[ENQ] Gezocht: mensen tussen de 25 en 45 jaar oud

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

[ENQ] Gezocht: mensen tussen de 25 en 45 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 21:15

Voor mijn onderzoek zoek ik mensen tussen de 25 en 45 jaar oud om mijn enquête in te vullen. De enquête gaat over een bepaalde methode van kalverenopfok en over een ijsje gemaakt met melk afkomstig van dat systeem.
Elke deelname is welkom :D
Het invullen van de enquête duurt ongeveer 5 minuten.
De enquête: https://wur.az1.qualtrics.com/jfe/form/ ... 1imnDn79CB

Mocht je inhoudelijke opmerkingen of vragen hebben, wil ik vragen om deze per pb te stellen, dit om eventuele beïnvloeding van anderen te voorkomen :)
Laatst bijgewerkt door Nadia op 07-07-17 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Be the change you wish to see in the world.


Myrna91
Berichten: 235
Geregistreerd: 20-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:45

Oke, ik heb hem ingevuld, maar is dit een serieus onderzoek? 

Jij wilt niet dat andere mensen beinvloed raken door reacties. Prima, maar dan moet je ook een eerlijk en niet van één kant bekeken vragen stellen over een onderwerp waarvan veel mensen de werkelijke achtergrond niet kennen! 

De dierwelzijnseisen in Nederland zijn enorm hoog, vergelijk maar eens in andere landen. De beesten die gehouden worden in een gangbaar systeem hebben het in de meeste gevallen super luxe. 

Paar voorbeeldjes waar de (gangbare)koeien in onze stal beschikking over hebben: lekkere diepe ligboxen voorzien van een dikke laag strooisel, koeborstels, speciale welzijnsvloer voor een goede drukverdeling van de klauw, koeien kunnen zelf weten wanneer ze gaan eten, gemolken worden (door robots) en wanneer ze naar buiten gaan. De laatste week van de droogstand komen ze in een groot strohok waar de koe kalft. Als het kalf geboren is mag de koe het kalf droog likken, hierna wordt de koe gemolken, kalf in een ruime box gedaan en krijgt vervolgens direct een aantal liters biest. Als het kalf een aantal dagen oud is goed te pas is en zelfstandig drinkt komt gaat het over naar het grote strohok voorzien van een melkautomaat. Hier kan het kalf zelf zijn melk halen (zit een bepaalde curve in voor aantal liters naar leeftijd). 

De redenen die jij opgeeft zijn compleet onzinnig! Wij moeten ons uiterste best doen om de kop boven water te houden en worden compleet gestoord door alle wet en regelgeving van tegenwoordig! 

Vergeet daarnaast niet dat kalveren zonder antilichamen geboren worden. Zei moeten alle antistoffen binnenkrijgen via de biest van de moeder. Stelregel hierbij is dan ook: vlug, vers, vaak en veel. De eerste uren na de geboorte is de darmwand nog niet volledig gesloten en kunnen de antilichamen het best opgenomen worden. Als de kalf bij de koe blijft is hier geen controle over, daarnaast drinkt het kalf steeds kleine beetjes en blijft moeders doorproducenen waardoor de biest eigenlijk verdunt wordt en de kwaliteit achteruit gaat. 

Daarom is het zo belangrijk voor de gezondheid van het kalf om zo snel en zoveel mogelijk biest te krijgen van de eerste melking in een hygienische omgeving.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Gezocht: mensen tussen de 25 en 45 jaar oud (enquête)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:51

Myriam een vind ik leuk voor je reactie.
Ik vind de openingen ook erg suggestief en judgemental. Heb je enquête dus ook niet verder ingevuld.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:00

Myrna91 schreef:
Oke, ik heb hem ingevuld, maar is dit een serieus onderzoek? 

Jij wilt niet dat andere mensen beinvloed raken door reacties. Prima, maar dan moet je ook een eerlijk en niet van één kant bekeken vragen stellen over een onderwerp waarvan veel mensen de werkelijke achtergrond niet kennen! 

De dierwelzijnseisen in Nederland zijn enorm hoog, vergelijk maar eens in andere landen. De beesten die gehouden worden in een gangbaar systeem hebben het in de meeste gevallen super luxe. 

Paar voorbeeldjes waar de (gangbare)koeien in onze stal beschikking over hebben: lekkere diepe ligboxen voorzien van een dikke laag strooisel, koeborstels, speciale welzijnsvloer voor een goede drukverdeling van de klauw, koeien kunnen zelf weten wanneer ze gaan eten, gemolken worden (door robots) en wanneer ze naar buiten gaan. De laatste week van de droogstand komen ze in een groot strohok waar de koe kalft. Als het kalf geboren is mag de koe het kalf droog likken, hierna wordt de koe gemolken, kalf in een ruime box gedaan en krijgt vervolgens direct een aantal liters biest. Als het kalf een aantal dagen oud is goed te pas is en zelfstandig drinkt komt gaat het over naar het grote strohok voorzien van een melkautomaat. Hier kan het kalf zelf zijn melk halen (zit een bepaalde curve in voor aantal liters naar leeftijd). 

De redenen die jij opgeeft zijn compleet onzinnig! Wij moeten ons uiterste best doen om de kop boven water te houden en worden compleet gestoord door alle wet en regelgeving van tegenwoordig! 

Vergeet daarnaast niet dat kalveren zonder antilichamen geboren worden. Zei moeten alle antistoffen binnenkrijgen via de biest van de moeder. Stelregel hierbij is dan ook: vlug, vers, vaak en veel. De eerste uren na de geboorte is de darmwand nog niet volledig gesloten en kunnen de antilichamen het best opgenomen worden. Als de kalf bij de koe blijft is hier geen controle over, daarnaast drinkt het kalf steeds kleine beetjes en blijft moeders doorproducenen waardoor de biest eigenlijk verdunt wordt en de kwaliteit achteruit gaat. 

Daarom is het zo belangrijk voor de gezondheid van het kalf om zo snel en zoveel mogelijk biest te krijgen van de eerste melking in een hygienische omgeving.


Sjonge, wat een gepikeerde reactie. Fijn dat jullie dieren in een 5 sterren hotel leven, maar dat hoeft dan toch niet te betekenen dat ze het overal goed hebben?

Aren't ordinary people adorable? ♥

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:22

Apart dat je het je persoonlijk aantrekt Myrna, terwijl dit volgens mij gewoon een enquete is. SpeechLess is niet de maker van alle wetgeving waar jij zo gestoord van wordt, dus rustig aan.

wilson

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Gezocht: mensen tussen de 25 en 45 jaar oud (enquête)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:29

Ingevuld, ts succes verder met je onderzoek!

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gezocht: mensen tussen de 25 en 45 jaar oud (enquête)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:32

Ik heb hem ook ingevuld. Toevallig reden we gisteren langs een wei waar allemaal koeien met kalveren liepen en ik betrapte me erop dat het er gewoon onwennig uitzag zo. Maar wat fijn dat het voor sommigen toch kan op deze manier.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:56

Ik snap de verbanden tussen de vragen van deze enquête totaal niet. Ik vind het dierenwelzijn van de dieren die voor onze producten zorgen erg belangrijk (koop ook vaak biologisch etc.) Maar ik ben absoluut niet voor het kalf bij de koe laten.. rare enquête.

En murosch, vaak zijn dat vleeskoeien. Hierbij kan het kalf gewoon bij de moeder blijven omdat het om het vlees gaat, en de melk geen consumptie product is. Prachtig gezicht, dat zeker!

En tuurlijk, ik zou als dierenliefhebbers ook het liefst de kalfjes bij de moeder zien. Maar dit is voor vrijwel alle boeren praktisch en financieel gezien onhaalbaar. Daarbij brengt het ook veel nadelen met zich mee voor moeder en kalf. (Verhoogd infectiegevaar voor kalf, en wanneer je ze later bij elkaar weghaalt is het scheiden nog veel zieliger, etc)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 10:16

Allereerst, iedereen die mijn enquête ingevuld heeft: bedankt! :) Ook bedankt voor de kritische noot die soms gegeven wordt bij de opmerkingen.

@Myrna91: jammer dat je niet gewon even een pb hebt gestuurd.. Antwoordend op je eerste vraag: ja, dit is een serieus onderzoek :j
De informatie die je verteld, weet ik allemaal prima :j Echter gaat mijn onderzoek daar niet over. Ik weet dat er verschillende voor- en nadelen zijn aan beiden systemen, deze weet ik ook op vrij gedetailleerd niveau. Het gaat mij echter niet om welk systeem feitelijk beter is, daar worden andere onderzoek over gedaan, maar wat de consument denkt (en deze gedachten zijn niet makkelijk te veranderen, ondanks dat het wellicht niet waar is). Het is zeker niet bedoeld als anti-gangbaar oid, maar ik merk (ook in de opmerkingen) dat het bij mensen uit de agrarische sector nogal gevoelig ligt. Terwijl de enquête juist ook bedoeld is om de agrarische sector te helpen. Ik stuur nog even een pb met iets meer uitleg :)

@Emoe: begrijpelijk dat je de verbanden niet allemaal snapt. Je wilt in zo'n enquête natuurlijk ook niet te duidelijk hebben wat je precies meet, om sociaal wenselijke antwoorden te voorkomen, dus ik kan me voorstellen dat het wellicht als een rare enquête overkomt. Mocht je nog precies willen weten wat ik meet, kun je me een pb sturen dan leg ik uit :)

Be the change you wish to see in the world.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flooooo, Jungles, Texas02, turtlelito en 44 bezoekers