moeilijke fjord, hulp gezocht..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dzsenifer32
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-16

moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 16:46

Hey, ik ben Dzsenifer en heb sinds een paar maanden mijn eigen fjordje (fjord x haflo arabier).
Maya is 4 jaar oud en ze heeft echt wel een karakter! Ze is nu al toch bijna een jaartje zadelmak (vorige eigenaar!) en ze is erg koppig tijdens het rijden. Ze neemt haar bit nogal gemakkelijk vast en spant haar onderhals op en ja dan is ze weg.. Ik heb al super hard mijn best gedaan om haar door deze periode te krijgen maar het lukt eigenlijk echt niet. Ja, haar door iemand laten rijden met echt al veel ervaring hebben we gedaan maar dat werkt niet omdat als ik terug op haar rijd weet ze dat ik nog niet zoveel ervaring heb als die andere ruiter. Haar verleden is ook niet zo super, al meerdere keren verhuisd, verschillende eigenaars, geen aandacht (wat ze echt nodig heeft!). Ik doe ook grondwerk met haar en ga beginnen met parelli, is dit een goed idee? Grondwerk doet ze opzich wel goed maar ze blijft echt dominant en als ze iets niet leuk vindt laat ze dat ook wel merken en gaat ze niet meewerken.. Ik ben een beetje hopeloos, ik geef wel echt niet snel op! Ik zou later graag jumpings met der rijden omdat ze echt wel springtalent heeft en dit ook graag doet :) Maar natuurlijk moet haar dressuur wel eerst goed zijn dus heeft iemand wat tips voor me? Als je jouw fjordje hier in herkent meld u dan zeker :(:)
Alvast bedankt :j


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:47

Gewoon lekker (grondwerk) les nemen en het vooral de tijd geven, over een jaar weet je niet beter meer of het gaat bijna vanzelf ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:49

Zo te horen mis je gewoon de ervaring voor een jong dier, ongeacht of het nou een fjord is een cruising of een ander ras, is geen schande hoor, we zijn allemaal eens begonnen.

Zou toch je paard door iemand bij laten rijden die de puntjes op de i kan zetten, ga je uiteindelijk zelf ook veel plezier van hebben. En natuurlijk een goede instructeur opzoeken die veel jonge paarden kennis heeft en je hierin kan helpen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:51

Heb je zelf ook les? Dat is wel belangrijk met zo'n pony.
En weet je ook zeker dat ze niks mankeerd? Sommige paarden rennen namelijk ook als ze ergens pijn hebben. En zijn de tanden goed?
Als dit niet het geval is, gewoon streng en duidelijk zijn. Maar ook heel goed belonen en loslaten als ze wel luisterd. Vastpakken kan ze alleen als jij ook vast houdt... dus korte duidelijke ophoudingen geven, maar niet er aan gaan hangen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:53

Het is ook geen makkelijke kruising, als je net van beide rassen de grootste minpunten hebt ( eigenwijsheid en licht neurotisch ) dan heb je een pittig paard. Ik zou ook gaan grondwerken, wandelen etc en goed les nemen zodat de instructeur je kan helpen. Je zult hier ook vast tips krijgen van 'knoop er een hulpteugel aan zodat je meer te zeggen hebt' maar dat neemt de oorzaak niet weg.

Wat je wel zou kunnen doen is proberen te voelen (wanneer ze een sprintje trekt ) wat daaraan vooraf gaat. En dan, als dat duidelijk is, er op gaan anticiperen. Dus voel je ene bepaalde beweging of zie je haar oren/ hoofd whatever datgene doen dan gelijk een wending inrijden en dus afleiden met werk.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:58

Heel eerlijk ik heb een gouden fjordje voor mij echt geniaal gaaf dier, maar als die als 4 jarige bij een jonge niet te ervaren ruiter was gelandt was dat ook een drama geworden, dier is hondsbrutaal, ik kan daar van genieten en gebruik het voor me, maar als je dat niet in de peiling houdt dan nemen ze binnen no time een loopje met je.

Zoek echt goede begeleiding, want heel veel van die jonge brutale slimme lastposten zijn eigenlijk de leukste paarden! maar dan moet je ze wel eerst door krijgen en zij moeten weten wat ze aan jou hebben.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Dzsenifer32
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 16:59

Ze wordt bereden door iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden. Ik neem regelmatig les met haar en rijd zelf op een ander paardje dat al wat meer kan (ouder) zodat ik dingens dat ik op hemleer over kan zetten naar mijn pony.
Nee ze mankeerd niks. Ik heb ook door als ik wat minder spanning geef op mijn teugels dat ze dan rustiger wordt en dat is fijner, maar als ik dan les heb moeten mijn teugels wat korter genomen worden dat ze dan weer niet leuk vindt..

Dzsenifer32
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-16

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 17:04

Ik rijd haar nu al toch wel eventjes en ze is al zeker wel wat vooruit gegaan! In het begin kon je niet eens deftig hoefslag volgen enzo,.. Ook haar karakter is wel echt verbeterd! Als je maar door de wei liep viel ze je aan, je had een wortel en ze viel je aan,...Als ik nu door de wei loop komt ze naar me toe gelopen en komt ze kusjes geven dus dat geeft me een goed gevoel! In de piste is ze dan toch wel ineens helemaal anders..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:05

Dzsenifer32 schreef:
Nee ze mankeerd niks. Ik heb ook door als ik wat minder spanning geef op mijn teugels dat ze dan rustiger wordt en dat is fijner, maar als ik dan les heb moeten mijn teugels wat korter genomen worden dat ze dan weer niet leuk vindt..

Mijns inziens spreek je hier jezelf tegen. Bij een langere teugel kan je pony zelf bepalen waar ze haar hoofd laat (hoofd/hals-houding). Zodra je meer teugelcontact neemt en meer gaat werken aan de houding van je pony, gaat ze 'moeilijk' doen. Dat kan meerdere dingen betekenen; het zou kunnen dat ze niet weet wat ze moet doen en daarom gaat rennen. Als ze dan lange teugel krijgt of iemand eraf valt, wordt ze eigenlijk beloond voor haar gedrag (ze is namelijk van het teugelcontact af). Het zou echter ook kunnen dat je pony pijn heeft, het zadel niet past of het gebit niet goed is. Je pony zit in de leeftijd om tanden te wisselen en dat kan veel problemen opleveren.

Ik zou eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten (goede tandarts, goede osteopaat, goede zadelmaker). Als dat niets of niet veel oplevert, kun je het rijtechnisch gaan oplossen. Dat kan met behulp van een handige bijrijder, maar vooral ook door zelf les te volgen van een goede instructeur.

Oy with the poodles, already

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:07

....er zijn vele pagina's bokt over teugellengtes vol geschreven.

Ik houd wel van 'een contactteugel' - de lengte kan mij weinig schelen en wat mij betreft een of twee gram gewicht in je handen.

Wellicht heeft de instructeur een goede reden om de teugel korter te willen - vraag het even.

Wat mij betreft is een teugel niet bedoeld om het paard in een houding te dwingen ('werken aan de houding van het paard' vind ik uit den boze) - en vanuit de contactteugel kun je altijd nog 'ingrijpen bij noodgevallen'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-07-17 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Dzsenifer32
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-17 17:09

Osteopaat is niet zo heel lang geleden geweest en tandarts komt over 2 weken omdat ze nu haken heeft dus ja is dat niet fijn voor haar met een bit in haar mond, maar ook daarvoor was ze zo lastig met het rijden. Het zadel daar was ik ook aan aan het twijfelen dus ga ik wel eens een zadelpasser laten langskomen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:50

Neem in elk geval veel en goed les,want zo"n jong paardje van eigenwijs ras,dat is zeker moeilijk! Maar met oefenen en geduld zal het langzaam beter gaan.

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:20

Zadelmak .al een jaar zeg je .Bedoel je daarmee echt het rijden ook .? Anders zou ik zelf zeggen geef het beesie nog een jaar rust .Je kan nog heel lang rondhobbelen Daarmee wil het niet zeggen dat je probleem is opgelost natuurlijk .Maar je kan nog zoveel leuke dingen doen voordat je er echt op gaat .Veel plezier met je paardje Je kan ook noggrondwerk les gaan nemen bijv als je alle andere dingen hebt uitgesloten zoals zadel ,tanden of iets anders lichamelijk .

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 06:47

Dzsenifer32 schreef:
Osteopaat is niet zo heel lang geleden geweest en tandarts komt over 2 weken omdat ze nu haken heeft dus ja is dat niet fijn voor haar met een bit in haar mond, maar ook daarvoor was ze zo lastig met het rijden. Het zadel daar was ik ook aan aan het twijfelen dus ga ik wel eens een zadelpasser laten langskomen.


Ze mankeert niks maar heeft wel haken, onderschat niet hoeveel last ze daar van kan hebben. tevens twijfel je over je zadel. eerst eens dingen in orde maken, dan lekker gaan rijden. Je kan nu veel stuk maken bij je jonge paardje waarvan herstellen langer duurt dan nu even wachtenbtot het in orde is..

BeFunny

Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 06:58

Ik denk dat haken idd veel past kunnen bezorgen. Maar dat er een combinatie gaande is nu van onervaren ruiter, paardje dat jong is en de kans krijgt om lekker te doen waar ze zin in heeft en er ook nog eens lol in heeft gewoon lekker dwars te zijn.

Is ze tijdens het longeren ook dwars?

Probeer eens om les te nemen aan de longeren maar.

Zorg dat er een goed passend zadel is dat is natuurlijk al gezegd.
Grondwerk les is ook heel leuk en kan de band met je paardje versterken.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 06:59

Bij een paard dat een bit vast pakt kun je beter teugels los laten en naar voren rijden. Zo'n paard leerd dat bit vast pakken geen nut heeft en het juist moeilijker voor zich zelf maakt door dat je echt op de zit en been gaat rijden en dus nog degene bent die de controle heeft over de situatie.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:42

Als gezegd: ik ben voorstander van teugel contact van 1 grammetje. (Desnoods 2 en geen gedoe van het bit door de mond flossen.)

Zelfs al ben je als paard een fjord: met de ruiter op de rug moet je een nieuw evenwicht zoeken.
In dat kader gaan veel paarden proberen om op de teugel te 'hangen'.
De beste remedie: meteen de teugel los! "Er valt niets te hangen", er is geen muur (= de armspieren van de ruiter) waar je op kunt leunen.

Been geven is beslist niet verkeerd, maar de oorzaak 'dier zoekt nieuw evenwicht' staat daar buiten.
(Bij een goed gereden paard dat op een ongelukkig moment op de teugel gaat kun je idd wel volstaan met been geven - maar dat is toekomstmuziek. Not to mention die mallotige instructeur die mij wilde dwingen om het bit vast te houden totdat ik met mijn been het dier uit het hangen vandaan had...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 02:31

Ik wil niks opdringen, maar zelf ben ik nu helemaal om met Art2Ride. Teugels los, laat haar eerst maar op eigen benen lopen, geen stress bezorgen want daar heb jij niks aan en paard ook niet. De mijne is 12 en is ook gauw hyper maar op deze manier van rijden best relaxed

Saarvb
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-07-17

Re: moeilijke fjord, hulp gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:16

Dit klinkt voor mij heel bekend. Zeker niet opgeven maar wel een goede instructeur zoeken. Misschien kan je aan je huidige instructeur eens vragen of die er zelf op gaat. Zo leert die je pony ook wat beter kennen. Voor de rest doe je volgens mij al heel veel goed maar mis je wat ervaring en die kan je alleen opdoen door zoveel mogelijk te rijden met veel verschillende paarden.

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:32

Ik lees net je topic, en ben me ervan bewust dat dit al een hele poos geleden geschreven is.
Maar omdat ik mijn pony hier heel erg in herken, ben ik benieuwd hoe het nu gaat?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Carpediem123, larissa367 en 1 bezoeker