ontslagen, dilemma

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 11:00

hallo,

ik heb vorige week telefonisch te horen gekregen dat ik geen contract krijg van het bedrijf waar ik nu bijna twee jaar werkzaam ben via manpower.
ik dacht zelf dat ik dan gewoon via mijn fase b contract er kon blijven werken.

op papier zou dit ook moeten kunnen volgens de door het bedrijf vastgelegde afspraken op papier....
echter heeft manpower een fout gemaakt wat betreft de contracten die ze in de loop der tijd aan mij hebben gegeven... ze hebben te veel contracten in fase a gegeven, waardoor ze nu mijn fase b contract niet kunnen en mogen verlengen.

ik kreeg een maand uitwerktijd.
ik ben dus na 31 juli werkloos.

nu moet ik dus opnieuw gaan solliciteren.
graag wil ik zo snel mogelijk weer aan de slag.

nu zijn er een aantal mogelijkheden, maar ze willen allemaal dat ik direct kan beginnen. Het zijn ook banen die ik zelf graag zou willen doen.

kan ik nu gewoon zeggen: door jullie fout ben ik dadelijk werkloos, als ik een baan vind waar ik morgen kan beginnen, dan ben ik hier weg...?

Ik heb nog voor ruim twee weken aan vakantie uren, die zou ik dan willen inzetten voor uitwerktijd, zodat ik meteen zou kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever... kan dit?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:02

Gewoon overleggen of je sneller weg kan. Heb je dat al gedaan? Je kan inderdaad je vakantie weken opnemen :)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:02

Citaat:
Ik heb nog voor ruim twee weken aan vakantie uren, die zou ik dan willen inzetten voor uitwerktijd, zodat ik meteen zou kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever... kan dit?

Je kan het vragen, maar zij hoeven hier niet aan mee te werken.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:04

Dat is toch het voordeel van werken via een uitzendbureau, dat je weg kunt wanneer je dat wilt?!?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:04

Precies, ik zou de uitzend cao er eens op nakijken... en je contract natuurlijk.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:06

Wat rot voor je! Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten (naja contract werd stopgezet door overlijden vader, ze vonden 1 week tijd genoeg om weer aan het werk te kunnen.. en dat kon ik heel duidelijk niet aan na de crematie en alles te hebben moeten regelen) :) dus ik weet ergens hoe graag je daar nu weg wilt. :)

Door jullie fout ben ik dadelijk werkloos, als ik een baan vind waar ik morgen kan beginnen, dan ben ik hier weg...?

Nee dit mag je niet zomaar zeggen, dan ben je namelijk je werk aan het weigeren en dat mag niet. Ziekmelden heeft ook weinig zin want dan sturen ze de arbo-arts naar je toe en dan ben je ergens anders aan t werk terwijl je daar ziek gemeld staat :)

Ik heb nog voor ruim twee weken aan vakantie uren, die zou ik dan willen inzetten voor uitwerktijd, zodat ik meteen zou kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever... kan dit?

Zou ik zeker wel achteraan gaan, veelal kan je in een gesprek het e.e.a. opnemen in je laatste weken en anders zorgen dat je t uitbetaald krijgt!!
Daar gaat je werk waarschijnlijk zelf niet mee komen, dus zorg dat je dat duidelijk op papier hebt staan en ga een gesprek aan :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:08

Mja, en zelfs als het niet mag... Mijn ervaring is dat een bedrijf hier nooit werk van maakt als je ze voor het blok zet, zeker als hun fout daar invloed op heeft (en het is me niet helemaal duidelijk of hun slordigheid er nu voor zorgt dat je niet direct weg kan, of dat je opmerking er meer eentje is uit "vergelding", bij gebrek aan een beter woord).
Ik zou het eerst uiteraard netjes bepraten, kom je daar samen niet uit mja.... Bovenstaande dus. Netjes is dat niet, maar dat moet je voor jezelf bepalen.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 11:13

secricible schreef:
Mja, en zelfs als het niet mag... Mijn ervaring is dat een bedrijf hier nooit werk van maakt als je ze voor het blok zet, zeker als hun fout daar invloed op heeft (en het is me niet helemaal duidelijk of hun slordigheid er nu voor zorgt dat je niet direct weg kan, of dat je opmerking er meer eentje is uit "vergelding", bij gebrek aan een beter woord).
Ik zou het eerst uiteraard netjes bepraten, kom je daar samen niet uit mja.... Bovenstaande dus. Netjes is dat niet, maar dat moet je voor jezelf bepalen.



hun slordigheid zorgt ervoor dat ik nu niet met mijn fase b contract gewoon kan blijven werken.

ze hebben van hun kant uit een uitwerktijd van een maand, als ze mij ontslaan.

ze hebben mij ontslagen, dus ik moet nu nog een maand uitwerken.

ik heb aangegeven dat ik gewoon voor het bedrijf zou kunnen blijven werken met een fase b contract, maar er viel niet over te praten... zo waren de spelregels nou eenmaal, of contract bedrijf of eruit.

ik kwam er een paar dagen later achter dat ik dus wel gewoon met een fase b contract daar zou kunnen werken, echter heeft manpower mij te veel contracten in fase a gegeven, en daardoor kan mijn huidige fase b contract niet verlengd worden.

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:15

werk je er bijna 2 jaar als in 11 maand?

praktisch gezien mag je maar 78 weken werkzaam zijn in fase A. Het zou mogelijk zijn dat ze je nu afpoeieren omdat ze een fout hebben gemaakt en je proberen er uit te krijgen voordat je door krijgt dat je al recht hebt op een vast contract.

Kijk dit even goed na. ;) Misschien moet je dan weg maar krijg je nog even lekker een extraatje mee of heb je nu gewoon al een vast contract.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:18

Bij ons mag en kan het niet dat je je vakantie-uren gebruikt om ergens anders te starten. Wat bij ons wel kan is dat je je overuren laat vallen en die gebruikt om eerder weg te gaan en elders te starten.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:19

dat is raar pateeke, je hebt recht op die vakantie-uren....

senna21

Berichten: 11854
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:20

Ik neem aan dat Manpower een ondernemingsraad heeft oid.
Of vraag rechtsbijstand.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 11:23

lrm schreef:
werk je er bijna 2 jaar als in 11 maand?

praktisch gezien mag je maar 78 weken werkzaam zijn in fase A. Het zou mogelijk zijn dat ze je nu afpoeieren omdat ze een fout hebben gemaakt en je proberen er uit te krijgen voordat je door krijgt dat je al recht hebt op een vast contract.

Kijk dit even goed na. ;) Misschien moet je dan weg maar krijg je nog even lekker een extraatje mee of heb je nu gewoon al een vast contract.


ik ben 78 weken werkzaam geweest in fase a, en heb sinds februari een fase b contract.

alleen hebben ze dus te veel contracten gegeven in fase a om aan die 78 weken te komen.

de normale gang van zaken zou zijn
fase a max drie contracten.
na die 78 weken krijg je een fase b contract, en als je dan in totaal fase a+b twee jaar werkzaam bent voor het bedrijf, kunnen zij jou een vast contract aanbieden, en anders zou ik nog in fase b verder kunnen.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:30

benangelique schreef:
dat is raar pateeke, je hebt recht op die vakantie-uren....

Ja, tuurlijk heb je daar recht op. Je mag die ook gewoon opnemen als vakantie, maar dus niet om eerder te vertrekken. De overschot van je vakantie-uren neem je ook gewoon mee naar je volgende werkgever. Met andere woorden: als je vakantie opneemt, neem je vakantie en is het niet de bedoeling dat je werkt (wettelijk verlof). Als het gaat om overuren die je mag/moet opnemen is dat iets anders. Die kan je wel gewoon zogezegd opnemen en dan elders beginnen in tussentijd.
Ik woon overigens niet in NL.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:35

Oh, ik denk niet dat dat in NL zo is. Mn nieuwe werkgever ziet me al aankomen. Haai, ik heb dit jaar nog 7 weken vakantie over. :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:38

Iris82 schreef:
Oh, ik denk niet dat dat in NL zo is. Mn nieuwe werkgever ziet me al aankomen. Haai, ik heb dit jaar nog 7 weken vakantie over. :wave:


Nee, volgens mij is dat inderdaad hier niet zo...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:49

In Nederland geldt dat een nieuwe werkgever je de oude vakantieuren als onbetaald verlof vrij moet geven. Gebeurt bijna nooit.

TS: Jij zit nu 5 maanden in fase B, als ik goed geteld heb, dus jij hebt een opzegtermijn van 14 dagen. Had je een opdracht voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd? In dit specifieke geval zou ik even contact opnemen met het juridisch loket om even te kijken wat nu precies je rechten zijn, maar zoals hierboven al aangegeven: met overleg kom je waarschijnlijk het verste.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:12

De maand uitwerktijd is helaas wettelijk. Dit kan alleen met wederzijdse toezegging anders zijn. In jou schoenen zou ik het op deze manier bij hun aangeven. Dat zij een fout hebben gemaakt, of ze daarom schappelijk willen zijn in de uitwerkperiode.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:14

De maand uitwerktijd is vanuit de werkgever wettelijk, niet vanuit de werknemer. In fase B, tussen 3 en 6 maanden, heeft de werknemer een opzegtermijn van 14 dagen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: ontslagen, dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:58

Hoeveel uren heb je op contract dan? Als je een 0-uren contract hebt kun je dan niet per direct stoppen?