*Erg Hoefbevangen pony HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 11:07

Ik ken een pony die is zo hoefbevangen dat ze al haar gewicht op haar achterbenen moet plaatsen en voetje voor voetje moet verschuiven om zich om te draaien. Al haar gewrichten zijn met vocht gevuld en haar voorbenen heel dik van het vocht. Ik heb de eigenaar gewaarschuwd en die heeft een hoefsmid erbij gehaald die het beestje met moeite heeft bekapt. Die hoefsmid zei alleen dat het wel of niet over zou gaan verder niets, want een veearts kon er ook niets aan doen. Ik heb de dierenbescherming gebeld en die wilde er niets aan doen omdat het WEEKEND was. Ik heb wel 5 nummers gedraaid maar ze konden mij niet helpen. Ik heb tegenh de eigenaar gezecht dat de pony op stal moet en iedere dag beweging moet krijgen (wandelen over de weg want meer als strompelen kan het beestje niet meer). Zo loopt ze dus al zeker 4 maanden. Nu heeft de eigenaar gezegd dat ik haar mag kopen. Ik geef er echter niet meer als de slachtprijd voor. Het gaat om een 10 jarige D-pony van El-Beauty met papieren. Heeft het nog zin om de pony op te halen of kan ik haar beter meteen in laten slapen????? Alvast bedankt voor de reakties.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 11:14

Je hebt tegen mij gezegd je moet doen wat goed is voor een paard!! Denk goed na, welke beslissing je ook neemt. Je krijgt het dan wel weer heel druk met 2 paardjes!! Je bent er begaan met dieren!! DOE WAT JE HART JE ZEGT!! Sterkte, laat maar weten wat je gedaan hebt! Ik heb de pony niet gezien, maar de verhalen zeiden mij genoeg en zeker hoe ik weet dat je er mee bezig bent!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 15:41

zet het paard in de bak,liefst als je het zand nat maakt tot modder.hij mag absoluut geen gras of brok krijgen.en laat uit een andere kliniek een DA komen voor injecties tegen de pijn,en antibiotica

soms is het beter om te zwijgen

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 16:02

Ik weet wel wat ik zal moeten doen als ik de pony meeneem, maar mijn eigenlijke korte versie van mijn vraag is: Heeft het eigenlijk nog wel zin om de pony mee te nemen. Is ze al niet te ver heen?

Greetz Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:04

lieve merilyn,helaas kan ik daarop gen antwoord geven.vanaf de comp.kan ik zoiets niet beoordelen.sterkte met je keuze,hoe dan ook.

soms is het beter om te zwijgen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:21

Volgens mij is het beter om het diertje uit zijn lijden te verlossen.
Je vertelt zelf al dat ie al 4 maanden zo loopt. Waarschijnlijk is het hoefbeen al gekanteld en zit het misschien al tegen doorbreken aan.
Misschien kunnen foto's uitkomst dienen voor een beslissing. Maar ik denk dat het beter is om hier mee te stoppen, een medische behandeling is ook erg duur en wie zegt dat dit tot zover goed komt dat er weer wat mee gedaan kan worden. succes ermee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 16:51

Daar ben ik dus ook bang voor. maar ja. Als ik het doe laat ik meteen een veearts erbij maar dat kan ik nu nog niet doen. Ik wil het zo laten spelen dat die eigenaar dat zelf gaat betalen en als er nog hoop is doe ik het en neem ik haar mee.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 20:09

Als dit al 4 maanden zo duurt, kan ik me idd niet voorstellen dat het hoefbeen nog niet gekanteld is.
Misschien kun je het zelfs al voelen als je de zool goed schoonmaakt. Ik denk dat er weinig hoop meer is voor dit paardje Verdrietig Verdrietig

Navragen is beter dan afvragen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 20:39

Ik heb een welsh pony van 18 jaar, die al 15 jaar bij mij manegelesjes loopt. 3 maanden feleden was ze opeens hoefbevangen. ze kon niet meer staan , ik heb haar in een heel groot hok gezet met in de hoek nat zand. 4 keer per dag moest ze daar in staan, tot de hoeven weer normaal van temperatuur waren. Daarna heeft ze speciaal beslag gekregen. nu is dat er weer af. ze liep vorige week nog steeds bijna niet. echt voetje voor voetje. ook de kroonrand werd erg dik. ik ben een paar weken geleden met vsm middelen begonnen de eerst flesje zijn nu op. en ze loopt weer! nog niet echt snel maar het gaat goed vootuit. deze pony heeft 15 jaar voor mij gewerkt en ik doe er alles aan om haar beter te maken, ik weet zeker dat het lukt.
succes Jos

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 20:40

Ik heb een welsh pony van 18 jaar, die al 15 jaar bij mij manegelesjes loopt. 3 maanden feleden was ze opeens hoefbevangen. ze kon niet meer staan , ik heb haar in een heel groot hok gezet met in de hoek nat zand. 4 keer per dag moest ze daar in staan, tot de hoeven weer normaal van temperatuur waren. Daarna heeft ze speciaal beslag gekregen. nu is dat er weer af. ze liep vorige week nog steeds bijna niet. echt voetje voor voetje. ook de kroonrand werd erg dik. ik ben een paar weken geleden met vsm middelen begonnen de eerst flesje zijn nu op. en ze loopt weer! nog niet echt snel maar het gaat goed vootuit. deze pony heeft 15 jaar voor mij gewerkt en ik doe er alles aan om haar beter te maken, ik weet zeker dat het lukt.
succes Jos

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 21:31

Bedankt Jos,

welk middel van VSN is dat? Ik haal er trouwens zowieso een veearts bij. Maar alle misseltjes die helpen zijn welkom.

Greetz.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 21:40

He bah wat vervelend voor die pony.

Ik weet zekrr dat als jij hem meeneemt hij het haalt. Je hebt inderdaad een speciale gave.

Als je hulp nodig hebt je weet me te vinden.

Sterkte en succes.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 22:51

Ik kan geen mening geven over de toestand van de pony, daar heb ik te weinig kennis voor. Maar ik weet wel dat als ik iemand persoonlijk ken die de pony op zou kunnen knappen (als dat uberhaupt nog mogelijk is) dan ben jij het wel. Kijk van binnen wat je denkt en je komt er vanzelf achter of je het kan/wil doen. Succes met het maken van je keuze.

Knuf Mayo

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 23:09

VSM aesculus hippocastanum D4
om de doorbloedingvan de hoef te bevorderen
3x per dag 10 druppels

VSM nux vomica D6
om overtollige gifstoffen af te voeren
3x per dag 10 druppels

VSM calcium fluoratum D30
beginnen een week na dat je met de druppels bent begonnen.
dit middel helpt de weefselverandering in de hoef tot het minimum te beperken

Je kunt deze middelen gewoon bij de drogist kopen.

verder laat ik haar minimaal 2 x per dag lopen op een zachte ondergrond. ook als ze niet wil het moet toch even. anders worden de andere spieren stijf , vooral in de rug.
Ik hoop dat je net zoveel succes hebt als ik. doorzetten hoor! sterkte Jos

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 07:08

Mijn paard is ook hoefbevangen en ik heb haar gelijk met Bioscan laten behandelen wat na 1 dag al veel effect had en vanavond word ze weer behandeld. Ik geef haar Laminaze van de Paardendrogist en Silvang olie om haar kroonrand te masseren. Je moet wel weten of de pony geen sinker heeft in ernstige mate want dan is het een lijdensweg voor niks.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 09:32

Als je er acuut bij bent is er idd gelukkig nog veel mogelijk, maar als hij er al 4 maanden zo bij staat?
Ik wens je heel veel succes en hoop dat het je lukt, ik zal voor jullie duimen.

Navragen is beter dan afvragen.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 20:38

Schandalige reactie van de smid (en eigenaar). Hoefbevangenheid is een acuut spoedgeval en als je er snel bij bent is er zeker iets aan te doen. Het gaat namelijk om het voorkomen van het kantelen van het hoefbeen. Dit kan vaak door een snel beslag worden voorkomen.
Indien het hoefbeen al gekanteld is is dat niet meer terug te draaien. Je kan door een beslag proberen de pijn te verminderen.
Als een paard met de pijn die jij beschrijft blijft rondlopen is dat dierenmishandeling.

Besteed geld aan rontgenfoto's van de ondervoet om te kijken of er sprake is van kanteling, geef in de tussen tijd pijnstillers/ontstekingsremmers (quadrisol en zoek een andere smid.

Aan de hand van de foto's kun je de toekomst bepalen.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 16:56

Het is dus niet mijn pony en mijn hoefsmid ik weet ook niet welke hoefsmid het is, maar kan zelf zien en voelen of het hoefbeen gekanteld is, want het is dus nog niet mijn pony. Ik kan haar voor heel weinig geld krijgen maar ik wil zo min mogelijk ellende erbij hebben.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 08:20

wat zeker een goed ondersteunend middel is bij hoefbevangenheid, is EchinaForce.
Dit 1x daags (humane dosering) op een boterham druppelen en aan je pony geven.
Wel een aantal weken volhouden nadat het verbeterd.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 07:35

Heb je al een beslissing genomen of je de pony neemt?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Googlebot en 2 bezoekers