Hond inenten of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:13

Hoi,

De jaarlijks uitnodiging van de dierenarts valt weer in de bus, inenting tijd!

De laatste tijd lijkt het alleen een hype om je hond (dieren) vooral niet te enten. Hierdoor begin ik wel te twijfelen. Mijn hond gaat niet naar het buitenland, is nu 3 jaar oud.

Wat zijn de redenen voor jullie om niet te enten, of juist wel?

LCT
Berichten: 307
Geregistreerd: 20-02-13

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:17

Wij enten wel. Onze hond heeft van zichzelf een erg slecht immuunsysteem , dus alle beetjes helpen. Maar we hebben overwogen om er mee te stoppen, omdat eigenlijk alleen de parvo bij hem werkt door zijn immunsysteem. (Daar kun je een vaccicheck voor doen, daar bleek uit dat hij de waardes voor andere ziektes 0 waren na 3 weken al.)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:19

Wij enten wel maar minder vaak dan het standaard schema.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:23

Het titeren is steeds meer hot, d.m.v. het bloed kun je bepalen of je hond nog voldoende anti-stoffen heeft voor de betreffende ziekte. Op die manier ent je niet als het niet nodig is en beperk je de rotzooi die je erin spuit. Niet alle dierenartsen kunnen titeren dus dat zou je even na moeten vragen.
Ik geloof ook dat het nog niet voor alle entingen kan maar wel voor een groot deel.

Ik vind het ook afhangen van de contacten die je hond heeft met andere honden. Een hond die het erf bij wijze van spreke niet af komt zou ik minder snel enten dan een hond die regelmatig op het uitlaatveld te vinden is. Zeker met de ziektes die met honden uit het buitenland meekomen vind ik dan toch weer eng.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:25

Wij enten alleen eens in de drie jaar de rabies omdat de hond mee gaat naar het buitenland. Verder enten we nooit.

Zelf vind ik het onnodig om er steeds weer troep in te laten spuiten, onze vorige hond is ruim 17 geworden zonder ooit ingeënt te zijn na zijn puppy entingen, kern gezond nooit wat gehad.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:26

Als je hond 3 is hoeft hij dit jaar alleen de leptospirose enting (ziekte van weil). Daar kan niet op getitreerd worden en is ook maar een jaar werkzaam, die zou ik dus sowieso laten enten. Volgend jaar zou hij dan weer de grote dhp cocktail moeten hebben en dan kun je overwegen om te laten titreren.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:35

Dat titeren doe je dat dan ook jaarlijks? Dus eerst jaarlijks titeren en aan de hand daarvan enten of niet?

Mijn hond heeft wel contact met andere honden, maar niet erg veel. Sinds dat hij 3 weken geleden is aangevallen door een Golden Retriever kijk ik wel uit.. Zwemmen doet hij aan de lange lijn. Maar hij komt natuurlijk wel op uitlaat plaatsen.

WillemYntJee: Die ziekte van weil heeft mijn hond vorig jaar gehad ivm het zwemmen, volgens mij was dat die.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:47

Klopt ziekte van weil ent je jaarlijks, dhp cocktail eens in de 3 jaar.

aukje98
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-04-13

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:51

wij enten wel maar hij gaat mee op vakantie. Onze vorige hond ging nooit mee en ging ook niet naar pensions of zo. Die enten we ongeveer 1x per 3 jaar.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:02

Ik laat mijn honden elk jaar enten.
Als de rabiesenting verlopen is krijgen ze die ook.

Ik wil mijn honden dan ook mee kunnen nemen op vakantie.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:23

Hier enten we gewoon jaarlijks. Wil geen risico's en sinds het titteren en ook alle broodfok die binnen komt
zie je dat parvo steeds meer voorkomt en ook weill zie je steeds meer. Daar kun je niet voor titteren en vaak moet je dan 1 van de ziektes alsnog enten en dan is die niet leverbaar en moet je als nog de cocktail geven. Dus hier gewoon geent.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:31

Hier wordt enkel getiterd, en aan de hand daar van geënt.
Rabiës zal hij wel moeten krijgen, aangezien wij dit jaar op vakantie gaan naar Frankrijk. Weil gaat er hier absoluut niet in :n

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:35

Hier elk jaar enten. Hond zwemt regelmatig, dus weill moet sowieso.
Dit jaar voor het eerst rabies erbij ivm buitenland. Over drie jaar zien we dan wel weer hoe de plannen zijn

Anoniem

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:40

We enten ook jaarlijks. Dit ivm hondenschool, hond mee naar buitenland en buiten dat ook nog eens veel contact met andere honden.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:46

Ik laat mijn hond ook jaarlijks enten. Zeker tegen de ziekte van Weil is het wel nodig. Als het verder niet verplicht is voor hondenschool of opvang, zou je inderdaad kunnen vragen naar titeren voor de andere ziektes.

Hier hadden afgelopen jaar trouwens een aantal honden de ziekte van Weil, dus onnodig is die zeker niet!

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:49

Ik laat die van mij jaarlijks titeren en aan de hand daarvan wel of niet enten. Wil niet onnodig rotzooi in m'n hondjes laten spuiten.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:52

Tigress schreef:
Hier wordt enkel getiterd, en aan de hand daar van geënt.
Rabiës zal hij wel moeten krijgen, aangezien wij dit jaar op vakantie gaan naar Frankrijk. Weil gaat er hier absoluut niet in :n


Waarom geen Weil?

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:52

Alle honden worden braaf jaarlijks geënt en om de 3 jaar Rabiës.
Tot op heden nog geen enkele hond gehad die op maar iets reageerde van inenting.

Honden komen veel in contact met andere, buitenland en dergelijke.

Bbauke

Berichten: 56
Geregistreerd: 27-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:54

Enting ziekte van Weil werk maar een half jaar. Buiten dat wordt je voor 4 soorten geënt terwijl er meer dan 200 soorten zijn! De L4 enting in een hele zware enting , wat vaak ook niet goed gaat! Google maar is op L4 enting. ( bijvoorbeeld fb groep: Vaccinatie Lepto 4 - onze ervaringen.)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:00

Als je weill wilt enten moet je dat ieder jaar doen.Ik ent bewust de L4 niet dat is d e nieuwe enting van Weill.Hondeziekte parvo en hepatites ente ik om de drie jaar .Ik heb voor het eerst laten titeren en mijn honden bleken voor nog 3 jaar beschermd te zijn.
Rabieës moet je nog wel enten die titer is nog niet aanvaard.
Er zijn al veel dierenartsen die titeren alleen weinig dierenartsen die het voor meerdere jaren aftekenen.Dat kunnen aflezen schijnt weer een vak apart te zijn.
Onze pup bleek zijn jaarlijkse herhaling niet nodig te hebben,terwijl bij de 8 maand oude hond van mijn vriendin de parvo niet was aangeslagen.Ze had die dus laten enten maar de hond had geen antistoffen gemaakt dus was niet beschermd voor Parvo.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:00

Wij doen altijd alleen de entingen die wij denken dat ze nodig hebben.. Kennelhoest krijgen ze sws niet om dat ze nooit naar de honden kennel etc gaan alleen maar bij ons thuis zijn. etc..

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:05

Kaus schreef:
Tigress schreef:
Hier wordt enkel getiterd, en aan de hand daar van geënt.
Rabiës zal hij wel moeten krijgen, aangezien wij dit jaar op vakantie gaan naar Frankrijk. Weil gaat er hier absoluut niet in :n


Waarom geen Weil?

De mogelijke gevolgen van de vaccinatie wegen voor mij niet op tegen de kleine kans dat hij het krijgt.
Je ent maar tegen (tegenwoordig met de L4) 4 soorten van de bacterie die het veroorzaakt, terwijl er veel meer zijn. Tegen al die andere zijn geen antistoffen, waardoor hij ondanks de enting alsnog weil kan krijgen.
In enkele landen is de enting zelfs niet toegestaan, in verband met bepaalde middelen die er in zitten.
Nee dankje, die enting komt niet in mijn hond :n

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:08

Hier wordt niet geënt.
De honden lopen de hele dag op eigen terrein en met wandelen is dat op de zandpaden rondom ons huis waar we zelden een andere hond tegen komen.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:10

Ik titer. L2/L4 ent ik niet en rabies wel elk 3 jaar. 3 van mijn honden zijn tot 2020 vrij gegeven en dan titer ik opnieuw hoe ze er dan voor staan. Mijn jongste laat ik binnenkort titeren.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:17

Mijn hond heeft de puppy entingen gekregen volgens schema, daarna is ze op 1 jaar getiterd door Tannetje Koning, voorloper op het gebied van titeren. Ze is zo goed beschermd dat we pas als ze 6 jaar is opnieuw moeten titeren.

Als je in de gelegenheid bent is het erg interessant om een lezing van Tannetje Koning bij te wonen over titeren en enten.
Ziekte van Weil moeten we nog wel enten in het voorjaar, ik doe de L2 en laat daarbij mijn hond niet in stilstaand water zwemmen, zeker niet bij warm weer.