Handicap vs geen Handicap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 13:22

Sorry voor de titel maar wist even niks beters te verzinnen.

Ik zit er al een tijd te bedenken om hier een topic over te beginnen of niet.
Ik wil NIEMAND tegen het zeer benen aan schoppen.
Maar het iets waar ik me aan erg omdat ik het niet helemaal snap misschien dat iemand het mij wel kan uitleggen.

Vandaag zat ik zoals elke ochtend het nieuws te kijken.
Daar kwam voorbij dat er een speciale moter dag was voor mensen met (volgens mij) het syndroom.
Nou vind ik dat echt leuk voor deze groep mensen.

Zo worden er vaker speciale dingen gedaan voor mensen die een geestelijke of lichamelijke beperking hebben.
Waarom nooit eens voor mensen die niks hebben?
Dan bedoel ik meer in de zin van die normale mensen ook nooit geregeld kunnen krijgen maar wel heel graag zouden willen gaan doen of gewoon weg niet kunnen betalen.

Nogmaals ik wil hier niemand mee kwetsen!

Ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden en of het jullie ook opvalt.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:29

Nouja, voor mensen die erg weinig te besteden hebben zijn volgens mij ook allerlei organisaties/instanties/projecten/etc. waardoor die mensen ook een keer een dagje weg kunnen of iets kunnen doen wat ze normaal gesproken zelf niet kunnen betalen. En tja wat betreft mensen die gehandicapt zijn en hun omgeving: die hebben het niet altijd even makkelijk in het leven en voor sommigen is dan een dagje weg of iets leuks doen wat voor andere mensen vanzelfsprekend is haast niet te realiseren. Vind het niet meer dan logisch dat er dan dingen georganiseerd worden voor ze.

En ja voor mensen die niks hebben en wel gewoon het geld te besteden hebben... wat houd je tegen om dan iets te gaan doen denk ik dan... Snap niet dat je je daar aan kan ergeren eigenlijk :o

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:30

Omdat je nu eenmaal niet alles kan hebben in je leven. Met een handicap sta je je hele leven al 1-0 achter op iedereen dus kan ik me voorstellen dat het leuk is om dan iets 'extra' te krijgen.

Verder vind ik dit topic nogal jaloers overkomen :7 Who cares dat een ander iets krijgt en jij niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:30

Voor normale mensen is er genoeg hoor. Motorgroepen waar je je kunt aansluiten ect.
En voor de mensen die geen geld te besteden hebben zijn er heel wat goede doelen (onder andere LINDA. stichting Jarige Job ect). :)

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:30

Memories schreef:
Nouja, voor mensen die erg weinig te besteden hebben zijn volgens mij ook allerlei organisaties/instanties/projecten/etc. waardoor die mensen ook een keer een dagje weg kunnen of iets kunnen doen wat ze normaal gesproken zelf niet kunnen betalen. En tja wat betreft mensen die gehandicapt zijn en hun omgeving: die hebben het niet altijd even makkelijk in het leven en voor sommigen is dan een dagje weg of iets leuks doen wat voor andere mensen vanzelfsprekend is haast niet te realiseren. Vind het niet meer dan logisch dat er dan dingen georganiseerd worden voor ze.

En ja voor mensen die niks hebben en wel gewoon het geld te besteden hebben... wat houd je tegen om dan iets te gaan doen denk ik dan... Snap niet dat je je daar aan kan ergeren eigenlijk :o

Precies!!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:33

Jij kunt je moterrijbewijs halen als je dat zou willen, iemand met het syndroom van Down niet. En zo zijn er heeeeel veel dingen die jou zou kunnen doen, wat voor hen uitgesloten is.
Daarom.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:35

Ik weet over welke motordag je het hebt :) Ik woon in die stad en het is elk jaar weer een groot feest voor alle gehandicapten, maar ook voor alle 'gewone' mensen die eraan meehelpen.

De reden dat dit soort dingen worden georganiseerd voor mensen met een beperking is omdat zij in de maatschappij normaal tegen ontzettend veel bergen aan lopen. Dit soort dagen/dingen zorgen ervoor dat hun leven net een stukje leuker wordt :)

Dat dit soort dingen niet worden georganiseerd voor 'gewone' mensen is opzich redelijk logisch. 'Gewone' mensen zijn over het algemeen prima in staat om zelf leuke dingen te doen en te organiseren. Stel ik wil een gezellige dag met allemaal mensen en activiteiten, dan kan ik dat gewoon zelf organiseren, als ik daar maar genoeg tijd in stop lukt dat echt wel. Daarnaast hebben 'gewone' mensen over het algemeen een veel grotere kenniskring. Als ik bijv. een rondje achterop een motor wil doen dan weet ik zo 3-4 mensen die ik daarvoor kan bellen :)

Geld is soms, maar heel vaak ook niet, een issue waardoor dingen niet geregeld kunnen worden. Maar dan heb ik zelf altijd nog de mogelijkheid om te sparen en harder te werken voor mijn geld. Soms heb je die optie gewoon niet, en dat zijn nou eigenlijk altijd de mensen waarvoor dit soort leuke activiteiten georganiseerd worden.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:36

Van iemand (alleenstaande moeder) die op bijstandsniveau leefde, weet ik dat ze 1 x per jaar een week op vakantie mocht op een waddeneiland, ik meen dat een stichting dat betaalde. Vermoedelijk kwam ze vanwege haar kinderen daarvoor in aanmerking.
Zulke akties zullen wel vaker gebeuren, alleen wordt dat niet aan de grote klok gehangen, omdat er vaak ook iets als schaamte meespeelt en men de mensen uit de publiciteit wil houden.

Hoe ik het vind dat er "zoveel" wordt georganiseerd voor gehandicapten: prima, want voor nogal
wat gehandicapten betekent hun handicap ècht een handicap: ze kunnen vaak niet meedoen met de rest, en als ze verstandelijk gehandicapt zijn, zoals bij Down, is er al helemaal weinig extra's in hun leven.

Ik heb een tijdje gewerkt op een woonvorm en dan leer je wel dat je in je handjes mag wrijven als je geen verstandelijke of meervoudige handicap hebt, maar "gewoon" gezond bent en al had ik bepaald geen topinkomen daar, ik was wel heel dankbaar dat ik daar als gezond mens iets kon betekenen voor een ander.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:37

Voor mensen met een beperking is het leven vaak anders ingericht dan voor mensen zonder een beperking. Mensen die een volledig salaris hebben kunnen vaak veel meer dingen doen dan wanneer iemand moet rondkomen van een bijstandsuitkering of Wajong. Daarom vind ik het goed dat deze initiatieven er zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:38

Ik denk ook dat dat komt omdat het gewoon niet haalbaar is om voor iedereen iets 'gaafs' te organiseren. 17 miljoen mensen, dan ga ik uit van 10-20 euro per uitje... zit je al op 170-340 miljoen euro. Wie zou dat betalen? ;)

En ik vind het voor de mensen met een handicap ook erg mooi dat er wel eens een uitje/dag weg is, ze hebben het gewoon al moeilijker in het normale leven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:39

Wij hebben hier een stichting voor mensen die het financieel niet breed hebben. Je kan er je spullen brengen, en mensen die aangesloten zijn kunnen dan gratis winkelen. Ook diverse regionale ondernemers doen hier aan mee, denk aan de groenteboer en de bakker.
Als een kind jarig is en de ouders kunnen geen taart of feest betalen, dan wordt dat gewoon geregeld. Evenals diverse uitjes.

Mijn oma ging regelmatig met de zonnebloem mee toen ze nog mobiel was.

Waar ts het over heeft was overigens niet speciaal voor mensen met down syndroom (het syndroom :?) maar voor mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking...

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:41

Ashleytjuhh schreef:
Sorry voor de titel maar wist even niks beters te verzinnen.

Ik zit er al een tijd te bedenken om hier een topic over te beginnen of niet.
Ik wil NIEMAND tegen het zeer benen aan schoppen.
Maar het iets waar ik me aan erg omdat ik het niet helemaal snap misschien dat iemand het mij wel kan uitleggen.

Vandaag zat ik zoals elke ochtend het nieuws te kijken.
Daar kwam voorbij dat er een speciale moter dag was voor mensen met (volgens mij) het syndroom.
Nou vind ik dat echt leuk voor deze groep mensen.

Zo worden er vaker speciale dingen gedaan voor mensen die een geestelijke of lichamelijke beperking hebben.
Waarom nooit eens voor mensen die niks hebben?
Dan bedoel ik meer in de zin van die normale mensen ook nooit geregeld kunnen krijgen maar wel heel graag zouden willen gaan doen of gewoon weg niet kunnen betalen.

Nogmaals ik wil hier niemand mee kwetsen!

Ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden en of het jullie ook opvalt.


Ja het valt me op, ja ik word er alleen maar vrolijk van.

Hier in de buurt kwamen er vaak optochten met vrachtwagens langs met mensen met het syndroom van Down in de cabine naast de chauffeur. Luid toeterend. Die 10 minuten die wij er last van hadden wogen helemaal niet op tegen de mensen die de dag van hun leven hadden! :)

Van een keer iets leuks doen voor de medemens word je niet ziek hoor.

Overigens vind ik je OP echt heel, maar dan ook heel slecht geschreven.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:41

Omdat mensen met een handicap vaak niet kunnen zeggen; 'ik spring in de auto en rij naar de Efteling' ivm vervoer oid, er komt vaak een hoop geregel bij kijken.

Bij mensen zonder handicap heb je die problemen natuurlijk allemaal niet. :)

Ik zou me als ik jou was gewoon gelukkig prijzen dat je helemaal gezond bent, zónder extraatjes. ;)

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:52

Bij mij thuis hebben we eens in het jaar een dag dat er een optocht is met heel veel vrachtwagens, waarbij verstandelijk beperkten mee mogen rijden en de hele tijd mogen toeteren. Zij kunnen niet zomaar even een rondje rijden, wij wel. Het is soms wel onhandig als ze door de stad komen en je net weg wilt met de auto :+ Maar die kinderen genieten er ontzettend van en omstanders ook om naar deze optocht te kijken, dus wie ben ik om daar wat van te zeggen? Als die kinderen blij zijn, ben ik dat ook. :)

Mensen met een handicap kunnen gewoon veel minder makkelijk iets doen dan wij. Het is daarom juist leuk dat er zulke dingen georganiseerd worden vind ik :)
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 06-07-17 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:53

Omdat je niet alles hoeft te krijgen wat een ander krijgt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 13:54

Ik zeg ook niet dat het niet mag en dat ik het echt niet leuk vind voor wie mensen.

Maar als ik hoor van ouders met een kind wat het syndroom van down heeft, is dat ze niet speciaal behandeld willen worden en er zelf geen last van hebben ( volgens mij heb je hier ook verschillen in hoever je afhankelijk bent van andere toch? )

Maar ik bedoel meer de dingen die voor normale mensen nooit te bereiken zullen en kunnen zijn ( daarmee bedoel ik dingen die in Down met johny gebeuren)

Ook word vrolijk als ik mensen zie lachen met of zonder handicap. En ben echt dankbaar dat ik gelukkig gezond ben.


Fijn dat er mensen ook reageren met andere instantie die er zijn voor de 'gezonde' mens. dit is namelijk er slecht aangegeven vind ik.

Steeph wat vind je slecht er aangeschreven?

Anoniem

Re: Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:57

Heb je iets extras nodig dan dat je er zo over valt?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:58

Waar je je al niet druk over kunt maken ...

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:00

Danique schreef:
Heb je iets extras nodig dan dat je er zo over valt?



Uhmm Pardon...? zeg ik dat ergens nee toch of wel dan?

Heb je altijd iets zelf nodig als je, je iets afvraagt, nee toch of wel dan?
Het is wat me al een tijd opviel en wilde graag weten hoe andere daar over denken en zo ook informatie die ik tenniste wel van andere hier krijg ook instanties die ook voor de 'gezonde' mens iets doen waar je niks over hoort.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:02

Ashleytjuhh schreef:
Maar ik bedoel meer de dingen die voor normale mensen nooit te bereiken zullen en kunnen zijn ( daarmee bedoel ik dingen die in Down met johny gebeuren)

Bekijk het eens andersom, dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn voor hen juist niet te bereiken ;) dat die mensen dan eens iets krijgen wat jij niet krijgt is alleen maar mooi voor ze, jammer voor jou maar get over it.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:02

nou en toch snap ik ts wel. Gewoon gewoon zijn is zeker iets om blij mee te zijn.
Maar je hebt ook een hoop mensen die zomaar een droom hebben of iets willen wat er niet van gekomen is. En dan gaat het niet altijd om dure dingen. Je kunt iemand ook een dienst bewijzen door te helpen met dat ene probleem of wens. Gewoon een rondje met de koets of gewoon wandelen op de pier van scheveningen of nog eens dat ene liedje horen van toen...

tja dat is natuurlijk ook gewoon mooi die ander iets gunnen en zijn /haar wens vervullen.

vroeger had je de suprise show met henny huisman,
en de wereld rond met bejaarden heb je nu lopend dus het is er wel.
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-07-17 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:03

TerraHowrse schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Maar ik bedoel meer de dingen die voor normale mensen nooit te bereiken zullen en kunnen zijn ( daarmee bedoel ik dingen die in Down met johny gebeuren)

Bekijk het eens andersom, dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn voor hen juist niet te bereiken ;) dat die mensen dan eens iets krijgen wat jij niet krijgt is alleen maar mooi voor ze, jammer voor jou maar get over it.


Precies dit :j Natuurlijk staan zij altijd heel leuk in de schijnwerper en kunnen ze een hoop leuke dingen doen, maar vergeet inderdaad niet dat dingen die voor 'ons' heel makkelijk zijn voor hen helemaal niet zomaar kunnen.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:05

Ashleytjuhh schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet mag en dat ik het echt niet leuk vind voor wie mensen.

Maar als ik hoor van ouders met een kind wat het syndroom van down heeft, is dat ze niet speciaal behandeld willen worden en er zelf geen last van hebben ( volgens mij heb je hier ook verschillen in hoever je afhankelijk bent van andere toch? )

Maar ik bedoel meer de dingen die voor normale mensen nooit te bereiken zullen en kunnen zijn ( daarmee bedoel ik dingen die in Down met johny gebeuren)

Ook word vrolijk als ik mensen zie lachen met of zonder handicap. En ben echt dankbaar dat ik gelukkig gezond ben.


Fijn dat er mensen ook reageren met andere instantie die er zijn voor de 'gezonde' mens. dit is namelijk er slecht aangegeven vind ik.

Steeph wat vind je slecht er aangeschreven?


Dat je Johnny al verkeerd hebt geschreven :+

Citaat:
Ik wil NIEMAND tegen het zeer benen aan schoppen.

Enkelvoud/meervoud én je verneukt het spreekwoord.

Citaat:
het syndroom.

Welk syndroom? Zijn er genoeg, maak uw keuze hier

En on-topic; ik vind het echt gezever om niks. Gun die mensen ook gewoon de tijd van hun leven.
Laatst bijgewerkt door Steeph op 06-07-17 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:05

kwita schreef:
nou en toch snap ik ts wel. Gewoon gewoon zijn is zeker iets om blij mee te zijn.
Maar je hebt ook een hoop mensen die zomaar een droom hebben of iets willen wat er niet van gekomen is. En dan gaat het niet altijd om dure dingen. Je kunt iemand ook een dienst bewijzen door te helpen met dat ene probleem of wens. Gewoon een rondje met de koets of gewoon wandelen op de pier van scheveningen of nog eens dat ene liedje horen van toen...

tja dat is natuurlijk ook gewoon mooi die ander iets gunnen en zijn /haar wens vervullen.


Maar waarom zou een gezond persoon niet naar Scheveningen kunnen gaan dan? Of een liedje draaien? Of een koetsritje inplannen? Zo moeilijk is dat toch allemaal niet.

Die dromen van de mensen met een handicap zijn vaak ook heel simpel, in Hotel Syndroom wilde een meisje graag met haar pony op wedstrijd. Dat is voor 80% van bokt niet meer dan normaal; om even op wedstrijd te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:05

De hele godganse wereld is ingericht op mensen die niks (van een beperking) hebben, 'normaal zijn', hetero zijn, in de meerderheid zijn en dan vallen er altijd mensen over dat er een dag is voor mensen met een beperking, of mensen die niet heteroseksueel zijn, of mensen die niet blank zijn, of mensen die in de minderheid zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-17 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt