Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 13:16

Hey bokkers!

Na een jaar lang lekker met mijn paard te hebben gelummeld, zou ik dan toch weer dressuurwedstrijden willen gaan starten. Echter, nu kom ik weer bij het eeuwenoude probleem: hoe vind ik een passend dressuurzadel? Jaren bezig geweest, veel zadels geprobeerd, veel verschillende zadelmakers aan huis gehad met verschillende opvattingen: Wintec Isabell (Schoof en te smal voor, maar best of the worst, pony liep er kort op), Tekna (schoof enorm), Pagony (Schoof nog erger, paard trapte ernaar), Barefoot London (paard liep er super op, schoof als een malle). Niks paste.

Mijn paard heeft een platte schoft (boommaat 34cm in Wintec) en is breed en rondgeribt achter en heeft vaak een vrij dikke buik. Vorig jaar vond ik (Eureka!) een passend westernzadel, dat precies zo gevormd was en ook nog eens niet schoof. Sindsdien zie ik hem een stuk vrolijker én ruimer rondlopen. Maar, dressuurwedstrijden met een westernzadel, dat gaat niet. Welk zadel heeft ongeveer de platte, ronde pasvorm van een Westernzadel en zou op mijn paard kunnen passen én het liefst kunststof of lichtgewicht met verstelbare boom? En belangrijker nog: waar kan ik dit testen?

Mijn eigen ideeën: Soft balance dressuur, Easytrek boomloos, Flexbalance, Thorowgood t8 standaard óf Low profile, Haflinger/ijslanderzadel.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 29-06-17 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:18

Massimo al eens geprobeerd? Dat ligt op veel rond geribte paarden zonder schoft prima.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:20

Eventueel Massimo? Ik heb er zelf een op mijn fjord. Voor hem omdat hij enorm breed is (40 op 40 cm). Maar blijft mooi liggen en heerlijk zadel. Ik heb een dressuur II. Misschien iets om te bekijken?

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:21

Wat wellicht ook goed kan liggen op dit type paard is een Massimo trail (is vz richting dressuur), maar Massimo heeft ook dressuur modellen die vaak passen bij dit type paard.

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:28

mijn zadelmaker gaf oa als opties voor mijn ronde haflinger: thorowgood t8, kent en master low profile, hulsebos, albion (low), fryso

ik heb nu een albion liggen om te passen, zadelmaker moet nog komen kijken of deze inderdaad passend te maken is :)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:31

Hulsebos heb ik ook al goede ervaring over gehoord met paarden die anders het zadel er niet ophielden.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***


c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:31

Anatomica's zijn erg goed aan te passen... de mijne lag bijvoorbeeld goed op mijn kleine paard maat ronde tank maar wel met schoft en smalle bovenlijn schouders. En ook op een rond jong ding die ik een paar keer heb gereden die werkelijk geen enkel teken van een schoft had :+
Ik vindt het erg fijne zadels voor je paard en behalve de kussens is ook de boom thermisch aan te passen.
Ik weet niet waar/ hoe ver je woont, maar passen zou kunnen (heb hem nu alleen wel te koop staan ivm het overlijden van mijn paard, dus hoe lang ik hem nog heb weet ik niet :) )

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2207
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:37

Ik heb ook een rondgeribte buikige pony. Ik heb er een Loesdau Excellent op liggen. Ligt perfect en zit ook heerlijk. Zijn in aanschaf ook nog eens niet duur.

Stapper

Our actions are what set things in motion

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:37

kent&master

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:41

Ik heb ook een thorowgood aangeschaft voor onze ronde, pony zonder schoft, met dikke buik :P en deze ligt goed en zit ook prima.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:41

Fryso zadel, super fijne zadels.

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:43

Ik heb een aantal jaar terug een Thorowgood (de Cob-variant) aangeschaft voor m'n verzorgpony (oude type Haflinger). Hij was erg breed gebouwd, rondgeribt + dikke buik (want tsja, Haflingers en eten :') ) en had bijna geen schoft, dit zadel lag als een huis! Zadel weegt niks, is lekker makkelijk in onderhoud en ik vond het prima zitten :) !

Djimmie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:43

Wintec wide al geprobeerd? Heeft een heel andere vorm dan de gewone wintec met brede boom. De kussens zijn veel platter en breder kussenkanaal. Helaas geen luxe opties in de wide-range, maar ik heb de bates wide dressage en ik vind hem heerlijk!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:01

Het je ook al verschillende singels geprobeerd tegen het schuiven?

Eerste wat in mij op komt is Ghost (ze hebben een prachtig nieuw dressuurmodel), die schoof op mijn ronde paardje niet.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:04

Ik heb precies hetzelfde! Heb nu een veelzijdigheid zadel van thorowgood, low profile en die schuift gewoon helemaal niet!! Nu op zoek naar een dressuurzadel, wil eigenlijk nog eens verder kijken dan thorowgood, dus ik volg wel even mee, maar waarschijnlijk wordt het hier weer een thorowgood!

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 14:09

Wintec Wide nog niet geprobeerd, die begint namelijk bij 34CM en het lijkt een erg primitief zadel, wil toch wel iets dat wat lijkt op wedstrijd en dat mij ook wat steun geeft :').

De t8 was een goed idee dus, enig idee waar ik die kan passen? (Aangezien het óf de contourblock, of de low profile of de standaard moet zijn dan).

Ben absoluut geen fan van zware/leren zadels, dus kijk eerst naar de lichtere en verstelbare zadels en Ghost ligt héél hoog op hem, waardoor je op een soort torentje komt te zitten.

Monster is nogal ver van hier, Friesland :')

Heb geen andere singels geprobeerd, omdat de zadels gewoon niet goed lagen en daarom schoven. Daar ga ik dan geen symptoombestrijding op toepassen, ook omdat mijn westernzadel niet schuift en het dus wel moet kunnen.

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:16

Een singel is niet per se symptoom bestrijding. Mijn paard kan door haar bouw eigenlijk geen enkel zadel op tenzij ik een curved/banaan singel eraan doe, dan ligt hij perfect. Met recht singel gaaf ze zelfs kreupel lopen.


Zelf kan ik je ook thorowgood aanraden, maar weet niet zeker of ze ook niet-ledere versies hebben. Ik heb zelf een WOW, maar dat is zwaar leer.

Bel wat zadelfitters op die een mooie volle bus hebben met zadel. Ik heb zelf Marion van Checkmate Saddlery en goede ervaringen mee. Countrymill hoor ik ook goede verhalen over.

Nikita :knuffel:

Anoniem

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:21

Thorowgood is juist kunststof. Thorowgood is de kunststof versie van Kent & Masters. Net zo als dat Wintec de kunststof versie is van Bates. :)
Beiden goede merken met hun eigen zit. Zelf ben ik erg fan van het cair/ lucht systeem in zadels en een beetje klaar met wol waardoor ik op Bates terecht ben gekomen. Van Thorowgood had ik de cob-line nodig op mijn ronde merrie (ook geen keuze, de rest was allemaal te smal).

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:47

Kijk eens naar zadels voor barokke paarden. Die zijn ook vaak breed en rond

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:50

Ik gebruikte voor mijn Quarter een MFSC, paard is ook erg rondgeribt en amper schoft, altijd heel tevreden van geweest. Ik verkoop het zadel wegens niet passen op mijn nieuw paard, mocht je interesse hebben mag je me altijd een PB sturen :)

Why change the past, when you can own this day?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:52

Shanna schreef:
Thorowgood is juist kunststof. Thorowgood is de kunststof versie van Kent & Masters. Net zo als dat Wintec de kunststof versie is van Bates. :)
Beiden goede merken met hun eigen zit. Zelf ben ik erg fan van het cair/ lucht systeem in zadels en een beetje klaar met wol waardoor ik op Bates terecht ben gekomen. Van Thorowgood had ik de cob-line nodig op mijn ronde merrie (ook geen keuze, de rest was allemaal te smal).


De T8 is toch voornamelijk leer? Of nepleer dan :+?

Nikita :knuffel:

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:57

Thorowgood T8 zijn fijne zadels, bleven alleen niet liggen op mijn korte ronde C pony. Ik heb nu een 16,5 inch Albion slk, boommaat wijd. Ligt perfect stil en voldoende ruimte! (en tweedehands betaalbaar)
Flevohorsesupport (ook hier op bokt actief) heeft veel zadels van thorowgood op voorraad om te passen en eventueel te kopen ;)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:59

Ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn vorige paard. Precies het zelfde gebouwd. Het enige wat goed op haar lag was een zaldi. Heerlijk zadel en nog redelijk geprijsd ook. 2de hands zijn ze ook niet extreem duur

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:09

Singel is inderdaad zeker ook belangrijk. De singel trekt altijd toe naar een vast punt onder de buik, mijn zadel trekt ook altijd naar voren omdat haar singelpunt ver naar voren ligt. Nu een zadel met singelstoot die door de voorste wrong loopt en een pro lite singel. Super combi.

heb vertrouwen, houd moed

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 15:13

Die MFSC lijkt me erg zwaar, maar ik houd 'm in gedachten!

Een Zaldi testzadel had ik al ergens gevonden, die ga ik zeker proberen!

Maar even contact opnemen met Flevohorsesupport dus :D

Singel is zeker belangrijk, maar mijn westernzadel met gewone singel schuift niet. Nu zit het bevestigen natuurlijk anders, hij zit namelijk op 2 punten vast, maar toch.

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ennaile, Excalibur en 72 bezoekers