ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:24

Hello

Sinds kort ben ik ingeschreven met mijn bedrijfje "Leonie van Duffelen Fotografie" bij de Kamer van Koophandel en staat de kwartaal aangifte bijna voor de deur.

Nu zijn er een aantal dingen die ik niet begrijp. Ik moet ieder kwartaal BTW aangifte doen en aan het einde van het jaar (eigelijk volgend jaar) inkomstenbelasting?
Wat is het verschil... die gegevens heb ik toch al eerder aangeleverd toch?

Ik hou in Excel de boekhouding bij.

Dat wil zeggen.. wat er binnen komt aan verdiensten van de gemaakte shoots en de afdrukken hiervan.
Tevens heb ik facturen van o.a. bestelde foto afdrukken maar ook grotere facturen van een (2e) camera body ect.

Is bovenstaande nu wat ik moet opgeven bij de kwartaal aangifte?
of pas bij de inkomstenbelasting?

En dan bijv de camera.... die is boven de 450 euro en moet je dus verdelen over meerdere jaren. tijdens een kwartaal wordt dat dan toch lastig?

Dan nog een vraag... Al voor dat ik officieel ingeschreven stond bij de KVK had ik inkomsten en uitgave dit jaar. (1e kwartaal) Die heb ik allemaal bijgehouden... kan/moet ik die ook nog ergens opgeven? Mijnbedrijf staat pas officieel ingeschreven ergens in Mei...

Ik hoop dat er iemand is die het me kan en wil uitleggen in Jip en Janneke taal... Internet staat er vol mee maar toch is het nog niet helemaal duidelijk...

Liefs Leonie

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:36

In principe is je kwartaal belasting de 21% die je extra betaald, of extra rekent.

Heb je bijvoorbeeld een factuur bedrag van €121,- inclusief btw. Dan is de btw (21%) dus 21 euro van de belasting dienst.
Als jij iets gekocht hebt van €242,- inclusief btw. Dan heb je de btw(21%) dus €42 teveel betaald.

Je kan bij de kwartaal aangifte de btw die je aan de belastingdienst moet betalen, tegenover het bedrag wat je terug zou moeten krijgen zetten. Je zou in dit voorbeeld dus €21 terug krijgen.

Aan het einde van het jaar gaat de belastingdienst kijken hoeveel winst je hebt gemaakt. Als dit boven een bepaalde grens uitkomst(dit gaat samen met je andere werk als je dat hebt). Dan moet je ook nog winstbelasting afdragen...

Ik raad je aan om je aangifte sowieso de eerste keer samen met iemand te doen die het al vaker heeft gedaan, en ook opzoek te gaan naar iemand die vragen kan beantwoorden en advies kan geven. Ik weet uit ervaring dat het heel belangrijk is om vanaf het begin je zaken goed op orde te hebben. Anders heb je later heel veel werk om alles weer op orde te krijgen.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:37

Btw en inkomstenbelasting zijn niet hetzelfde. Bij de btw-aangifte geef je door wat je in het afgelopen kwartaal aan btw hebt ontvangen en wat je aan btw hebt betaald (voorbelasting). Je krijgt dan geld terug, of je moet betalen. Het gaat hierbij dus puur om betaalde en ontvangen btw, dus geen afschrijvingen, investeringen, inkomsten etc. Dit is misschien nog wel het makkelijkste van al je belastingzaken :-)

Inkomstenbelasting gaat over het totaal aan inkomsten, dus als jij een factuur hebt gestuurd voor het maken van foto's en je rekent daar 150,- voor dan zijn dat je inkomsten. De btw staat daar los van.

Er zijn verschillende administratiekantoren die voor relatief weinig geld kunnen helpen met je boekhouding en belastingzaken. Informeer daar eens naar, zij kunnen je ook echt advies geven voor je aangiftes e.d.

Succes!

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:42

PocoGaucha Dankjewel!

Mag ik tijdens de kwartaal aangifte ook 21% van de camera mee nemen? Of moet ik het bedrag dan delen door 5? Of komt dat pas later bij de inkomstenbelasting?

En alles uit het eerste kwartaal?

Mijn schoonvader is nu op vakantie, die doet de boekhouding voor het bedrijf van mijn schoonmoeder en wil mij hierin ook begeleiden... maar Mien ongeduld zit met zoveel vragen die al de hele dag in me hoofd spoken dus vandaar dat ik hier even los brand :)

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:44

4EverHobbes schreef:
Btw en inkomstenbelasting zijn niet hetzelfde. Bij de btw-aangifte geef je door wat je in het afgelopen kwartaal aan btw hebt ontvangen en wat je aan btw hebt betaald (voorbelasting). Je krijgt dan geld terug, of je moet betalen. Het gaat hierbij dus puur om betaalde en ontvangen btw, dus geen afschrijvingen, investeringen, inkomsten etc. Dit is misschien nog wel het makkelijkste van al je belastingzaken :-)

Inkomstenbelasting gaat over het totaal aan inkomsten, dus als jij een factuur hebt gestuurd voor het maken van foto's en je rekent daar 150,- voor dan zijn dat je inkomsten. De btw staat daar los van.

Er zijn verschillende administratiekantoren die voor relatief weinig geld kunnen helpen met je boekhouding en belastingzaken. Informeer daar eens naar, zij kunnen je ook echt advies geven voor je aangiftes e.d.

Succes!



Dankjewel voor je reactie!
Maar de BTW die ik heb ontvangen en uitgegeven zijn toch ook van mijn inkomsten (shoots & verkochte afdrukken) en facturen va de afdrukcentrale.. gaat dat dan niet dubbel?

En mijn nieuw gekochte spulletjes komen dus pas bij de inkomstenbelastingaangifte om de hoek kijken?

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:49

Elodie1 schreef:
PocoGaucha Dankjewel!

Mag ik tijdens de kwartaal aangifte ook 21% van de camera mee nemen? Of moet ik het bedrag dan delen door 5? Of komt dat pas later bij de inkomstenbelasting?

En alles uit het eerste kwartaal?

Mijn schoonvader is nu op vakantie, die doet de boekhouding voor het bedrijf van mijn schoonmoeder en wil mij hierin ook begeleiden... maar Mien ongeduld zit met zoveel vragen die al de hele dag in me hoofd spoken dus vandaar dat ik hier even los brand :)


Nee dat gaat in een keer. Dus met een beetje geluk krijg je dan deze keer geld toe.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:52

oke dus tijdens de btw aangifte hoef ik dure aankopen niet door 5 te delen
en bij de inkomsten belasting moet ik dure aankopen wel door 5 delen voor de afschrijving/investering.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:55

Elodie1 schreef:
Dankjewel voor je reactie!
Maar de BTW die ik heb ontvangen en uitgegeven zijn toch ook van mijn inkomsten (shoots & verkochte afdrukken) en facturen va de afdrukcentrale.. gaat dat dan niet dubbel?

En mijn nieuw gekochte spulletjes komen dus pas bij de inkomstenbelastingaangifte om de hoek kijken?


Nee btw is geen inkomen. Wat je ontvangt, moet je afdragen en wat je betaalt krijg je terug maar dit valt niet onder inkomsten. Je nieuw gekochte spullen horen als investering bij je jaarlijkse belastingaangifte en kun je opgeven als aftrekposten (investeringsaftrek). Maar de betaalde btw voor deze spullen mag je in het betreffende kwartaal dus wel weer indienen als voorbelasting. Let wel op, officieel mag je btw alleen terugvragen als de factuur op jouw bedrijfsnaam staat.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:26

Het is dus handig om in excel kolommen te maken bijvoorbeeld:soort opdracht, inkomsten, btw
Aankoop, uitgave, btw.

Daarbij heb je als bedrijf wat voordelen bij de inkomstenbelasting, maar enkel ook als je aan een bepaald aantal uren per jaar komt.

Google even op zzper inkomstenbelasting en je komt zo op het lijstje uit. Als je niet in aanmerking komt als ondernemer dan geef je bij je inkomstenbelasting de inkomsten op bij inkomsten overige werkzaamheden,maar daarbij krijg je niks van voordeel.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:44

Je kunt ook je ook laten voorlichten door de Kamer van Koophandel in de regio waar je onder valt. Die zijn daar voor.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:49

Je moet er zeker op letten dat op al je inkomende facturen je BTW nummer vermeld staat. Leveranciers durven dat nogal eens te vergeten, dus elk inkomend factuur zelf controleren. Ook bv. facturen van telefoon, gsm, etc.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:55


Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:07

De kosten van de aanschaf van je camera minus de btw verdeel je over 5 jaar. De btw van die camera vraag je als voorbelasting terug van de belastingdienst bij de eerst mogelijke gelegenheid bij de omzetbelasting aangifte.

Btw die je ontvangt is geen onderdeel van je inkomsten. Dat is enkel het bedrag exclusief de btw. Net als dat betaalde btw geen kosten zijn.

Ik maak het er vast niet duidelijker op, maar dit is ook niet zo eenvoudig in Jip en Janneke taal uit te leggen als je geen voorkennis hebt over boekhouden en belastingen.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:24

Sclimpre schreef:
Je moet er zeker op letten dat op al je inkomende facturen je BTW nummer vermeld staat. Leveranciers durven dat nogal eens te vergeten, dus elk inkomend factuur zelf controleren. Ook bv. facturen van telefoon, gsm, etc.
Huh? Hoe kom je daarbij? Is nieuw voor mij en dan heb ik een hele stapel niet kloppende facturen :+ Volgens mij geldt dat alleen voor BTW verlegd en buitenlandse leveringen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:37

Je hebt gellijk, blijkbaar is dat in NL niet verplicht. In Belgie mg je in principe de BTW niet recupereren wanneer je BTW nummer niet op het inkomende factuur staat.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:49

Is in Nederland, behalve bij een paar uitzonderingsgevallen, ook gewoon verplicht: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tuureisen/

Citaat:
uw volledige naam en die van uw afnemer
U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
uw volledige adres en dat van uw afnemer
U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
uw btw-nummer
Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
uw KvK-nummer
de datum waarop de factuur is uitgereikt
een opeenvolgend nummer
de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd
de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd
de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
het btw-tarief dat u in rekening brengt
het btw-bedrag

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:53

Dat is voor facturen die je zelf verstuurd. Er staat uw btw nummer, niet dat van uw afnemer.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:56

Sorry, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Voor Belgie zou ik dan alleen de btw af mogen trekken als op de factuur mijn eigen btw-nummer staat? Dat geeft toch een hele hoge administratieve last? Stel je voor dat ik mijn studieboeken bij verschillende boekhandels bestel, zou ik dan overal mijn btw-nummer op moeten geven om die af te kunnen trekken? Wat een karwei :oo

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:58

Prrrr schreef:
Is in Nederland, behalve bij een paar uitzonderingsgevallen, ook gewoon verplicht: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tuureisen/

Citaat:
uw volledige naam en die van uw afnemer
U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
uw volledige adres en dat van uw afnemer
U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
uw btw-nummer
Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
uw KvK-nummer
de datum waarop de factuur is uitgereikt
een opeenvolgend nummer
de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd
de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd
de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
het btw-tarief dat u in rekening brengt
het btw-bedrag


Dat gaat over het btw-nummer van degene die de factuur uitgeeft, niet over de ontvanger.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:05

moonsparkle schreef:
Het is dus handig om in excel kolommen te maken bijvoorbeeld:soort opdracht, inkomsten, btw
Aankoop, uitgave, btw.

Daarbij heb je als bedrijf wat voordelen bij de inkomstenbelasting, maar enkel ook als je aan een bepaald aantal uren per jaar komt.

Google even op zzper inkomstenbelasting en je komt zo op het lijstje uit. Als je niet in aanmerking komt als ondernemer dan geef je bij je inkomstenbelasting de inkomsten op bij inkomsten overige werkzaamheden,maar daarbij krijg je niks van voordeel.

Je moet je belasting niet op een Excelformulier doen. Dat is de grootste beginnersfout die er gemaakt wordt omdat het lekker goedkoop is maar uiteindelijk wordt dat duurkoop. Een boekhouder/accountant moet er dan een echte administratie van maken. En een BTW aangifte is niet simpel optellen en aftrekken. Daar zitten ook regeltjes aan. Zoals de regeling voor kleine ondernemers (dan hoef je niet te betalen).

Mijn advies: ga naar een administratiekantoor in de buurt, zorg dat zij jouw btw aangifte doen en ga werken met hun boekhoudprogramma. Het mooiste is een programma waar je je bonnetjes kunt fotograferen zodat ze direct in de administratie zitten en geboekt worden. Ik heb dat van Snelstart.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:16

Ik doe mijn boekhouding in Access en dan is de btw-aangifte een druk op de knop. Mijn boekhouding exporteer ik na de jaarafsluiting in Excel (!) naar mijn boekhouder, die importeert dat in zijn programma, kijkt er nog eens langs voor al die nare regeltjes, doet voor mij een suppletie-aangifte en klaar. Kost me niets aan een boekhoudprogramma of de btw-aangiftes, de export is aangepast op wat mijn boekhouder wil hebben, en die is er op deze manier administratief ook geen seconde langer zoet mee dan strikt noodzakelijk. Hij doet de controle, maakt vervolgens mijn jaarcijfers, doet mijn IBaangifte, en klaar. Dan hou je de kosten wel in de hand.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:31

Prrrr schreef:
Ik doe mijn boekhouding in Access en dan is de btw-aangifte een druk op de knop. Mijn boekhouding exporteer ik na de jaarafsluiting in Excel (!) naar mijn boekhouder, die importeert dat in zijn programma, kijkt er nog eens langs voor al die nare regeltjes, doet voor mij een suppletie-aangifte en klaar. Kost me niets aan een boekhoudprogramma of de btw-aangiftes, de export is aangepast op wat mijn boekhouder wil hebben, en die is er op deze manier administratief ook geen seconde langer zoet mee dan strikt noodzakelijk. Hij doet de controle, maakt vervolgens mijn jaarcijfers, doet mijn IBaangifte, en klaar. Dan hou je de kosten wel in de hand.

Dat is wat ik zeg, jouw boekhouder moet er een "echte" administratie van maken. Terwijl je voor een paar euro per maand mee kan draaien op de licentie van de boekhouder. Bonnetjes invoeren is alleen net zo makkelijk en misschien nog wel makkelijker dan in Access. De kosten van importeren en controleren op grootboek etc. vallen allemaal weg want dat heb je zelf al gedaan. Kwestie van 1 keer goed inrichten. Goedkoop is duurkoop. Zelfs op de manier zoals jij het nu doet.

De administratie is bij veel bedrijfjes een sluitpost "omdat het nu eenmaal moet" maar met een goed ingerichte administratie kun je in 1 oogopslag zien hoe je ervoor staat. Uitgaven, inkomsten, winstpercentage, alles kun je zien. En daar vallen of staan bedrijven mee, óók de kleine bedrijfjes.

En ik ben een ervaringsdeskundige hoor, ik heb die Excelfout jaren geleden ook gemaakt. En dat heeft me uiteindelijk heel veel geld gekost. Het is leuk als je een paar bonnetjes wilt boeken per maand maar zodra het ook maar iets groter wordt kun je beter direct switchen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:01

Access geeft me dat overzicht op ieder gewenst moment. Sterker nog: als ik een niet-standaard overzicht wil hebben, maak ik zelf een query. Dat lukt me dan weer niet met een standaard programma. En aangezien de Raad voor Rechtsbijstand een hele eigen administratie met zich meebrengt, hecht ik aan die flexibiliteit, boven een standaardprogramma.

Controle op grootboek doe ik met Access al, zo is het al ingericht (en aangepast na de eerste controle van de cijfers :)) ). De boekhouder is daar uitsluitend mijn tweede paar ogen in - die kijkt ernaar zoals de belastingdienst ernaar zou kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:17

Prrrr schreef:
Access geeft me dat overzicht op ieder gewenst moment. Sterker nog: als ik een niet-standaard overzicht wil hebben, maak ik zelf een query. Dat lukt me dan weer niet met een standaard programma. En aangezien de Raad voor Rechtsbijstand een hele eigen administratie met zich meebrengt, hecht ik aan die flexibiliteit, boven een standaardprogramma.

Controle op grootboek doe ik met Access al, zo is het al ingericht (en aangepast na de eerste controle van de cijfers :)) ). De boekhouder is daar uitsluitend mijn tweede paar ogen in - die kijkt ernaar zoals de belastingdienst ernaar zou kijken.

Waarom zet hij het dan in een ander boekhoudprogramma?
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-06-17 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:18

Prrrr schreef:
Sorry, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Voor Belgie zou ik dan alleen de btw af mogen trekken als op de factuur mijn eigen btw-nummer staat? Dat geeft toch een hele hoge administratieve last? Stel je voor dat ik mijn studieboeken bij verschillende boekhandels bestel, zou ik dan overal mijn btw-nummer op moeten geven om die af te kunnen trekken? Wat een karwei :oo


Bwa, zoveel werk is dat nu ook weer niet. En het maakt dat er absoluut geen discussie kan zijn aan wie het juist gefactureerd is. Als je adres er wat krom opstaat is het geen ramp, als het btw nr maar juist is.
Hier moet je als leverancier in elk geval het btw nr van je klant hebben voor de btw administratie.