Zwart zand/ wit zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:24

Hallo allemaal,

Op dit moment hebben wij een lang stuk land waar niks mee gedaan wordt. Dit zou oorspronkelijk een extra weide worden voor de pony's maar dit is niet doorgegaan omdat het veel tijd kost em het onderhoud daar lastiger is dan op deze weide, in verband met maaien bijvoorbeeld.

Nu wil ik al langer een paddock / zandweitje om mee te trainen met de pony's en ze eventueel 's nachts op te zetten in de zomer. In de winter zal deze minder gebruikt worden. Nu staat er op dit moment gras, op zwart zand dus. Er zijn mogelijkheden om dit stuk (deels) om te bouwen tot paddock (het zal even de vraag zijn of het gebeurt maar informatie inwinnen kan geen kwaad).

Paddocks zijn er eigenlijk alleen maar met wit zand te vinden. Kan iemand mij vertellen waarom dit zo is en wat dus de voordelen zijn van wit zand tegenover zwart zand? En wat is de noodzaak van eventuele drainage, gezien het niet nodig is om de pony's er altijd op te zetten, en dus bij een natte bak ze gewoon in de weide kunnen blijven.

Dus, op een rijtje:

- De voordelen van wit zand tegenover zwart zand
- De noodzaak van drainage
- Eventuele tips?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen hiermee!

Groetjes, Linde

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:30

Zwart zand = aarde = spekglad met 2 druppels water en dus ongeschikt om op te trainen.

Drainage hangt af van de grondsoort. Op klei/veen is het nodig en kan je beter er zand (met wegendoek er onder) er bovenop storten, op zandgrond aak niet. Overleg met je lokale loonwerker/grondverzet, die maken wel vaker bakken/paddocks in de buurt en kennen de mogelijkheden van de lokale grondsoorten beter.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:41

tamary schreef:
Zwart zand = aarde = spekglad met 2 druppels water en dus ongeschikt om op te trainen.

Drainage hangt af van de grondsoort. Op klei/veen is het nodig en kan je beter er zand (met wegendoek er onder) er bovenop storten, op zandgrond aak niet. Overleg met je lokale loonwerker/grondverzet, die maken wel vaker bakken/paddocks in de buurt en kennen de mogelijkheden van de lokale grondsoorten beter.

In welk opzicht verschilt zwart zand dan van wit zand, dat zwart zand spekglad wordt en wit zand niet?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:45

Dat verschil zie je als je over het strand loopt. Als dat zand nat is kun je er prima op rijden. Heb je wel eens door een blubberige wei gelopen? Dat wordt echt glad en een vieze bende.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:58

ClauH schreef:
Dat verschil zie je als je over het strand loopt. Als dat zand nat is kun je er prima op rijden. Heb je wel eens door een blubberige wei gelopen? Dat wordt echt glad en een vieze bende.

Ik snap het, dankjewel!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:09

Als je op zandgrond woont kan simpelweg omzetten van de grond al voldoende zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:16

Hier is er (zeer droge) zandgrond en zwart zand... blijft goed droog omdat het regelmatig gesleept wordt. Wordt gewoon op gereden en gelongeerd etc. Gaat wel om een ruime 40 x 60 bak waar voornamelijk getraind wordt met Shetlanders. Dus veel grondwerk, longeren, lange teugelwerk etc.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 17:23

dblijham schreef:
Als je op zandgrond woont kan simpelweg omzetten van de grond al voldoende zijn.

Wat wordt er bedoeld met 'omzetten van de grond' als ik vragen mag?


MarlindeRooz schreef:
Hier is er (zeer droge) zandgrond en zwart zand... blijft goed droog omdat het regelmatig gesleept wordt. Wordt gewoon op gereden en gelongeerd etc. Gaat wel om een ruime 40 x 60 bak waar voornamelijk getraind wordt met Shetlanders. Dus veel grondwerk, longeren, lange teugelwerk etc.

Dus met regelmatig slepen zou het mogelijk moeten zijn? De grond van het weiland (met gras dan wel, dus niet helemaal vergelijkbaar met een bak) is niet snel glad of heel modderig; alleen als het heel veel geregend heeft. Het zou hier dan ook gaan om een bak van 15x30 ongeveer waar alleen met Shetlanders op getraind wordt (dus inderdaad ook alleen longeren, langelijnen, grondwerk, springen etc).

fresley

Berichten: 2292
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:41

Ik hoor niemand hier over hoe je rijbak ligt. Dus of het op een recht stuk ligt of iets of wat scheef..

Mijn paarden die tevens ook gewoon wedstrijden lopen worden getraind op zwart zand. Mijn rijbak ligt iets of wat schuin dus het water loopt eraf. Als je dan de bodem goed bij houd en sleept dan is het zeker mogelijk om je paarden te trainen op zwart zand!

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 17:45

fresley schreef:
Ik hoor niemand hier over hoe je rijbak ligt. Dus of het op een recht stuk ligt of iets of wat scheef..

Mijn paarden die tevens ook gewoon wedstrijden lopen worden getraind op zwart zand. Mijn rijbak ligt iets of wat schuin dus het water loopt eraf. Als je dan de bodem goed bij houd en sleept dan is het zeker mogelijk om je paarden te trainen op zwart zand!

Naar ik weet ligt het recht... maar dit zou ik eventjes moeten kijken, heb daar nooit zo op gelet.

Mocht ik ervoor kiezen om het zwart te houden, en dit gewoon goed bij te houden met slepen etc., hoe vaak raden jullie aan om te slepen? Er wordt dan 3/4 keer per week getraind vermoed ik, met 1 of 2 Shetlanders. En zou het verstandig zijn dit vaker te doen als ze er meer op staan (dus bijvoorbeeld 's nachts ook)?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:55

Omzetten is met een kraan de onderlaag naar boven spitten en de bovenlaag naar onderen, kan dus alleen als er goed zand onder zit. Dat goede zand moet dan wel minimaal tussen 30 en 80 cm diep zitten

fresley

Berichten: 2292
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:39

Lindeeee schreef:
fresley schreef:
Ik hoor niemand hier over hoe je rijbak ligt. Dus of het op een recht stuk ligt of iets of wat scheef..

Mijn paarden die tevens ook gewoon wedstrijden lopen worden getraind op zwart zand. Mijn rijbak ligt iets of wat schuin dus het water loopt eraf. Als je dan de bodem goed bij houd en sleept dan is het zeker mogelijk om je paarden te trainen op zwart zand!

Naar ik weet ligt het recht... maar dit zou ik eventjes moeten kijken, heb daar nooit zo op gelet.

Mocht ik ervoor kiezen om het zwart te houden, en dit gewoon goed bij te houden met slepen etc., hoe vaak raden jullie aan om te slepen? Er wordt dan 3/4 keer per week getraind vermoed ik, met 1 of 2 Shetlanders. En zou het verstandig zijn dit vaker te doen als ze er meer op staan (dus bijvoorbeeld 's nachts ook)?


Als ik weet dat er regen aan komt zorg ik dat mijn bak vlak ligt zodat het water er makkelijk af loopt.
Ik sleep het nu gemiddeld 1x pw. En ik doe zowel springen, dressuur als longeren in mijn bak. Maar er lopen ook maar 2 paarden in. Je moet een beetje kijken wat je fijn vind en wat je wil, als er echt een hoefslag en kuilen in gaan komen dan zou ik gaan slepen. Dat ligt echt een beetje aan wat voor training enzo.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:02

Ik rij in de zomer op zwart zand. Een kaal gelopen wei. Zomer is top. Winter veel te nat en wordt het blubber

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 19:42

aadburg schreef:
Omzetten is met een kraan de onderlaag naar boven spitten en de bovenlaag naar onderen, kan dus alleen als er goed zand onder zit. Dat goede zand moet dan wel minimaal tussen 30 en 80 cm diep zitten

Duidelijk, dankjewel!


fresley schreef:
Lindeeee schreef:
Naar ik weet ligt het recht... maar dit zou ik eventjes moeten kijken, heb daar nooit zo op gelet.

Mocht ik ervoor kiezen om het zwart te houden, en dit gewoon goed bij te houden met slepen etc., hoe vaak raden jullie aan om te slepen? Er wordt dan 3/4 keer per week getraind vermoed ik, met 1 of 2 Shetlanders. En zou het verstandig zijn dit vaker te doen als ze er meer op staan (dus bijvoorbeeld 's nachts ook)?


Als ik weet dat er regen aan komt zorg ik dat mijn bak vlak ligt zodat het water er makkelijk af loopt.
Ik sleep het nu gemiddeld 1x pw. En ik doe zowel springen, dressuur als longeren in mijn bak. Maar er lopen ook maar 2 paarden in. Je moet een beetje kijken wat je fijn vind en wat je wil, als er echt een hoefslag en kuilen in gaan komen dan zou ik gaan slepen. Dat ligt echt een beetje aan wat voor training enzo.

Dus dat is gewoon een beetje uittesten? Dankjewel voor je antwoord!


Yess schreef:
Ik rij in de zomer op zwart zand. Een kaal gelopen wei. Zomer is top. Winter veel te nat en wordt het blubber

In de winter zal ik hem ook weinig/ niet nodig hebben, dus dat is geen probleem. Dankjewel voor je antwoord!

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:10

Dan is het heel goed te doen. Als je zorgt dat de bovenlaag een beetje los is kan de bak ook nog wel wat regen hebben hoor!

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 20:30

Yess schreef:
Dan is het heel goed te doen. Als je zorgt dat de bovenlaag een beetje los is kan de bak ook nog wel wat regen hebben hoor!

Dat klinkt super!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:06

Zwart zand bestaat niet in NL. Sommige vulcanische zandstranden zijn zwart, maar in NL is zwart zand altijd aarde met de eigenschap dat het zich aan water bind en dan modder/klei wordt. Wit zand, dus wat bv in paddock/rijbak gebruikt wordt, plakt niet aan elkaar zoals aarde dat doet en hoewel lastig te rijden met veel water er op, maar het wordt geen modder zoals aarde dat wordt.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 07:46

tamary schreef:
Zwart zand bestaat niet in NL. Sommige vulcanische zandstranden zijn zwart, maar in NL is zwart zand altijd aarde met de eigenschap dat het zich aan water bind en dan modder/klei wordt. Wit zand, dus wat bv in paddock/rijbak gebruikt wordt, plakt niet aan elkaar zoals aarde dat doet en hoewel lastig te rijden met veel water er op, maar het wordt geen modder zoals aarde dat wordt.

Dankjewel voor de verheldering, ik snap het!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:01

Dat ligt heel erg aan de bodem. Ik kon niets op het zwarte zand hier: werd veel te nat en blubberig. Wij hebben dus het witte zand naar boven laten halen voor de paddock/ winter rijbak.
Bij de overburen lukt het juist wel. Dat perceel is net zoveel droger dat zij er grote delen van het jaar heel goed kan rijden. Sterker nog: ik gebruik hun bak in de zomer vaker dan die van mij.

Nadeel vind ik wel het stuiven in een 'zwart' zand bak. Dat is echt eerder en erger dan bij een wit zak bak/paddock.

in de winter ben ik wel heel blij met mijn witte zand. Ik kan dan echt altijd rijden na zware regenval. De buurvrouw moet dan wel eens een dagje of 2 overslaan.

Maar als jij het vooral voor de zomer wil: beginnen met zwart. Omzetten kan altijd nog.
(en kun je daar wel sproeien? ivm stof?)

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Zwart zand/ wit zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:52

Waar ik woon zitten we op zandgrond, dwz dat er op ca. 60 cm. mooi geel zand zit. Ze hebben bij mij met een graafmachine de grond 2 meter omgezet (omgegraven) zodat de leemlaag die er nog zat doorbroken is en er nu 1,5 meter mooi geel zand ligt. Wordt wel nat maar niet glad en na een paar droge uurtjes is het water wel weer weg.