Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 14:13

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Beste Bokkers,

Voor mijn zwarte Westenwind x Jazz merrie zoek ik een bijpassende dressuur hengst. Ik kom erzelf niet uit, wie o wie kan mij advies geven. Ik zoek een hengst die redelijk groot doorfokt en stevig op de benen staat.

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Famke


fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:43

wou je dit jaar nog gaan dekken?

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:50

Wat zijn de sterke punten van je merrie? Wat wil je graag terug zien in het veulen?
Wat is groot? Hoe groot is de merrie?
Wat is "stevig op de benen staan"? Bedoel je zwaarder beenwerk (meer omvang) of meer balans? Of nog wat anders?

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 18:01

Roodvos schreef:
Wat zijn de sterke punten van je merrie? Wat wil je graag terug zien in het veulen?
Wat is groot? Hoe groot is de merrie?
Wat is "stevig op de benen staan"? Bedoel je zwaarder beenwerk (meer omvang) of meer balans? Of nog wat anders?


De merrie heeft 3 correcte gangen. Kan extra geven in de draf. Heeft een goede voor en achterhand en is koel onder het zadel. De merrie is 1,61 en met redelijk groot bedoel ik richting de 1,65. De merrie heeft zelf een soort van bokkepootje en bedoel ik met sterk op de benen dat de hengst letterlijk stevig op de hoeven staat.


Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 18:02

fokfanaat schreef:
wou je dit jaar nog gaan dekken?


Ja. Ze is vorig jaar ook gedekt eind juli.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:16

Famke252 schreef:
Roodvos schreef:
Wat zijn de sterke punten van je merrie? Wat wil je graag terug zien in het veulen?
Wat is groot? Hoe groot is de merrie?
Wat is "stevig op de benen staan"? Bedoel je zwaarder beenwerk (meer omvang) of meer balans? Of nog wat anders?


De merrie heeft 3 correcte gangen. Kan extra geven in de draf. Heeft een goede voor en achterhand en is koel onder het zadel. De merrie is 1,61 en met redelijk groot bedoel ik richting de 1,65. De merrie heeft zelf een soort van bokkepootje en bedoel ik met sterk op de benen dat de hengst letterlijk stevig op de hoeven staat.

De termen die je zoekt zijn “correct beenwerk” en “goed ontwikkelde voeten/hoeven”.

Ik zou zelf met een merrie met zo’n tekortkoming niet fokken, en zou dat ook niet adviseren. Ik ga mij daarom ook niet verdiepen in een advies. Wat jij doet is uiteraard jouw keuze.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:46

Alles is erfelijk he.. De kans is minstens zo groot dat jouw merrie haar slechte voeten doorgeeft als de hengst zijn goede.
De kosten voor het dekken etc kan je ook in een goed merrieveulen stoppen uit een goede stam, dan heb je het risico op slechte voeten al uitgesloten en heb je een goede investering voor de toekomst gedaan als je van fokken houdt..

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:10

Ik zag dat ze een veulen heeft gehad dit jaar van Roman Lifestyle..hoe is dat veulen tov de moeder? staat die wel goed op zijn voeten?

Wat bedoel je met bokkepootje? een bokhoef?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:13

Roodvos schreef:
Ik zou zelf met een merrie met zo’n tekortkoming niet fokken, en zou dat ook niet adviseren. Ik ga mij daarom ook niet verdiepen in een advies. Wat jij doet is uiteraard jouw keuze.

Kijk nou eens naar die foto, zo slecht is de stand helemaal niet.

9 v/d 10 slechte hoeven komen door slecht voer of slechte omstandigheden in opgroeiperiode, verwaarlozing en ijzers dus ach, daar zou ik nou niet zo cru op reageren.


Het ziet er uit als een prima basis merrie.
Als je een merrie veulen koopt kan er ook vanalles mis mee zijn, geen enkel paard is perfect. Gewoon lekker fokken.

Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 15:01

Even een algemeen bericht:

Ze heeft geen bokkevoetje maar haar rechtervoetje staat ietsje hoger dan de linker. Verder klinisch en röntgologisch 100% goedgekeurd met alleen maar 1'tjes. Dus niets aan de hand. Het is ook alleen een puntje dat ik niet wil dat de hengst toevallig ook wat mindere hoeven heeft, als er begrepen wordt wat ik bedoel ;). Ik heb het blijkbaar iets te grof uitgelegd. Het Roman veulen staat prima op de voeten, en is zelfs nagekeken door de veearts.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:14

Toydoll schreef:
Roodvos schreef:
Ik zou zelf met een merrie met zo’n tekortkoming niet fokken, en zou dat ook niet adviseren. Ik ga mij daarom ook niet verdiepen in een advies. Wat jij doet is uiteraard jouw keuze.

Kijk nou eens naar die foto, zo slecht is de stand helemaal niet.

9 v/d 10 slechte hoeven komen door slecht voer of slechte omstandigheden in opgroeiperiode, verwaarlozing en ijzers dus ach, daar zou ik nou niet zo cru op reageren.

TS heeft het zelf over “een soort van bokkepootje”. Ik kan aan een foto niet zien wat er al dan niet door een hoefsmid aan gedaan is. Ik reageer dus slechts op haar eigen woorden en wat mijn visie is op fokken met een merrie met een dergelijke tekortkoming.

De aanvulling van TS wijst meer in de richting van “ongelijke voorvoeten”.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:27

Famke252 schreef:
Even een algemeen bericht:

Ze heeft geen bokkevoetje maar haar rechtervoetje staat ietsje hoger dan de linker. Verder klinisch en röntgologisch 100% goedgekeurd met alleen maar 1'tjes. Dus niets aan de hand. Het is ook alleen een puntje dat ik niet wil dat de hengst toevallig ook wat mindere hoeven heeft, als er begrepen wordt wat ik bedoel ;). Ik heb het blijkbaar iets te grof uitgelegd. Het Roman veulen staat prima op de voeten, en is zelfs nagekeken door de veearts.


Dat is dus ongelijke voeten.

Röntgen goed...das mooi.

Dan heel goed letten op een lange hals en niet te hoog op de benen. En inderdaad een hengst die zelf goede voeten heeft.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 16:36

Excuses als ik soms wat onduidelijk ben geweest met mijn woordkeuzes. Verder bedankt voor alle adviezen!

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 06:59

Sowieso is het front een aandachtspuntje bij jouw merrie {hals komt wat diep uit de borst, schouder is ook wat steil}

Met de bloedvoering ben je natuurlijk wat beperkt in je hengstenkeuze als je "vrij" wilt fokken.

Wellicht is Spielberg een optie, die kan het front verbeteren en meer maat toevoegen en je houd vrij bloed.

Of wellicht Everdale of een van diens zonen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:52

Elisa2 schreef:
Wellicht is Spielberg een optie, die kan het front verbeteren en meer maat toevoegen en je houd vrij bloed.


Ze zoekt een hengst die 'stevig op de benen staat' , niet een hengst die het zelf heel zijn leven al niet vol kon houden...

Famke252
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 10:25

Bedankt voor jullie adviezen! Ik heb al iets gevonden. Bij deze mag er een slotje op dit forum.

Anomien

Berichten: 7301
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie WestenwindxJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:35

En wat is het nu geworden.. voor de meelezers is dit wel een beetje een open einde..

Mama van mijn lieve meisjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers