western rijden met Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:07

Mijn vraag is simpel:
Zijn er mensen die fanatiek western rijden met een fries?

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:09

Ja, chriske hier op bokt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:27

Op shows zie je ze heel sporadisch. Heeft toch te maken met de hoofd-halshouding en de knieactie die veel Friezen hebben. Maar technisch gezien kan een Fries in de basissport net zo goed meekomen als andere rassen. Het ligt er in jouw vraag alleen wel aan wat je met 'fanatiek' bedoelt...

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:00

En welke discipline je wil doen.
Ik zou er zelf niet voor kiezen ,,fanatiek,, Western te rijden met een Fries. Beetje voor de leuk kan wel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:19

De snellere onderdelen zou ik idd niet doen. :n Maar lekker puzzelen in de trail kan prima hoor. Of technisch nette horsemanshipproeven rijden. In dat laatste gaat het immers om de ruiter, dus dat kun je al gauw doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:22

Ik denk zeker dat een fries dat kan maar wel in bepaalde diciplines. Voor reining, cutting en barrelrace zou ik dan niet gaan. Maar trail ,pleasure en hunter bv zijn dan wel leuke onderdelen voor friezen.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:40

Jep ik heb mijn friese dame omgeschoold :)
Afbeelding

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:29

Ziet er fijn uit. Mooie ontspannen houding.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:19

Dankjewel :)

RomyDW

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-01-16
Woonplaats: Culemborg

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:27

Ziet er goed uit!

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:59

Ik denk zeker dat een fries dit kan, maar da het er wel aan ligt welke kant je op wil.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:18

Ik wil graag de reining op met haar iets wat zij ook helemaal geweldig vind! Tuurlijk zal ze nooit zo spinnen en stoppen, maar he met veel tijd rustig opbouwen en in stappen ernaar toe werken zijn we al ver gekomen :D

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:07

Waarom wil je reining rijden als je niet kan stoppen en spinnen??
Met de nadruk op kan want je moet A op een juiste bodem rijden en B is een Fries niet echt gemaakt om te spinnen, kort te wenden en een sliding stop te maken.
Spaar je de moeite en vooral spaar je paard! Ik denk dat het leuker is om trail e.d te rijden met een fries

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:17

Bodem klopt maar met het andere ben ik het nit helemaal eens, tuurlijk zijn ze er niet zoals een quarter erop gebouwd maar dit maakt niet dat ze het niet kunnen. We zijn nu 2 jaar bezig met opbouwen en langzaam verder werken, met goede les en hulp. We zijn langzaam naar de spins aan het werken maar nog niet zo ver, het kost wat meer tijd en zoals ik al eerder zei ze zal nooit zoals een quarter spinnen maar dit maakt niet dat ze het niet kunnen ;)

Niet kwaad bedoeld ik denk er alleen anders over :)

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:43

Ik begrijp je wel. En als je dat leuk vind en tevreden bent met het maximale kunnen wat je uit je paard haalt dan is dat toch alleen maar leuk!

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:54

Ik rijd Western met mijn Fjord. Ook wat anders dan een Quarter, Paint of Appy.

Maar toch vind ik dat een Fjord meer in de buurt komt van 3 bovengenoemde rassen dan een Fries. Mijn Fjord heeft van zichzelf al een wat neerwaartse houding, terwijl een Fries juist heel 'opgericht' is (ik kende vroeger iemand die dat omschreef als: het lijkt wel alsof Friezen een bezemsteel hebben ingeslikt!).

Ik waag me niet aan de reining met mijn Fjordje (ik wil richting Trail/Pleasure, misschien ook Ranch Riding). Ze is ook niet meer de jongste en de spins/slidings lijken me sowieso een hele belasting op de benen.
Daarin ga ik dus met Rapido mee: Reining met een niet-standaard westernpaard lijkt me niet heel verstandig... Er zijn genoeg leuke dingen te doen binnen het Western rijden!

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:43

rapido schreef:
Ik begrijp je wel. En als je dat leuk vind en tevreden bent met het maximale kunnen wat je uit je paard haalt dan is dat toch alleen maar leuk!

Precies, ik weet dat ik niet van haar kan van vragen wat ze met haar bouw niet kan en we nemen voor alles de tijd!


mairead schreef:
Ik rijd Western met mijn Fjord. Ook wat anders dan een Quarter, Paint of Appy.

Maar toch vind ik dat een Fjord meer in de buurt komt van 3 bovengenoemde rassen dan een Fries. Mijn Fjord heeft van zichzelf al een wat neerwaartse houding, terwijl een Fries juist heel 'opgericht' is (ik kende vroeger iemand die dat omschreef als: het lijkt wel alsof Friezen een bezemsteel hebben ingeslikt!).

Ik waag me niet aan de reining met mijn Fjordje (ik wil richting Trail/Pleasure, misschien ook Ranch Riding). Ze is ook niet meer de jongste en de spins/slidings lijken me sowieso een hele belasting op de benen.
Daarin ga ik dus met Rapido mee: Reining met een niet-standaard westernpaard lijkt me niet heel verstandig... Er zijn genoeg leuke dingen te doen binnen het Western rijden!

Klopt dat is ook zo, maar hier houdt ik ook rekening mee van begin af aan. Zeker ranch riding lijkt me ook erg leuk, we willen de pleasure wel erbij pakken. Ik word goed begeleid en merk al snel aan haar wanneer ik het van haar kan vragen en wanneer ik er toch nog wat langer rustig ernaar toe kan werken :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:35

Gezien dit het meest recente topic is,

ik ben ook wel benieuwd ik denk dat ik mijn friesje wil gaan omscholen maar ik heb hier wel goede hulp bij nodig,
maar, waar haal ik mijn zadel? een goede en vertrouwde zadelmaker? en waar vind ik een fijne instructie? omgeving rotterdam?

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:43

Ik ben naar arthur's wesyern store geweest voor een zadelpasservice, maar je hebt ook eurohorse die kunnen aan huis komen :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:27

Echt? Met een Fries? Ik vind het geen gezicht :')

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:32

Haha ik vind het juist heel stoer! Afbeelding

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:13

ikzelf heb enkel QH en paints. echter ken ik wel jeroen en suza bouwma die hun mooie fries in de western sport hebben lopen

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: western rijden met Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:50

Klopt heb hun ook een keertje gesproken :)