Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:19

Zit hier in dubio welke operatie we kiezen voor de sterilisatie. Heeft Bokt ervaringen met hun hond?

Voordelen gewone:
Door eigen ervaren dierenarts, in eigen woonplaats. Anders 15 km verder. Vervoer is geen probleem.
300 euro ipv 460.

Voordelen laparoscopie:
3 kleine gaatjes ipv 1 snee van 7 cm.
Herstel van 5 dgn ipv 10. Wel bij beide vormen 10 dgn rekenen.
Minder kans op complicaties operatie.

Hetzelfde:
Kans op vachtverandering
Kans op urine incontinentie.
Eventueel baarmoeder ook verwijderen.
Narcose is hetzelfde

Wat zijn jullie ervaringen/ zouden jullie doen?

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:28

Als ik in de praktijk zie hoe goed de laparoscopie honden opknappen na de operatie zou ik daar absoluut voor kiezen. Herstel is veel sneller en minder ongemak van een grote snee.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:38

Wij hebben de 'gewone' laten doen. Dit kwam vooral omdat de DA's waar een laparoscopie gedaan werd bij ons in de buurt wilden dat we haar 's ochtends brachten en 's avonds pas weer ophaalden. Mochten er niet bij blijven als ze onder narcose ging en ze konden ook niet zeggen hoe laat ze geopereerd werd. Met onze hond was dat absoluut geen mogelijkheid.

Aan de andere kant is zij er wel een week door van slag geweest, maar ik ken ook teven die wel een laparoscopie gehad hebben en net zolang van slag waren. Bij onze hond werd de baarmoeder er ook meteen uitgehaald. De wond had zij in principe juist geen last van en was snel genezen.

Ik had het het liefst door eigen DA laten doen, dat weet ik wel. := Bij volgende hond waarbij het nodig is (hebben nog een intacte teef) zou ik naar bekende DA gaan en het door hem laten uitvoeren. Omdat ik in die DA vertrouwen heb. En dan zou het mij minder uitmaken welke manier, want er zal een reden zijn waarom die DA het op die manier doet en niet de ander.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:41

hier altijd gewone operaties gedaan(ook met duitse doggen),en eigenlijk heeft geen enkele hond er echt last van gehad.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:56

Ik heb zo'n 5 jaar geleden enorm zitten twijfelen. Je wilt dat je dier zo min mogelijk pijn en last heeft.
Uiteindelijk heb ik toch voor een gewone sterilisatie gekozen. Omdat ik erbij was hebben ze zelfs het sneetje wat groter gemaakt om mij ook de baarmoeder te laten zien. Het was een sneetje van ong 6-8 cm. Mijn hond stond savonds alweer tegen mij aan te springen en uiteindelijk was het enorm snel geheeld. Ik ben blij dat ik voor de gewone manier heb gekozen. Je weet niet hoe het anders was geweest maar mijn hond was dus snel alweer de ouder en het kost tenslotte toch best wel wat meer.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:05

Ik heb toch de afspraak voor de laparoscopie gemaakt voor aanstaande donderdag al. Eventueel kan de baarmoeder er daar ook mee uit mocht dat nodig zijn. De hond is pas een jaar en de betreffende dierenarts van de eigen kliniek heb ik ook nog nooit gezien. Wel anderen die daar ook werken maar die doen de operatie niet. Ik mag donderdag ook gewoon zien hoe het gaat en mag er ook bij zijn met narcose maar hoef dat zelf niet aangezien mijn dochtertje ook mee moet. En gewoon s middags ophalen. Daarna gewoon bij eigen dierenarts hechtingen verwijderen enzo. Alleen inderdaad wel anderhalf keer zoveel kosten.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:09

Ik heb bij ons teefje ook een laparoscopie laten doen. Kost inderdaad meer, maar ze was heel snel hersteld.
Alleen de eerste avond was ze enorm zielig (vond ze zelf iig ook) en leek het wel of ze een fluitje had ingeslikt. Heel zielig piepen als je haar niet aaide. Aaide je haar, was het 'fluitje' weg.
Dag erna had ze nergens meer last van.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:12

Ik assisteer regelmatig bij een laparoscopie en je hebt daar zoveel overzicht en je ziet zo goed wat je aan het doen bent dat ik het toch echt een veiligere manier vind.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:29

Hier 3 keer een laparoscopie laten doen en 3 keer goede ervaring. Was voor de honden een fluitje van een cent, waren dezelfde dag nog weer helemaal in hun normale doen.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 12:30

Fijn om de goede ervaringen te horen! Stelt me zeker meer gerust!

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:15

Bij onze hond ook laparoscopisch laten doen en daar heb ik geen spijt van.
De volgende dag liep ze weer rond of er niks was gebeurd.
Kost idd wat meer maar naar mijn idee bespaar je je hond daarmee wel een langere herstelperiode.
Wat betreft de kans op incontinentie, ik heb me door de da laten vertellen dat deze kans vooral aanwezig is wanneer je een hond voor de eerste loopsheid laat helpen, dus ik heb haar eerst loops laten worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:44

Hier bij de sterkliniek gewoon laten doen ruim een week geleden bij een kleinere teef. Ze kunnen hier beiden en zijn ook geschikt voor korte neuzen. Ze heeft een ietsjes korte neus, dus wilde daar ook rekening mee houden.

De dag zelf was ze zichzelf niet, maar at gelijk goed.

De volgende dag was ze alles vergeten en moest ik echt mn best doen om haar rustig te houden. Ze is 2,5 en we hebben ook haar broertje van tevens 2,5 ( die al direct geholpen is toen )

Ze is onderhuids dichtgemaakt. Er zat een pleister op die ik de volgende ochtend mocht verwijderen. Ik had voor de zekerheid een rompertje, omdat zij toen bij haar broertje de kraag af deed, maar niet nodig gehad. Ze heeft geen enkele keer aan de wond gezeten. De wond is echt heel klein en keurig. Ze heeft vrijwel geen herstel nodig gehad. Het is dat we haar wat rustig wilde houden, maar dat was eerder moeilijk, dan dat zij suf of niet lekker was.

Omdat iemand anders ook twijfelde, heb ik bij wond controle nog gevraagd naar de laproscopische ingreep. Hun ervaring is dat ze die eerder bij grotere honden aanraden, maar dat ze het zo netjes kunnen, dat het geen must meer is voor een goed herstel. Bij ons teefje zijn alleen de eileiders verwijdert. Ze zei dat soms als de baarmoeder er ook uit moet, dit wel iets langer herstel nodig heeft.

Dus het heeft met meer dingen te maken en moet per hond bekeken worden. Leeftijd, conditie, gewicht etc etc.

Ik heb zelf 2 zware buikoperaties gehad, laproscopisch en kan niet zeggen dat het minder pijnlijk is geweest dan de niet laproscopische wond. Misschien de wondjes zelf iets minder, maar je voelt het behoorlijk in je buik zelf.

dierenfan
Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:45

Ik geef bij dit soort operaties de hond s avonds bij het eten weer pujnstilling. Ja de dierenarts geeft ook dat weet ik.

Nee honden gaan niet dood van eens 1x dubbele dosis pijnstilking en ja ze zijn dan wel veel relaxter en slapen dan ook veel beter ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:49

Die van ons was compleet de weg kwijt de dag zelf en ook echt van streek. Heeft nog nooit in een bench gezeten bijv, dus huilde toen ze goed wakker werd de hele boel bij elkaar.

Ze piepte, dus hebben haar dichtbij gehouden en elke keer als ze wegzakte, schrok ze weer op. Maar ze at goed en ging gewoon mee rondje lopen.

Toen we naar bed gingen, gaf ze zich helemaal over en was ze echt in diepe slaap.

De volgende dag werd ze wakker en was ze helemaal zichzelf en veel te druk ook. Hebben voor 3-5 dagen ab/pijnstiller mee gekregen. Ze had het eigenlijk niet nodig, maar vanwege haar wilde gedrag de volle 5 dagen gegeven. Ik was toch bang dat haar buik wat te lijden had.

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:50

Het maakt ook uit hoe groot je hond is. 3 kleine gaatjes bij een chihuahua zijn evengroot als de snee bij een reguliere sterilisatie. Er is dan weinig voordeel wat betreft herstel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:52

Yipee schreef:
Het maakt ook uit hoe groot je hond is. 3 kleine gaatjes bij een chihuahua zijn evengroot als de snee bij een reguliere sterilisatie. Er is dan weinig voordeel wat betreft herstel.


Ja, zeiden ze hier ook. Ons hondje is 9 kilo en heeft een sneetje van ong 3 cm. Hier adviseren ze pas de laproscopische bij grotere honden. Ik vroeg het voor een labradoodle en dat is dan qua maat voor hun een grens geval.

Maar de gewone operatie wordt hier onderhuids gehecht. Dus er is geen draadje aan de buitenkant, je ziet amper iets en ze zitten er echt niet aan verder.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 18:02

Het is een golden retriever. Bedankt voor alle reacties! Mijn gevoel zegt dat het de goede keuze is. Portemonnee vindt t iets minder :')

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:32

Bij een Golden Retriever zou ik zeker voor een Lap. Ster. gaan.
Ik heb nu op 2 dierenartspraktijken stage ervaring en als je naar het herstel kijkt zie je inderdaad de teven sneller weer op de rit zijn (gemiddeld)

Ook hier word het wel bij grotere honden aangeraden, heb het niet gezien bij kleinere honden omdat dit niet gedaan werd (Zal ook deels te maken hebben met beschikbare apperatuur, een buis voor de camera zijn enkele maten is maar voor een kleiner hondje omvat dit toch meer oppervlakte van de buik dan bij bijv. een labrador)

Hoop dat je er wat aan hebt een succes donderdag! komt vast goed :D

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 22:46

Nou het zit er weer op gelukkig. De operatie is goed gegaan. Ze was in het begin toen we haar ophaalden een beetje zielig maar ze is nu alweer wat vrolijker. De dierenarts zei dat hij verwachtte dat over 5-10 jaar alle sterilisaties via een kijkoperatie gaan. Hebben ook een pijnstiller meegekregen en die moeten we 5 dagen geven ook al heeft ze geen pijn omdat er ook een ontstekingsremmer inzit. De baarmoeder hoeft er overigens niet uit, deze schijnt te verschrompelen en door de verandering in hormonen schijnt de kans op ontsteking echt minimaal te zijn. Aldus de dierenarts. Ze heeft een rompertje aan voor de zekerheid. Nou eens kijken hoe de nacht gaat, maar volgens mij komt het helemaal goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor gewone vs laparoscopische sterilisatie teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:18

Mooi dat het goed is gegaan!

Wel apart dat dierenartsen zo verschillend zijn. Wij gaan naar een sterkliniek en die vindt laproscopisch niet altijd per se nodig. Wij hebben het ook aan hun overgelaten en het sneetje van 3 cm zie je nu 2 weken later nauwelijks nog. Dus grote verschillen bij een kleine hond zijn er niet. Zeker niet bij herstel, want dat is helemaal prima.
Ons hondje heeft ook geen kraag of rompertje nodig gehad en was dag later helemaal zichzelf weer. Had natuurlijk ook geen hechtingen en zat er niet aan.

Wij moesten 3 tot 5 dagen geven, ook ontstekingsremmer en pijnstiller in 1, maar heb 5 dagen gegeven omdat ze niet rustig wilde blijven en ik alles wilde voorkomen.

Ons is wel ook gezegd dat als er geen andere problemen zijn ze de baarmoeder laten zitten en dat voldoende is om problemen te voorkomen. Als ze de baarmoeder wel verwijderen schijnt de operatie meteen heftiger te zijn.

Verder de standaard adviezen; hou voeding en beweging in de gaten, want ze kunnen dikker worden. En ze kunnen wat feller worden. Iemand zei me ook spijt te hebben van de sterilisatie vanwege grote gedragsveranderingen, maar die had een herplaatser en nog niet lang in huis.
Verder ook gehoord dat de vacht weleens minder kan worden, maar het zijn allemaal dingen die kunnen........het hoeft niet.