Brand of vriesmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Franch
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-07-17

Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-17 03:14

Hallo , ik heb een simpele vraag die ik eerst even ga stellen .

Waar kan je je paard laten brand of vriesmerken ? Ik heb gehoord in duitsland wie moet ik hiervoor contacteren waar moet ik hiervoor zijn ?

Alvorens ik hier allemaal boze reactie's krijg wil ik ook even de reden vermelden .

Ze hebben poging gedaan om mijn paarden te stelen . Al meerdere keren . Camerabewaking helpt niet aangezien het buitenlanders zijn en de politie kan niet veel doen met de beelden bevalve meer controle uitvoeren . De politie zelf wist me te vertellen dat diefstallen van vee in belgie en nederland niet ongewoon is en dat er veel buitenlanders speciaal naar hier komen omdat wij geen gebrandmerkte paarden hebben .
Hoe dat zit ?
Na diefstal van een paard snijden ze de microchip uit de hals en verkopen ze je paard door of als zijnde duur sportpaard of als slachtpaard .

Bij een brandmerk zijn diefstallen een stuk zeldzamer aangezien die vorm van idenfiticatie al een pak moeilijker weg te halen is en veel duidelijker zichtbaar is .

Bij deze heeft de politie mij dus onrechtstreeks aangeraden om men paarden te laten brandmerken .
Dus bij deze


Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 05:04

Misschien kan je de boel beter beveiligen? Of je paarden verhuizena als er al meerdere pogingen zijn gedaan zit er toch iets niet goed in hoe je je paarden houd.

Het is verboden in Nederland, al een aardig tijdje. Vind het verhaal van de politie een beetje vreemd overkomen ook.

Black is the colour of my true love's hair

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:02

Kun je een brandmerk dan zelf laten zetten, hangt dat niet samen met stamboekopname?

Als ze een chip kunnen uitsnijden zonder argwaan te wekken, dan kan dat met een brandmerk ook?

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:09

Een chip wordt meestal vernietigd met een zware magneet. Alleen Duitse stamboeken branden nog, maar dit gaat inderdaad gelijktijdig met het aanmelden van het veulen in het veulenboek.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:25

Idd je mag niet zomaar iemands brandmerk even gebruiken. Of hoort je paard bij een stamboek dat wel brandt maar is dat destijds door omstandigheden niet gebeurt? Dan kan het misschien.
Anders zul je haast zelf 1 moeten ontwerpen en laten maken en dat is nogal een klus.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:31

En dan nog, je mag niet zomaar je eigen brandmerk gaan toedienen. Het is verboden in NL (en ik vermoed zo maar elders ook, als het geen stamboekmerk betreft). Het is simpelweg het wilde westen niet hier.

Maw: het 'advies' (of wat je als dusdanig hebt opgevat) van de politie is illegaal en onmogelijk.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:31

Als ze hem meenemen en verkopen met een "mooi verhaal" in het buitenland helpt dat brandmerk ook niets.

Ik zou een andere manier zoeken dan een flinke brandwond maken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:50

Ik kan dit echt niet serieus nemen. Je wilt je eigen initialen of iets dergelijks in je paard branden? Om diefstal te voorkomen? Dat deden ze in het wilde westen ja.

Maar ik zie de preventieve werking ervan niet. Als er een brandmerk op een paard zit kunnen ze die nog steeds goed verkopen lijkt me, het verhaal wordt er alleen maar exclusiever door. Echt bijzonder stamboek enz.

Fatsoenlijke bewaking, camera toezicht met alaminstallatie en een waakhond lijken me een betere uitwerking hebben.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:00

Tattoo dan? Of mag dat ook niet?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:16

Raar verhaal.
Microchip uit de hals snijden lukt alleen bij een dood paard. Anders wordt het de dood van het paard. De lezers geven binnen een X aantal cm's signaal, dus je weet alleen bij benadering waar de chip zit. Eruit halen wordt dan nog een flinke hak en zoekpartij.

@Nabster, volgens mij mag dat ook niet meer. Friezen werden vroeger getatoeëerd op de tong. En herdershonden in de oren. Maar dat gebeurt ook al jaren niet meer.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:25

En wat wil je dan met een brandmerk wanneer je paard gestolen is? Verwacht je dat potentiële kopers jouw merk gaan na trekken bij een instantie en zo ja welke dan?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:26

Nabster schreef:
Tattoo dan? Of mag dat ook niet?


Wie gaat er op zoek naar een tattoo als ze een paard kopen?
Vrees dat dat niet veel gaat helpen.

Maar een brandmerk ook niet, je zegt "paard komt uit spanje" en dan ben je alle vragen kwijt want er bestaan daar honderden brandmerken.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:28

De reden dat ze met de tattoo als identificatie zijn gestopt, is dat de tattoo na een aantal jaren slecht tot niet leesbaar wordt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:30

Wat voor aparte paarden heb jij dat ze er al meerdere keren zijn geweest?
Maar brand of vriesmerken is verboden. Daarnaast zie je het na een tijd nog maar amper.
En precies wat de voorgangers al zeggen, vaag verhaaltje en geen hond die daar nog naar kraait in het buitenland.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje een penny verhaaltje.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:47

bruintje123 schreef:
Wat voor aparte paarden heb jij dat ze er al meerdere keren zijn geweest?
Maar brand of vriesmerken is verboden. Daarnaast zie je het na een tijd nog maar amper.
En precies wat de voorgangers al zeggen, vaag verhaaltje en geen hond die daar nog naar kraait in het buitenland.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje een penny verhaaltje.

Twee dravers, een ezel en een miniatuurpaardje. Aldus het profiel van TS.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:51

Kan je niet een struikeldraad met een flink luidruchtig alarm neerleggen? Dat lijkt me veel effectiever, en dan heb je ook nog een kans om eventuele dieven te pakken. Een merkteken, in welke vorm dan ook, gaat je niets helpen om je paarden terug te krijgen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:57

Eens met mijn voorganger, ik denk dat je met een beter beveiligd terrein/weiland een stuk meer opschiet eigenlijk. Stevige stalen/houten omheining, goed slot op de poort en eventueel een flinke waakhond.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:07

Zoekt smiley waar mond van open valt....

Meeste is hier al gezegd en die politie bij jullie moeten ze brandmerk op zijn achterste zetten zodat ze die niet stelen, wat is dat voor waardeloos advies?


(bezit overigens 1 gebrandmerkt paard is Duitser)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:33

:oo deze bedoelde je....

Sjolvir schreef:
Zoekt smiley waar mond van open valt....

Meeste is hier al gezegd en die politie bij jullie moeten ze brandmerk op zijn achterste zetten zodat ze die niet stelen, wat is dat voor waardeloos advies?


(bezit overigens 1 gebrandmerkt paard is Duitser)

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:27

Is dit serieus of is het al vakantie?

Rockes <3

tamary

Berichten: 29162
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:46

Brandmerk is geen eigendomsbewijs, controle op paspoort/chip is al zeldzaam (en makkelijk te vervalsen) en paspoort is ook geen eigendomsbewijs. Hoe agressief is je ezel naar vreemden? Die is als "waakhond" nu meteen nog je beste gok naast gewoon een goede omheining, paarden die niet direct contact kunnen maken met voorbijgangers (minder inspectie en geven sedatie mogelijk). Hoe meer je paarden vreemden negeren hoe beter je af bent, maar groot deel daarvan is karakter.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:55

Eight schreef:
bruintje123 schreef:
Wat voor aparte paarden heb jij dat ze er al meerdere keren zijn geweest?
Maar brand of vriesmerken is verboden. Daarnaast zie je het na een tijd nog maar amper.
En precies wat de voorgangers al zeggen, vaag verhaaltje en geen hond die daar nog naar kraait in het buitenland.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje een penny verhaaltje.

Twee dravers, een ezel en een miniatuurpaardje. Aldus het profiel van TS.


Ik dacht even dat TS Totilas op stal had :D

Waarom willen ze juist jou paarden stelen ?
En ik ga met de rest mee, pak het prefentief aan en begin met de omheining.

Kerstmuts

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:49

Het zijn wel volhouders als ze keer op keer terugkomen. Ik zou de stallen beter beveiligen. Je gaat je paard toch niet brandmerken? :=

Second to the right, and straight on till morning

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:16

chazzie schreef:
De reden dat ze met de tattoo als identificatie zijn gestopt, is dat de tattoo na een aantal jaren slecht tot niet leesbaar wordt.

Mijn shet is in de lip getatoeerd. Zie je nu niks meer van (ze is nu 17)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:18

Branden mag in Nederland niet dus das snel klaar. Helpt ook niet tegen stelen.

Verder vaag verhaal.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yontheke en 88 bezoekers