ervaring boomloos/flexibel schoftje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

ervaring boomloos/flexibel schoftje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 09:15

Voor mijn grote shet wil ik een nieuw, liefst kunststof enkelspan tuig kopen. Hij loopt voor een sulky. Nu zijn er ook boomloze of flexibele schoftjes op de markt. Het schoftje wat ik nu heb, lijkt hem wat krap, dus misschien is boomloos of flexibel wel een goed alternatief. Wie heeft ervaring met dat soort schoftjes. Wat zijn de voor- en nadelen?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:39

Ik heb een (semi?)boomloos schofttuig van Zilco voor mijn shet van 106 cm.
Eerder had ik een Ideal schofttuig en dat gaf drukplekken. Nu met de Zilco nergens last van. Ik ben erg blij met dit tuig.
Ik ben geen fan van boomloze zadels en was dus ook wat sceptisch met dit tuig. Maar dat is helemaal niet nodig geweest.

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:27

Ik heb twee boomloze Zilco schofttuigjes maat shetlander voor mijn shet x welsh pony's van 1.05, ze liggen erg mooi i.c.m de Zilco gelonderleggers. Schofttuigen maat shetlander zonder flexibele boom passen op een van mijn pony's zelden, hij is wat ronder geribt. O.a. het Ideal Eurotech schofttuig zorgde bij hem voor drukplekken, bij mijn andere (wat minder rond geribte) pony overigens niet. Maar ik vind het fijne schofttuigjes :)

Die van mij zijn boomloos, er zit helemaal geen boom in. Het schofttuig van Sakvis heeft volgens mij wel een boom, maar deze is flexibel en vormt zich daardoor makkelijk naar het lichaam van de pony.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:39

Dank voor jullie reacties, blij te horen dat jullie er goede ervaringen mee hebben. Ben zelf qua boomloze zadels ook kritisch, maar mijn sulky is goed in balans en zweeft mooi achter mijn pony, dus de druk op zijn schoft valt mee. Overigens heeft mijn pony van het huidige schoftje geen drukplekken (gebruik ik al 3 jaar), maar nu ik over ga op kunststof is het een goed moment om te zien of het nog beter kan. Wil misschien ook de anatomisch gevormde borstband van Zilco........

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: ervaring boomloos/flexibel schoftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:54

Ik had een Ideal Luxe marathon, die was te strak om de ruggenwervels.
Daarna na wat twijfels overstap naar Zilco gemaakt. Als je nieuw koopt en laat passen kun je ook kijken naar welke kussens jullie het beste passen.
En gelijk of die anatomische borst past, die heb ik niet genomen toen.
Afbeelding

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:23

Ayla schreef:
Die van mij zijn boomloos, er zit helemaal geen boom in. Het schofttuig van Sakvis heeft volgens mij wel een boom, maar deze is flexibel en vormt zich daardoor makkelijk naar het lichaam van de pony.


Ik ken Sakvis niet, kun je daar wat meer over vertellen? Ik twijfel namelijk ook over mij schofttuig.

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: ervaring boomloos/flexibel schoftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:53

Sakvis is de bokker die een post voor mij reageerde :P

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 22:53

Vandaag tuig wezen passen. Hoewel het mijn pony wel past, krijg ik toch geen boomloos schoftje. Dat is vanwege de buitensingel die moet kunnen schuiven, omdat ik met een sulky rijd. Het schoftje is dan alleen met vaste boom beschikbaar. Moest zelfs maat pony hebben, omdat maat shet wat kort was naar onderen. En daarbij meteen ook een maat pony singel. Deze combi zat het mooiste en heeft kussens die met klittenband vastzitten.

Verder ook het anatomische borsttuig erbij, dat paste hem goed, wel weer de shet-maat. Zo bij elkaar wel een allegaartje aan onderdelen, wel allemaal zwart kunststof, maar helaas niet allemaal dezelfde look. Jammer dat Zilco niet gewoon hetzelfde tuig in verschillende maten maakt, zodat je alles mooi kunt combineren. Maar goed, ik vind het belangrijker dat het de pony goed past en ligt dan dat ik voor een schoonheidsprijs ga......

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:57

Wie heb je laten komen als ik vragen mag? :) Het schofttuig met losse draagriem was voorheen alleen in maat pony verkrijgbaar voor zover ik weet, ik ben wel benieuwd wie de shetlander maat op voorraad heeft.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 22:58

Ayla schreef:
Wie heb je laten komen als ik vragen mag? :) Het schofttuig met losse draagriem was voorheen alleen in maat pony verkrijgbaar voor zover ik weet, ik ben wel benieuwd wie de shetlander maat op voorraad heeft.


http://www.demenner.nl/

Schoftje staat niet als zodanig op de website, dus zou haar gewoon even bellen of mailen om het te vragen.

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: ervaring boomloos/flexibel schoftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:07

Aha, die ken ik wel ja :D Ga maandag toevallig langs haar, dan zal ik gelijk eens informeren naar het schofttuig. Dankjewel!

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:15

Ayla schreef:
Sakvis is de bokker die een post voor mij reageerde :P

Duh... :o lekker blond! Gaat dus om het Zilco schoftje?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: ervaring boomloos/flexibel schoftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:29


criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 19:19

sakvis schreef:
Ja, ik het het Zilco schofttuig met losse draagriem. http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-7 ... VpiwuvyjIU


Ja, dat is de schoft die ik ook krijg, maat pony. Maar ""de menner"" heeft deze ook in maat shet. Daarvan is de vormgeving iets anders en zijn de kussens niet afneembaar. Heb jij daar nog naar gekeken Ayla?

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:38

:j Ik heb 'm meegenomen om te passen, er staat inderdaad dat het maat shetlander is op het kaartje. Heb even aan Sakvis via pb gevraagd of ze haar schofttuig maat pony op wilt meten zodat ik ze kan vergelijken :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:37

Afbeelding

Hierbij de maten van het schoftje. Het is een maat pony en het breedste gedeelte is 9 à 10 cm breed. Vanaf de twee langste singelgaatjes is het geheel 140 cm lang. Vanaf de twee kortste singelgaatjes is het geheel 100 cm lang.

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:22

Schofttuig dat ik mee heb gekregen is inderdaad wat kleiner:
- 8/9cm breed, ipv 9/10cm breed;
- wat bij jou 53cm is, is bij die van mij ongeveer 45cm;
- wat bij jou 36cm is, is bij die van mij ongeveer 30cm;
- wat bij die van jou 30cm is, is bij die van mij ongeveer 26cm.

Singelstoten zijn wel 30cm ipv 20cm :P Daardoor is de totale lengte ook ongeveer 140cm. Mar het schofttuig zelf is 80cm, ipv 100cm zoals bij die van jou.

Hopelijk duidelijk voor iedereen zo :) Dit schofttuig heeft geen verstelbare kussens, wel een losse draagriem en een flexibele boom. Dit schofttuig is te koop bij de Menner, staat volgens mij alleen niet op haar website, mocht iemand het zoeken.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 11:01

Die grotere maat van het pony-schoftje versus het shet-schoftje was ook precies waarom ik daarvoor koos voor mijn niet-zo-smalle-grote-shet. Het shet-schoftje lag hem ook goed hoor, maar dan liepen de singelstoten een heel stuk langs zijn buik (overigens zou je dat natuurlijk ook gedeeltelijk kunnen voorkomen door een langere singel te gebruiken). Het pony-schoftje heeft dat dankzij 10cm extra lengte aan iedere kant veel minder. Dat lijkt me comfortabeler voor de pony. Daarnaast is de xtra breedte van de kussens ook alleen maar fijn voor hem. Het shet-schoftje is een mooi alternatief voor de wat kleinere en/of minder rondgeribde shetten.