Wie doet nog meer aan wildspotten?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 15:15

Jep, ik heb er een nieuwe hobby bij :D Aangestoken door mijn studiegenoten zo'n jaar geleden.
Het begon denk ik in Zweden op studiereis. We moesten lange stukken rijden en kwamen regelmatig kraanvogels en dassen tegen langs de weg. (Alleen lag ik altijd de snurken op de achterbank, dus heb weinig gezien :+ )

Ik ga regelmatig een stukje lopen met een klasgenoot en dan gaan we ook echt actief op zoek.
Heb het ook een tijdje te paard gedaan maar in dat bos zat niet veel wild, op een enkele ree en vogels na. Nu heb ik een oppashondje waar ik ook lekker mee in het bos kan (ik wil liever niet alleen) maar die geeft natuurlijk ook wel kans op afschrikken.

Voor sommige mensen is het misschien niet heel speciaal omdat ze in/bij het bos wonen, maar ik kom uit het centrum van een grote stad en vond vroeger een konijn al heel bijzonder :') En dieren in het bos zien is voor mij echt een magisch gevoel of zo :))

Wat ik al heb gezien:
-Ree
-Edelhert
-Wild zwijn
-Damhert
-Bunzing
-Haas
-Wild konijn
-Bosmuis
-En heel veel (roof)vogels die ik niet uit elkaar kan halen ;(

Op mijn wishlist staan
-Bever
-Alle marterachtigen
-Das
-Wasbeerhond

Ik woon in Arnhem en ga dus regelmatig wandelen in de bossen hier rond de Veluwe (Rozendaalse bos, Planken Wambuis, Veluwezoom, Ginkelse heide), maar ik wil binnenkort ook naar de Biesbosch.

Wie doet er nog meer aan wildspotten? En wat zie je dan zoal en op welke plek?
Neem je ook nog maatregelen als je gaat? Bv geen parfum? Ik hoorde laatst ook dat je geen koffie moet drinken voor je weggaat.. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie tips, foto's en verhalen! :))

Even kijken of ik wat fotootjes kan vinden (ik ben meestal te laat..) :D

Maks :+:


Goof

Berichten: 28612
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:31

Oh wij vinden het ook heerlijk om een beetje te touren of te wandelen en te kijken of we dieren kunnen spotten. Helaas voor ons doen we kennelijk iets niet goed, want we zien echt nooit wat. Echt jammer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:34

Voor de bever kom je maar op visite, de Biesbosch is mijn achtertuin ;)

Toushie

Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:37

ooh ik vind het ook heerlijk , ik woon dan ook ongeveer in het bos.
Ga regelmatig snachts op pad om te toeren en te spotten. Ben ook vaak heel vroeg op de hei of in het bos en zie geregeld wild. Het is heerlijk rustgevend !

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:50

Ik jaag ook weleens op wild, maar mijn jachtgeweer is eigenlijk net niet helemaal top en ik ben er nog niet uit welke oplossing beter is. In de tussentijd schiet ik op vanalles wat beweegt of zou kunnen bewegen.

Als iemand tips heeft waarom mijn 500mm geweer de scherpte uiteindelijk op de foto net voor het onderwerp legt (niet in de zoeker :? ) dan zou dat alweer een stap in de goede richting zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:52

ikke schreef:
Ik jaag ook weleens op wild, maar mijn jachtgeweer is eigenlijk net niet helemaal top en ik ben er nog niet uit welke oplossing beter is. In de tussentijd schiet ik op vanalles wat beweegt of zou kunnen bewegen.

Als iemand tips heeft waarom mijn 500mm geweer de scherpte uiteindelijk op de foto net voor het onderwerp legt (niet in de zoeker :? ) dan zou dat alweer een stap in de goede richting zijn.

Volgens mij bedoeld ts spotten, bekijken of fotograferen. Niet neerknallen :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:59

Toch zou ik dat wel vet knap vinden als ze een bosmuis neer kan schieten _O-

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 16:00

Goof schreef:
Oh wij vinden het ook heerlijk om een beetje te touren of te wandelen en te kijken of we dieren kunnen spotten. Helaas voor ons doen we kennelijk iets niet goed, want we zien echt nooit wat. Echt jammer.

Tja, of je wat verkeerd doet weet ik niet.. want altijd als ik écht op zoek ga zie ik niks. Als ik het niet verwacht of opgegeven heb lopen ze voor je neus.
Afgelopen week nog met mijn zus. 200 meter na de ingang een reetje gezien die ook lekker bleef staan.
Vanaf toen zijn we het hele bos rustig doorgegaan, amper gepraat en goed gekeken.
Toen we het pad weer terug gingen, vlakbij waar we de ree vonden, kwamen wij, vrij luid pratend en lachend, een groep zwijnen met jongen tegen die op 4 meter afstand ons ineens door hadden en wegrenden. :+
Wij waren toen tussen 20.00 en 22.00 uur, maar ik kom ook regelmatig wat overdag tegen, en juist in de schemer of 's ochtends niks..

Maks :+:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101362
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:01

ikke bedoelt ook fotograferen gok ik zo. :D

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 16:02

Ik ben absoluut niet tegen jagen maar alles neerschieten wat maar beweegt vind ik niet tof en zo is het ook niet bedoeld. Ik hoop ook ergens dat het een reactie is die niet serieus is en anders heeft ikke mijn topic niet gelezen :P
En als ze fotograferen bedoelt vind ik jachtgeweer wel een bijzondere naam voor camera _O-

Maks :+:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:03

Het is wild he....
Twee jaar teug zaten wij in de Ardennen. Je kon je horloge erop gelijk zetten, om 20.00 zwom er onderaan het weiland een bever door de ourthe...
Wij hebben haar (ze had 3 jongen) elke dag gezien.
De mensen die na ons in het huisje kwamen hebben het niet gezien...

En tja verder uit de wind blijven indien mogelijk, en naar sporen kijken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:13

Gewoon gaan als het zeikregent en dan te paard. :D Dan komt echt alles voorbij.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 16:18

Helaas, heb momenteel geen paard om mee te gaan.
Maar ik heb wel eens in de zeikregen in het Deelerwoud gelopen tijdens de hertenbronst, die vlogen ook om je oren :D
Ik heb trouwens het sporenboekje van Weylin Tracking. Super handig en gebruiksvriendelijk. Het is helemaal geplastificeerd dus ook geschikt om vies/nat te worden.

Maks :+:

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:23

Ikke heeft het toch echt over een 500mm lens hoor ;)

Ik woon in canada dus iets meer wild hier.
Elanden, herten, zwarte beren, stinkdieren, wasbeertjes, stekelvarken, bosmarmot, bevers en nog heel veel meer wat hier dagelijks door de voortuin loopt. We gaan ook vaak op pad om ze op te zoeken en op de foto te krijgen :)

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:28

Ik probeer ook zo veel mogelijk te spotten, de vogels uit elkaar houden vind ik nog erg lastig. Een goede tip is: ga in de ochtend! En dan ook echt vroeg!

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:32

__Elizabeth schreef:
Ikke heeft het toch echt over een 500mm lens hoor ;)

Ik woon in canada dus iets meer wild hier.
Elanden, herten, zwarte beren, stinkdieren, wasbeertjes, stekelvarken, bosmarmot, bevers en nog heel veel meer wat hier dagelijks door de voortuin loopt. We gaan ook vaak op pad om ze op te zoeken en op de foto te krijgen :)

500 mm geweer :o en 'jachtgeweer' als camera vind ik een raar begrip hihi

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:35

Ik spot niet bewust. Maar als ik 's avonds (en soms zelfs overdag) naar huis ga zie ik nog wel eens wat lopen langs de weg.

De vos hebben we regelmatig in de tuin. Een aantal jaar terug ook een das in onze tuin gezien. Ook een keer een das op stal gezien trouwens.
Ook met paardrijden zie ik nog wel eens zwijnen, herten en reeën. Ook een keer een moeflon gezien.
Als ik een klein stukje ga wandelen blijf ik meestal achter stal. Maar daar lopen dus ook regelmatig herten, reeën en zwijnen. Laatst nog een mamazwijn gezien met een heleboel biggetjes die alleen boven het gras uitkwamen als ze over een tak sprongen.

Ik moet wel zeggen dat in echt alles zie wat beweegt in het bos :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:36

Ik spot ook graag, zowel IRL als online via Africam :D Laatst kwam daar nog een cheetah voorbij gewandeld <3

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:01

Ik ben tijdens buitenritten ook altijd op zoek naar wild. Er leven hier in het bos wilde zwijnen, maar in het bos ben ik ze nooit tegen gekomen helaas. Wel vlakbij ons huis :+
Reeën spot ik wel zo nu en dan, prachtig!
En verder zien we vanaf onze zeilboot af en toe een bever en ijsvogeltjes, vooral in de vroege ochtend en avond.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

AnnickT

Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:09

Hier ook een soort van onbewuste spotter. Wist niet dat het een naam had, haha.
Vanuit de tuin loop je zowat het bos in, dus ik ben regelmatig onderweg. Met of zonder hond, de hond houdt niet zo van wandelen :')
Wanneer je hier vanaf 20.30 kom je 100% zeker iets tegen. Laatst in een wandeling van een uur 10 reeën en een vos gezien :j

Wat ik al gezien heb:
- ree
- roofvogels
- veldmuis
- spitsmuis
- eekhoorn
- marter (zit ook wel eens in de tuin)
- egel (ook in de tuin)
- vos, zowel volwassen als jongen (afgelopen winter zaten die ook in het dorp en zaten ze ook zowat in de tuin)
- das (helaas al wel een tijd geleden)
- ijsvogel
- gems

Een das zou ik nog wel graag een keer willen zien, net als vossenjongen. Mijn moeder heeft een keer gewandeld toen ze geritsel hoorde. Het kwam steeds dichterbij en uiteindelijk kwamen er twee jonge vosjes al spelend de bosjes uitgerold, pal voor haar voeten <3

En inderdaad wat je zegt TS, het geeft altijd zo'n bijzonder gevoel. Ook al zie ik voor de zoveelste keer een ree, het blijft mooi.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:11

Leuk!!! Mensen die ook spotten. Als ik het vertel aan iemand vinden de meeste het maar saai.
We wonen niet ver bij Arnhem vandaag en spotten toch wel heel regelmatig.
Bos bij Wolfheze/Oosterbeek, ede (ginkelse hei), deelerwoud, Loenen, Hoenderloo en Kootwijk (radio Kootwijk) heb je echt veel plekken waar we eigenlijk vrijwel altijd iets zien. Nou moet ik zeggen dat dit altijd herten, zwijnen en reeen zijn. Heb wel eens een das en een vos gezien maar de beesten op je wish lijst helaas nog niet.
Qua parfum of andere dingen heb ik eigenlijk nooit bewust rekening mee gehouden.
Tips: ga rond schemer of heel vroeg met zonsopkomst. savonds veel kans als het overdag geregend heeft (rustig in bos) en vooral stil zijn :-)
Te paard ben ik nog nooit gaan spotten helaas. Zou het wel graag willen alleen mijne is in haar uppie geen held zeker niet als er ineens een zwijn voor haar neus staat! ;-)

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:38

Kabayo schreef:
__Elizabeth schreef:
Ikke heeft het toch echt over een 500mm lens hoor ;)

Ik woon in canada dus iets meer wild hier.
Elanden, herten, zwarte beren, stinkdieren, wasbeertjes, stekelvarken, bosmarmot, bevers en nog heel veel meer wat hier dagelijks door de voortuin loopt. We gaan ook vaak op pad om ze op te zoeken en op de foto te krijgen :)

500 mm geweer :o en 'jachtgeweer' als camera vind ik een raar begrip hihi

Eigenlijk had ik het een 500mm vizier moeten noemen, maar wellicht was het dan helemaal fout gegaan }:)

Maar wees gerust, dit is een broertje van mijn jachtgeweer:
http://www.primrosebank.net/photo/lense ... _on_7D.jpg

Net als in NL, maakt het in Canada behoorlijk uit waar je zit :j Ik heb familie nabij New Market (Ontario) en daar loopt niet zoveel wild door de tuin, maar een stukje up-north reizen geeft wel weer goede resultaten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:07

Ik doe niet echt aan wild spotten maar ik geniet wel ontzettend van het wild wat rond loopt/vliegt. En op een of andere manier valt mijn oog er ook vaak wel op.
Maandje terug heb ik een lepelaar gezien vond ik best bijzonder want volgens mij zitten die hier eigenlijk niet veel. Ik kijk vaak ook wel op waarnemingen.nl of .be.

Roofvogels zitten hier dan weer erg veel net zoals vossen en reeën. Die zie je dan ook regelmatig. Alleen de zeearend heb ik nog nooit in het wild gezien. Die zou ik graag weleens zien vliegen of ergens zien zitten. Lijkt me ontzettend gaaf.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:55

Ik ga soms bewust op pad met honden lopend scootmobiel of auto, maar vaak kom ik wel wild tegen in alle maten en soorten.

Hert (een man heel dichtbij die stond 15 m van me vandaan op fietspad en met scootmobiel kon ik geen kant op) moeder met jong, vechtende mannen enz. Wild zwijn dames met kinderen mannen stilstaand en rennend. Ree heel veel helaas ook twee aangereden exemplaren. Mouflon, gems, steenbok, marmotten in het wild in de alpen gaaf. Roofvogels. Twee keer geluk gehad met een ijsvogel onverwachts. Een keer vliegend een keer op een tak.

Een keer een mega bever tegengekomen die overstak op het pad, poe die zijn groot. Honden waren verbijsterd ook. Wezels, marters (boom, steen) egels, verschillende soorten muizen met en zonder staart, springpootjes lange neus korte neus enz. Ringslangen (zit er een in de tuin hier) adder, hazelworm, hagedissen. En nog wel meer ook.

Kraanvogels, lepelaars ook, flamingo

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 00:12

Meld zich. Toen ik in Ede woonde ging het wat makkelijker kwa zwijnen, reeën, herten, vossen, konijnen, muizen, egels, moeflons (supergaaf btw) 1 keer een adder, veel hagedissen, meerdere keren hazelwormen tegengekomen en sindsdien ben ik er helemaal gek van. Semi wilde paarden en runderen, Schotse hooglanders en een ander ras waar ik nu even niet op kan komen, ik wil Galway zeggen maar weet niet of ik het goed heb.

Nu in Rhenen koniks :+ Telt dat ook, Schotse hooglanders, een das in een ander weiland en helaas op flinke afstand. Maar ik ben in Leersum waar mn paarden inmiddels staan wel langs een dassenburcht gekomen, dus hopelijk ga ik ze wat vaker zien.

Ging regelmatig 's avond laat of tijdens mn nachtdienst door het bos en over de hei juist om te spotten.

Radio Kootwijk is een hele goeie plaats om zwijnen tegen te komen, lopen daar door het dorp heen.
Ik had ook ooit een keer gelezen dat je bij Kootwijk veel adders kan tegengekomen. Uiteraard niet die enkele keer dat ik er liep.


Paar weken terug spontaan weer eens naar Radio Kootwijk gegaan, helaas alleen alles op afstand bekeken. Maar was weer schitterend en ik stond echt te genieten.

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, herr_balou, YandexBot en 39 bezoekers