[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:20

c_alsemgeest schreef:
Een paard goed voorwaarts en neerwaarts rijden op de goede manier... dus recht, met ruggebruik en een geactiveerd achterbeen is toch best wel wat. Je ziet vaak genoeg mensen die daar best wat moeite mee hebben om dit goed te begeleiden bij een paard. Vaak wordt het te diep/rond... weggedrukte rug of een duikboot effect in het begin. Je moet wel heel goed aanvoelen welke energie je er van achter in moet hebben en hoe je het op een juiste manier aan de voorkant begrenst/ermee werkt. Zo simpel is het imo niet voor iedereen. :)


Dat bedoel ik dus. En nu heb ik 'vroeger' ook vooral geleerd met vrij harde en dwingende hand te rijden en wil dat nu dus anders doen. Dat is nog niet zo makkelijk met een paard die ook zo gereden is.

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'



c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:24

maar dat je je daar bewust van bent is al een hele goede stap in de goede richting :j
Als jij het op de juiste manier blijft aan bieden zal je paard uiteindelijk ook op de meer minimale hulpen rond gaan worden... het is een kwestie van veel herhalen en gewenning.
Mijn merrie was 20 jaar met harde hand gereden voordat ik haar ging rijden... en ook die kon je uiteindelijk op je pinken rijden. (al had ik soms buiten weleens een harde hand nodig als we opeens op hol sloegen en ze met net iets te snel af was :') en dat heeft madam ook tot haar 29e volgehouden _O- )

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:55

Dankjewel voor je bericht, dat geeft me goede hoop! Ik ben me zeker heel bewust en denk dat het met veel geduld het ook wel goed moet komen.

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoi! Ik heb een vraagje, loopt marron correct aan de teugel voor zover dat te zien is?

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:47

op alleen deze foto's gebaseerd;
op zich wel redelijk :j , achterbeentje is wel actief. Ruggebruik lijkt wat meer te mogen. Op de eerste en tweede foto knikt die vooral bovenin de hals, hij zou iets meer vanaf de schoft omhoog mogen komen. Derde foto is dit beter maar blijft die wat lang.
Met wat meer gymnasticeren en veel overgangen rijden zou het nog verder kunnen verbeteren, en samen goed puzzelen aan activiteit en toewerken naar een mooie ronding in de hals. maar zeker geen heel slecht beeld.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:04

Hoi! Een vraagje, die ik hier vast wel mag stellen.

Ik zit een beetje met een probleem. Instructeur ga ik volgende week met mijn les even vragen, maar tips van hier kan ik natuurlijk altijd gebruiken. Het gaat om onze pony waarmee we bezig zijn weer op te bouwen in de dressuur. Hij is laatste 8 jaar alleen maar z springen geweest met wat dressuurlessen met een slof bij de vorige eigenaars. Nu zijn we opnieuw begonnen met de basis alleen lopen we tegen een probleem aan. Hij is aardig scheef wat al wel wat minder is door de training, maar nu we ons verdiepen in het rechtrichten, kwamen we er al snel achter dat hij vast zit in zijn rechter (?) Kaak. Linksom is een eitje, gooit soms wel wat snel zijn buitenschouder eruit, maar is redelijk te corrigeren. Echter met contrastelling pakt hij de buiging niet. Ook is rechtsom een ramp. Hij zit niet vast in zijn schoft, hier pakt hij de buiging wel, maar buigt niet door in zijn kaak. Ben nu een poosje bewust aan het trainen hierop en het gaat al ietsjes beter maar veel vooruitgang niet. Wat we vooral doen: heel veel rechtsom rijden, stelling, contrastelling op de linkerhand, in de bak en buiten lange lijnen met schoftje, heb hem een paar keer bijgezet aan de dubbele longe. Dit laatste heb ik nog een beetje achterwege gelaten omdat hij de stelling en aanleuning niet correct pakt, en ik het niet altijd even goed kan zien aan de longe en dus bang ben dat hij alleen maar schever wordt. Hij zet zich vast. Er zijn ook momenten dat hij loslaat en hem eventjes pakt, maar direct weer vastzet.

Osteopaat en masseur komen over anderhalf week langs, dus denk dat ze wel een blokkade gaan vinden. Ik snap dat het niet gaat werken om hem voor die tijd los te krijgen, maar heeft iemand wat tips om die spieren wat beter te krijgen, zijn kaak wat losser, ook nadat de osteopaat is geweest?

Niet perfect is ook goed

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:28

Ik vermoed dat jou osteo wat gaat vinden in het atlas gebied.

Lange lijnen werk is daarin een goede keuze van je, belast je rugspieren niet.
Vermoed dat de lange rugspieren ook niet gelijk aanvoelen, een aan een kant harder aanvoelen.
Laat je aan de longe paard draven moet je dat ook terug kunnen zien bij deze spieren, hij zal over zijn slechte kant minder "aantrekken" laten zien van deze spieren.

Ben Benieuwd wat eruit komt kwa behandeling en nazorg.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:11

Peetstap schreef:
Ik vermoed dat jou osteo wat gaat vinden in het atlas gebied.

Lange lijnen werk is daarin een goede keuze van je, belast je rugspieren niet.
Vermoed dat de lange rugspieren ook niet gelijk aanvoelen, een aan een kant harder aanvoelen.
Laat je aan de longe paard draven moet je dat ook terug kunnen zien bij deze spieren, hij zal over zijn slechte kant minder "aantrekken" laten zien van deze spieren.

Ben Benieuwd wat eruit komt kwa behandeling en nazorg.

Dankjewel! Op dat laatste zal ik morgen eens letten.

Gister weer even bezig geweest, maar hij zet echt zijn kaak vast. Bij zij schoft en nek maakt hij de goeie buiging alleen daar blijft het bij.

Niet perfect is ook goed

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:48

Als hij de kaak vast komt hij tegen de hand in, en houdt dus ook rug en nek vast. Dat klopt dus niet. Het begint ook niet in de mond, het begint bij jou. Binnenbeen is los, geeft ruimte voor de binnenschouder, binnenhand opzij en naar voren, buitenhand houdt stabiel contact, niet statisch, maar verend. Die binnenhand is belangrijk dat die ruimte geeft en luchtig is, anders blokkeer je het binnenachterbeen en kán je paard niet buigen.

Stelling is de hals, buiging is in het lichaam.

Bij een paard wat de kaak vasthoudt, beginnen we anders. Je rijdt een bv linksom, stel je voor dat je een lampje in je navel hebt wat schijnt in de richting waarin je gaat. Dat is je gewichtshulp. Je binnenbeen is los, altijd, je buitenbeen begrenst de achterhand, je buitenhand begrenst de schouder, binnenhand is opzij en naar voren. Nu kan het zijn dat je paard in contrastelling gaat lopen (ofwel buiging naar links, stelling naar rechts). Is niet erg, sturen doen we namelijk niet met onze handen. Dit ga je dus niet corrigeren, je houdt alleen in de gaten of beide teugels even lang zijn. Naarmate het paard meer vertrouwen krijgt in jouw handen zal hij zelf de kaak gaan loslaten, aanleuning zoeken en op zoek gaan naar jouw handen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 06:57

Dankjewel voor de uitgebreide feedback! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik zet mijn binnenhand alleen niet vast. Ik heb hem opzij, sta toe, verlies alleen het contact niet. Hij hangt ook zeker niet in mijn hand, maar hij verliest hem. Dus dan rij je op een gegeven moment met een paard die zijn achterhand naar binnen gooit, en zijn schoft ook redelijk naar binnen, maar zijn hoofd naar buiten. Dan is het contact met mijn binnenhand nog steeds licht, en zal ook zeker niet terugwerken met mijn hand!

Contrastelling is dus niet zo erg? Krijg je dan geen linksgebogen /nog schever paard, als je enkel de buiging naar links maakt, op zowel linksom als rechtsom? Dan maakt hij zijn korte rugspier toch nooit langer, wat wel de bedoeling is bij het rechtrichten?

Correct me if I'm wrong. Heb nog niet enorm veel kennis op dit gebied.

Niet perfect is ook goed

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:52

Ik heb net een eigen paard gekocht
Hij heeft vroeger op niveau M1 dressuur gereden. Hij is dan soort van mishandeld geweest... Als hij iets niet juist deed trokken ze in zijn mond en dan waren er na een bepaalde tijd spieren af in zijn mond dan is hij geopereerd geweest in zijn mond... Ik ken niet super veel van z'n achtergrond en weet ook niet zeker of het klopt ik weet alleen zeker dat hij geopereerd is in zijn mond.
Ik moet nog heel veel leren dus breek me niet af aub als ik me fout verwoord of verkeerd ben :o
Ik neem elke week les en probeer heb aan de teugel te krijgen dat lukt voor 2 seconden maar dan loopt hij weer als een kameel...
In de les rijden we veel overgangen cirkels.... Ook wijken doen we en dan loopt hij na een tijd wel aan de teugel maar hoe kan ik hem daar in houde? Ik kneed in mijn teugel en dan begint hij ook voor een paar seconden na te geven. Heeft iemand hier nog tips voor om hem zo te houden? PS z'n mond is volledig genezen verklaart dus zeer heeft hij niet ik rijd met een dubbelgebroken bit met zo losse ringen geen idee hoe zo'n bit heet..
Misschien een domme vraag maar kan het ook aan het bit liggen? Hij is vroeger met stang en trens gereden.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:56

Ik heb momenteel even geen tijd om uitgebreid te reageren. Maar het vragen dat je met de hand doet zet de motor achter niet aan, en kan dus nooit ervoor zorgen dat je paard gaat ondertreden!
Er zal vast wel iemand zijn die wel uitgebreid kan antwoorden. :P

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:17

amado7 schreef:
Dankjewel voor de uitgebreide feedback! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik zet mijn binnenhand alleen niet vast. Ik heb hem opzij, sta toe, verlies alleen het contact niet. Hij hangt ook zeker niet in mijn hand, maar hij verliest hem. Dus dan rij je op een gegeven moment met een paard die zijn achterhand naar binnen gooit, en zijn schoft ook redelijk naar binnen, maar zijn hoofd naar buiten. Dan is het contact met mijn binnenhand nog steeds licht, en zal ook zeker niet terugwerken met mijn hand!

Contrastelling is dus niet zo erg? Krijg je dan geen linksgebogen /nog schever paard, als je enkel de buiging naar links maakt, op zowel linksom als rechtsom? Dan maakt hij zijn korte rugspier toch nooit langer, wat wel de bedoeling is bij het rechtrichten?

Correct me if I'm wrong. Heb nog niet enorm veel kennis op dit gebied.

Nee, is niet erg. Zolang je buitenhand maar steeds contact maakt, en stil blijft, vriendelijk en stil, maakt mij die contrastelling niet heel veel uit. Op het moment dat het paard wel inbuigt in het lijf wordt die kortere rugspier toch wel langer. En als het paard steeds meer gaat sporen, komt hij ook steeds meer in de hand en stabieler op 2 teugels. De halsspier eindigt net achter de schoft, de lange rugspier begint voor de schoft en loopt helemaal door naar achteren. Daarom is die contrastelling ook helemaal geen drama.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:32

d4rkhorse schreef:
Ik heb net een eigen paard gekocht
Hij heeft vroeger op niveau M1 dressuur gereden. Hij is dan soort van mishandeld geweest... Als hij iets niet juist deed trokken ze in zijn mond en dan waren er na een bepaalde tijd spieren af in zijn mond dan is hij geopereerd geweest in zijn mond... Ik ken niet super veel van z'n achtergrond en weet ook niet zeker of het klopt ik weet alleen zeker dat hij geopereerd is in zijn mond.
Ik moet nog heel veel leren dus breek me niet af aub als ik me fout verwoord of verkeerd ben :o
Ik neem elke week les en probeer heb aan de teugel te krijgen dat lukt voor 2 seconden maar dan loopt hij weer als een kameel...
In de les rijden we veel overgangen cirkels.... Ook wijken doen we en dan loopt hij na een tijd wel aan de teugel maar hoe kan ik hem daar in houde? Ik kneed in mijn teugel en dan begint hij ook voor een paar seconden na te geven. Heeft iemand hier nog tips voor om hem zo te houden? PS z'n mond is volledig genezen verklaart dus zeer heeft hij niet ik rijd met een dubbelgebroken bit met zo losse ringen geen idee hoe zo'n bit heet..
Misschien een domme vraag maar kan het ook aan het bit liggen? Hij is vroeger met stang en trens gereden.


Zitten, buitenbeen blijft eraan, daar geef je been mee.
Maak je paard eerst eens goed aan je been. En daarmee bedoel ik niet dat hij moet gaan scheuren, wel elke keer als jij een voorwaarts hulp geeft moet hij reageren, geen reactie = tik. Niet blijven drijven, gaat ten koste van jouw en zijn ontspanning, alleen een voorwaartse hulp als je dat ook echt wilt. Er moet cruise control op je paard komen. Dat is je motor, daar begint alles. Paard, maar vooral jij, moet voorwaarts gaan denken.

Tweede: zitten. Op je billen, zachte billen, benen zijn lang en los, geen druk, behalve dan van je buitenbeen als je voorwaarts wilt. Rechtop, buikspieren aan, rugspieren zo los als kan, schouders en bovenarmen los, onderarmen en handen dragen.

Dan: buitenbeen aan, binnenbeen los, mag aan zijn, je binnenbeen geeft géén druk. De reden daarvoor is dat jouw paard anders over de buitenschouder wegloopt en dat willen we niet. Je handen zijn gedragen, je buitenteugel houdt stabiel contact, geen rukjes, geen plukjes, geen kneepjes. Helemaal niets. Je binnenteugel is op stabiel contact als je rechtuit rijdt, bij een wending is hij opzij en naar voren.

En potverdikke je hebt je paard in contrastelling lopen, en dat geeft niets. Want met hoe je nu zit (ja, kan ook in draf en galop) gaat jouw paard ontspannen in de bovenlijn, want jij zit hem niet meer in de weg. En je zult merken dat hij na verloop van tijd steeds meer op twee teugels komt, en de hals wil laten vallen, de onderkaak ontspant, en in de hand komt.

En, als je paard dat bit moeilijk en naar vindt, waarom dan geen bitloze optoming? Een sidepull is een heel goede optie als je wel dressuurmatig wilt blijven rijden, maar een bit niet mogelijk is.

@ AlwaysH: ik heb even wat uitgebreider gereageerd, kun je je erin vinden? :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:38

Ja hoor! Al ben ik zelf wbt versnellen altijd gewoon van twee benen gebruiken, anders stuur ik mijn paard van de hoefslag af. :P Recht houden vind ik erg belangrijk.

En over het bit: Ik rijd mijn verzorgpaard ook bitloos, en die loopt nu in de M1+8, dus dat is prima te doen als je paard het bit niet accepteert! Wij hebben hier kaak gekruiste hoofdstellen hangen. :j

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:46

Versnellen kun je ook doen door je bekken naar achteren te kantelen, je duwt ze dan met je zitknobbels naar voren zeg maar. Wel heel klein houden die hulp, teveel is niet goed, en blokkeer je juist. Heel logische hulp voor je paard..... Mijn merrie reageert daar heel goed op, die kan wat boos worden over been :) als je je inbeeldt dat je navel een lampje is dat schijnt in de richting die je gaat, hou je ze gewoon recht ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:48

Bekken kantalen gebeurt sowieso wel (vooral bij doorzitten).

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:49

klopt, kun je ook bewust inzetten op die manier :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:50

Oké, grappig om te weten! :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:27

Ik heb een vraagje, weet iemand hier misschien hoe het komt dat ze altijd zo'n bobbel achter haar kaak houd met rijden? Het is niet dat ze haar kaak vast houd, ze is ook erg licht in haar mond maar die ophoping blijft toch. Osteopaat is erbij geweest, ze zat in kaak en hals ook totaal niet vast. Word jaarlijks nagelopen door de tandarts dus dat kan het ook niet zijn. Aan de lange teugel laat ze haar hals makkelijk dalen en komt ze er netjes met haar neus uit, blijft ook constant zo lopen maar zelfs dan blijft dat gedeelte er dikker uitzien. Ze loopt overigens uit zichzelf zo hoog als je de teugels oppakt, als je haar lager en ronder in wilt stellen word ze onrustiger in haar aanleuning. Zoals op foto's te zien is heeft ze het zowel met verzamelen als strekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:03

Dat betekent dat je paard niet losgelaten is en spanning vasthoudt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:03

Heb je een foto waar je dit paard lager laat lopen in de hoofd-halshouding. Ben wel benieuwd hoe het er dan uit ziet.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:06

Heb niet echt goede foto's, hier in filmpje van eerste keer rijden na het veulenen zie je haar in de laatste 10 seconde wel met halsstrekken: https://m.youtube.com/watch?v=qU9VJ4zdURA

Dit zijn enige foto's maar kwaliteit is zo slecht dat je er niet veel op ziet

Afbeelding
Afbeelding

Maar op de laatste foto zie je ook wel dat ze toch niet echt vanuit de schoft laat zakken maar altijd haar hals in een soort boogje houd. Ook met springen basculeert ze totaal niet.

Afbeelding

Alle andere pony's en paarden die ik heb gereden gingen met los longeren ook echt helemaal met hun neus over de grond met longeren, maar met haar lukt dat ook echt niet ze blijft altijd boven kniehoogte. Wel heel goed ontspannen verder en briesend maar dat laatste stukje wil gewoon niet :( ook zie je als ze gewoon stilstaat dat dat gedeelte achter haar kaak ook al wat dikker is.


Afbeelding

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:35

Zijn dat niet de klieren? Lijkt een beetje in die regio te zitten de verdikking?
Weet het niet zeker hoor, maar kan me zomaar voorstellen dat als ze daar last van heeft nageven ook heen lastig is. Bovenin (samen gedrukt) en lang en laag (uitgerekt)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:23

Ja heb het net opgezocht en daar lijkt het inderdaad wel erg op! Kan er alleen niet veel over vinden wat je eraan kunt doen dus maar even een belletje naar de dierenarts :) bedankt!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers