Weide afspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Weide afspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:22

Wij hebben een weide gevonden voor onze paardjes. De weide heeft al betonnen palen er omheen van ca 70cm hoog. Er is ook een groene draad (zoals vele mensen rond hun huis hebben)

Nu zouden we graag de weide afspannen zodat de paardjes niet gaan lopen met dit: http://www.agrishop.nl/afrastering/comp ... 3318_0.htm

Zijn die plastieken paaltjes met schriklint voldoende? Uiteindelijk staan er wel lage betonnen palen nog voor (maar wel zonder stroom)

Tips zijn welkom! :)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weide afspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:47

Nee, die paaltjes zijn niet voldoende, want daar tussen kun je niet letterlijk spannen. Je trekt ze krom nl. Op de hoeken heb je dus minimaal houten palen nodig. Ook zul je het beton bĂșiten je afrastering moeten houden, niet ervoor/er binnen.
Verder kom je niet ver met 20 paaltjes, daarmee kun je max 100 strekkende meter afzetten (dus een vierkantje van 25 x 25 meter - dat is nog niet eens het formaat van een buitenbak)

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:56

Ook is dit schrikdraad apperaat stel genoeg om ze af te schrikken, maar laat paarden niet in paniek raken. Ik weet niet wat voor paarden je hebt, maar mijn paard zou hier waarschijnlijk wel respect voor hebben. Mijn shet zou er echter dan waarschijnlijk zo door heen lopen. Zeker als het gras aan de andere kant groener is. Die geeft niets om een klein schokje.

Tevens is het lint 250 meter. Als je 2 linten boven elkaar spant heb je nog maar 125 meter lengte. Dat is weinig

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:01

Wat Ibbel zegt, inderdaad!
Plastic palen kun je niet gebruiken voor hoeken, je trekt ze krom dus gebruik inderdaad houten (of andere stevige) palen! Ik gebruik ook 20 prikpaaltjes voor een wei van plusminus 25 x 25 ( 5 op iedere zijde dus, en dan met houten hoekpalen en eentje extra bij de ingang). Vier op iedere zijde zou ook nog kunnen (wel onstabieler met veel wind), maar dan kom je met 20 paaltjes nog niet verder dan 30 x 30 en dat is wel maximaal. Dat kan prima als tijdelijke wei hoor, ik zet ze om de paar weken op een ander stuk of gebruik een aantal plastic paaltjes om een groter weiland in twee te delen, maar het is niet geschikt als permanente afrastering :n

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weide afspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:21

70 cm hoge betonnen paaltjes zijn ook niet echt hoog...

Ik zou investeren in houten palen. Wij hebben destijds boompalen gekocht, die komen van fruittelers en zijn dus al een keer gebruikt, maar kunnen nog best een ronde mee. Bij ons worden ze als binnenomheining gebruikt; voor een buitenomheining zou ik langere, dikkere palen (uit)kiezen.

Qua lint / draad / koord goed bedenken wat je wil. Welke kleur, welke breekkracht, hoeveel weerstand etc.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Weide afspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:11

We hebben intussen de wei afgespannen. Houten palen op de hoeken, plastic paaltjes vastgemaakt aan de betonnen om zo op 1m 30 schriklint te hangen en ook op 60 cm :)