schuren in de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 10:07

Hoi bokkers,

Ik heb een vraag, bij mij op stal staat een hele leuke D-pony.
Ze staat met mijn paard momenteel 24 uur buiten met schuilstal.

Heerlijk en dit gaat prima.

Nu hebben we nieuwe boxen, en in de winter gaan de paarden 's nachts op stal.
Ik heb even "proefgedraaid" en de paarden een paar uurtjes op stal gezet.

Binnen 5 minuten begon de D-pony met schuren overal tegenaan, tegen de voerbak, tegen de wanden en zo extreem dat ze ertegenaan ging "zitten".

De planken bogen gewoon, met extreem veel kracht gaat ze lopen schuren. Is dit een stalondeugd?
Wat kan ik hier tegen doen? Hebben jullie tips?

Ik hoor het graag


Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:09

Het lijkt me eerder dat ze last van jeuk heeft (eczee, allergie of wormen)

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 10:11

@Tabuluga12, dan zou ze anders ook jeuk moeten hebben, en dat heeft ze niet. Dit gedrag is alleen wanneer ze in de box staat


Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:16

Planken die bewegen als een pony schuurt zijn sowieso niet sterk genoeg. Een stal moet dat zeker kunnen hebben en de wand moet stabiel blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:23

In de zomer schuren 2 van mijn 4 paarden op stal ook enorm (1 kan gewoon binnen een kwartier tot bloedens toe zn staart kaal schuren), buiten met schuilstal doen ze het niet. Ik vermoed inderdaad dat wel jeuk is, waardoor ben ik nog niet uit (misschien teveel suikers van het gras?) want door de eczeem-mugjes zal het niet komen (omdat ze buiten nergens aan schuren) en een stalondeugd lijkt het mij ook niet omdat ze het in de winter niet doen..

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 11:06

bedankt voor de reacties,

@Rizette de boxen zijn van Corton, dus goede kwaliteit, toch bewogen de planken wat door het extreme schuren en het "zitten" tegen de wanden, maar ze bleven heel gelukkig ;)

@Shanna Idd misschien komt het door het gras, ik kijk het wel even aan hoe het word tegen de winter als ze geen gras meer krijgen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:12

Zitten er geen beestjes in de stal?

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:22

Zodra mijn ruin van de wei naar de paddock met schuilstal gebracht wordt 's avonds gaat hij ook staan schuren aan de stal. De afgelopen droge, warme, periode was het erger dan dat het nu is. Wij hebben ook ontzettend last van vliegen dus ik vermoed dat het daar iets mee te maken heeft. Bij hem helpt het om de jeuk plekken in te smeren met Sweet Itch van Sectolin

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:57

Mijn ruin schuurt zijn staart ook... DA bij geweest, wormen check gehad bleek schoon, aarsmaden gecheckt was t ook niet volgens zeggen.. maar uiteindelijk toch kuur gehad voor aarsmaden, is bij hem uit het niets begonnen buiten lijkt hij er ook geen last van te hebben. Ook geen exeem of iets, ik zou zeggen laat de DA erbij komen dan weet je meer denk ik

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 04:09

Mijn jonge merrie deed dit met die erge hitte de lastste tijd ook heel erg, ze had e hele ruif ontwricht door er op te gaan zitten. Ik heb de plekken waar ze het vaakst schuurde, nu bedekt met zg. "Itching post" matten. Dit zijn rubber matten met flinke noppen waar ze heerlijk aan kunnen schuren maar geen maan -of staartharen mee kapot maken of zichzelf beschadigen. Echt ideaal en geeft bij paard veel rust. Als je googeld op "itching post" en dan afbeeldingen, kun je wel zien wat ik bedoel denk :j achteraf was het bij haar puur door de hitte, nu is het weer klasr gelukkig.

Wiggy

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-11

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 06:20

Mijn pony(shetlander) deed dit ook, helemaal nagekeken door de DA en geen eczeem of iets dergelijks. Nu als oplossing hebben wij een bezem tegen de muur gemonteerd op haar hoogte, zo blijft haar staart heel en kan ze toch "schuren". Geen idee of dit zal helpen, maar naar mijn idee is het hier nu al stukken minder!

Wegina M1 + 12 <3

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: schuren in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 12:38

bedankt voor de reacties! volgens anderen was het zo dat het een kwestie is van "de stal inwijden" dus haar geur overal plaatsen en markeren. Ik heb haar vaker op stal gezet en dit keer geen geschuur.

Wel plast ze tegen de wanden. Dus ik denk ook dat het te maken had met haar geur achterlaten ofzo..

Bedankt voor de tip wat betreft bezem, mocht ze weer de neiging krijgen kan ik dit toepassen.
De matten zal ik eens op googlen om te zien wat dit is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, Aslien, batje, GoogleAdsense, GrapeshotBot, redbutton, StonedRomy en 89 bezoekers