Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 14:07

kfps
Fokkerij


De eigenaren van de in december goedgekeurde Friese hengst Siert 499 hebben vandaag te kennen gegeven dat de hengst wordt teruggetrokken uit de dekdienst. De hengst heeft vanaf het begin van het dekseizoen problemen gehad met de bevruchting. Slechts een beperkt deel van de gedekte merries is drachtig geworden.

Onderzoek bij de Diergeneeskundige faculteit in Utrecht heeft recentelijk aangetoond dat de microscopische waarden (TNB, morphologie en motiliteit) weliswaar in orde zijn, maar dat het DNA in het sperma afwijkingen vertoont. De prognose is dat hierin geen verbetering zal komen. Reden voor de eigenaren, in samenspraak met hengstenstation De Mersken waar Siert 499 ter dekking stond, om de hengst uit de dekdienst terug te trekken. Om misverstanden te voorkomen: de geconstateerde DNA-afwijkingen hebben alleen invloed op de bevruchting en niet op de veulens die volgend jaar geboren worden.

Siert 499 kwam eerder in het nieuws, omdat er ophef was over enkele witte haren op zijn hoofd en lichaam.
De hengst was reeds succesvol in de sport gestart en zal hierin verder uitgebracht gaan worden.

Gerelateerde bericht:
[VN] Ophef over teveel wit Friese hengst Siert 499

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Victoriaaaa
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-10-14

Re: Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:31

Ach ja verbaast mij niets, de keurmeesters kijken niet naar bloedlijnen alleen naar wie hun vriendjes zijn.... Inteelt: "Wat is dat????"

Zo jammer, hoe zo een mooi en statig ras kapot wordt gemaakt.

Laat dit een waarschuwing van de Natuur zijn.....

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:37

Victoriaaaa schreef:
Ach ja verbaast mij niets, de keurmeesters kijken niet naar bloedlijnen alleen naar wie hun vriendjes zijn.... Inteelt: "Wat is dat????"

Zo jammer, hoe zo een mooi en statig ras kapot wordt gemaakt.

Laat dit een waarschuwing van de Natuur zijn.....

Als je er geen verstand van hebt zeg dan asjeblieft niks..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:07

Kabayo schreef:
Victoriaaaa schreef:
Ach ja verbaast mij niets, de keurmeesters kijken niet naar bloedlijnen alleen naar wie hun vriendjes zijn.... Inteelt: "Wat is dat????"

Zo jammer, hoe zo een mooi en statig ras kapot wordt gemaakt.

Laat dit een waarschuwing van de Natuur zijn.....

Als je er geen verstand van hebt zeg dan asjeblieft niks..


Ze zit er anders niet ver naast hoor.

Anomien

Berichten: 7297
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:13

Nou... zoek in de kwpn lijn maar eens bloed wat vrij is van jazz etc.

Vele rassen kunnen wel sterker worden van inteelt, mits er goed over na wordt gedacht. Helaas is dat vaak niet meer het geval.

Mama van mijn lieve meisjes

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:15

Knert schreef:
Nou... zoek in de kwpn lijn maar eens bloed wat vrij is van jazz etc.

Vele rassen kunnen wel sterker worden van inteelt, mits er goed over na wordt gedacht. Helaas is dat vaak niet meer het geval.


Er is meer dan genoeg vrij van Jazz....

Inteelt kan bepaalde gewenste kenmerken versterken. Maar inteelt maakt een ras of type niet sterker.
Integendeel.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:17

Farahdiba als je er verstand van hebt dan weet je dat elke fries inteelt heeft. Iets in het verleden? Toen de fries bijna uitgestorven was en er maar 1 dekhengst was. Het heeft tijd nodig om die inteelt eruit te fokken.

En vriendjespolitiek is het al helemaal niet

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:22

Knert schreef:
Nou... zoek in de kwpn lijn maar eens bloed wat vrij is van jazz etc.

Vele rassen kunnen wel sterker worden van inteelt, mits er goed over na wordt gedacht. Helaas is dat vaak niet meer het geval.

Sterker mijn neus, waar denk je dat al die genetische ziekten vandaan komen in gesloten stamboek populaties?
"Ja maar we testen ze er héél zorgvuldig op!".... :roll:

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:25

Ik ben teminste erg blij dat het bij het KFPS verplicht is om te melden of de hengst drager is. Kunnen heel veel rassen wat van leren. Dan was ik dit jaar mijn merrie en veulen ook niet kwijt geweest omdat mensen niks durven te zeggen over erfelijke ziektes. (Dan dekt misschien de hengst wel minder?? ) Er word vaak wel gemeld wat de hengst níet heeft. En niet wat die wél heeft. Dat is jammer

Maar dan lijkt her natuurlijk voor 'buitenstaanders' dat het een zwak ras is, vol met dwerg en waterkoppen en dat word weer gekoppeld aan de inteelt.

Dat vind ik jammer. Welsh nrps kwpn hebben dat probleem ook zeker weten

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:27

Door zeer selectief lijnenteelt toe te passen bij een enkele kruising kun je er op gokken om bepaalde gewenste eigenschappen te verankeren en dan hopen dat je niet teveel ongewenste eigenschappen meepakt.

Zeker niet een heel ras.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:30

Iris82 schreef:
Door zeer selectief lijnenteelt toe te passen bij een enkele kruising kun je er op gokken om bepaalde gewenste eigenschappen te verankeren en dan hopen dat je niet teveel ongewenste eigenschappen meepakt.

Zeker niet een heel ras.

Dat druk je goed uit; "hopen". Daar heb je als fokker geen enkele controle op en er is op geen enkele manier te voorspellen wat voor onbekende recessieve ellende je met dergelijke fokmethoden tot expressie brengt.

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:31

Eens. :j

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:33

Nieuwsredactie schreef:
Om misverstanden te voorkomen: de geconstateerde DNA-afwijkingen hebben alleen invloed op de bevruchting en niet op de veulens die volgend jaar geboren worden.

Dat ze gezond zijn is fijn, maar hoe zit het met de vruchtbaarheid van deze veulens?
Kuggur schreef:
Knert schreef:
Nou... zoek in de kwpn lijn maar eens bloed wat vrij is van jazz etc.

Vele rassen kunnen wel sterker worden van inteelt, mits er goed over na wordt gedacht. Helaas is dat vaak niet meer het geval.

Sterker mijn neus, waar denk je dat al die genetische ziekten vandaan komen in gesloten stamboek populaties?
"Ja maar we testen ze er héél zorgvuldig op!".... :roll:

En nooit dekbeperkingen opgelegd, niks gestimuleerd aan bloedspreiding, maar wel jammeren over de gevolgen. Inteelt en vruchtbaarheidsproblemen gaan hand in hand. Lastige is juist dat er en veel minder hard geselecteerd wordt op gezond, gebruikspaard en dat er zoveel mogelijk is nu op medisch vlak. Wat 20-50 jaar geleden gewoonweg niet lukte (en daarom nogwel eens richting worst ging), krijgt nu wel nakomelingen. Tel daar nog eens ellende als spierproblemen (pssm 1&2) boven op en er zijn momenten dat ik en mij zorgen maak of mijn dieren wel gezond zijn en of ik nog wel een nieuwe wil/durf! te kopen. Is de hele diersoort paard zometeen geheel kapot gefokt en enkel te houden als grasmaaier met 1-4x/maand een DA voor behandeling/medicijnen?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:55

Kabayo schreef:
Farahdiba als je er verstand van hebt dan weet je dat elke fries inteelt heeft. Iets in het verleden? Toen de fries bijna uitgestorven was en er maar 1 dekhengst was. Het heeft tijd nodig om die inteelt eruit te fokken.

En vriendjespolitiek is het al helemaal niet

nee hoor dat lijkt maar zo. Toen stal Wijdewormer een pietsie te succesvol werd een aantal jaren terug als niet-fries en met een andere mening, toen werden zeker zijn banden van zijn vrachtwagen op keuring zeker ook niet lekgestoken? Die moest eruit want stel je voor, een niet-fries met een vinger in de pap. Dat motten we niet hebben.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:57

*en ja, ik weet dat elke fries een inteeltpercentage heeft en volgens mij zijn ze niet teruggefokt uit 1 enkele hengst maar 3.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:58

farahdiba46 schreef:
Kabayo schreef:
Farahdiba als je er verstand van hebt dan weet je dat elke fries inteelt heeft. Iets in het verleden? Toen de fries bijna uitgestorven was en er maar 1 dekhengst was. Het heeft tijd nodig om die inteelt eruit te fokken.

En vriendjespolitiek is het al helemaal niet

nee hoor dat lijkt maar zo. Toen stal Wijdewormer een pietsie te succesvol werd een aantal jaren terug als niet-fries en met een andere mening, toen werden zeker zijn banden van zijn vrachtwagen op keuring zeker ook niet lekgestoken? Die moest eruit want stel je voor, een niet-fries met een vinger in de pap. Dat motten we niet hebben.

Ik snap er weinig van :o wat heeft wijdewormer ermee te maken :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:11

Snap je dat niet }:0


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst Siert 499 teruggetrokken uit de dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 05:59

Nee van zo'n rommelig verhaal snap ik weinig

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Renee1991, rocky_1995 en 15 bezoekers