Vragen over regendeken voor herfstweer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 13:53

Ik ben opzoek naar een regendeken voor mij oudje voor de regenachtige dagen in de herfst. Voldoet een 0 grams deken hieraan? of heb je een 100 of 50 gram deken nodig? Ik wil graag dat mijn paard lekker droog blijft. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal. Wij hebben 3 nieuwe paarden in de kudde die eigenlijk 24/7 gebruik van de stal maken en andere paarden zijn niet welkom. Dus daarom ben ik opzoek naar een deken.

Verder heb ik een winterdeken van 200 gram die volgens mij net iets te groot is. Ze poept alles er onder. Ze kan haar staart niet goed optillen. Zou dit verholpen worden door de staartflap er af te knippen?

Dan heb ik nog een 300 gram deken die zit wat te krap bij de schoft, schouders en borst. Zou een borst verlengstuk hier bij helpen?

Hoe zit het met ruilen van dekens bij winkels? mocht de deken niet passen?

Ik weet dat er een centraal topic voor dekens is maar er word nooit echt goed geantwoord op mijn vragen. Dus daarom open ik maar een topic.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:01

Normaal Kun je dekens ruilen
Mits je er iets onder hebt gelegd tijdens het passen .
Zodat de deken schoon gebleven is

Vindt zeg t smartex systeem van Bucas erg fijn
Mits je paard past in Bucas dekens

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:08

Passende dekens zoeken, te groot betekend ook dat de naad van de staartflap op de staart zelf hangt en in dit geval de boel blokkeerd. Afknippen staartflap werkt daar niet (genoeg) voor en de deken verkopen lukt dan ook niet meer.

0 grams lichte deken kan, maar samen met flink hooi en eigen vacht.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 17:16

Ze krijg onbeperkt hooi. Dus een 0 gram zou goed zijn? of moet ze ook iets warms hebben?

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 18:02

Dan heb ik nog een vraag over denier. Mijn paard staat in een kudde en word nog wel eens gebeten. Nou zijn er super veel dekens van 600 denier te koop maar daar boven dan word de keus toch al minder. Is 600 denier goed genoeg?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:05

Bambi1995 schreef:
Dan heb ik nog een vraag over denier. Mijn paard staat in een kudde en word nog wel eens gebeten. Nou zijn er super veel dekens van 600 denier te koop maar daar boven dan word de keus toch al minder. Is 600 denier goed genoeg?


Mijn paard heeft het altijd koud onder een 600 denier 0 grams en ik moet er al heel snel 200 gram op leggen. Het is wel een koukleum hoor. Dacht met 300 gram de winter wel door te komen maar had uiteindelijk bijna het dubbele nodig. De dernier houd het wel aardig, maar in een kudde zou ik nog hoger willen denk ik.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:09

De staartflap zorgt ervoor dat je paard minder last heeft van de wind en/of regen, en dus van kou, wanneer hij met de kont naar de wind/regen staat. Wat paarden nou eenmaal doen wanneer het waait.

Persoonlijk zou ik dit paard in een ander groepje zetten. Paarden op leeftijd hebben harder een schuilstal (met zachte ondergrond) nodig dan jongere pestkoppen. Eventueel zou je dit paard ook 's nachts in een box kunnen zetten indien aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-07-17 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:30

Ik zou investeren in dekens die correct passen, ipv met borstverlengers te beginnen enz.

Een hogere Denier valt in jou geval aan te raden, wegens het bijten en 24/7 buiten

hoeveel gram je paard nodig heeft ga je zelf moeten evalueren, elk paard is anders

Ik zou een goed 0 grams regendeken zoeken, en dan losse staldekens kopen. Laaste hoeft echt niet duur te zijn. Als je nu een 100 gram en 200 gram 2de hands koopt en dan kan je er intotaal 300 opleggen.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:41

Ga met koper mee ..
Leuk dat de 3 nieuwe paarden de schuilstal bezet houden, maar dat is nou juist wat een oud paardje nodig heeft in de winter..
zou ook kijken voor een andere groep, waar hij tussen past en ook niet gebeten word én lekker de schuilstal in kan om wat hooi te knabbelen met daarna een tukje in het warme stro :j

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:42

Ipv staldekens kun je ook Horseware liners kopen. Veel goedkoper en ze steken er niet onderuit. En ja, liners kunnen ook prima met sommige dekens die niet van Horseware zijn.

Maar goed. Daarmee staat je ouwetje nog steeds in z'n eentje in de regen. Dus een echte oplossing is het niet.

TS heb je een foto van je paard van opzij en recht van voren (zonder deken of zadel, gewoon bloot paard) zodat we de bouw kunnen zien? Het is nu niet duidelijk of het knelt omdat hij een hoge schoft heeft of bij voorbeeld een lage halsaanzet of brede schouders.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:01

Mijn paard staat zeker niet in zijn eentje in de regen :P er staan genoeg paarden haha.
Normaal mocht ze altijd in de stal staan maar nu deze nieuwe paarden er zijn mag het niet meer. Ze staat er alleen in als hun er niet zijn of als er een ander paard tussen staat.

Afbeelding

Dit niet een hele recente foto maar wellicht kunnen jullie hier toch iets vanaf zien.
Ze is wel iets ouder nu. Haar schoft ligt nu denk ik iets hoger.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:23

Ik zou er in elk geval komende herfst/winter voor zorgen dat ze niet in 1 groep meer staat met die nieuwe paarden. Of regelen met je stalhouder dat er genoeg schuilgelegenheid is voor álle paarden. Want nieuwe paarden er bij zetten is leuk maar kennelijk zijn er nu niet genoeg faciliteiten voor alle dieren.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:27

Er is maar 1 groep. De stalhoudster zou wel nog een stal bij bouwen maar wanneer weet ik niet.

Hoe zit het met een 0 gram deken? worden die ook klam?
En is het waar dat ze de haren niet meer omhoog kunnen doen en het dan uiteindelijk koud krijgen?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:30

De haren zetten ze omhoog omdat ze het koud hebben. Maar koud is niet zo'n probleem. Nat en/of wind wel. Als het regent plakken de haren aan elkaar dus dan valt er weinig meer op te zetten. Daar hebben ze dus dekens voor bedacht. Paard wordt niet nat, wordt ook niet koud (als de deken de juiste warmte geeft) en dus is het ook niet nodig dat het paard de haren opzet. De deken haalt de noodzaak van het opzetten van de haren weg, dus dat dat dan niet meer kan is niet erg.

Hoe bedoel je klam? Een 0 grams deken wordt net zo klam als een dikkere regendeken of outdoordeken. Niet elke deken houdt het even lang vol (afhankelijk van kwaliteit van de deken, het weer en hoe het paard er mee omgaat). Als de deken klammig wordt is het tijd om 'm even voor een droge te wisselen. Als het dagenlang hoost moet ik soms 2x per dag dekens wisselen.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:34

Ik bedoel dat het niet goed kan ademen?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:34

Wat voor borstsluitingen hebben je dekens? Dit paard is denk ik wel gebaat bij dekens met een V-sluiting aan de voorkant. De aanzet van de hals is tamelijk laag.

Waar schuurt/knelt 't precies?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:36

Bambi1995 schreef:
Ik bedoel dat het niet goed kan ademen?

Ligt aan de kwaliteit van de deken. Als het goed is geeft de fabrikant het ademend vermogen (ook wel breathability) aan. Als je wat modellen en merken dekens met elkaar vergelijkt op dit punt kom je er gauw genoeg achter hoe en wat.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:36

Het beste is om zelf bij je paard dagelijks te gaan kijken en te voelen onder de dekens, dan pas weet je of het te warm is of te koud is voor je paard.

Dat is erg verschillend per dier en ook de soorten weersomstandigheden.

En het verschilt ook erg van merk of dat de dekens klam worden of niet.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:40

Klopt wat hierboven gezegd wordt. Ik heb er eentje die dekens wil bij kou en/of regen en de ander wil ze juist bij regen en/of wind. Je leert vanzelf kijken en voelen of ze het warm genoeg hebben en bij welk weertype je een deken moet pakken.

Niet alleen hoe klam ze worden maar ook hoe snel ze drogen verschilt per merk. Van de dekens die ik heb ademt de Rhino het beste maar de Nika's zijn als eerste droog.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:44

In het verleden heeft een 195 deken een grote schuurplek op de schoft gemaakt. En bij de schouders stond hij strak en het klittenband voor kon nooit vast. Toen heb ik een 205 gekocht maar die valt te groot. Beide dekens zijn wel andere merken.

Qua borstsluiting zou ik niet weten hoe je het noemt wat ze heeft. De 205 deken zit perfect bij de schoft en schouders. maar weer te lang.

De amigo bravo turnout Original lite staat hoog op mijn verlanglijstje. Is dit een goede?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:45

Dus dat is echt gewoon elke dag heen gaan om te kijken of alles in orde is met je paard en dan kun je mooi gelijk kijken en voelen hoe je paard het heeft.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:48

Bambi1995 schreef:
In het verleden heeft een 195 deken een grote schuurplek op de schoft gemaakt. En bij de schouders stond hij strak en het klittenband voor kon nooit vast. Toen heb ik een 205 gekocht maar die valt te groot. Beide dekens zijn wel andere merken.

Qua borstsluiting zou ik niet weten hoe je het noemt wat ze heeft. De 205 deken zit perfect bij de schoft en schouders. maar weer te lang.

De amigo bravo turnout Original lite staat hoog op mijn verlanglijstje. Is dit een goede?

Bij een paard met een bouw als deze is het niet zo gek dat een deken die bij de hals past te lang is. Eigenlijk zou je een deken moeten hebben met een extra ruime hals. Verschillende merken hebben zulke modellen.

Als je naar je dekens kijkt, zie je dan bij de borst twee sluitingen die horizontaal lopen? Twee riemen boven elkaar?

Amigo Bravo is qua kwaliteit wel goed maar voor jouw paard denk ik niet zo geschikt. Bij de schouders zal het denk ik te smal zijn. De Bravo is aan de voorkant bij de hals ook niet heel diep (te weinig "decolleté" voor jouw paard) en de borstsluitingen zijn ook niet verstelbaar waardoor je de deken daar ook niet ruimer kunt maken. In de zelfde prijsklasse is denk ik een deken van Weatherbeeta, en dan een Freestyle model, geschikter. Die zijn wel zwaarder (dikkere stof) en ademen iets minder goed. Maar ik vind ze wel heel fijn bij harde wind. Rambo zou denk ik ook kunnen, maar dan met een V-sluiting bij de borst. Rambo is wel ook meteen een pak duurder. Bucas en dan een model voor de bredere hals zou ook nog kunnen denk ik.

Als het schuurt bij de schoft wil een deken met halve hals (dat model heet ook wel wug) nog wel eens helpen.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Vragen over regendeken voor herfstweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:57

Nou zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik wil niet zoveel geld uitgeven. max 130 euro ofzo.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:03

Dan Nika, die hebben in sommige maten ook modellen voor paarden met meer hals. Als je even een paar tientjes doorspaart nog kun je er twee kopen, het is wel handig om te kunnen wisselen als het lang hard regent of als een deken kapot gaat.

En zo rond dierendag begint het dekenseizoen weer en dan hebben diverse webshops (Agradi, Paardendrogist enz.) altijd de dekens in de aanbieding. Ook de duurdere merken.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 00:03

Laatst bijgewerkt door Bambi1995 op 02-07-17 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt