken wel iets heel anders dan wedstrijden rijden, maar ik vraag me af of je er echt zomaar onderuit zou komen als een verkoper dit in een contract zet en jij het tekent.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:28

Heb nu ook een pony te koop die ik heel graag terug zou willen zien in de sport. Maar nee ik kan het niet eisen bij verkoop. Nou vermoed ik dat de prijs ook te hoog is voor iemand die een bospaard zoekt... maak goed dat mag de koper zelf beslissen

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:50

Memories schreef:
Is dit daadwerkelijk niet te verplichten? Er loopt momenteel ook wel ergens een topic over het verbieden van doorfokken bij honden/katten en dat blijkt dus wel degelijk te mogen als het in de koopovereenkomst wordt opgenomen. Nou is fokken wel iets heel anders dan wedstrijden rijden, maar ik vraag me af of je er echt zomaar onderuit zou komen als een verkoper dit in een contract zet en jij het tekent.


Maar hoe ga je dat dan definiëren? 1X per jaar verplicht op wedstrijd? En welk niveau dan? En moeten ze dan verplicht stijgen in niveau? Hoe wordt dat gecontroleerd?

Want een kat moet vaak gesteriliseerd worden voor je stamboek krijgt (bij ons was dat zo). En dat is natuurlijk dé manier om het achteraf te controleren ;).

Ik zeg dat niet om je reactie te ontkrachten, want ik geloof wel dat er veel methoden zijn, maar ik kan er hier niet echt een bedenken.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 07:16

Die zinnetjes in verkoopadv zijn meestal geen verplichtingen tot uitbrengen na verkoop maar om het paard meer aan te prijzen om zijn geweldige kwaliteiten waarmee je in een wedstrijdring zeker de show zal stelen. :+

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:42

Volgens mij kun je niets eisen na verkoop. Wel ervoor kiezen,van te voren,om je dier niet te verkopen aan mensen die er niet mee gaan doen wat jij zou willen.Maar de nieuwe eigenaren kunnen ook weer verkopen,dat kun je toch niet blijven controleren dan.Bij verkoop ben je simpelweg je dier kwijt.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:09

Zou het met prestaties van afstammelingen te maken kunnen hebben? Door goed presterende veulens stijgt de merrie toch ook in predicaat ofzo?

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:44

Volgens mij niet verplichten? Is dan je eigen paard toch? Ik denk wel dat degene hem dan sneller verkoopt aan iemand met wedstrijd ambities dan iemand die net begint met rijden.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verkoop paard? Wedstrijd verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:33

Ik heb ook eens een paard verkocht die ik heel graag in de sport wilde hebben. Ik heb dan ook potentiële bospaardzoekers afgewezen. De vraagprijs was ook van dien aard dat ik over het algemeen geen buitenrit mensen zou trekken. Ik had hem verkocht aan iemand die wedstrijden zou gaan rijden, echter heeft die er een paar maand later een ongeluk mee gekregen en kan helaas niet meer rijden en moest dus weer doorverkopen en nu loopt hij alsnog met name recreatief. eisen kan je het nooit, maar je kan als koper wel proberen een koper te vinden die ambitieus is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:36

cobiie schreef:
Die zinnetjes in verkoopadv zijn meestal geen verplichtingen tot uitbrengen na verkoop maar om het paard meer aan te prijzen om zijn geweldige kwaliteiten waarmee je in een wedstrijdring zeker de show zal stelen. :+


Exact dit. Ts, je interpreteert het verkeerd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:47

Ik denk dat je het meer moet zien als kenmerk van het paard als een verplichting.

Ik denk dat een koper die een recreatiepaard zoekt in de goedkopere prijsklasse minder snel op deze advertentie zal reageren.
En het kan ook een beetje de wens van de verkoper(fokker?) zijn. Heel fijn als het paard Z2 met punt word omdat dat de moeder van het paard dan wellicht het prestatie predikaat haalt.

Maar verplichten gaat uiteraard niet. Ik heb mijn merrie ook gekocht met de intentie om wedstrijden te rijden. In de praktijk blijkt dat voor mij te tijdrovend. Kan gebeuren uiteraard.